Iemand nog suggesties? ik zoek een dressuurzadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siovette

Iemand nog suggesties? ik zoek een dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 11:58

hallo allemaal,
mijn huidige zadel (Kieffer Wien DL) past niet goed -meer- op mijn paard en as woensdag ga ik al naar de zadelmaker om te kijken naar een oplossing, maar misschien hebben jullie ook nog goede suggesties. Mijn zadelmaker is geen dealer van een bepaald en dus kunnen we alle kanten op.

Waar moet het zadel aan voldoen:
- hoge kamerhoogte
- teruggesneden kamer
- medium tot brede boommaat (ca.33)
- goede kwaliteit/prijsverhouding
- ondersteunende maar geen dwingende zit
- 18" hoogstwaarschijnlijk (ik en mijn dikke kont ;)
- dressuurzadel
- voorkeur gaat uit naar keilkussens
- hoeft geen nieuw zadel te zijn, dus weet je een 'oud' model dat zou passen is ook prima
- voorkeur zwart van kleur, maar pasvorm is het belangrijkste!

Wat zijn jullie ervaringen, suggesties, opmerkingen......

LKdressage

Re: Iemand nog suggesties? ik zoek een dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:57

Ik ben zelf helemaal weg van KN. Heb nu een Tango en deze past op bijna alle paarden. Hele fijne pasvorm en een erg fijne zit en wrongen. Heb ook veel zadels geprobeerd en uiteindelijk deze gevonden, en wil nooit meer een andere!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 14:49

Ik adviseer je heel erg Kentaur! :D

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 14:51

misschien gewoon eens langs een ruitershop gaan en kijken wat je lekker vind zitten en goed past op je paard? Binnen merken zit vaak ook nog veel verschil.

Siovette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 15:12

LKdressage schreef:
Ik ben zelf helemaal weg van KN. Heb nu een Tango en deze past op bijna alle paarden. Hele fijne pasvorm en een erg fijne zit en wrongen. Heb ook veel zadels geprobeerd en uiteindelijk deze gevonden, en wil nooit meer een andere!

Dank je, jammer genoeg is een KN (heb wel eens op de symphonie gereden) voor mij toch 'te dwingend' waardoor ik binnen no time een giga zere rug heb.

Siovette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 15:19

fenna1995 schreef:
misschien gewoon eens langs een ruitershop gaan en kijken wat je lekker vind zitten en goed past op je paard? Binnen merken zit vaak ook nog veel verschil.

Dank je, ben ik het helmaal mee eens, maar ergens op zitten op een zadel dat in de winkel ligt zonder beweging zegt me eigenlijk niet zo veel.
(hé even een zijsprong; maar wanneer vinden ze eens iets uit zodat je een zadel in de winkel in beweging -stap,draf,galop- kunt proberen???? zonder dat ik er direct de rug van mijn paard aan waag zeg maar)

en zo op een paard leggen is ook niet altijd zaligmakend, vandaar dat ik met mijn zadelmaker in overleg ben. Ik wil gewoon graag jullie ervaringen weten om zo mijn eigen referentiekader te verbreden. Heb zelf ervaring met Kieffer, Stübben, Sommer. KN geprobeerd, helaas te dwingend voor mij en vaak te nauw in de kamer voor mijn paard. Passier geprobeerd; zat super, alleen het prijskaartje hé...
Iemand nog meer suggesties....

Siovette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 15:20

Quir schreef:

waarom precies...

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 15:23

Ik vind persoonlijk JC (dressuur)zadels erg fijn!

Je wordt niet in een houding gedwongen, maar wel vaak een redelijk diepe (zachte!) zit!

Ook de kwaliteit vind ik persoonlijk erg goed!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 15:23

ik wilde net passier gaan zeggen. Prijskaartje van de GG is behoorlijk, maar de goedkopere zoals de patron zijn best wel betaalbaar en passier is net als kn behoorlijk waardevast

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 15:25

Siovette schreef:
Quir schreef:

waarom precies...

