Hoofdstel voor manegepony's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dancer_

Hoofdstel voor manegepony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 18:35

hee,

Hopelijk staat het hier goed! Maar ik heb een vraagje! Ik zou graag een hoofdstel willen kopen voor de manegepony's waar ik vaak op rij! Alleen ik weet niet welke maat ik wil namelijk voor 3 pony's 1 hoofstel kopen! Zou dat kunnen? Als het niet kan doe ik het natuurlijk niet! 2 pony's zijn kleine c pony's en die andere is bijna een D pony die nog kan groeien! Kan ik dan 1 hoofdstel kopen? Zo ja welke maat?

Bedankt,

Blue_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:37

ik denk dat je dat het beste met de manege eigenaar kan overleggen! ;)

Quir

Re: Hoofdstel voor manegepony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:46

Qua maat kan het inderdaad, alleen mag je meestal niet een eigen hoofdstel gebruiken voor de manege pony('s). Alleen het eigen hoofdstel. :)

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:47

Je kan wel een eigen hoofdstel kopen, maar dan moet je er wel aan denken dat je waarschijnlijk elke les dat hoofdstel op maat moet gaan maken en er een ander bitje in moet doen. En dat gaat lang niet altijd even makkelijk...

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:53

als je dat wil doen zou ik gewoon een maat pony hoofdstel nemen, dat past meestal wel bij C-pony's, maar ik zou inderdaad wel eventjes met de manege eigenaar overleggen of hij/zij dit wel goed vindt, maar je moet dan inderdaad wel even de tijd nemen om de bitjes goed te passen en het hoofdstel op maat te maken ;) als je nog een leuk tweedehands hoofdstel zoekt in ponymaat, moet je even kijken in de link in mijn onderschrift ;)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:54

Waarom zou je een eigen willen hebben voor manege pony's?

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 18:26

corientjuhh schreef:

Omdat de hoofdstellen heel erg oud zijn en het gewoon leuk is!

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 18:27

Quir schreef:
Qua maat kan het inderdaad, alleen mag je meestal niet een eigen hoofdstel gebruiken voor de manege pony('s). Alleen het eigen hoofdstel. :)

Je mag bij ons wel een hoofdstel gebruiken!! Maar bedankt voor de tip!

Tjitske01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:58

ik zal het even met de manege eigenaar overleggen,
voor welke maat je dan het beste kan nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:51

en hoe doe je dat met het bit dan?

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:54

ik wilde het net vragen, als het bit verkeerd zit kan dit ontzettend pijnlijk zijn voor de pony...
je moet het dus elke keer omwisselen en zorgen dat het goed zit...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:58

Ik had vroeger ook een eigen hoofdstel voor de manegepony's. Een cobmaat die heel groot en heel klein kon! Ik had maar 1 bit, een enkel gebroken bustrens. Daar lopen alle pony's en paarden op de manege op. Ik heb de gemiddelde maat voor e-pony's gebruikt, maar moet erbij zeggen dat ik niet op c-pony's reed. Daar was het dus niet te groot voor!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:01

fienHVJ schreef:
corientjuhh schreef:

Omdat de hoofdstellen heel erg oud zijn en het gewoon leuk is!

Wat heb je daar later aan als je met een paard gaat rijden? Je hoofdstel ligt daar maar en je hebt een nieuwe moeten kopen omdat deze niet past? Ik vind het onzin om je geld daaraan uit te geven.
Waarom spaar je niet voor een eventueel toekomstig paard? Toch veel leuker om naar toe te sparen en daar mag je zelfs alles voor kopen wat jij mooi vindt.

Op je vraag; de maat hangt van het merk af. Mijn D-pony draagt een pony-hoofdstel, maar heeft ook een COB dat past voor mijn paard, mijn paard heeft een COB dat te groot is voor mijn pony en een pony-hoofdstel dat te groot is voor mijn pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:03

kleinvosje schreef:
Ik had vroeger ook een eigen hoofdstel voor de manegepony's. Een cobmaat die heel groot en heel klein kon! Ik had maar 1 bit, een enkel gebroken bustrens. Daar lopen alle pony's en paarden op de manege op. Ik heb de gemiddelde maat voor e-pony's gebruikt, maar moet erbij zeggen dat ik niet op c-pony's reed. Daar was het dus niet te groot voor!

ookal hebben ze ongeveer de zelfde lengte hoeven ze niet de zelfde mond/bit maat te hebben

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:03

Denk dat normaal een ponyhoofdstel wel moet passen :j

BIj ons op manege mochten ze echt àlles zelf kopen, tot zadels toe :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:06

__Astrid schreef:
Denk dat normaal een ponyhoofdstel wel moet passen :j

BIj ons op manege mochten ze echt àlles zelf kopen, tot zadels toe :=

zadels?
en daardangewoonmee rijden op welke pony je moest?
Wat is dat echt voor een manege?

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:16

Ja dat vraag ik me ook af :?
dan passen de zadels toch helemaal niet goed...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:17

Ja, zadels ook ja. Ik had naast een hoofdstel ook een zadel. Als je dat op verschillende paarden inrijdt, past het ook op verschillende paarden. Er was slechts 1 pony (van de 60 paarden en pony's) waar mijn zadel niet op paste. Bij ons op de manege hebben de paarden geen eigen zadels, maar universele, op verschillende paarden ingereden zadels met verlengde kussens. De pony's hebben aparte zadels, maar ook weer universele zadels. Er is geen dier met lichamelijke problemen. Het kan dus best!

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:19

maar het ligt er toch niet alleen aan hoe het is ingereden, maar ook de boommaat etc... :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:20

Universele zadels die op alle paarden passen. Ja hoor..... :(:)
Wat is het merk? Heb je een foto? Link misschien?

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:22

kleinvosje schreef:
Ja, zadels ook ja. Ik had naast een hoofdstel ook een zadel. Als je dat op verschillende paarden inrijdt, past het ook op verschillende paarden. Er was slechts 1 pony (van de 60 paarden en pony's) waar mijn zadel niet op paste. Bij ons op de manege hebben de paarden geen eigen zadels, maar universele, op verschillende paarden ingereden zadels met verlengde kussens. De pony's hebben aparte zadels, maar ook weer universele zadels. Er is geen dier met lichamelijke problemen. Het kan dus best!

Wat een onzin!! Je kan een zadel niet passend maken voor veel paarden.Daar geloof ik niet in.

Daarbij wil ik ook zeggen: als jij het leuk vindt, gewoon doen! Maar dan wel goed kijken of het bitje past en niet op alle paarden gebruiken. Een D of C kan nogal verschillen qua bitmaat. En sparen voor een eigenpaard is niet voor iedereen weggelegd.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:23

zadels?
wat is dat wel niet voor manege!
als je een zadel moet gaan kopen voor een pony/paard die niet eens van jou is...
zonde van je geld

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:25

Jawel, mee eens. Ik heb voordat ik het zadel kocht, nagevraagd welke maten zij gebruiken, en waar ik op moest letten bij aanschaf. Dat heb ik ook gedaan, en heb goedkeuring gekregen van de manegehouder. Zoals gezegd, het paste op 1 na bij alle dieren die ik reed, zonder problemen!
Ik had een Kieffer aachen vz zadel, met teruggesneden kamer. Boommaten e.d. weet ik allemaal niet meer, het is al zeker 15 jaar geleden dat ik dat zadel kocht, en heb het na 10 jaar ingeruild voor een Kieffer dressuur.

Het is jammer dat mensen wantrouwend zijn, dat is niet nodig. De paarden hebben nooit last gehad van mij en mijn zadel.
Wat erg vaak vergeten wordt, is dat een nieuw zadel, echt nieuw dus, nog ingereden moet worden. Het leer moet soepeler worden, de voorboom moet nog zakken. Als je dat op verschillende dieren doet, past het zadel ook op verschillende dieren.

Het dressuurzadel dat ik nu heb, heb ik ook op de manegedieren gebruikt, nu gebruik ik het zonder problemen op mijn tweede paard. Mijn eerste paard heeft er ook prima onder gelopen!

Ben_Hur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:26

Een zadel past alleen maar op meerdere paarden, wanneer deze vrijwel identiek zijn gebouwd.
Universele zadels bestaan niet.
Ik heb zelf drie paarden, waar ik zelf alleen maar mee men. Ze hebben alledrie hun eigen zadel, al worden ze nooit gelijktijdig onder het zadel bijgereden. Het is zelfs zo, dat elk paard voor het mennen zijn eigen schofttuig heeft.
Verlengde kussens, is ook maar een raar verhaal. Daarmee komt de druk op plekken waar je juist geen druk moet hebben.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:26

melizz13 schreef:
zadels?
wat is dat wel niet voor manege!
als je een zadel moet gaan kopen voor een pony/paard die niet eens van jou is...
zonde van je geld

Sorry, maar vind je het niet een beetje hard om een opmerking te maken over een manege waar je wellicht nog nooit geweest bent? Kom een keer kijken, en zie hoe de paarden en pony's zijn. Dan hoor ik je graag nog een keer.

Zonde van je geld vond ik het niet. Mijn zit is er enorm op vooruit gegaan, en daarmee ook mijn plezier in het rijden.