Zadel goed voor deze pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Zadel goed voor deze pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 20:12

Ik heb eindelijk een zadeltje gevonden voor mn welsh A, niet het makkelijkste type om een zadel op te krijgen. Uiteindelijk is deze het geworden, een tekna vzh 17".
Maar ik vroeg me af of hij voor niet nog ietsje mag zakken, verder is er voldoende ruimte boven de schoft, het zadel ligt ook niet te ver naar voor (zweetblad komt ietsje verder over het kussen uit), haar schouder kan dus mooi bewegen onder het zadel. In vergelijking met het leenzadeltje nog geen gebok en geklier gehad en ik zit er gewoon ook beter in dan in een 15 inch. Ik rijd haar niet zo vaak, maar wou toch een passend zadel voor als ik wel eens zou rijden.
Afbeelding

Dagmar_1995

Re: Zadel goed voor deze pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:04

heb een beetje het idee dat hij wat ver naar voren ligt. Misschien is het verstandig om er een zadelmaker naar te laten kijken?
wel mooi zadel trouwens!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 21:19

zadelmaker heeft ernaar gekeken. Naar voor liggen dat valt mee, omdat het een beetje vertekend denk ik, zweetblad komt iets verder uit dan de kussens ;) dus daar ben ik wel zeker van.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:21

Ik vind het een beetje lijken alsof het zweetblad op haar schouder ligt, waardoor de beweging (behoorlijk) verhinderd wordt. Dat is wat ik zie op de foto, ik zou graat een foto zien met het zweetblad omhoog.

Verder lijkt het héél iets achterover te kantelen.

Vraag een zadelpasser ernaar te komen kijken dan weet je zeker dat het goed ligt.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:22

Als de zadelmaker er naar heeft gekeken dan weet je toch al of het goed op je pony ligt of niet?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:25

ik kan natuurlijk niks zeggen vanaf de foto.
maar naar mijn idee is en het model niet geschikt voor jou paardje, en helt hij naar achter waardoor je druk plekken gaat krijgen.

als er een zm bij is geweest had hij dit moeten zien,, anders is het er 1 geweest die een leuk zak centje wil verdienen :)
Laatst bijgewerkt door Tat_jana op 27-06-10 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:27

Je kan het zadel ook niet verder naar achter leggen. Dan ligt het niet meet op de ribben. Is het niet gewoon wat te groot voor de pony?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 21:28

Volgens de zadelmaker niet. Het lijkt idd wat naar voor te liggen, maar als je enkel de kussens bekijkt, dan valt dit mee, het komt niet over haar schouder te liggen, heb ik gister nog gecontroleerd.

Maaaaaaii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:33

Kan wel waar zijn dat de zadelmaker enkel wat centjes wil, dus misschien kan je aan iemand vragen die er zeker ook verstand van heeft en die geen geld nodig heeft?

Ik vind het er op het eerste zicht goed uitzien, maar ik heb er niet zo heel veel verstand van, heb zelf geen zadel maar ga er wel eentje kopen, natuurlijk mét hulp.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:36

Als je zadelmaker ernaar gekeken heeft, en je toch zo zeker weet dat het goed ligt. Waarom open je dan nog een topic op bokt? ;)

Ik vind dat het niet goed ligt, het is te groot voor je pony, voor de schoudervrijheid zou het een stuk naar achter moeten en dan zou het veel te ver naar achter liggen. Ook ligt het zadel niet goed horizontaal, het helt naar achter.

edit: overigens er is een verschil tussen een zadelmaker die zegt dat het goed ligt en een zadelpasser die zegt dat het goed ligt...

laurenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:39

hij ligt niet goed op de pony vind ik, het zadel ligt te veel op zijn schouders lijkt het!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:40

Het zadel lijkt te veel naar achter te hellen waardoor jij ook niet in het midden van het zadel zal zitten, wat natuurlijk wel de bedoeling is.
Het moet imo niet verder naar achteren, dan ligt ie te veel richting het kruis. Ik kan me wel voorstellen dat het zo lijkt, omdat ie naar achter kantelt.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:42

Het dieptepunt van het zadel is imo niet op de juiste plaats. Dit moet niet zover naar achteren want dan steek je je benen naar voren.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:46

Nee,
Het zadel ligt helaas niet goed. Normaal durf ik het niet te zeggen vanaf een foto, maar dit is duidelijk.
Er is geen schoudervrijheid, de zweetbladen liggen direct op de schouder, waardoor je geen 2 handen ruimte hebt van de schouder tot het zweetblad. Dit gaat knellen.

