K&K scholingsbit of dubbel gebroken trens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BabyBell

K&K scholingsbit of dubbel gebroken trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 18:28

Sinds 3 mei ben ik de eigenaresse van een hele lieve, 7 jarige Fjordenruin. Bij de vorige eigenaresse werd hij gereden met een K&K scholingsbit. Zij heeft hem nog geen jaar gehad. De eigenaresse daarvoor had hem vanaf veulen en reed hem met een dubbel gebroken watertrensje.
Daar rijd ik hem nu ook mee, maar hij lijkt er totaal niet meer op te reageren. Op het scholingsbit was hij heerlijk te sturen en gaf hij ook heel makkelijk na. Met het trensje heb ik bijna geen stuur. De nageeflijkheid komt er wel na een tijdje rijden, maar dan nog is het stuur ver te zoeken.
Is dit nou gewoon weer het wennen aan een trens na het scholingsbit, of blijft dit zo?
Ook is hij enorm bezig met het trensje. Hij houdt geen 5 seconden zijn mond stil. Het scholingsbit ligt uiteraard een stuk stiller in zijn mond en daar was hij veel rustiger mee, maar mij lijkt het trensje prettiger voor hem. (als ik de bitten vergelijk)

Voorlopig blijf ik met het dubbelgebroken bitje rijden, ik hoop dat hij er aan went...dat scholingsbit lijkt me vrij zwaar inwerken.

Graag hoor ik jullie mening.

(voor degene die niet weet wat een scholingsbit is, hieronder een voorbeeldplaatje)
http://www.ooteman.nl/afbeeldingen/prod ... ngsbit.jpg

BabyBell

Re: K&K scholingsbit of dubbel gebroken trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 09:01

33 keer bekeken en niemand een antwoord of tip of mening oid? :P

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:03

Gho, als hij met dat scholingsbit zo fijn rijd... doen zou ik zeggen;

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:07

Ik heb geen ervaring met een scholingsbit, maar het lijkt mij een aardig vriendelijk bit, correct me if I'm wrong........ Het is niet gebroken en er is ruimte voor de tong. Als je paardje er fijn op loopt dan zou ik zeggen gewoon daarmee rijden!

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:12

Zolang jij niet met je hand werkt gaat een scholingsbit ook niks doen. Ik heb er ook mee gereden voor in mijn parcours, en had er eigenlijk wel een positief resultaat van. Hij kwam beter terug en liep niet zo door te drammen. Let wel op dat je er voorzichtig mee omgaat, maar de inwerking ervan valt nog mee. Je kan het niet vergelijken met een bit met kinketting.
Waarschijnlijk ligt het probleem ergens anders dan aan het bit. Een bit kan een klein hulpmiddeltje zijn maar gaat niet alles gaat daarmee opgelost zijn. Komen je hulpen genoeg door, zit je recht genoeg? Alle kleine details maken een verschil.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 09:18

Oke, ik dacht dat het een vrij heftig bit is...
Vandaag heb ik voor het eerst les met hem. Nog wel met het dubbel gebroken bit, zal eens vragen wat de instructrice ervan vindt. Als die ook zegt, ruilen, dan ga ik toch het andere bit eens proberen. :)

Trees: dat is het het juist, hij kan vreselijk drammen. Vooral als er geen ander paard in de bak rijdt. Op die momenten doet ie soms gewoon wat hij wil, wordt dan zo sterk dat er echt geen stuur meer te vinden is.
In de les van vanmiddag ben ik waarschijnlijk ook alleen in de bak, dus ben benieuwd.

