dressuurzadel ... Maar welk merk???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisalotn

dressuurzadel ... Maar welk merk???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 09:53

Hoihoi,

lief dat jullie dit lezen en hopelijk kunnen jullie me wat helpen...

Ik ben namelijk van plan een nieuw dressuurzadel te kopen voor verder te trainen met mn verzorgpaardje. Dat paardje is altijd springgericht gereden maar ik ga er verder dressuur mee trainen.

Nu zijn er zoveel merken, zoveel soorten, ... ik geraak er niet direct aan uit en weet ook niet welke merken sterk zijn en van goeie kwalititeit. :o

Dus graag een beetje raad *D

Het mag een zadel zijn tot rond de 2000 euro. Ik weet wel van mezelf dat ik liever op een redelijk niet voorgevormd zadel rij ( er moeten niet van die gigantische knieblokken aanzitten...)

Alvast heel erg bedankt <3

blue_sky

Re: dressuurzadel ... Maar welk merk???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:00

Voor dat bedrag kun je een heel mooi zadel uit kiezen. Ik zou je willen adviseren vooral te kijken naar de pasvorm op je paard. Dat is het allerbelangrijkste. Zo kwam ik uit op een KN. Volgens mijn traditionele zadelmaakster (waar ik het niet bij gekocht heb) prima traditionele kwaliteit. Het is ook traditioneel van vormgeving en volgens de gouden medaillewinnares op de paralympics (stond bij mij op stal) nodigt het uit tot een prachtige klassieke zit. Wat voor jou fijn zit kun je gewoon is uitproberen door verschillende zadels in de winkel op de bok te leggen en er op te gaan zitten.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:11

Belangrijkste punt: wat past het paard en tweede punt welke vind je fijn. Ik zou ook gaan voor KN, blijven ook waarde houden en ze zijn er onder de 2000 euro. Maar ook Stubben en Kieffer zijn goed, heb ik ook goede ervaringen mee. Laat iemand komen waar je meerdere keuzes uit hebt om op je paard te passen en maak daar een keuze uit.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:15

Zoals al eerder gezegd, KN is een goed zadel.

Zelf heb ik een Spalding. Is een engels merk, maar bevalt mij ook zeer goed, fijne zit. Maar ligt er ook aan natuurlijk of het op je paard past.

evita2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:18

Dit is zo ontzettend persoonlijk. Ik zou een zadelpasservice laten komen met verschillende merken. Zo kun je ze ter plekke op je paard uitproberen.

Vroeger zei ik altijd: ik hoef geen Kieffer, veel te hard. Nu heb ik een Kieffer en wil niet meer anders (overigens ook helemaal niet hard)

Terwijl ik dus weer niet overweg kan met KN...

Eigenlijk kan je daar zo via internet net over geadviseerd worden.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:23

Je budget is ruim genoeg. Ik zou gewoon een zadelpasservice laten komen om een zadel uit te zoeken dat goed op je paard ligt en waar jij ook fijn op zit. Er zijn genoeg merken die voldoen aan jouw wensenlijstje, daar zit er vast wel een tussen die ook goed op je paard ligt.

Je zou op voorhand eens bij wat zaken langs kunnen gaan en zelf het zadel voelen op een bok om een voorselectie te maken.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:41

Als je er eentje wilt met weinig kniewrongen 'wintec'

Antatomica vind ikzelf een echte aanrader je hebt ook de orchid deze heeft wat minder kniewrongen dan de orion.
Ikzelf heb de Orion en ben er heel erg tevreden over superfijn zadel :)

lisalotn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 10:46

Bedankt voor al de tips al.

Ik weet dat een zadel persoonlijk is en dat ik die moet passen,
maar wil gewoon een beetje weten welke merken zoal goed in de smaak vallen en een goeie kwaliteit hebben.

Wintec zit idd lekker maar wil een lederen zadel.

Iemand ervaring met ainsley als die lang meegaan?

Ik zal proberen wat zadels te zoeken via vrienden zodat ik op verschillende merken es een uurtje kan rondrijden en mijn zit eens zie op foto enzo...

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:55

Enige jaren terug waren ze hier in de buurt allemaal fan van Ainsley. Nu ineens niet meer. Ik weet eerlijk gezegd niet waarom niet. Ik had een tweedehands, die er nog goed uit zag, maar kreeg er bijna niets voor terug "omdat niemand meer een Ainsley zadel wil".

Zillah_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:59

Ik heb zelf ook een KN (oud model) Ik vind die zadels helemaal geweldig!
Ik hoorde alleen dat de nieuwe KN zadels erg tegen vallen. Wat is jullie mening hierover?
(ben zelf namelijk ook aan een nieuw zadel toe maar twijfel nu dus over een KN)

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:08

Mijn KN is nu 3 jaar oud. Het beval prima. In welk opzicht zouden de nieuwere zadels tegen vallen?

mjhlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:10

hee !

als ik mijn mening mag geven; ben zelf altijd nog zeer tevreden over mijn wintec pro dressuurzadel :o
succes met het zoeken; je hebt in ieder geval een mooi bedrag om een zadel voor te kiezen

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:14

Zillah_M schreef:
Ik heb zelf ook een KN (oud model) Ik vind die zadels helemaal geweldig!
Ik hoorde alleen dat de nieuwe KN zadels erg tegen vallen. Wat is jullie mening hierover?
(ben zelf namelijk ook aan een nieuw zadel toe maar twijfel nu dus over een KN)

Nou ik heb ooit 'n keer op een KN gezeten volgensmij een nieuwere verzie ervan maar ik vond die echt niet fijn zitten, werd erg in een zit gedwongen voor mijn gevoel. ;)

Zillah_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:37

blue_sky schreef:
Mijn KN is nu 3 jaar oud. Het beval prima. In welk opzicht zouden de nieuwere zadels tegen vallen?

