Bitloos proberen gewoon met halster mogelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

Bitloos proberen gewoon met halster mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 13:50

Hallo,

Mijn paardje pakt nogal eens vast op rechts. Ik probeer regelmatig om gewoon van de teugel af te blijven, zodat het geen krachtstrijd wordt, maar heb het idee dat het kunnen vastpakken van bit al genoeg spanning en vastzetten in haar lijf veroorzaakt, ook al is de teugel loslaat. Oplossing is een keer zonder bit rijden, maar ik wil dit wel goed doen.

Kan ik met een simpel hoofdstel en teugels eraan een poging wagen? Of werkt dit niet veilig genoeg in? Ik heb geen hoofdstel met aansnoer neusriem en ringetjes ofzo, dus teugels aan de neusriem lijkt me nog minder geschikt. Ik wil gewoon eens veilig testen wat ze doet als ze niets heeft om vast te pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:56

Ik heb laatst even een halster gepakt met twee halstertouwen (aan de zijkant vastgemaakt). Dit om eens te voelen hoe anders ze loopt zonder bit. Ik vind haar bitloos veel lekkerder rijden. Maar alleen voor in de bak, zou nooit zonder bit naar buiten gaan. Want ik merkte wel dat ik er veel minder over te zeggen had (natuurlijk heb je met een bitloos hoofdstel dan nog wel weer meer controle als met dit zelfgefabriceerde probeersel).

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-05-10 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Re: Bitloos proberen gewoon met halster mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:58

Een stalhalster is juist ideaal.
Zorg ervoor dat deze netjes aansluit en niet kan schuiven, dan heb je een van de beste, simpele optomingen die er zijn. Weinig ruis en handig in gebruik. Afhankelijk van wat je prettig vind kan je de teugels aan de zijringen of de onderste ring vastmaken.
Ik vind de zijkant het prettigst.

Jammer dat je geen aansnoerneusriem hebt, die zijn heel makkelijk. Misschien een lage neusriem tot je beschikking?

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:05

Ik rij heel vaak met alleen een halster, gewoon even een halstertouw er aan knuppen. Net als op de foto hierboven.
Lekker makkelijk. Alleen in de bak hoor.
Maar je kunt gewoon sturen met je zit en terug nemen met je zit. En met je benen geef je gas ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:08

Dat kan prima.
@ Wuis, ik zou wel zo naar buiten gaan zonder bit.
Ik heb gisteren weer bitloos gereden en het gaat steeds makkelijker.
Met name de rem zit er heel fijn op zonder bit. Met de minste druk komt ze al terug terwijl ze met bit nog wel eens wil drammen.
Op het erf wilde ze een keer aan de kletter, maar ik had haar zo terug!
Gisteren ging ze ook aan de kletter, ik had haar ook weer zo terug.
(Alles is wel grotendeels op zit natuurlijk, maar het gaat om het idee. In een noodsituatie wil ik gewoon een rem hebben.)

Ik heb ontzettend fijn gereden, ik heb een marylot en gebruik veelal de kaakgekruiste werking.
Ik ben begonnen met de sidepull van marylot, dat is zo'n beetje een veredeld stalhalster.
Kaakgekruist lijkt ze veel fijner te vinden en reageert ze erg goed op.
Een crossrope bridle raakt ze van in paniek, dat is denk ik te scherp.
Kaakgekruist loopt ze het fijnste, ik denk omdat dat de druk het meeste verdeeld.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:11

Ik ben zelfs regelmatig zo naar buiten gegaan, mijn pony was een tijdlang veel beter te houden zonder bit dan met bit.
Een bit is geen rem, zo simpel is het. Als ze willen gaan, dan gaan ze toch ;) Om die reden heb ik ook een tijd gereden met een S-hackamore, om toch wat druk te kunnen uitoefenen.

Kaakgekruist werkt hier juist niet, hier werkt de sidepull het prettigst. Zo zie je maar, is heel persoonlijk!

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:13

Zelf rijd ik met een kaakgekruist hoofdstel zowel in de bak als buiten. Gaat super. Daarvoor met een lage neusriem (daaraan dan de teugels). Af en toe ga ik ook met een stalhaster naar buiten :) gaat prima.

