bitloos rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lott__

bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 17:41

Ik ben van plan eens te proberen of mijn verzorgpaard beter rijd zonder bit. :)
Kan dit gewoon met halster, en dan teugels er aan vast maken? Of gaat dat niet werken?

En hoe leer je je paard goed reageren op een neckrope? Hoe werk je er naartoe, bedoel ik dan.

Chantaliiejj

Re: bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 17:48

Volgens mij kan je een hoofdstel kopen zonder bit

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 17:50

Je kunt prima rijden met een halster + touwen. Vooral als je nét begint. Meteen een bitloze optoming kopen kan je veel geld kosten en stel, je paard reageert er niet goed op. Dan zit je daar met een dure optoming. Rijden met de neckrope doe je puur op stem/zit/lichaam - en benen. Dit is uiteraard aan te leren door bijvoorbeeld eerst het hoofdstel om te doen, halsring eronder. Stuur niet met teugels, pak deze enkel op wanneer 't paard niet reageert, en bouw het zo uit :j

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:09

Ik vind dan persoonijker fijner om het met een lage neusriem te proberen. Aan die ringetjes doe je dan te teugels :).

Lott__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 18:22

xChantal94 schreef:
Ik vind dan persoonijker fijner om het met een lage neusriem te proberen. Aan die ringetjes doe je dan te teugels :).

Ja, maar dan moet ik die kopen. en stel ze reageert niet goed ofzo, dan zit ik met zo'n ding. Dus ik wil eerst proberen hoe ze reageert, en vroeg me dus af of dat kon met halster.
(eigenaar heeft geen lage neusriem liggen)

Rooms

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:24

Gewoon simpel, met het halster en halstertouw, lijkt me makkelijk om mee te beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:24

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:25

ik zal wel dan het halstertouw aan de ring vastmaken waar je normaal ook je touw aan vastmaakt, en niet allebei aan een aparte kant, hierdoor is de druk minder goed verdeelt.

Lott__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 18:25

E_Nalanta schreef:
Je kunt prima rijden met een halster + touwen. Vooral als je nét begint. Meteen een bitloze optoming kopen kan je veel geld kosten en stel, je paard reageert er niet goed op. Dan zit je daar met een dure optoming. Rijden met de neckrope doe je puur op stem/zit/lichaam - en benen. Dit is uiteraard aan te leren door bijvoorbeeld eerst het hoofdstel om te doen, halsring eronder. Stuur niet met teugels, pak deze enkel op wanneer 't paard niet reageert, en bouw het zo uit :j

Okay. Moet ik dan gewoon halster touwen gebruiken, of kan je ook de teugels er aan vast maken?
Denk je dat een paard dat de basis er pas net aan in heeft zitten (met moeite) en weinig concentratie vermogen ook zal lukken?

Oberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:26

Op internetshops staan genoeg betaalbare bitloze hoofdstellen, voor 20 euro ben je klaar;)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:34

RT-P >> HAR

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:50

gabjj8 schreef:
ik zal wel dan het halstertouw aan de ring vastmaken waar je normaal ook je touw aan vastmaakt, en niet allebei aan een aparte kant, hierdoor is de druk minder goed verdeelt.

Ik maak de teugels juíst aan de zijkant vast. Als je ze onderaan vast maakt dan is er juist veel ruis, anders veel minder. Bij een touwhalster maak je de teugels aan de onderkant vast, bij een stalhalster vaak aan de zijkant. Maar elk paard reageerd daar anders op dus dat is even uitproberen...

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:52

Ieder paard kan bitloos rijden, je kunt overigens ook teugels pakken en die aan de zijkant vastmaken, onderaan wil nog wel eens zo zijn dat je je paard niet volledig kunt sturen, de zijkant geeft toch wat meer zekerheid, vooral met 'beginnende' paarden :j

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:31

Ik ben met mijn fjord van de een op andere dag overgestapt op een kaakgekruisd hoofdstel. Die snapte t direct. Zo'n type bitloos hoofdstel werd mij aangeraden bij t overstappen omdat die t dichtst in de buurt komt van een hoofdstel met bit.

Melly1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:33

Ik ben er niet zo fan van, omdat ze met bit gewoon beter luisteren. Maar het is natuurlijk iets wat je zelf moet weten:)

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:34

Dan moet je wel voor jezelf spreken want mijn fjord luisterde beter zonder bit ;) En die had geen mondproblemen.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:14

Melly1991 schreef:
Ik ben er niet zo fan van, omdat ze met bit gewoon beter luisteren. Maar het is natuurlijk iets wat je zelf moet weten:)

Dat is wel erg kort door de bocht. "Omdat ze met bit gewoon beter luisteren", jouw paard misschien wel. Anderen luisteren veel beter bitloos. Dat is heel verschillend, je moet je paard ook de kans geven om eraan te wennen ;).

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:20

Laten we discussie wel of niet bitloos hier niet voeren. Rijden met een halster kan best, maar de kans is dat het halster gaat schuiven. via bitloos.nl kun je ook drie optomingen lenen, da's misschien ook een idee. Dit is de linkK http://bitloos.nl/bitloos.php?pagina=10
Overigens heb ik mijn draver bitloos ingereden en mijn Welshje cold turkey omgeschoold naar bitloos, allebei met een nep Cook hoofdstel (kaakgekruist met druk achter de oren). Have fun!

Lott__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 20:01

Nog een vraag, kan je bitloos rijden met een martingaal? Dat je die vast maakt aan de side pull?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 20:20

Waarom wil je een martingaal?

Lott__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 20:49

JoviBan schreef:

Vanwege de rug van de pony. Door de DA aangeraden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 20:53

Lott__ schreef:
JoviBan schreef:

Vanwege de rug van de pony. Door de DA aangeraden.

Niet alles wat DA's aanraden is goed, dat blijkt wel weer :+
Wat wil hij er mee bereiken dan?

Lott__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 20:55

De pony gaat wel vooruit. hij loopt veel beter, dus..
maar dit was niet mijn vraag.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:05

Ik denk dat de dierenarts wil dat de pony t hoofd niet zo hoog kan houden en zo zn rug beter gaat gebruiken. Maar als ie niet hoger kan door een martingaal zet ie nog steeds zn rug vast, denk niet dat dat zo 'af te leren' valt.

Bij bepaalde hoofdstellen zal het wel kunnen maar of je dan de inwerking hebt die je wilt hebben weet ik niet. Bij een bit krijgt het paard druk op de lagen als ie te hoog komt, bij bv een kaakgekruisd hoofdstel komt er meer druk op het hoofd te staan, t hoofdstel gaat strakker zitten. Denk dat je per paard moet bekijken of ie dan snapt dat zakken met t hoofd minder druk betekend en of het paard zich daar 'aan over wil geven.' (weet even geen betere uitdrukking).

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 11:49

google eens op academische kaptoom, daarmee kun je het paard aan de hand mee gymnasticeren, longeren, zorgen dat de achterhand eronder komt (wat het eigenlijke doel is van het advies van de d.a.) en je kunt er ook mee rijden. Het gebruik van een martingaal staat eigenlijk haaks op de filosofie van bitloos rijden.