aansnoerneusriem echt aansnoeren volgens tandarts ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LucianoS

aansnoerneusriem echt aansnoeren volgens tandarts ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 20:58

ik zou graag jullie mening willen horen over het volgende:

gisteren was de paardentandarts bij mij en heeft mijn paard behandeld nu kwam het op een gesprek over de neusriem .
deze mocht echt goed aangesnoerd worden volgens hem want anders kon het paard zijn mond opendoen.
ik moest mijn hoofdstel om doen en eerst laten zien hoe ik hem om heb.

aansnoerneusriem vrij los 2de gaatje van het begin zeg maar en 2 vingers boven het jukbeen
dit was volgens hem niet goed en hij liet het even zien hoe strak die moest ..
hij trok hem vervolgens zo strak aan dat het aansnoerleertje over het stukje heenschoof en er naast kwam te liggen dacht bij mezelf nog even en je breekt mijn neusriem.

de neusriem zat zo strak dat ik er geen nagel tussen kreeg - zo moest een neuriem zitten volgens hem dat was het beste voor een paard en onzin dat een paard niet meer kon slikken/ademen

ik vind dit veelste strak moest moeite doen om de neusriem weer los te krijgen - paard vond het ook absoluut niet fijn!

naar mijn idee heb ik mijn neusriem gewoon goed zitten toch ?

wat vinden jullie hiervan ?
Laatst bijgewerkt door LucianoS op 11-06-10 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

ambre

Re: aansnoerneusriem echt aansnoeren volgens tandarts ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:00

Heel vreemd,mijn tandarts zegt juist niet te strak te doen.
Een paard kan ook nooit fijn in aanleuning komen als hij zijn mond nooit een beetje kan bewegen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:00

Onzin :D
Hij moet helemaal niet zo strak. Als het is om zijn mond dicht te houden, dan rij je niet goed :D

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:01

Mijn advies zou het niet zijn.
Wanneer het paard zijn mond open doet is dat een teken van ongenoegen, dus moet je de communicatie verbeteren, zodat je met kleine hulpen kan werken en het paard er dus geen ongenoegen van heeft.
Het aansnoeren is imo het oplossen van het probleem in plaats van de oorzaak.

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:01

Als je je neusriem zo strak moet aansnoeren, kan je paard niet eens lekker kauwen op het bit.

Ik zou het niet doen dus

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:02

Nou, ik ben het niet met je tandarts eens. Ik heb de neusriem altijd vrij los zitten. En mijn paard probeert daar geen gebruik/misbruik van te maken door zijn mond te openen.
Zo strak aansnoeren lijkt me ook echt niet fijn voor het paard :n

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 21:03

vond het ook zeer vreemd - heb juist geleerd losjes - mond open is verzet en te harde hand . en vind het ook geen fijn idee om hem zo giga aan te snoeren ...en ben het ook zeker niet van plan

Tanald

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:04

Volg je gevoel, hoe zou jij het vinden als iemand je mond dicht plakt met tape :x ? Heb je hetzelfde effect.

Niet te strak dus. Sluit me dus ook aan bij eerdere reacties. :Y)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:04

Wat een kennis :+
Hij moet het denk ik maar op de tanden houden en niet verder gaan :=

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:05

Apart....

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:05

Vind ik ook helemaal niet kloppen. Ik rij bitloos en ik heb dus niets aangesnoerd en wonder boven wonder (of net niet), ze houd haar mond mooi dicht. Dus hoezo je moet hem aanspannen? Spaning bied weerspanning.

zigoteau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:06

Aansnoerneusriem heet natuurlijk niet voor niets zo. Beetje onvriendelijke benaming.
Ben zelf van mening, dat de neusriem gewoon netjes aangesloten moet zitten en niet helemaal vast gesnoerd moet worden.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 21:06

nou hij hoeft zoiezo geen 2 de keer meer te komen want met het betalen ging het ook erg raar .... laat het mijn DA de volgende keer wel doen