Zijn hele fijne zadels, zachte en diepe zit. Niet dwingend (kan ik niet fijn mee rijden).
Prijs-kwaliteit is heel goed, ik heb het zadel nu ruim 1,5 jaar en voor de paarden die ik rijd is er nu ook 1, een dressuur zadel. :)

Wat ook fijne zadels zijn, is Spaling, maar die zijn iets eer dwingend.

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 15:33

Ik zou je een frank baines zadel adviseren. Dit is een zacht zadel met een super zit. Verder dit je totaal niet gedwongen en hebben een super kwaliteit. Zelf heb ik er nu 3 jaar een en hij ziet er nog uit als nieuw. De prijs/kwaliteit is super, het is een duurder zadel maar zit echt geweldig

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 15:34

ik zou voor een sommer gaan.

Super zadels, zitten geweldig, liggen redelijk kwa prijsklasse, fabriek is snel als het gaat om aanpassingen. Boom kan ook helemaal aangepast worden, en het leer is ook van goede kwaliteit. Heb het op meerdere paarden gehad en ligt bijna overal wel goed op. Ook hebben er al meerdere mensen mee gereden en iedereen is er super positief over.

Maar ik denk dat het beste is als je gewoon eerst gaat ' proefzitten' en de zadels waar je van denkt van dat zou wel eens kunnen passen die even op je paard leggen en 10 min mee rijden, dan kom je er vanzelf achter wat het beste past. Ik had voor dit zadel ook al eens een sommer gehad en toen ik een nieuwe moest heb ik ook vanalles uitgeprobeerd zoals schumacher, kn, ainsley, kieffer, stuebben, lemetex enz maar de sommer was toch nog altijd het fijnste.

succes met je zoektocht

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 15:36

ik heb zelf een friso zadel, zit echt heel fijn en licht ook mooi.
jc zijn ook hele mooie zadels

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 15:39

Siovette schreef:
LKdressage schreef:

Dank je, jammer genoeg is een KN (heb wel eens op de symphonie gereden) voor mij toch 'te dwingend' waardoor ik binnen no time een giga zere rug heb.

Ik denk dat je dan toch echt beter zelf moet gaan uitproberen...KN staat nou niet bekend om zijn diepe of gedwongen zit. Vooral de oudere modellen hebben juist een vrij vlak, open zitvlak. Als je dat al niet prettig vind kunnen wij hier wel vanalles gaan roepen maar dan denk ik dat er heel veel zadels afvallen....
Weet je trouwens waar de pijn in je rug vandaan komt? Komt dat vanuit de kniewrongen, of de zit zelf, of misschien wil je een hoge of juist lage lepel?

Een klein tipje kan ik je nog meegeven, kijk eens naar de oudere modellen van Stubben. Die zijn denk ik in ieder geval vlakker dan de KN.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 15:40

Hoi
Heb zelf weer een passier lenox.Had er 1 nieuw gekocht maar ook weer verkocht en daar heb ik spijt van gehad.Dus op marktplaats een gebruikte gekocht ben weer helemaal blij.Geen dwingende zit, met keilkussens en ligt gewoon netjes op mijn paard met behoorlijk wat schoft.Prijzen gebruikt liggen rond 400 euro dus mischien een idee.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 15:42

Zitten op een zadel in de winkel heeft mij wel degelijk geholpen om een zadel te vinden waar ik goed op zat. :j

Ik heb nu daarom een Kieffer Lech Profi en die kan ik je absoluut aanraden.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 15:57

Siovette schreef:
(hé even een zijsprong; maar wanneer vinden ze eens iets uit zodat je een zadel in de winkel in beweging -stap,draf,galop- kunt proberen???? zonder dat ik er direct de rug van mijn paard aan waag zeg maar)

Moet je 10, 11 of 12 september naar horse event in deurne! daar is altijd zo'n kraam met zadels en een bewegende paardenrug. :) Net zoiets als een plastic stier waar je op de kermis op kunt zitten.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 16:38

fenna1995 schreef:
Siovette schreef:

Moet je 10, 11 of 12 september naar horse event in deurne! daar is altijd zo'n kraam met zadels en een bewegende paardenrug. :) Net zoiets als een plastic stier waar je op de kermis op kunt zitten.

