Hoevaak Wow aanpassen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TaanStippel

Hoevaak Wow aanpassen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 19:07

Voor de mensen met een Wow zadel: Hoe vaak laten jullie je zadel aanpassen ?

Ik heb de mijne echt net een paar maanden geleden laten aanpassen en denk dat hij nu weer moet. :(

Vind dat wel een nadeel van dat lucht als het zo blijft gaan.

Net zoals met die korrektor pad, die moet min 1x per maand opnieuw gevuld worden.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:09

De eerste x moet idd na een paar maanden dat is normaal..Net als een zadel waar een andere vulling in zit..Daarna pas weer als het paard verandert, meer bespiering e.d..
Laatst bijgewerkt door Elco op 21-06-10 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:09

Mag ik vragen of je dan over een half jaar praat of 2 a 3 maanden?

Want een zadel met wol moet(laat ik) ook iedere 6 maanden controleren en wanneer nodig aan passen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:13

Dat moet je idd wel regelmatig checken. Ik had daar voorheen nog niet aan gedacht, maar inmiddels weet ik dat ze geleidelijk aan leeglopen. Het zijn balonnen hè? Die lopen na verloop van tijd ook leeg. Ik mag binnenkort weer mee kijken bij een luchtgevalletje. Vind het ook een reusachtig nadeel van dit zadel. (En uhm, ik ken iemand die ze heel vakkundig ombouwt naar wol :+)
Hoe ervaar jij trouwens de lucht in je zadel? Ik heb ook al de klacht gehoord, dat je er niet stabiel op kan zitten. Dat klonk mij ook bezwaarlijk in de oren. Dit betrof geen echte Wow hoor, maar en omgebouwd zadel. Zelf ben ik een echte wolgenieter. Eerlijk toegegeven: Lucht trekt mij helemaal niet. Ik vind de Wow-zadels helemaal niet mooi ook.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:16

zie je het als een negatief iets of juist positief?
ik zou het persoonlijk zien als positief. Je paard heeft dus meer ruimte om te groeien en gebruikt deze ruimte ook om te ontwikkelen in zn rug.
Spieren worden dan dus beter, en omdat het zadel zo makkelijk aanpasbaar is kan je em weer goed passend laten maken.

Aan de ene kant heel vervelend, maar aan de andere kant ook positief als het doorzet. Dan is je paard lekker aan het groeien in bespiering!

En dat ze leeglopen, :n als ze goed zijn gevuld en afgesloten gebeurt dat echt niet hoor idefix4!

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:18

idefix4 schreef:
Dat moet je idd wel regelmatig checken. Ik had daar voorheen nog niet aan gedacht, maar inmiddels weet ik dat ze geleidelijk aan leeglopen. Het zijn balonnen hè? Die lopen na verloop van tijd ook leeg. Ik mag binnenkort weer mee kijken bij een luchtgevalletje. Vind het ook een reusachtig nadeel van dit zadel. (En uhm, ik ken iemand die ze heel vakkundig ombouwt naar wol :+)
Hoe ervaar jij trouwens de lucht in je zadel? Ik heb ook al de klacht gehoord, dat je er niet stabiel op kan zitten. Zelf ben ik een echte wolgenieter. Eerlijk toegegeven: Lucht trekt mij helemaal niet. Ik vind de Wow-zadels helemaal niet mooi ook.

Ech vraagje hoe kom je erbij dat de lucht er uit loopt.? Die loopt er echt niet uit hoor is afgesloten met siliconen..
En niet stabiel er op zitten.??? Heb jezelf wel eens op een Wow zadek gezeten.? dat je dit kan beoordelen.??
Ik heb een Wow en ik wil echt nooit meer wat anders..En ja over smaak valt niet te twisten, maar om nou een ander aan te praten om d'r zadel te laten verbouwen naar wol vind ik echt de grootste onzin..

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:21

Elco: Ik spreek de ervaring van iemand uit, die het niet beviel, vandaar dat ik het vraag.
En ik heb die kennis van iemand die heel veel luchtzadels checkt. Ze lopen echt leeg! Heb er inmiddels zelf ook al best een paar gezien en ze liepen allemaal op termijn leeg. Eén zelfs meteen al en die was echt niet lek. Hangt af van hoe de slangetjes zitten hoe snel het gaat, maar ook siliconen zijn niet volledig dicht hoor. Het blijft rubber. Luchtdicht is practisch onmogelijk.

