ligt dit aan het bit of aan mij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

ligt dit aan het bit of aan mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 11:36

hee ik rijd nog steeds een kwpn ruin.. en nu heb ik een klein probleempje.. het lijkt onder het rijden wel alsof hij het bit vastpak, en dat word hij heel sterk, ik heb even aan mijn instructeur gevraagd, maar die zei dat ik dan voltes moest gaan rijden.. maar het probleem is dat hij gewoon zó sterk is en hard gaat en zijn hoofd omhoog doet, dat ik niet eens meer de "macht" heb om een volte te rijden.. hij is kort geleden(toen had ik dit probleem nog niet) naar de tandarts geweest, en weer wat kleine haken eraf geveild.. maar waar kan dit aan liggen? aan het bit? of aan mij? of aan iets anders?(hij is ook al naar de kraker geweest, niks aan de hand) hij loopt nu op een enkelgebroken trensje, en een dubbelgebroken heb ik ook al 2 weekjes geprobeerd, maar dat helpt niks..

Tessebes

Re: ligt dit aan het bit of aan mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:42

Uh... ik denk combinatie paard-ruiter? Hij weet dat hij het voor mekaar krijgt en jij bent (nog) niet handig genoeg om het op te lossen. Misschien even tijdelijk meer priveles nemen? Of een handigere ruiter het laten proberen?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:43

inderdaad, dat denk ik ook. lijkt mij een probleem wat te maken heeft met uitproberen.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 11:44

ja, dat zou het kunnen zijn, maar ik rijd hem al zowieso 1 1/2 jaar, en dan nog uitproberen?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:45

hij kan alleen vastpakken als jij druk houd.
hij moet leren dat hij zich moet ontspannen en beneden moet lopen.
laat hem als hij het bit vastpakt evt. stilstaan en doe je handen
achter het zadel tegen het zweetblad zodat jij je druk kan houden zonder lamme handen te krijgen.
Dan kan je paard aanvoelen waar hij moet lopen en wat lekkerder is, teugeldruk, of wanneer hij zich ontspant alleen contact?
Wanneer hij dit doorheeft zal hij niet zo snel meer vastpakken,
maar vergeet niet jou hand ook te ontspannen als hij zich ontspant.
Durf jezelf ook te ontspannen!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:47

Ik heb mijn pony al 7 jaar en als ik haar 1 vinger geef, grijpt ze m'n hele hand. Ze blijven dieren he en de meeste doen liever wat anders dan werken voor de baas. Je zit in de spiertjes, je vraag buiging enz, ze moeten het achterbeen er onder zetten, soms doet het misschien een beetje zeer, tja... ik zou het waarschijnlijk ook doen als ik paard was. :)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 11:48

okee, ja dat is dus nu ook weer een probleem geworden, als hij ontspant ben ik nog aan het vragen vind het zelf dus moeilijk om te ontspannen;)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:48

_Bitje_ schreef:
achter het zadel tegen het zweetblad zodat jij je druk kan houden zonder lamme handen te krijgen.

Ik snap niet wat je hier bedoelt?

calyppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:53

mijn pony probeert mij nog steeds uit na 4 jaar, maar word toch de baas over m, heeft ook eventjes geduurt.
mijn pony rent er zomaar ns tussen uit en dan stuur ik m de hoek. in. ( voor zover ik het soms nog kan :+)
ik denk dat je eerst controle moet krijgen in stap en dan net zolang door moet gaan tot hij daar ontspannen loopt, dan in draf hetzelfde weer en als je er aan toe bent in galop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:56

Mijn advies: Loslaten. Op eigen benen laten lopen. Geen steun en ook geen tegendruk bieden.
Pas wanneer je paard loslaat, langzaamaan de teugels weer oppakken (niet meteen met druk).