Inderdaad, bij de WOW stand! Binnen heb je ook zo'n paard, waar je echt op kan rijden. Daar kan je alleen geen zadels passen. :)

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 16:38

Ik heb een schleese model jane savoie, is met iets teruggetrokken kamer (niet overdreven) groot vallende 17,5 inch. Luchtvulling van flair en qua boom aanpaspaar op elk paard. Werden vroeger door Danny Kroetch verkocht. Nieuw zijn ze ongeveer 3000 euro maar heb er dus 1 te koop omdat ik naar 16,5 17 inch wil. Mocht je interesse hebben kun je pben.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 00:09

Ik heb een Kieffer Munchen en deze bevalt mij erg goed.

Siovette schreef:
Waar moet het zadel aan voldoen:
- hoge kamerhoogte
- teruggesneden kamer Ja
- medium tot brede boommaat (ca.33)
- goede kwaliteit/prijsverhouding
- ondersteunende maar geen dwingende zit Hier ben ik het mee eens
- 18" hoogstwaarschijnlijk (ik en mijn dikke kont ;)
- dressuurzadel ja
- voorkeur gaat uit naar keilkussens
- hoeft geen nieuw zadel te zijn, dus weet je een 'oud' model dat zou passen is ook prima
- voorkeur zwart van kleur, maar pasvorm is het belangrijkste!

Wat zijn jullie ervaringen, suggesties, opmerkingen......

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 04:42

Ik heb nog een Equestor , maat 33 liggen tweedehands.
En ik vind het superjammer dat ik hem niet meer kan gebruiken. Vond het een heerlijk zadel , maar voor mijn huidige rijpaard moet er teveel aan veranderd worden om goed te passen.
Echt ongedwongen zit .
Is alleen een dressuur gericht alroundzadel.
Mocht je intresse hebben , je mag me pb'en.

Voor mijn huidige rijpaard heb ik een strada in bestelling.
Ook ongedwongen zit , maar juist weinig ruimte tussen de kussens , en dunne kussens voor close contact.
Heb nu al meerdere keren gereden met het leenzadel , en het bevalt me elke keer weer beter.

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 05:57

Bij een paard zoals jij omschrijft denk ik dat de Knight Rider Colonel goed zou kunnen liggen. Ik vind de zit ook heerlijk (lekker diep); mss iets om een keer uit te proberen :)

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:16

Ik ben toevallig naar net zo een zadel op zoek. :D

kimmie88 schreef:
Ik heb een Kieffer Munchen en deze bevalt mij erg goed.

Ik wilde graag een Kieffer, maar een zadelmaker vertelde mij dat deze meestal te smal zijn. Hoe is dat dan met jou Kieffer?

De zadelmaker raadde me een KN aan, maar deze is te ver boven mijn budget. Ik zit nu te denken aan een JC. Maar ik wil ook nog even langs de ruiterzaak om proef te zitten. Blijf dit wel even volgen.

Siovette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 14:26

Volgens mijn zadelmaker zijn Kieffer bomen doorgaans heel goed aan te passen/ te verbreden. Ik heb juist voor een Kieffer gekozen destijds omdat deze breed genoeg was voor mijn toch al niet zo'n smalle paard.
Nou ik heb zelf dus een Kieffer Wien DL met een medium boommaat en vorig jaar paste dat nog prima. Nu is ze 't zo goed gaan doen dat ze als 't ware uit haar jasje gegroeid is. Ben ik erg blij maar duur is't wel. Bij ons zit dus de crux erin dat als mijn boom verbreed wordt, de kamer hoogte minder wordt. Dit heeft tot gevolg dat de kamer dus dichter op de schoft komt te liggen. Verder moet mijn zadel ook van achter omhoog om het dieptepunt weer in het midden te krijgen -ligt nu te ver naar achter- hierdoor zal mijn zadel hoogstwaarschijnlijk vast op de schoft komen te liggen: ofwel wel schoudervrijheid maar vast op de schoft: Geen optie dus.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:29

Is er ook een optie om een keer iemand met een aantal verschillende zadels langs te laten komen zodat die op je paard gepast kunnen worden?