Natalie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:18

ik had vooral omdat het afgelopen zomer nogal eens erg warm kon worden vaak gerede met alleen een halster om,, ik had dan wel een mooi leren halster gekocht, daaraan gewoon de teugels maken en klaar,, ik spring zo met haar rijdt der dressuurmatig,, en ze gaat prima ook buitenrijden gaat lekker,, ik rij dat paardje tog voornamelijk op mijn zit en bene,, alleen het nageeflijk lopen doet ze helemaal niet,, maar dat komt miss nog,,

en dat terwijl men andere knollie,, absoluut niet gaat bitloos,, als ik bij die een bit in de mond heb, heb ik tenminste nog wat te zegge,, zonder bit flipt die helemaal uit,, en is er geen houden aan,, maar ik denk dat ik dat nu tog weer ga proberen op te pakken, alleen zal ik dan ook niet snel zo met haar gaan buitenrijde,, want als ze ervandoor gaat zonder bit heb ik niks te zeggen bij haar,, maar met bit wel,, klein beetje druk in de mond leggen en daarna is ze weer rustig ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:38

BrittKitt schreef:
Ik ben zelfs regelmatig zo naar buiten gegaan, mijn pony was een tijdlang veel beter te houden zonder bit dan met bit.
Een bit is geen rem, zo simpel is het. Als ze willen gaan, dan gaan ze toch ;) Om die reden heb ik ook een tijd gereden met een S-hackamore, om toch wat druk te kunnen uitoefenen.

Kaakgekruist werkt hier juist niet, hier werkt de sidepull het prettigst. Zo zie je maar, is heel persoonlijk!

Dat is absoluut zo, ik had het eerlijk gezegd helemaal niet verwacht dat ze juist daar goed mee zou lopen.
Wat je ook veel leest is dat de release van veel kaakgekruiste systemen slecht zou zijn.
Daar heb ik dus helemaal geen last van met mijn marylot, terwijl dat ook bij marylot zo zou zijn door het biothane.

Er zijn ook zoveel merken en soorten hoofdstellen, daar word je beroerd van.
De een net weer iets anders als de ander. (Ik heb geen dekjes tik, een bitloze hoofdstellen tik.)
Ik heb een Barefoot hoofdstel gekocht wat elk moment binnen kan komen, kaakgekruist waar ik heel benieuwd naar ben.

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:47

stalhalster is niet ideaal omdat dat de druk verdeelt en minder duidelijk is voor je paard dan bijv een touwhalster.
op paardnatuurlijk.nl hebben ze een test gedaan met bitloze optomingen waaronder een gewoon halster. je kunt daar eens kijken. of op bitloosrijden.nl
als je toch een stalhalster pakt, zou het kunnen dat de teugels onderaan vastmaken ipv aan de zijkant het best werkt.

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:53

Ik rijd zelf al dik een jaar biotloos. Wil niet anders meer. Mijn paardje loopt veel ruimer sinds ik haar bitlaas rijd.
ben begonnen met kingekruisd maar ben overgestapt naar kaakgekruisd. Ik rijd er mee buiten dressuur en maak soms een sprongetje ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:56

Een goed aansluitent stal halster(bij voor keur 1 die verstel baar is op de neus) is prima om mee te beginnen. Een "side pull" is namelijk slechts een veredeld stal halster.

Zelf heb ik goede ervaringen met een Academische kaptoom

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:57

anyw1 schreef:
stalhalster is niet ideaal omdat dat de druk verdeelt en minder duidelijk is voor je paard dan bijv een touwhalster.
op paardnatuurlijk.nl hebben ze een test gedaan met bitloze optomingen waaronder een gewoon halster. je kunt daar eens kijken. of op bitloosrijden.nl
als je toch een stalhalster pakt, zou het kunnen dat de teugels onderaan vastmaken ipv aan de zijkant het best werkt.