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:25

Ja ik zou ook gewoon het scholingsbit doen als hij daar beter op loopt.
Ik heb hem zelf ook samen met dynamic rs van k&k. Mijn paard liep in het begin wel fijn op beide bitten, maar na verloop van tijd moest ik weer ruilen, vooral als ze heet werd.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 15:10

Net les gehad. Instructrice raadde toch ernstig aan om met het dubbel gebroken bit te blijven rijden en was ervan overtuigd dat het een overgangsfase is. Hij moet alleen wel de tijd krijgen om weer te wennen aan dit bit.
Wel zag ze meteen waarom de vorige eigenaresse het scholingsbit erin heeft gehangen. Hij gooit zijn tong over het bit en daardoor raak ik stuurloos. Nu moet ik hem continu bezig houden en geen tijd geven om te bedenken wat hij met zijn tong wil doen... Het drammen komt waarschijnlijk voornamelijk doordat hij het moeilijk vindt. Hij is nog vrij stijf in zijn rug en flink scheef, daar gaan we hard aan werken.

Toch denk ik dat ik wel een scholingsbit ga aanschaffen, voor het buiten rijden. In de bak is het geklooi irritant, maar daar komen we wel overheen. Buiten lijkt het me gevaarlijker als ik mn stuur kwijt raak :Y)

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:30

BabyBell schreef:
Net les gehad. Instructrice raadde toch ernstig aan om met het dubbel gebroken bit te blijven rijden en was ervan overtuigd dat het een overgangsfase is. Hij moet alleen wel de tijd krijgen om weer te wennen aan dit bit.
Wel zag ze meteen waarom de vorige eigenaresse het scholingsbit erin heeft gehangen. Hij gooit zijn tong over het bit en daardoor raak ik stuurloos. Nu moet ik hem continu bezig houden en geen tijd geven om te bedenken wat hij met zijn tong wil doen... Het drammen komt waarschijnlijk voornamelijk doordat hij het moeilijk vindt. Hij is nog vrij stijf in zijn rug en flink scheef, daar gaan we hard aan werken.

Toch denk ik dat ik wel een scholingsbit ga aanschaffen, voor het buiten rijden. In de bak is het geklooi irritant, maar daar komen we wel overheen. Buiten lijkt het me gevaarlijker als ik mn stuur kwijt raak :Y)

Denk je niet dat wanneer je problemen hebt met de overstap scholingsbit- dubbelgebroken trens dat het dan juist lastig wordt als je het scholingsbit wel weer in het bos gebruikt?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:33

ik rijd er ook mee met wedstrijden, gewoon doen en meerdere van onze club rijden ermee, en ken er eigenlijk alleen maar positieve verhalen over!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:35

Ik heb erg fijne ervaringen met dit bit. Het is geen scherp bit hoor, dat valt wel mee. Paarden reageren er goed op en hij ligt mooi stabiel in de mond. Als hij de tong over het andere bit gooit, vind je paard de K&K dus ook fijner :)

Zou gewoon voor de K&K gaan. Je kan de losse ringen nog proberen (scholingsbit) nog iets vriendelijker doordat je het bit niet kanteld als je aan de treugels komt maar heeft hetzelfde mondstuk ;)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:37

ligt eraan trisca, paarden kunnen ook kapotte mondhoeken ervan krijgen!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:41

Volgens mij mag je met het bit van de afbeelding niet op wedstrijden starten, ik heb er ook één, maar dan zonder dat gebogen stukje naar de ringen toe en daar mag je wel mee starten.
Ik gebruik die ook bij een paard die zijn tong wel eens over het bit wil gooien en hij loopt gewoon fijn op dat bitje.
Voor buiten rijden gebruik ik juist een bitloos hoofdstel, dan kan hij niet lopen te rommelen en dat gaat super, misschien een idee om eens te proberen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:42

nee hoor dat heb je niet goed! in de reglementen staat van wel! :o

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:46

klopt helemaal DDW1190. Weet niet of ze nu een D of bustrens gebruikt... Bij een stille aanleuning is het meestal geen probleem.

Net even gekeken. Je hebt gelijk, alleen die met losse ringen is toegestaan
Laatst bijgewerkt door trisca op 16-05-10 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 20:49

Cathalijne: dat is wel weer zo...voorlopig rij ik alleen nog in de bak met hem tot ik hem wat beter ken :) Zal kijken hoe hij na een tijdje reageert op het trensje.
(is overigens een K&K ultra watertrens, 16 mm, aurigaan)

Instructrice vroeg of ik ALSJEBLIEFT met dit bitje wil blijven rijden omdat ze ervan overtuigd is dat een ander (zwaarder?) bit niet nodig zal zijn. Vandaar dat ik het nog even blijf proberen.

