Barefoot zadel te lang voor mijn pony's rug.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

thoraklover

Barefoot zadel te lang voor mijn pony's rug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 12:50

Hallo,

Ik zit met een vraag: Is het erg als een boomlooszadel (barefoot) te lang is voor de rug van mijn pony? Ik heb namelijk een barefoot zadel gekocht 2 weken geleden voor mijn fjord, maar omdat het boomloos was dacht ik dat het ook wel op mijn welsh zou passen. Toen ik het zadel op haar rug legde, besefte ik pas hoe groot dat ding wel niet was.. Nou had ik ergens gelezen dat het niet uitmaakt als een boomloos zadel te lang is, maar daar zijn de meningen nogal over verdeelt. Dus nu wil ik graag van jullie weten: Maakt het uit als het zadel te lang is? Hier een foto, het zadel is op de rug van mn pony gefotoshopt, omdat ik er nog geen foto van had gemaakt :o . Maar het ziet er dus zo uit:
Afbeelding

unika

Re: Barefoot zadel te lang voor mijn pony's rug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 12:52

zo kun je het niet echt goed zien, als je het fotoshopt?
Maar ik vind het idd te lang!

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 12:53

het geeft hetzelfde beeld unika, ik heb het precies zo geplakt zoals het zadel echt lag.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:28

Zadel mag sowieso wat verder naar voren liggen. Nét iets achter de schouder.
Ik zou em eens echt erop leggen en een foto maken, de verhoudingen met een fotobewerking kloppen natuurlijk niet 100%.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 13:36

Oke doe ik straks wel even :) .

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:38

dat zei ik net ook?

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 15:11

unika, 8nnemiek legt het wat duidelijker uit waarom ;) .

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 15:15

Ik heb een boomloos westernzadel op een welsh D liggen, en dat past prima hoor. ;)
Je moet gewoon goed kijken naar het gedeelte waar je zit en waar dus uiteindelijk druk komt. Bij mij komt de achterkant namelijk bijna op de kant, maar dat is zo'n stuk wat uitsteekt en waar nog bagage op kan. Kijk normaal is dat niet goed, maar nu maakt het niet uit omdat er geen gewicht of druk op komt.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 16:02

Dankjewel Miss_Malfoy! Daar heb ik wat aan! :)

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 22:38

Een barefootzadel mag een heel stuk naar voren, zelfs op de schouder liggen. Die schouder kan er namelijk gewoon onderdoor bewegen. De site van Barefoot had er een mooi filmpje van. Verder ben ik het met miss Malfoy eens: je moet kijken naar het deel waar je moet zitten in het zadel en waar in de rug. Dus je zadel mag een stuk naar voren, je zou nu op een zwakker deel van de rug zitten.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 13:15

@Paardebloemp; Op de site kon ik geen filmpje vinden? :S En er staat op de site wel uitgelegd dat het zadel net achter de schoft moet liggen, omdat de druk van de pommel dan op de schoft ligt.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:18

Mijn pony is ook redelijk kort voor mijn barefoot, maar het gaat inderdaad om het gedeelte waar je zit. Ook kan je het wat verder naar voren leggen omdat het boomloos zit, zoals al gezegd is. Verder vind ik dat je het gewoon moet passen voordat je kan oordelen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:23

Wat voor maat is het zadel? Een maat 1 of een maat 2?
Hij mag zeker nog wat meer naar voren liggen, maar het kan alsnog zijn dat je pony een korte rug heeft. Ik heb zelf een brede D-pony met een hele korte rug, waar een maat 1 Barefoot Cheyenne echt te lang voor was en daarbij te veel op zijn schouders viel. Al die verhalen over dat het wel kan, vind ik bullshit, een zadel hoort gewoon te passen en niet te lang te zijn en hoort ook de schouders niet in de weg te zitten. Ook al zit er zogenaamd geen druk op :+ . Het is gewoon niet ideaal en ik wilde een goed passend zadel. Heb toen een maat 0 laten maken, die wel paste. Toch ben ik inmiddels overgestapt op een ander zadel, de Trekker Pro Endurance (semi-boomloos). En die past echt goed op zijn rug en is niet te lang.

Ga niet akkoord met een zadel wat toch niet echt optimaal zit, is mijn advies. :)

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 15:28

@Twiggy: Het is maat 1, maar het past goed, het is alleen te lang.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:03

Maar als een zadel te lang is, past hij toch echt niet goed.. Ik ben het wel met Twiggy eens hoor..

Ik heb ook een barefoot gehad, en heb ook echt in de veronderstelling geleefd dat hij paste. Helaas was dat toch niet zo. Vind dat hartstikke sneu voor mijn paard, die heeft toch een paar maand een zadel op gehad die niet lekker lag.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 17:03

thoraklover schreef:

Wat je zegt, klinkt erg tegenstrijdig, hoor. ;)
Je moet het zelf weten, maar ik heb ook een tijdje met een te lange maat 1 rond gereden, waarvan gezegd werd dat het wel kon, maar het paste gewoon niet. Ik vind dat je altijd voor een optimaal zadel moet gaan en niet voor eentje die wel 'past', maar toch te lang is. En het is waar, de Barefoot Cheyenne is ook nog eens redelijk 'massaal' voor veel paarden met een kort ruggetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 21:48

thoraklover schreef:

Dan past ie dus niet. ;)

Een zadel hoort niet op de schouders te liggen, ook een boomloos zadel niet. Dus naar voren leggen, is geen oplossing. Bovendien lijkt het zadel me dan nòg te lang (als de foto reëel is).

Als ik jou was, zou ik dit zadel weer verkopen en op zoek gaan naar een zadel dat wèl past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 22:01

Zoals je het nu laat zien ishet zadel gewoon veeeel te lang. Hij ligt een handbreedte verwijderd van het kruis. Inderdaad even een foto plaatsten waar het zadelecht op de rug ligt, is het beter te zien. ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 22:03

Ik ben ook benieuwd naar een foto.
Op zich is het bij boomloos zo; als je eigen kont maar niet over de laatste rib komt, is het niet erg. Maar zó veel te lang, gaat waarschijnlijk schuren tijdens het rijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 22:12

Ja precies, vind het eigenlijk niet kunnen, krijg je geheid problemen mee met de rug.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:25

Pfff jeetje wat een gezeur en gezever, het zadel is nog niet eens daadwerkelijk gepast!
TS, eerst het zadel een keer passen. Gewoon overdreven naar voren leggen, dan een beetje naar achteren schuiven/wiebelen tot het op z'n plekje valt. Boomloos moet wel iets meer naar achteren, echt netjes achter de schouder. (Kun je voelen, 't harde bot daar.) Het zal heus wel meevallen hoor. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:24

moet ze ook niet zo een foto plaatsen, dan krijg je geheid deze reacties....

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:02

Ik ben ook wel benieuwd naar een echte foto, dan kun je het toch net ff wat beter zien...

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 10:08

Afbeelding

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:02

Tja, ik zie het zo al.... Te lang, te massaal..... Ik zou er persoonlijk niet mee gaan rijden.
Bij mijn paard lag hij ook zo achterop en dat is gewoon niet optimaal. :n