Welk dressuurzadel? raak er echt niet uit!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LiseFederer

Welk dressuurzadel? raak er echt niet uit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 14:16

Hallo,

hoe meer ik rondkijk hoe meer zadels ik tegenkom
daarom dat ik eerst aan jullie wou vragen wat jullie van deze zadel vinden en wat de voor en nadelen zijn voordat ik naar de paardenwinkel ga. want vind het nogal raar als je daar met je lijstje staat ;)

hier zijn de zadels :

Wintec 500 cair dressage €380
nadelen: het cair systeem in de winter zou niet goed zijn
voordeel: goedkoop en diepe zit

Baseline Dressuur €395
voor en nadelen nog niet gezien
dus kom maar op :D

Merano-Atlanta €300
voordelen: zit goed , extra diepe zit, voor paarden met hoge schoft (zoals de mijne)
nadelen: zadelmarktzadel ( je kan het toch ook gewoon kopen in de paardenwinkel?)

hebben jullie nog voordelen en nadelen of een ander zadel in deze prijsklasse
ik wil wel een nieuw want zou zeker een zadelpasser of hoe je het noemt zeker
willen laten komen want wil zeker zijn dat het past op mijn paard :)
PS iemand ervaring met de zadelmarkt
heb je daar zo een inruiloptie ofz? dat ik de zadelpasser kan laten komen om te kijken of het echt gaat ..

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

nadelen:

mcsjelle

Re: Welk dressuurzadel? raak er echt niet uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:22

Is er in de buurt geen zadelmaker die tweedehands zadels verkoopt? Bij ons kun je daar een afspraak maken en als jij dan zegt dat je paard breed of smal is en of ze idd een hoge schoft heeft en wat je prijsklasse is, komt de zadelmaker met een aantal zadels die aan de eisen voldoen om te passen.
Mijn mening is dat namelijk een goed tweedehands zadel, vaak langer mee gaat dan goedkope nieuwe. Want die goedkope zadels kun je namelijk niet aanpassen aan je paard.

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:29

Ik heb een zadelmarkt zadel gehad, zoals ze ze hier noemen :)

Heb daarvoor een zadel speciaal laten aanmeten, over de 1000,- euro was ik kwijt daaraan. Pastte niet en had er alleen maar problemen mee.
Toen boodt een kennis van mij aan om een zadel te passen van iemand die zijn kenden. Was een Merano, kostte niet veel, maar pastte perfect!
Geen problemen mee gehad ofzo.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:33

Baseline vind je alleen bij Divoza, kan ik geen goed of slecht over geven.

Wintec ziet er goed uit, levensduur van een kunststof zadel is minder lang dan van een leren zadel met wol vulling. Cair is gewoon een soort schuim, geef mij maar echte wol, blijft veerkrachtig en heeft geen last van lage temperaturen.

Zadelmarkt? ahum, daar weten ze niets van zadels passen. een goed advies moet je daar niet verwachten... Kwaliteit van de zadels wisselt.

Ik ben het met mcsjelle eens, ga voor een goede 2e hands, dan kan je in jouw prijsklassen best een fatsoenlijk zadel kopen, des noods laat je er nieuwe zuiver wollen vulling in doen, geen synthetische rommel.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:36

Als jou paard een hoge schoft heeft, gaat een wintec misschien niet passen. Naar mijn weten zijn die niet/minder geschikt voor paarden met veel schoft.
Verder zou ik ook naar een 2dehands zadel kijken als dit je prijsklasse is, heb je meer kans op een zadel van een wat betere kwaliteit.

LiseFederer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 22:18

ik las in een ander artikel dat Wintec juist wel op een hoge schoft past ...

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:19

Mijn pony heeft een hele hoge schoft en een wintec. Er zit ook cair in en nog nooit wat gemerkt hoor in de winter?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:20

Ik heb zelf ook een Wintec zadel met cair, maar heb in de winter nergens last van gehad. Mijn pony heeft zelf een gevoelige rug, wat dat betreft. Wat zou er niet goed zijn dan?

LiseFederer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 22:21

Juangi schreef:
Ik heb zelf ook een Wintec zadel met cair, maar heb in de winter nergens last van gehad. Mijn pony heeft zelf een gevoelige rug, wat dat betreft. Wat zou er niet goed zijn dan?

dat het cair-systeem zou verminderen
ze raade aan om een zadel met wolvulling of andere te kopen :s

Sophietje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:24

Maar als het slecht is zouden ze het toch niet verkopen??

ik heb ook een caire zadel en heb er geen problemen mee

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:16

Als het cair systeem je niet bevalt kun je altijd nog er wol in laten vullen.
Heb inderdaad ook gehoord dat het hard zou worden in de winter, of in ieder geval harder. Ik heb mijn zadel met cair nog niet zo lang, dus kan helaas die ervaring niet vertellen. Maar waarom wil je perse met cair? Er zijn toch ook wintec zadels zonder cair.

@ sophietje12, zadelmarkt zadels met scheve bomen e.d worden toch ook verkocht, dat het op de markt is zegt helaas niets over kwaliteit.