Sprklingapp: met een scholingsbit mag je wel wedstrijden starten :) Maar dat is voor ons eigenlijk helemaal niet belangrijk, ben geen wedstrijdruiter ;)
Laatst bijgewerkt door BabyBell op 16-05-10 20:57, in het totaal 6 keer bewerkt

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:49

SparklingApp schreef:
Volgens mij mag je met het bit van de afbeelding niet op wedstrijden starten, ik heb er ook één, maar dan zonder dat gebogen stukje naar de ringen toe en daar mag je wel mee starten.
Ik gebruik die ook bij een paard die zijn tong wel eens over het bit wil gooien en hij loopt gewoon fijn op dat bitje.
Voor buiten rijden gebruik ik juist een bitloos hoofdstel, dan kan hij niet lopen te rommelen en dat gaat super, misschien een idee om eens te proberen.

Het is juist andersom. Het bit met die gebogen stukjes langs de mondhoeken mag wel op wedstrijden. Het bit met losse ringen mag niet op wedstrijden.

Ik rij ook met dit bit, maar dat is op aanraden van de DA.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:50

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:54

scholingsbit werkt sterker in op de lagen. Aangezien dat een scherp bot is met heel fijne randen kan het scholingsbit heel pijnlijk zijn. Er is genoeg ruimte voor de tong, maar de randen gaan sterk naar achter op de lagen werken; daarom is het ook een scholingsbit, niet om constant te gebruiken.

Probeer anders eens met een ongebroken trens? Dat is niet zo inwerkend op de lagen en stabiel in de mond, maakt het ook moeilijk om de tong over te brengen. Als dat niet betert, zoek dan rijtechnisch advies, bitten zijn niet alles en alleenstaand.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 20:59

Trisca: hij hoeft het niet perse fijner te vinden, met zo'n tongboog lijkt het me bijna onmogelijk voor hem om zijn tong erover te gooien. Daarom is de vorige eigenaresse er waarschijnlijk mee gaan rijden...

Vancky: dat dacht ik al wel, dat bit stond me al tegen. Vandaag hebben we les gehad en het ging een stuk beter. Toen we hem echt bezig hielden, gooide hij zijn tong ook niet meer over het bit. :)

(paardje wordt overigens aanstaande zaterdag nagekeken door de tandarts, voor het geval dat)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:01

vancky2005 schreef:
scholingsbit werkt sterker in op de lagen. Aangezien dat een scherp bot is met heel fijne randen kan het scholingsbit heel pijnlijk zijn. Er is genoeg ruimte voor de tong, maar de randen gaan sterk naar achter op de lagen werken; daarom is het ook een scholingsbit, niet om constant te gebruiken.

Probeer anders eens met een ongebroken trens? Dat is niet zo inwerkend op de lagen en stabiel in de mond, maakt het ook moeilijk om de tong over te brengen. Als dat niet betert, zoek dan rijtechnisch advies, bitten zijn niet alles en alleenstaand.

waar haal je dit zo vandaan dan?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:04

heb weinig paarden (lees geen) gehad die de tong over het bit gooide waarbij het met dit bit opgelost was hoor. :o O:)
Als ze echt hun tong erover willen gooien moet je al echt een vlinderbit lepel oid gaan gebruiken om dit tegen te gaan (of de oorzaak in iets anders zoeken)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:04

In dit geval zou ik je denk ik adviseren om een ongebroken trens te proberen. Heeft wel het stille, stabiele van een scholingsbit maar is erg vriendelijk en zacht.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:19

DDW1190 schreef:
vancky2005 schreef:

waar haal je dit zo vandaan dan?

Ik dacht dat je de afbeelding van het scholingsbit had bekeken en dan voor jezelf de conclusie kon maken, niet toch?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:29

heb je het bit weleens in het echt gezien vancky?