Ze zouden niet lekker zitten en ze zouden snel scheuren.....?

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:47

Zillah_M schreef:
blue_sky schreef:

Ze zouden niet lekker zitten en ze zouden snel scheuren.....?

Geen last van, heb meerdere modellen gehad. Als je het zadel goed onderhoud is er niets aan de hand.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:51

@Zillah_M: Dat komt mij ook niet bekend voor. En ik ben echt niet zo'n zadelpoetser. Ik heb de Symphonie. Dat model bestaat volgens mij al heel lang.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 12:07

Ik zelf vind een kieffer geweldig. Ze zitten echt heerlijk.
Mijn verzorgpaard heeft een kieffer wien zadel en zit echt fantastische.
Bates is van de zelfde fabrikant als wintec dus dat is misschien een optie maar die hebben volgen mij van die dikke knieblokken. Vind ik zelf ook verschrikkelijk.
Vind ook de kwaliteit van de kieffer helemaal top het is wel een ouder zadel(+10 jaar) en niet erg intensief gebruikt maar ziet er zo goed als nieuw uit.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 12:09

Ik heb de Prestige Doge.
Super fijn, wel prijzig!
2300,- geloof ik.

Zillah_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 12:11

blue_sky schreef:
@Zillah_M: Dat komt mij ook niet bekend voor. En ik ben echt niet zo'n zadelpoetser. Ik heb de Symphonie. Dat model bestaat volgens mij al heel lang.

Ik heb zelf ook de symphonie, maar da 20 jaar oud en nog steeds een heerlijk zadel.
Omdat het niet goed geoeg past op mijn nieuwe paard ben ik op zoek naar een ander zadel.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 12:16

Een zadel is gewoon heel persoonlijk zowel voor jou als het paard. Hiervoor had ik een Prestige, zowel spring als dressuur maar die lagen gewoon niet goed meer op mijn paard. Vond ze wel heerlijk zitten btw.
Nu heb ik een KN symphonie. Heerlijk zadel en ligt perfect op mijn paard. Springzadel is een Ruiz Diaz geworden.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 12:18

Nonnekuh schreef:
Een zadel is gewoon heel persoonlijk zowel voor jou als het paard. Hiervoor had ik een Prestige, zowel spring als dressuur maar die lagen gewoon niet goed meer op mijn paard. Vond ze wel heerlijk zitten btw.
Nu heb ik een KN symphonie. Heerlijk zadel en ligt perfect op mijn paard. Springzadel is een Ruiz Diaz geworden.

Ik heb hem gewoon laten aanmeten op me paard, mijn Prestige.
Zit super.

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 12:59

Ik heb een Rossner Montreal, erg fijn zadel, en ik heb die van mij 2de hands, maar ziet er nog prima uit.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:04

lisalotn schreef:
Bedankt voor al de tips al.

Ik weet dat een zadel persoonlijk is en dat ik die moet passen,
maar wil gewoon een beetje weten welke merken zoal goed in de smaak vallen en een goeie kwaliteit hebben.

Wintec zit idd lekker maar wil een lederen zadel.

Iemand ervaring met ainsley als die lang meegaan?

Ik zal proberen wat zadels te zoeken via vrienden zodat ik op verschillende merken es een uurtje kan rondrijden en mijn zit eens zie op foto enzo...

Van Bates heb je de zadels van Wintec in een lederen versie :D

Euroriding is trouwens ook erg fijn ;)

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:12

Hallo,
als je een wintec in leer wil, moet je voor een Bates gaan.
Ik heb net een Bates dressuurzadel gekocht, Isabell.
Er zitten kussens onder met lucht, waardoor je paard vrijer kan bewegen (dat merk je echt!) en je kan ook makkelijk zelf de boom aanpassen (voor als je paard nog moet groeien, of je, zoals jij, op termijn verschillende paarden kan rijden, dan is dat echt handig. zeker voor zadels in die prijsklasse!)
En je kan ook de kniewrongen aanpassen zoals je zelf wil (dikte en plaats)

linkje: http://www.batesaustralia.com.au/

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:14

Hoi,

ik wil ook dressuurzadel kopen. Zadel wat er op dit moment op ligt past voor geen meter. Hij loopt daardoor zelf tijdens het afwenden onregelmatig. Het ligt veel te veel op de schouders..
Morgen komt er iemand met een prestige venus. Die kan ook makkelijk op andere paarden is mij verteld. (ik rij op meerdere paarden). Vroeg me af of iemand ervaring heeft met prestige venus?