Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
kollee3 schreef:Het geeft meer druk op de neus geloof ik ik heb er ook een bij mijn arabier en een pesoa erin maar fijn mee te rijden maar echt verschil weet ik niet.
Anoniem schreef:Als het paard zijn mond open doet(dus je te hard trekt met je hand) geeft het meer druk op de neus. Maargoed als je zo hard trekt dat het paard de mond open doet(dus niet kauwen) dan zit er al iets mis je je rijden. Maar een mex. neusriem zorgt wel dat een paard beter kan ademen. Dus dat is weer een plus. En daarbij hoort de neusriem eigenlijk niet strak te zitten. Dus is de kans dat de neusriem pijn veroorzaakt vrij klein.
En is het gewoon een beetje gezeik van die mensen
eem eens.
) zegt dat het meestal is omdat het mooier staat.
Maargoed dat is hier offtopic. xClairex schreef:Mijn instructrice (en die weet er wel wat vanaf kan ik je zeggen) zegt dat het meestal is omdat het mooier staat.
En de druk kan wel iets harder zijn, maar veel verschil moet dit niet maken, anders moet je toch ff je mexicaan anders doen
Oh lees dat het gaat over iemand anders.
Zoiezo je paard beleren met Mexicaan. Geen idee, heb het idee dat het niet veel moet uitmaken
en bandages bestaan ook niet omdat ze enig nut hebben
liedje89 schreef:Ach dat is eigenlijk altijd zo. Lage neusriemen zijn ook niet uit omdat ze vervelend werken, alleen vinden veel mensen ze zo lelijken bandages bestaan ook niet omdat ze enig nut hebben :P

liedje89 schreef:Nou ja, een neusriem heeft wel functie natuurlijk maar de meeste kiezen hem daar totaal niet op uit. Sterker nog ik ken bijna niemand die kan uitleggen waarom hij/zij het hoofdstel en bit gebruikt dat hij gebruikt. Ja, omdat ze het mooi vinden of omdat ze ergens gelezen hebben dat hij het vriendelijkst is.

Pikeur schreef:Ligt er helemaal aan hoe strak je je mexicaanse neusriem doet. Als hij dusdanig strak zit dat bij elke kaakbeweging je paard druk op zijn neus krijgt vind ik het geen prettige neusriem.
Als hij gewoon losjes zit waardoor je paard alsnog ruimte heeft om gewoon rustig te kauwen e.d. zie ik het probleem niet zo erg.
Maarja ik rijd zelf persoonlijk altijd gewoon met een hoge neusriem. Als hij zijn mond open wil doen moet ie dat vooral doen, een sperriempje/scherpere neusriem haalt de oorzaak er 9 van de 10 keer niet mee weg
Zo'n neusriem met een touwtje zeg maar bovenop daarintegen vind ik wel echt te streng voor zomaar elke ruiter om te gebruiken, scheelt iig dat die niet zo mooi isMaargoed dat is hier offtopic.
kayacratzo schreef:Ik hield het maar voor lief en zag later bij meerdere topics dat bokkers het niet met de mexicaanse eens waren.
)
kayacratzo schreef:Ik weet niet of het mag, maar het gaat hier om de topic Ginfra @ rijden (RIJ-ITP van cadee op bokt). Zij kocht het paard 2 weken geleden, en oke, het ziet er misschien niet fijn uit wat zij in 1 week heeft bereikt, maar ik snap niet goed wat er mis is met het hoofdstel. Ik hield het maar voor lief en zag later bij meerdere topics dat bokkers het niet met de mexicaanse eens waren.
Vandaar dat ik me afvroeg of hij echt zo gemeen is, want het leek me inderdaad dat je dat er zelf naar kunt maken bij verkeerd gebruik.
Mocht hij toch gemeen zijn, hoe je hem ook gebruikt, gaat hij er bij mijn paardje er meteen vanaf nl