TS vindt dat leeglopen bezwaarlijk. Ik zie er steeds meer die lucht er uit laten halen en er weer wol in willen. Waarom rijden onze topruiters er eigenlijk nog niet mee als het dé oplossing is? Ik wil overigens niemand dwingen hoor, echt niet. Mijn excuses als het zo overkomt. :o
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 21-06-10 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:23

idefix4 schreef:
Elco: Ik spreek de ervaring van iemand uit, die het niet beviel, vandaar dat ik het vraag.
En ik heb die kennis van iemand die heel veel luchtzadels checkt. Ze lopen echt leeg! Heb er inmiddels zelf ook al best een paar gezien en ze liepen allemaal op termijn leeg. Hangt af van hoe de slangetjes zitten hoe snel het gaat, maar ook siliconen zijn niet volledig dicht hoor. Het blijft rubber.

Laten we het dan maar houden op een meningsverschil.
Mijn zadel (en de zadels van mijn vriendinnen) lopen niet leeg. Persoonlijk vind ik dat je pas een echte mening kan vormen als je de zadels zelf hebt geprobeerd. Op deze manier blijft het "van horen zeggen".

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:24

idefix4 schreef:
En ik heb die kennis van iemand die heel veel luchtzadels checkt. Ze lopen echt leeg! Heb er inmiddels zelf ook al best een paar gezien en ze liepen allemaal op termijn leeg. Hangt af van hoe de slangetjes zitten hoe snel het gaat, maar ook siliconen zijn niet volledig dicht hoor. Het blijft rubber.

Ik heb van bezitters van een Wow nog niemand gehoord waar het van leeg liep..Misschien van andere merken die voor de rest niet goed passend zijn.. Ik heb er in ieder geval geen last van..

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:25

idefix4 schreef:
Ik had daar voorheen nog niet aan gedacht, maar inmiddels weet ik dat ze geleidelijk aan leeglopen.

Je moet wel het stopje erop doen he? :D

Ik rij nu zo'n 5 jaar met mijn Wow en van leeglopen heb ik dus geen last. Wel van een paard dat van model veranderd (al vind ik dat geen last) door de wisseling in werk of seizoen bv. Mijn zadel is een aantal keer op kleine punten aangepast.

Ik hoor echter vaker verhalen van mensen waarbij hun zadel in relatief korte tijd moet worden aangepast omdat het paard zo van bouw veranderd. Niets raars aan vind ik. Dat is het grote voordeel van een Wow (met andere luchtzadels heb ik geen ervaring), het is zo fijn aanpasbaar waardoor je niet steeds een ander zadel hoeft aan te schaffen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:26

Nou ja, mooi! Maar toch zie ik er genoeg! :+ Ach, dat zorgt ervoor dat ook ik dalijk een inkomen heb. ;)

Ik wil niemand aanvallen met een wow-zadel. Alle respect voor jullie voorkeur. Het was een vraag uit pure belangstelling. Ik leer gewoon graag en hoor graag ervaringen. Maar idd, feit blijft, dat je het wel regelmatig moet controleren. Dat geldt voor elk zadel. Ook wollen zadels zijn aanpasbaar en moeten nagekeken worden. Wow is daar niet de enige in. Paarden veranderen nu eenmaal.
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 21-06-10 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:28

idefix4 schreef:
Nou ja, mooi! Maar toch zie ik er genoeg! :+

Ook Wow zadels.??? Want die gaan over het algemeen alleen naar Wow zadelmakers toe..

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:30

Ik leer bij iemand die het in NL mede heeft geïntroduceerd. Dus ja, ook Wow.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:33

Het ligt maar net aan je paard.... :)

Sowieso is een jaarlijkse checkup een pré (met alle zadels) maar afgezien van dat is het gewoon in de gaten houden.

Mijn paard is vrij veranderlijk en daar komt toch wel een keer of 3/4 per jaar een zadelmaker aan te pas (en 1x zelfs 5 keer in 6 maand :') ) , maar je hebt ook paarden waar zelfs tijdens de jaarlijkse check up niets aan veranderd hoeft te worden.

Wel zijn er dingen die ervoor kunnen zorgen dat je extra vaak aan 'aanpassingen' zit.

-Vaak ontwikkelen de paarden bij de overgang naar flair in het begin wat sneller, zeker ook onder een Wow omdat ze ruimer bewegen vanuit mijn ervaring.
-Als een paard met een niet geheel en vooral te krap zadel had opliggen willen ze de eerste periode vaak behoorlijk breder worden. (maar dat is met alle zadels)
-En natuurlijk verandering in training (maar dat is met alle zadels)

Overigens bedoel ik met aanpassingen voornamelijk veranderingen in je kussens qua lucht of een headplate. Echt aanpassingen betreft onderdelen gebeurd amper op hetzelfde paard. Ik weet het van 1 die dermate ontwikkelde dat daar een ander onderdeel op moest ivm rugvorm.