LiseFederer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 06:19

Kaula schreef:
Als het cair systeem je niet bevalt kun je altijd nog er wol in laten vullen.
Heb inderdaad ook gehoord dat het hard zou worden in de winter, of in ieder geval harder. Ik heb mijn zadel met cair nog niet zo lang, dus kan helaas die ervaring niet vertellen. Maar waarom wil je perse met cair? Er zijn toch ook wintec zadels zonder cair.

@ sophietje12, zadelmarkt zadels met scheve bomen e.d worden toch ook verkocht, dat het op de markt is zegt helaas niets over kwaliteit.

Ik weet het maar cair dient toch voor de schokken op te vangen voor een deel niet?
mijn paard heeft nogal last gehad van zijn rug , maar normaal is dat nu voorbij :)

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 09:39

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 11:33

Zadelmarkt zadel zou ik niet doen.
over de kwaliteit laat ik me niet uit, maar hij heeft gewoon een vrij harde zitting en de kussens slijten nogal snel vind ik.

Iris_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 18:55

Ik zou voor de wintec gaan, mits hij goed past natuurlijk. Heb zelf ook een wintec gehad, vond het een fijn zadel!. De andere twee ken ik niet zo, maar voor die van de zadelmarkt zou ik zelf nooit kiezen.

Maar een tweedehands leren zadel van goed merk, is misschien ook nog een optie?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 18:59

Ik zou voor de Wintec gaan, dat is echt een goed kwaliteit zadel.
Baseline moet je sowieso niet doen, is echt flut kwaliteit en de Merano kan je proberen, maar wss gaat de Wintec langer mee, en dan weet je zeker dat je ook echt een degelijk zadel hebt!

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 19:43

IloveMickey schreef:
Zadelmarkt zadel zou ik niet doen.
over de kwaliteit laat ik me niet uit, maar hij heeft gewoon een vrij harde zitting en de kussens slijten nogal snel vind ik.

Heb ik niet ondervonden hoor.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 19:53

ik heb een kunstof dressuur zadel van Wintec
ben er erg tevreden over!
zit alleen wel een prijsje aan geloof ik..

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 23:20

Ik heb zelf een wintec met cair,wintec kan prima op een hoge schoft. Het verhaal van cair in de winter is dat de lucht die in t schuim zit zou kunnen bevriezen, teminste dat heb ik gelezen. Mijn zadel was in de winter niet anders dan nu. Helaas is t niet meer passend te krijgen.
Baseline heb ik in handen gehad en t voelt alsof de kussens met kranten zijn gevult. Een nieuw leren zadel voor dit budget is erg moeilijk. Ik zou voor de wintec gaan, door sparen of de zadelmaker laten komen.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 18:21

Er zit geen lucht in het schuim bij het Cair systeem ;) Haal er maar eens een open. De lucht zit in speciale zakjes, daarnaast zitten er schuimrubber inlages bij.

@ topicstarter: voor dat budget raad ik je ofwel de wintec aan, ofwel een goede 2e handse. Als je even de zoekfunctie gebruikt voor zadelmarktzadels zie je heel wat miserie. Een nieuw lederen zadel voor 300 euro (zoals de baseline) lijkt mij kwalitatief niet voldoende.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 18:25

Zadelmarkt is echt af teraden

Een paard wat hier is gekomen om over nieuw te beleren heeft hier echt wat aan over gehouden

Merano is een duidelijk geval van goedkoop is duur koop

Voor 400 euro of nog minder heb je een leuk 2der hands A merk zadel waar je nog jaren van kunt genieten

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 09:20

Het is inderdaad niet alleen lucht. De vulling is foam wat in een soort zakje zit waardoor de lucht die er in zit niet weg kan. Het verhaal is dat de lucht die dus in dat foam gevangen is zo bevriezen. Je kunt hierover heel veel vinden via de zoekfunctie.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:31

Waarom niet een wintec met een wol vulling?, ze zijn gewoon te koop hoor! Ben je het probleem met niet aanpasbare cair vulling kwijt en ze zijn nog goedkoper ook zonder die schuimpies in de kussens ;)
Zoek maar eens op wintec 500 flock op google. Kijk anders een als je de maten weet op duitse en engelse site's oa. www.reiterlive.de is zeer aan te raden! Zijn ze ook nog eens goedkoper...

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:10

Goedkoop is duurkoop, zeker de zadels van de zadelmarkt.
Vraag een zadelpasser erbij en laat die beslissen welk zadel in een bepaalde prijsklasse goed is voor je paard.

LiseFederer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 20:06

aafje87 schreef:
Waarom niet een wintec met een wol vulling?, ze zijn gewoon te koop hoor! Ben je het probleem met niet aanpasbare cair vulling kwijt en ze zijn nog goedkoper ook zonder die schuimpies in de kussens ;)
Zoek maar eens op wintec 500 flock op google. Kijk anders een als je de maten weet op duitse en engelse site's oa. http://www.reiterlive.de is zeer aan te raden! Zijn ze ook nog eens goedkoper...

Ik vind maar ik kan helemaal mis zijn dat de 'oude' versie van de wintec 500 cair vele mooier is dan de nieuwe ?
is daar een verschil tussen en dat zadel van je site Wintec 500 ziet er ook helemaal anders uit :)
is dat zo :)
groetjes!