Je kunt een paard niet laten ontspannen door druk uit te oefenen en pijn in de mond te veroorzaken.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:02

moelly schreef:
okee, ja dat is dus nu ook weer een probleem geworden, als hij ontspant ben ik nog aan het vragen vind het zelf dus moeilijk om te ontspannen;)

en dat moet je vermijden, zo blijft je paard dus zich er onder uit trekkken omdat hij toch geen ontspanning van jou krijgt ;)
wanneer dit zo een tijdje door blijft gaan zal jouw paard niet meer te bereiden zijn en zal ie helemaal vast zitten :)
Tessebes schreef:
_Bitje_ schreef:

Ik snap niet wat je hier bedoelt?

ik bedoel dit, ik heb het zelf maar even getekent want ik kan geen plaatje vinden :o
http://img28.imageshack.us/img28/1992/zadelq.jpg
het pijltje wijst aan waar jij je handen moet houden, hier kun je ze ontspannen omdat het zweetblad, wat voor je benen zit,
je hand tegen houd en dus kun jij je druk volhouden. Het paard gaat dan op een duur nageven en voelt dan waar de ontspanning zit en
kan jij loslaten en je handen langzaam aan weer op de juiste plek houden.
(houd dan geen druk meer, alleen contact!! )
wanneer hij weer een poging doet doe je het zelfde weer en op een duur leert je paard dus daar te blijven lopen :)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:07

Maar dan zet je je hand toch vast en kun je niet meer meebewegen met de beweging van de paard? Ik ben meer van vragen loslaten, wel contact houden en zeker niet zagen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:11

Tessebes schreef:
Maar dan zet je je hand toch vast en kun je niet meer meebewegen met de beweging van de paard? Ik ben meer van vragen loslaten, wel contact houden en zeker niet zagen.

dit is ook zeker niet zagen :)
ik heb hetzelfde gehad met mijn pony, die zat helemaal vast na de blessure en na een paar maanden ging het alleen maar slechter.
Toen ik dit 1 x gedaan had wist ze het weer en was het oké .
je zet niet vast, ja het is maar hoe je het wilt zien, je houd je handen idd op 1 plek dus je zet ze idd vast, maar wanneer je paard dan
loslaat is de druk weg en is dat vasthouden compleet afgelopen :)
het is zeg maar hetzelfde als met bijzet longeren, die touwtjes geven ook niet mee dus moet het paard maar uitzoeken wat
hij het beste vind lopen :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:24

Nou _Bitje dat is echt niet de oplossing hoor, knap dat je het zo op bokt durft te gooien. Je zet je hand vast dit mag je NOOIT doen!

Ik heb hetzelfde probleem ook gehad als TS heeft. Je zit zelf waarschijnlijk gespannen want o hoe zal hij vandaag zijn? Ga rustig op je paard zitten, neem ligt contact en ga niet trekken etc. Rustig lichtrijden en doen alsof er niets aan de hand is. Veeel figuren rijden. Succes TS dit is een probleem waar je niet gelijk vanaf komt. Verder wil ik je wel adviseren met het dubbel gebroken bit te gaan rijden. :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:28

ik snap best dat je het niet vind kunnen, maar wat vind je dan van het longeren met bijzet? ik vind dat toch precies hetzelfde :)
Maar het heeft mijn pony en mij toch weer op de goede weg geholpen, eerst was het gespannen met het hoofd omhoog,
nu loopt ze weer lekker ontspannen , dan is het toch wel raar dat het dan zo slecht is vind je niet? :)
(ik zeg trouwens niet dat je er volle druk achter moet zetten, maar achter het zadel moet houden met gewoon de contact die
je al hebt ;))

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:32

Nee dat vind ik niet raar, zo kan jij pony wel in die houding lopen maar nageeflijk hoeft het niet te zijn. ;)

Longeren met bijzet? Doe ik niet. En als ik het al zou doen is dat enkel met de pessoa.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:34

ik heb net even in je profiel gespiekt en ik zie dat jij ook zo iets doet anders :)
dit vind ik persoonlijk nog minder ;)
http://img210.imageshack.us/img210/5086/img2020gm3.jpg
op deze foto houd je voordurend vast, ik houd het bij halthouden
even hem zijn eigen druk laten voelen en klaar :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:34

