Ik ben nu weer helemaal aan de slag met Marene (mijn arabiertje), en ik moet zeggen, het gaat gewoon top! Het enige jammere nu is dat het zadel niet goed meer past: Het schuift als ik weet niet wat (rondgeribt, weinig schoft). Daarom hebben we er voorlopig een staartriem aangehangen (Even voor de duidelijkheid: Het zadel drukt niet oid, het schuift gewoon, dus het past toch niet helemaal top). Na de zomerperiode, waarin ze 6 weken het land op gaat zodat ze alles van dit jaar kan verwerken, gaan we een nieuw zadel aanmeten. Dit wordt een dressuurzadel.
En nu komt het: Omdat Marene rondgeribt is en een korte rug heeft, worden dekjes al vaak te lang aan de achterkant. De kant langs het zadel, dus waar de zweetbladen liggen, zijn de dekjes al snel te kort. Met het plaatje hieronder wordt dat je misschien duidelijker. Let trouwens niet op mijn tekenkunst, heb even snel een voorbeeld in Paint getekend.

Je ziet dat het dekje dan te kort is bij de singel/zweetbladen, en te lang aan de achterkant. Erg lelijk al zeg ik het zelf.
Ook gaan de hoeken van het dekje, de hoeken die vlakbij de liezen zitten, klapperen en afsteken. Dit komt dus omdat ze rondgeribt is > en dus rond is.
Ik heb veel liever dat het dekje zo zit:

Gewoon normaal dus. Aan de achterkant mag het wel iets uitlopen (dus achter de kussens), maar niet erg overdreven. En ik wil dat het bij de singel gewoon precies goed zit. Ook moet het dekje niet gaan afsteken bij de liezen.
Maar nu is mijn vraag: Waar vind ik zo'n dekje? En welke maat moet ik nemen? Full verzuipt ze (vaak) in, maar ik heb een keer een cob gepast en die was weer te kort bij de singel.
*Zucht*, wie helpt mij uit dit dilemma?
Groetjes, Amber.

mijn pony is ook rondgeribt en korte rug ...past goed
Maar kan me niet herinneren dattie ooit hard is geweest.