Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

BabyBell schreef:Net les gehad. Instructrice raadde toch ernstig aan om met het dubbel gebroken bit te blijven rijden en was ervan overtuigd dat het een overgangsfase is. Hij moet alleen wel de tijd krijgen om weer te wennen aan dit bit.
Wel zag ze meteen waarom de vorige eigenaresse het scholingsbit erin heeft gehangen. Hij gooit zijn tong over het bit en daardoor raak ik stuurloos. Nu moet ik hem continu bezig houden en geen tijd geven om te bedenken wat hij met zijn tong wil doen... Het drammen komt waarschijnlijk voornamelijk doordat hij het moeilijk vindt. Hij is nog vrij stijf in zijn rug en flink scheef, daar gaan we hard aan werken.
Toch denk ik dat ik wel een scholingsbit ga aanschaffen, voor het buiten rijden. In de bak is het geklooi irritant, maar daar komen we wel overheen. Buiten lijkt het me gevaarlijker als ik mn stuur kwijt raak

Zal kijken hoe hij na een tijdje reageert op het trensje.
Maar dat is voor ons eigenlijk helemaal niet belangrijk, ben geen wedstrijdruiter
SparklingApp schreef:Volgens mij mag je met het bit van de afbeelding niet op wedstrijden starten, ik heb er ook één, maar dan zonder dat gebogen stukje naar de ringen toe en daar mag je wel mee starten.
Ik gebruik die ook bij een paard die zijn tong wel eens over het bit wil gooien en hij loopt gewoon fijn op dat bitje.
Voor buiten rijden gebruik ik juist een bitloos hoofdstel, dan kan hij niet lopen te rommelen en dat gaat super, misschien een idee om eens te proberen.

vancky2005 schreef:scholingsbit werkt sterker in op de lagen. Aangezien dat een scherp bot is met heel fijne randen kan het scholingsbit heel pijnlijk zijn. Er is genoeg ruimte voor de tong, maar de randen gaan sterk naar achter op de lagen werken; daarom is het ook een scholingsbit, niet om constant te gebruiken.
Probeer anders eens met een ongebroken trens? Dat is niet zo inwerkend op de lagen en stabiel in de mond, maakt het ook moeilijk om de tong over te brengen. Als dat niet betert, zoek dan rijtechnisch advies, bitten zijn niet alles en alleenstaand.
DDW1190 schreef:vancky2005 schreef:scholingsbit werkt sterker in op de lagen. Aangezien dat een scherp bot is met heel fijne randen kan het scholingsbit heel pijnlijk zijn. Er is genoeg ruimte voor de tong, maar de randen gaan sterk naar achter op de lagen werken; daarom is het ook een scholingsbit, niet om constant te gebruiken.
Probeer anders eens met een ongebroken trens? Dat is niet zo inwerkend op de lagen en stabiel in de mond, maakt het ook moeilijk om de tong over te brengen. Als dat niet betert, zoek dan rijtechnisch advies, bitten zijn niet alles en alleenstaand.
waar haal je dit zo vandaan dan?