En voor de mensen die niet met flair kunnen (ik wel, ik vind het geweldig dat ik mijn paard zo goed kan voelen bewegen onder me :D ) heeft wow ook nog normale kussens.. Niets niet ombouwen dus. Dat zou iemand zoals idefix4 toch moeten weten :+

Edit) overigens ook hier geen leegloop kussens en ken dat enkel van fabels op bokt
Laatst bijgewerkt door Bubsj op 21-06-10 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:34

idefix4 schreef:

Typisch want hij beweert juist dat ze niet leeg kunnen lopen..Heel interessant om dit te horen..

Patriciavt

Re: Hoevaak Wow aanpassen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:40

Mijn WOW loopt ook niet leeg :D
Mijn merrie loopt pas een paar weken onder een WOW (zadel is aangemeten op mijn andere paard) en merk nu al dat haar lijf veranderd. Sowiezo valt ze af (dat komt niet door het zadel hoor) en ze kan vrijer bewegen van voren en is fijn los door haar lijf, alles beweegt! Haar schouder/schoftspieren ontwikkelen hierdoor lekker mee :D

De 1e en 2e keer op mijn zadel was ik wat onstabiel. Dat komt omdat alles meebeweegt met je paard, daarna zat ik als een huis en dat doe ik nog steeds, voor mij nooit weer wat anders :D

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:43

Bubsj: Dank je voor de info. Ik ben leerling hè? Dat geef ik aan om aan te geven dat ik niet alles weet. Je uitleg vind ik verhelderd. Ik is echt niet mijn doel om een rel te schoppen of wat dan ook. Ik ben echt gewoon positief geïnteresseerd. En ik vraag iets en ook positieve reacties hoor ik graag. Vragen staat vrij toch? En zo zie je maar! Ook Wow heeft dus een wollen uitvoering voor mutsjes zoals ik. :+

En elco: ik zei 'mede'. Ik zei niet dat hij hem alleen heeft geïntroduceerd. Dus ik denk dat je iemand anders voor hebt. Degene waar ik leer, doet nog wel lucht bijhouden, maar hij verkoopt het niet meer, omdat hij niet achter dat produkt staat. Lucht is niks mis mee, maar ook een goed wolgevuld zadel is goed voor een paard. Dat mag toch? Vrijheid van mening heet dat.

En ik ken ook iemand die laaiend enthousiast is en er over roept hoor. Ook haar heb ik het hemd van het lijf gevraagd. Edit ik ken er inmiddels 2. :D

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:45

Elco schreef:
idefix4 schreef:

Typisch want hij beweert juist dat ze niet leeg kunnen lopen..Heel interessant om dit te horen..

hoop niet dat je denkt dat deze *leerling ,misschien ooit een goede zadelmaker* bij mij meeloopt.
de flair kussens lopen niet leeg als ze goed zijn afgesloten !!!!! als dat wel gebeurt dan zit er een lek in en worden ze kosteloos vernieuwd
verder zag ik nog een opmerking over , waarom rijden de toppers er niet mee
Laurens van lieren, Sonja Gademan, Jenny Schreven, Bartels, Marcelle de Kam, Richard Davidson en nog heel veel andere die in de Subtop meerijden ;)

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:51

TS vindt dat leeglopen bezwaarlijk. Ik zie er steeds meer die lucht er uit laten halen en er weer wol in willen. Waarom rijden onze topruiters er eigenlijk nog niet mee als het dé oplossing is? Ik wil overigens niemand dwingen hoor, echt niet. Mijn excuses als het zo overkomt. :o[/quote]

Ja het kwam bij mij wel zo over, daarom reageer ik ook zo voornamelijk omdat jij het alleen maar van horen zeggen hebt en er dus zelf geen ervaring mee hebt..En dus ook het gevoel van een Wow zadel niet kan in denken..