Wel lijkt het zadel voor de rest goed te liggen, het lijkt niet te lang (laatste rib ligt vrij), de kussens sluiten netjes aan op de rug en de rest kan ik moeilijk oordelen van een foto.

Hoe ik ook kan zien dat het zadel niet goed ligt:
De beugelriemen horen loodrecht naar beneden te vallen (ten opzichte van het zadel), dit doen ze niet.
Leg het zadel is op de rug van je paard, er moet 1 hand ruimte van de singel naar de elleboog zijn, valt de singel loodrecht naar beneden?

Echt heel erg vervelend dit voor je, misschien kan je de zadelpasser opbellen?...

Succes

edit: ook kantelt het zadel iets naar achter, kan het niet goed zien van een foto, kan ook de bouw van het paard zijn of een te kleine boommaat.
Laatst bijgewerkt door doei op 27-06-10 21:48, in het totaal 2 keer bewerkt

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:46

Ik zou als ik jou was even een andere foto maken, eentje waar het paard recht en op 4 benen staat. Dit kan namelijk ook nogal vertekenen ;)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:47

Het zadel ligt achterover (boom te klein-dieptepunt te ver naar achteren)
Zadel ligt te ver naar voren op de schouders
Zadel lijkt mij ook te lang
Zodra je billen niet meer in het zadel passen van je pony begin je er toch te groot voor te worden vrees ik

MissQuina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:50

Op het eerste gezicht is dit zadel echt te groot voor jouw paardje.....:-(

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 21:51

2 handen ruimte lijkt me zowiezo moeilijk op een pony van 1.20 tussen schouder en zweetblad ;) of heb ik dat mis? Kussens liggen normaal echt niet op de schouder, dit heb ik gister nog gecontroleerd. De singel gaat wel loodrecht naar beneden. Ik dacht dat de beugelriemen net wel goed naar beneden vielen? Ik neem zowiezo nog even contact op met de zadelmaker.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:52

elke MSFC erkende zadelmaker heeft ook de zadelpas opleiding gedaan ;)

voor de rest, een zadel beoordelen is niet te doen van een foto, oa de boom zou je toch echt moeten voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:52

Denk dat je sowieso beter voor een 16" of 16,5" kan kijken dan deze... Hij oogt toch te lang...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 21:53

unamie schreef:
Het zadel ligt achterover (boom te klein-dieptepunt te ver naar achteren)
Zadel ligt te ver naar voren op de schouders
Zadel lijkt mij ook te lang
Zodra je billen niet meer in het zadel passen van je pony begin je er toch te groot voor te worden vrees ik

nogmaals ik rijd de pony enkel in, en mss daarna een enkele keer erop, maar niet om continu te rijden. Merrie is vnl fokmerrie.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:54

ik denk dat je ook niet veel opschiet met naar achter leggen :n
het zadel lijkt goed op zn plek te liggen.
alleen de knie stukken zeg maar zijn echt veelte breed, en lijken op de schouder te liggen.

maar zoals ik al zei vanaf de foto kunnen wij dat nooit beoordelen, wij kunnen alleen maar zeggen wat we op de foto zien.
maar dat kan er met een andere foto weer heel anders uit zien.

+ dat wij niet kunnen kijken hoe vrij de schoft ligt hoe hij op de rug valt etc

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:55

Sorry ik heb het verkeerd gezegd...
2 vingers achter de schouder, bedoelde ik!

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:56

Bizzybijtje schreef:
Denk dat je sowieso beter voor een 16" of 16,5" kan kijken dan deze... Hij oogt toch te lang...

Kan lang ogen; maar als de ruiter deze maat zadel nodig heeft dan heb je weinig keus! Inch maat is zit maat; dus de maat die voor de ruiter passend is; maat voor de pony kun je zo moeilijk bekijken. Maar als er een zadelmaker naar gekeken heeft mag je daar wel op vertrouwen hoor! Uitzonderingen daar gelaten.... Goed kijken of hij mooi blijft liggen tijdens het rijden; en de haargroei in de gaten houden of dit ook veranderd is altijd belangrijk!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:57

Is het een gediplomeerde zadelmaker/passer of iemand die zadels verkoopt.

Ik vind het zadel te lang en achteroverliggen ligt de boompunt drie vingers achter de schoft? (5 cm)
Laatst bijgewerkt door Schangah op 27-06-10 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt