lekkerste singel voor je paard??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laura1987

lekkerste singel voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 11:28

Mijn paard heeft met aansingelen een lichte vorm van singelnijd.
Ze heeft een leren singel en wordt gaatje per gaatje aangesingeld.
Nu is het zo dat deze singel een beetje "op" raakt dus ik wil een nieuwe kopen, maar welke singel is nou het meest comfortabel voor mijn paard?

Graag hoor ik jullie advies met eventueel een foto in link erbij.

Cynthiaaapje

Re: lekkerste singel voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:29

Singelnijd komt meestel bij het zadel weg en niet bij de singel. Ik zou mn zadel dus even laten checken..

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:34

Ik vind de knight singels erg fijn en zacht. Gemakkelijk schoon te houden en blijven soepel en zacht
Afbeelding

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 12:16

Cynthiaaapje schreef:
Singelnijd komt meestel bij het zadel weg en niet bij de singel. Ik zou mn zadel dus even laten checken..

Ze doet het ook bij de longeersingel, dus ik denk niet dat het daardoor komt.
Maargoed ik zal wel even opzoek gaan naar een goede zadelmaker in de buurt en dan er even naar laten kijken.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:19

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:19

Bontsingels doen het meestal wel goed. Ik heb er zelf zo eentje en ook een met een neoprene hoes, die is ook best zacht en absorbeert het zweet erg goed.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:24

Ik volg dit topic ook even. Mijn singel raakt ook op en zag zo gauw niet dezelfde singel meer te koop.

Zoek een Neopreen singel met klitteband bij de gespen...

Om toch even de ts van dienst te zijn..dat klitteband zorgt voor de bescherming van de gespen en ook het verschuiven. Neopreen vind ik makkelijk schoon te houden.

Heb ook een leren singel gehad waarvan mijn paard een wondje kreeg. Snap nog steeds niet hoe, want kon niks voelen aan de singel én heb extra geld op een strakke huid (zonder rimpeltjes)dus voor mij daarom geen leer meer.

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:25

Princesj schreef:
Ik ben helemaal fan van dit type singels :http://static.equestorshop.com/Global/Files/ProductPhotos/Large/1689068.JPG
Merk dat paarden met singelnijd hierbij rustiger blijven en het is erg prettig ook voor jezelf

zoiets heb ik ook voor mijn paard, maar dan van Rossner Afbeelding
Hij is gemaakt van heerlijk zacht leer en verdeelt de druk over de twee singelstoten zodat ze allebei even strak zitten en niet één veel strakker dan de andere (door de vorm van de buik). is gewoon verkrijgbaar bij divoza http://divoza.com/shop/a.visit/4c249233 ... a8c06406df

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 12:29

@princesje en loezoe die ziet er inderdaad wel aardig uit.

@shanelle hier heb ik ook al aan gedacht, maar is dit wel schoon te houden?

@superwoman bedankt voor je bijdrage en je mag meeliften met het topic hoor ;)

Neopreen krijgt de mijne wondjes van, dus ik blijf bij leer :)

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:29

De FRA singel, zier er niet comfortabel uit, is het wel, merk echt verschil bij het aansingelen:j

Voor info ff googlen op FRA supersingel.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:30

Elastieken singels helpen vaak tegen singelnijd, je hebt er ook een speciale singel voor. Die is onder bij de buik heel breed en is geheel elastisch. Ga even zoeken. :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:33

Gevonden, ik heb er hele hele goede ervaringen mee en ja het gaat echt singelnijd/dwang tegen. :j

Dit is de singel (dressuur):
Afbeelding

Wat info over de singel:
Speciaal voor deze singel, heeft het franse laboratorium Gibaud een gepatenteerd technisch textiel, met een hoge capaciteit voor verlenging en steun, ontworpen. Het 25 cm wijde elastisch Gibaud textiel is gevormd naar de natuurlijke anatomische vorm van de buik. De elastische singel heeft in het midden een speciale pad gemaakt van natuurlijk anti slip rubber, wat perfect aansluit op het borstbeen. Met dit totale nieuwe concept, kan het zadel iets meer bewegen dan u gewend bent maar de veiligheid en stabiliteit blijft absoluut gewaarborgd.

Wat zijn de voordelen:

* Uw paard zal veel makkelijker kunnen ademen, waardoor episoden van apnoea (tijdelijk ophouden van de ademhaling) worden voorkomen.
* De borstspieren zijn ontspannen, waardoor het paard zich vrijer vanuit de schouder kan bewegen.
* De houding van het paard en de totale beweging zullen duidelijk verbeteren, wat het gevolg is van het makkelijk kunnen ademen en de ontspannen borstspieren.

Studie en veterinaire overwegingen bij het aansingelen van paarden

Bij het aansingelen van uw paard loopt de singel over een aantal zeer belangrijke spiergroepen: Trapezius tharacis, Latissimus dorsi, Serratus tharacis en de Pectoralis ascendens. Deze spieren zijn betrokken bij de beweging en bij de ademhaling van het paard. Door het zadel heeft de singel een indirect effect op de schoft van uw paard, waar het juist belangrijk is om de mobiliteit te garanderen. Een te strak aangesnoerde singel zal druk leggen op de spieren, hierdoor zal de bloedtoevoer afnemen en daarmee wordt ook gelijk de aanvoer van zuurstof sterk verminderd. Het stagneert de vrijheid van beweging wat resulteert in functiestoornissen zoals: spasme (krampen), krachtverlies, tactverlies, coördinatie-, behendigheid- en motorische problemen maar veroorzaakt ook bijv. het in protest gaan van het paard.

Het aansingelen en de ademhaling

Een optimaal functionerend ademhalingsstelsel speelt een sleutelrol in de prestatie van het paard. Een functioneel samengaan tussen de beweging en het ademhalingsgestel is van het grootste belang voor het juiste ritme en de omvang van iedere pas, juiste ademhalingsfrequentie, ademhalingsvolume en energie uitgaven. De zeer lange ervaring, heeft Gibaud geholpen de medische toepassing van het technisch textiel te ontwerpen en te vervaardigen. Deze singel is voor dagelijks gebruik gemaakt, ter preventie van verwondingen en voor het comfort en de mogelijkheid tot betere prestatie van het paard. Daarvoor wordt de singel speciaal aanbevolen op topniveau of voor jonge paarden met singelvrees. De singel is verkrijgbaar in verschillende maten, zodat ze in alle disciplines van de paardensport gebruikt kunnen worden.

Eindconclusie
Deze geavanceerde singel:

* Verbetert het bewegingsgestel, dankzij de grotere vrijheid in de schouders en borstpartij, zodat het paard beter van achter door kan treden naar voren.
* Verbetert de ademhalingscapaciteit, dankzij de gestegen mobiliteit van de ribben en het spierstelsel.
* Verbetert de prestatie, dankzij de besparing van energie consumptie.
* Vermindert het risico van herhaalde problemen in de beweging.
* Voorkomt het in protest gaan van het paard.
* Gaat singelnijd en singeldwang tegen.

Edit: De naam: Elastische singel Eric le Tixerant
Laatst bijgewerkt door Quir op 25-06-10 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:36

Ik zweer ook bij de FRA singel. Ik heb m al bijna twee jaar en hij is nog super!

Priisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:41

Ik heb al een tijdje de singel, en pad, van Flexquality en heb hier hele goede ervaring mee.
Op de site http://www.flexquality.nl kun je informatie en foto's vinden.

De singel is heel zacht, er zit een soort mouse in waardoor de singel zich helemaal aanpast en meevormt aan de buik van je paard.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:54

Ik kijk hier ook even mee, mn pony krijgt bultjes van de singels die ik al geprobeerd heb, bont, neopreen, wintec.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 17:02

Ik heb de oplossing helaas nog niet gevonden. Mijn paard heeft ook singelnijd. Het zadel is nagekeken en past, toen heb ik er een osteophaat bij gehad, er was wel wat aan de hand, maar de singelnijd kon ze niet verklaren. Ik heb al ontzettend veel singels geprobeerd, ook FRA bijvoorbeeld, en andere merken die denken dat ze het probleem op kunnen lossen. Niets helpt. Bij mijn paard is het volgens mij gewoon psychisch.. Zeker omdat, als er iets interessants gebeurt tijdens het aansingelen, mijn paard er totaal niet op reageert.(op het aansingelen dan he? ;) ) Ik heb er nu een banaansingel aan, een vrij korte, zonder elastiek.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 17:22

Bij die van mij zit het inmiddels ook in het systeem, heb veel problemen gehad met zadels die zijn nu verholpen maar het is nog lang niet uit haar systeem.
Ik heb nu dus de FRA en als ik ga singelen heb ik er eerst nog een singelverlenger tussen (anders krijg ik hem niet vast) vervolgens singel ik gelijkmatig gaatje voor gaatje aan en gaat de verlenger er weer tussenuit en gaat ie gewoon vast.
Dit werkt echt, ik ben hier nu een paar weken mee bezig en merk echt verschil :j

Maar het is per paard verschillend hoe ze er op reageren.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 17:26

Een anatomische bontsingel van Mattes +:)+

Maar verwacht geen wonderen van de ene dag op de andere, op een gegeven moment wordt singelnijd psychisch en dan kan het echt heeeeeel lang duren voor je paard er echt vanaf raakt.

Doughall_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 17:27

Mijn vorige paard werd ook altijd nijdig bij het aansingelen, heb er verschillende geprobeerd. Wat bij hem het beste werkte was de Thorowgood Airoform. Prettig materiaal, gemakkelijk schoon te houden, en elastiek aan beide kanten.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:23

Ik zou gaan voor een neopreen singel. Die zijn lekker zacht en ook nog eens machine wasbaar ;)

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 19:51

neophreen krijgt ze irritaties van, dat gaat dus niet.

de singelnijd is overigens niet zo erg. Ze doet haar oren in der nek en kijkt dreigend naar je, af en toe bijt ze in de lucht maar dit is nauwelijks.

het zit meer tussen mijn oren dat ik een lekkere singel wil denk ik :)

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 21:28

zijn er nog meer mensen met opties?

xWelsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:31

misschien een singel met elastiek? dat singelt zachter/makkelijker aan :)

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:31

FRA elastieken singel..

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:35

ik heb gewoon een simpele neopreen singel. lijkt me ook erg prettig voor mn pony.