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:07

zoals je zelf al aangeeft, absoluut niet doen. ik denk dat ik persoonlijk ook op zoek ging naar een andere tandarts

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 21:08

het gaat om marcel michielsen ...deze staat toch vrij goed bekend meende ik dus was zeer verbaast hierover

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:10

Hmm, vreemd. Ik heb ook een aansnoerneusriem en die zit niet heel los maar ook niet te strak, gewoon normaal. Sperriem doe ik ook niet te strak (kunnen nog ruim 2 vingers tussen) want anders zit het ook niet fijn voor hem. Helemaal aansnoeren is niet fijn voor je paard. Wij vinden het toch ook niet fijn om iets te dragen dat veel te strak zit ?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:11

naam zegt me niets, maar ik vind het dusdanig strak aansnoeren van een neusriem grenzen aan dierenmishandeling. lijkt me ook sterk dat een paard zo kan ontspannen

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:12

Het ding heet toch echt zo... aansnoerneusriem!!
Wil niet zeggen dat je z'n kaak in 2en moet rukken natuurlijk.. Een hoge neusriem hoort vrij strak, tussen een lage moeten 2 vingers passen.
(Moet er wel bij zeggen dat ik hem bij de mijne ook niet zo heel strak trek hoor ;-)!)

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:13

Ik trek de neusriem hard aan, de aansnoerriem doe ik altijd losjes.

LucianoS

Re: aansnoerneusriem echt aansnoeren volgens tandarts ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 21:15

mijn aansnoerneusriem kan ik makkelijk 2 vingers onder krijgen - sperriem zit gewoon normaal losjes vast .

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:18

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:19

Vanuit de tandarts gezien wel een logisch advies, die ziet waarschijnlijk dat de voorste kiezen te hard slijten doordat je paard op het bit knauwt met z'n kiezen. Mijn paard heeft die neiging ook, uiting van spanning tijdens het rijden maar mogelijk ook inmiddels ingesleten gedrag, dus ik kreeg dat advies ook al eerder. Ze reageert er echter niet goed op als ik de neusriem zo strak aansnoer, dan krijg ik steeds heftiger verzet. Maar eigenlijk is het zo strak aansnoeren symptoombestrijding, je voorkomt de uiting van dat gedrag en daarmee het bijeffect dat schade ontstaat aan de voorste kiezen, maar je doet niks aan de oorzaak van het knauwen.
(kreeg deze week van een vriendin/instructrice ter overweging om bitloos te gaan proberen, vind ik best een stap, maar zit er wel over te denken het uit te gaan proberen)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:23

Mijn paardentandarts zegt juist dat 't los moet zitten. Volgens haar doet 't anders pijn doordat 't tandvlees ingedrukt wordt als 't paard toch wat scherpe randjes op de kiezen heeft zitten. Vond ik zelf wel logisch klinken eigenlijk.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 21:30

@ MarChak dat zou inderdaad heel goed kunnen dat hij dat heeft gezien .. maar dan nog vind ik het een slecht advies om de neusriem zo strak aan te snoeren --- heb ook wel eens gehoord het bit hoger of lager hangen ( weet even niet meer hoe het zit)

mijn jonge ruin is een tijdje erg in verzet geweest met rijden -- had haken op zijn boven en onder kiezen en dat is nu verholpem-- heb sinds 2 weken les en zie en merk veel verschil hij schuimt normaal laat zijn kaak los en is ontspannen -

dus zie het nut er niet van in om de neusriem zo hard aan te snoeren -

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:36

oke, erg vreemde tandarts als een paard zijn mond opendoet is dit om de pijn die hij dus in zijn mond heeft te verminderen(meestal gehemelte) en je kan het dichtsnoeren zeker kun je dit doen wat krijgt je paard dan nogmeer pijn en dan wil hij later het bit niet meer in want hij legt de link bit=pijn tong over het bit gooien is het zelfde dat bit drukt in zijn gehemelte doet pijn gooit zijn tong eroverheen en dat verzacht de pijn...