Ja dat is ook van 3 jaar geleden toen had ik hem net. ;)

Edit ik zal een foto zoeken recent en dan stuur ik die per pb.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:36

het maakt mij verder niet uit hoor, alleen je wilt niet weten hoe het er met ons er aan toe ging,
ik ben blij dat deze 'kleine methode' er was om mijn paard weer op orde te krijgen in voordeel van hem ;)
Ts, je moet het zelf weten hoor, maar als hij blijft vastpakken,
zou ik toch voor deze snelle,vriendelijke oplossing kiezen :j
dit bespaard het paard stress van jou, en bovendien creeert dit ontspanning :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:38

Vriendelijk noem ik het niet het is slecht voor de rug en ja ik heb het vroeger ook gedaan, gewenning krijg je er lastig uit en ben blij dat ik het niet meer doe. Maargoed ik zal nu niet meer offtopic gaan de TS vraagt immers niet om een discussie. ;)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:40

het is inderdaad dat wat jij vast houd hij kan pakken, wat je moet gaan proberen is nog meer los te laten en in de beweging te blijven volgen van uit de elleboog, waak er op dat je momenten moet gaan krijgen dat je paard nagevelijk word op teugelgewicht alleen, en dat deze momenten steeds langer gaan duren, minder is meer in deze, zodat hij de hand mee neemt inplaats dat hij er aan trekt of wil gaan hangen, het gevaar is en dat is bij heel heel veel paarden het geval dat ze op het 5e been gaan lopen zoals ze dat noemen, dan lijkt het dat het paard aan de teugel loopt, maar infeiten loopt hij op de hand en dus op het 5e been

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 12:44

JoviBan schreef:
Mijn advies: Loslaten. Op eigen benen laten lopen. Geen steun en ook geen tegendruk bieden.
Pas wanneer je paard loslaat, langzaamaan de teugels weer oppakken (niet meteen met druk).

Je kunt een paard niet laten ontspannen door druk uit te oefenen en pijn in de mond te veroorzaken.

dus ik moet gewoon de teugels laten vieren? want als ik mijn teugels "op maat" heb, dan voel ik echt een hele hoop druk..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:45

moelly schreef:
JoviBan schreef:

dus ik moet gewoon de teugels laten vieren? want als ik mijn teugels "op maat" heb, dan voel ik echt een hele hoop druk..

Nee, je moet ze losjes in je handen hebben maar wel contact. Maar als hij gaat lopen trekken moet jij juist heel los in je hand zijn dus niet gaan terug trekken of zwaarder contact nemen.

Edit: _Bitje, fijn dat je het niet meer doet, voor sommige mensen wordt het een gewenning zoals bij mij en dat heeft zeker even geduurd voordat ik eraf was. ;)
Laatst bijgewerkt door Somebitch op 29-05-10 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:45

moelly schreef:
JoviBan schreef:

als een paard echt vasthoud zal hij zijn hoofd dan gelijk in de lucht doen en blijven vasthouden, dat zal dus geen oplossing zijn :)

Somebitsch: ik doe het nu ook niet meer, want dankzij dat heb ik dat niet meer nodig ;)

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:54

ik ga mee met tessebes, ik denk dat als je steeds even aanvraagt loslaat aanvraag loslaat dat het dan stuk beter word. En als hij dan steeds weer gaat hangen en vastpakken gewoon je teugels losgooien want dit doet hij wss alleen omdat hij steun wil, laat je los dan moet hij op z'n eigen benen lopen en dat is vrij moeilijk. en als je aanvraagt loslaat dan heb je stukje dat je vraagt en na een tijdje zal hij echt wel wat naar beneden gaan en dan laat je even los zodat hij weet waar hij moet lopen en dan gewoon goed belonen.