Daar ben ik het niet mee eens.
Mijn mijn paard vind dat te scherp, lang niet elk paard vind dat fijn.
Helemaal in de beginfase is het helemaal niet gek om met stalhalster te beginnen.
In het begin moesten de hulpen gewoon simpelweg groter. Het heeft 2-3 keer rijden geduurd voor ik probleemloos rondstuurde.
Ze moest weer even geinstalleerd worden zeg maar, dat ging heel snel, maar moest wel even. :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 15:32

dat kan zeker, ik heb er zelfs een hele endurance wedstrijd mee gereden met een stalhalster :D

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 18:54

Hey bedankt voor al die reacties! Moet ik het halster achter de oren strakker maken, zodat de neusriem hoger komt (2 vingers vanaf het jukbeen?)? Ik heb overigens sowieso een bontje op de neus. Ga het gelijk eens proberen vanavond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:55

Halster eerder lager doen. Hoe lager des te scherper werkt het in. Dus even kijken wat het beste werkt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 08:50

Ik zou hem gewoon netjes aansluitend maken op de plek waar de neusriem normaal ook zit. Ik zou niet weten waarom hij scherper zou moeten inwerken, als je niet eens weet hoe hij reageert :?
Rijden doe je met je zit, benen en evt stem..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 08:55

Kan prima hoor, heb ook 2 jaar met stalhalster gereden tot hij er doorheen ging buffelen, toen heb ik een touwhalster gekocht en dat gaat ook prima. Ik zou de 'teugels' wel aan de zijkant vastmaken i.p.v. de onderkant, dat is veel duidelijker! ;)

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 08:56

Kan super! heb het gister voor het eerst gedaan bij mij drachtige merrie en het ging super. Gewoon halstertouw aan de zijkanten vastmaken;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 09:00

Ik rij eigenlijk vrijwel altijd alleen met een halstertje. En ik rij ook vrijwel alleen buiten, gaat echt prima. Heb nooit problemen met paardje bij me houden of terug nemen. Heb wel een sidepull besteld nu om de ruis weg te werken en om te zorgen dat de teugeldruk aan beide kanten even groot blijft. Halsters hebben aan een kant een sluiting boven de kaak en aan de andere kant niet waardoor ze niet symmetrisch zijn.

(Heb toevallig gisteren voor het eerst in maanden in de bak met bit gereden)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 09:01

Ik ben begonnen met een kruislings systeem, maar hier raakte mijn paard helemaal van in paniek.
Toen heb ik een tijdje gereden op een stalhalster om hem die ontspanning terug te geven met bitloos rijden. Toen dat bevestigd was, heb ik een side pull gekocht aangezien die net wat beter aansluit dan een halster.

Volgende week gaat mijn paardje verhuizen en dan gaan we ook definitief de overstap maken naar bitloos waarbij we voornamelijk buiten zullen rijden.

Buiten rijden en dan bitloos is in mijn ogen ook een combinatie van elkaar vertrouwen en respect hebben. Heel leuk en aardig hoor, een bit in buiten.
Maar het is geen rem en die gedachten moeten veel mensen nog van zich af (durven) zetten.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 09:03

mijn vorige ponny kon ik idd super rijden met een halstertje! maar ponny die ik nu heb hoef ik het niet te proberen die reageert er echt niet op! terwijl ze met een bitlooshoofdstel wel goed te rijden is

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 09:03

Bij mij is de situatie en gedachte precies hetzelfde als bij Silence :)

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 11:56

Ik heb het gisteravond eens geprobeerd. Vond het in ieder geval al wel interessant dat mevrouw zich gewoon braaf liet halthouden en heb zelfs even en (lompe) galop aangedurfd :+ Heb inderdaad de stuurhulpen wel wat overdreven, maar ze boog nu wel mee in ipv stug buitenstelling houden en over de binnenschouder vallen. Zal dit zeker eens vaker proberen zo denk ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:24

Jana_en_Ik schreef:
Moet ik het halster achter de oren strakker maken, zodat de neusriem hoger komt (2 vingers vanaf het jukbeen?)?

Zie deze pagina met uitleg voor de juiste ligging van de neusriem: http://www.bitloospaardrijden.info/ligging.htm