Enne Laurens van Lieren rijdt al z'n paarden met een Wow :D

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:01

idefix4 schreef:
Bubsj: Dank je voor de info. Ik ben leerling hè? Dat geef ik aan om aan te geven dat ik niet alles weet. Je uitleg vind ik verhelderd. Ik is echt niet mijn doel om een rel te schoppen of wat dan ook. Ik ben echt gewoon positief geïnteresseerd. En ik vraag iets en ook positieve reacties hoor ik graag. Vragen staat vrij toch? En zo zie je maar! Ook Wow heeft dus een wollen uitvoering voor mutsjes zoals ik. :+

Zo was mijn post ook niet bedoeld hoor. :) Het is begrijpelijk dat je de vragen stel, zeker als niet Wow gebruiker. Maar het leegloop fabeltje komt met zo'n regelmaat voor en dat is erg frustrerend. Ook omdat er bewust mensen zijn die dit roepen, voornamelijk vanuit het meepraten met anderen/het concept willen afkraken maar zonder eigen ervaring (al kan ik me goed voorstellen dat iemand op de mening van eigen zadelmaker vertrouwd). En tja bij sommige lijkt het meer een ruzie tussen personen met als aanvalsmiddel de Wow.

Ik kijk liever na de praktijk, ik 'ken' zelf toch wel een aantal gebruikers en geen enkele is ontevreden/heeft leeglopende kussens etc. . Daar zitten mensen bij die al vanaf het begin van Wow een zadel hebben, en de wat nieuwere zoals ikzelf (ik ken Wow nu 2,5 jaar? Of 3?) bijvoorbeeld. Het komt vast wel eens voor, net als bij alle zadels, want helaas zit tussen elk merk wel eens een fout. Maar daar heb je garantie voor :Y)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:49

mijn wow is nu 2 x aangepast in 3 a 4 maanden maar mijn ruin was eerst nog niet zadel mak toen hebben we hem zonder zitten en rijden aangepast en nu zadelmak is hij weer aangepast hij loopt er super onder. Over 4-6 maand komt de zadelmaker weer, een jong paard veranderd nogal eens kwa vorm en ik vind het beter eens extra te checken dan door te rijden met iets wat bijv te krap wordt.

Dat ze leeg lopen heb ik nog nooit van iemand gehoord. Sommige mensen laten het zadel inderdaad liggen omdat ze hem lelijk vinden maar ik zeg altijd liever goed passend voor ons beide dan een prachtig zadel die je op de bok moet laten liggen, persoonlijk vind ik hem ook niet lelijk :)

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:18

De jonge paarden zijn wel een paar maal gecheckt, maar nog nooit aangepast. De oudjes (18+) zijn in een jaar 2 x aangepast. Voornamelijk bij wisseling van seizoen.

Grootste aanpassingen zie je bij schrale/ dikke paarden, jonge dieren die echt overduidelijk nog uitgroeien en uit zwaren, oudjes en paarden met een slecht passend zadel verleden.

Geen leeglopende kussens hier. Niet bij de nieuwe en niet bij de oude modellen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:34

Tja ik heb zelf verschillende a-merken. Devaucoux, luc childeric, antares en ook wow (momenteel wachtende op een extra bruine)

Aanpassen is hier zowieso op men foam of wol zadels, een keer per jaar. Deze zadels gebruik ik ook op paarden die al relatief gevormd zijn (dus geen jonge dieren, of paarden die in training gezet moeten worden na bvb rust, dracht of wat dan ook), gewoon omdat je ze niet kan blijven aanpassen.

Heb hiervoor een Danny krutch gehad, heel fijn luchtzadel, maar een Wow vind ik beter. Alles kan je moduleren, en eens wow merk je echt het verschil (bewegingsvrijheid, spierontwikkeling etc)

leeglopen nog nooit van gehoord, uiteraard moet je van tijd eens wat lucht bijvullen(maar mijn ene heb ik op twee jaar nog niet moeten laten bijvullen, na controle), maar een wollen zadel eveneens.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:50

Ik heb ook nog nooit van leeglopende wow zadels gehoord :+
Heb de mijne nu 2 jaar en hij is nu al een hele tijd niet aangepast.. In het begin wel een paar keer, maar dit kwam ook doordat ik opeens best hard ging trainen, dus zijn bespiering veranderde.. (En hij werd een beetje dik :o )
Het aanpassen gebeurt ook niet altijd in de kussens.. De laatste keer is er bij mij iets met de singelstoten gedaan geloof ik (Arie weet dat beter :P ) omdat ie ging schuiven door zijn dikke buik.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 07:02

Ik heb ook nog nooit van leeglopende kussens gehoord :D

Ik heb mijn wow in een jaar tijd nu 5 keer laten aanpassen. Nu moet ik zeggen dat mijn paard echt van ver is gekomen. Hij was verwaarloosd toen ik hem van een verkoopstal terughaalde en er ontbraken een heleboel vetjes en spieren. (lees, hij was een kapstok) Hij veranderde echt steeds, en ik ben zo blij dat ik toen een wow heb gekocht. Anders had ik inmiddels al minstens 2 nieuwe zadels moeten kopen.