Een zadeldekje waardoor de vacht niet wegschuurd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stitchlover

Een zadeldekje waardoor de vacht niet wegschuurd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 21:58

Na veel dekjes te hebben geprobeerd vraag ik het toch maar eens hier. Mijn merrie heeft van nature een dun vachtje dat makkelijk wegschuurd. Elke keer als ik een nieuw zadeldekje koop is het dus maar afwachten of haar vacht niet wordt weggeschuurd. Mijn merrie heeft verder een gezonde vacht die glanst als een spiegeltje. Op dit plaatje van Ushi heb ik aangegeven waar de plekjes precies zitten.

Afbeelding

Heeft iemand anders hier hier ook last van? Wat voor dekje kunnen jullie mij aanraden? Is er misschien een soort toevoeging die ik haar kan geven zodat haar haren "sterker" worden? Het dekje moet onder een dressuurzadel passen met een extra lang zweetblad en moet maat FULL zijn, maar als je een ander dekje weet die heel goed is mag je het ook zeggen.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:59

Laatst bijgewerkt door Akhal_Teke op 12-05-10 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:01

je zou een wollen deken kunnen proberen, is wel lastig met het goed er onderleggen, maar het zou een oplossing kunnen zijn, ik spreek uit ervaring.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:01

Al eens een HKM Gently geprobeerd?

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 22:03

Akhal_Teke schreef:
Een bontchabrakje.
Is wel erg duur maar schuurt niet.

Da's een snelle reactie :D

Hmm ja dat heb ik zelf ook overwogen alleen maakt dat extra bont het zadel niet teveel krapper? Of valt dit mee?
De prijs maakt in ieder geval niet zoveel uit als het dekje maar goed werkt.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 22:10

criollolover schreef:
je zou een wollen deken kunnen proberen, is wel lastig met het goed er onderleggen, maar het zou een oplossing kunnen zijn, ik spreek uit ervaring.

Glijdt een wollen deken niet snel onder je zadel vandaan? En bedoel je alleen een wollen deken of een wollen deken met daar overheen een dekje?

BabyBell schreef:
Al eens een HKM Gently geprobeerd?

Ik heb deze nog niet geprobeerd nee. Heb je hier zelf ervaring mee? Ik zal hem in mijn achterhoofd houden het ziet er in elk geval wel vriendelijk uit.

Bedankt voor jullie reacties trouwens :D

BabyBell

Re: Een zadeldekje waardoor de vacht niet wegschuurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:12

Mijn paardje kreeg ook kale plekken, vooral aan de randen van de dekjes. Bij de Gently niet :) Heel zacht fleece aan de binnenkant.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:14

Ik heb ook bontchabrakjes onder mijn zadels liggen en ik vind ze echt ideaal. Ze maken het zadel niet krapper en ze gaan echt naar de vorm van je paard staan.
Omdat het echt wol is isoleert het ook goed. Lekker warm in de winter en ademend in de zomer.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 22:23

Akhal_Teke schreef:
Ik heb ook bontchabrakjes onder mijn zadels liggen en ik vind ze echt ideaal. Ze maken het zadel niet krapper en ze gaan echt naar de vorm van je paard staan.
Omdat het echt wol is isoleert het ook goed. Lekker warm in de winter en ademend in de zomer.

Oké,

Ik heb namelijk nog wel een zadelbontje liggen die bedoelt was als opvulling voor mijn vorige zadel. Ik weet niet zeker of dit echt schapenbont is, maakt dit iets uit? En als er alleen een bontje onder het zadel ligt is het onderste zweetblad dus niet beschermd is dit nadelig voor het zadel en zal het leer niet op haar vacht gaan schuren?

BabyBell schreef:
Mijn paardje kreeg ook kale plekken, vooral aan de randen van de dekjes. Bij de Gently niet :) Heel zacht fleece aan de binnenkant.

Klinkt goed, ik zal dit dekje overwegen!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:43

Je moet een chabrakje nemen, Niet een die alleen de vorm heeft van het bovenste deel van je zadel, maar echt de vorm heeft van een chabrakje.
En het is wel belangrijk dat het echt bont is. Dat is best aan de prijs. Ik geloof iets van 145 euro.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 23:02

Akhal_Teke schreef:
Je moet een chabrakje nemen, Niet een die alleen de vorm heeft van het bovenste deel van je zadel, maar echt de vorm heeft van een chabrakje.
En het is wel belangrijk dat het echt bont is. Dat is best aan de prijs. Ik geloof iets van 145 euro.

Ja dat dacht ik in eerste instantie ook, ik zal het eens overleggen ;)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 02:13

Ik heb idd ook een bont chabrak van Mattes. Ideaal.
Kost idd wel veel. Die van mij was €95 euro.

Lastig als je paard iedere keer schuurplekken heeft.
Die dekjes van QHP? Heb je die al eens geprobeerd? Die hebben een hele zachte binnenkant.
Maar als ik je zo begrijp, heb je bijna alles al geprobeerd, dus zal deze ook wel

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:01

stitchlover schreef:
criollolover schreef:

Glijdt een wollen deken niet snel onder je zadel vandaan? En bedoel je alleen een wollen deken of een wollen deken met daar overheen een dekje?

ik had er geen dekje overheen, en ja, de deken gaat wel iets schuiven, bij mij bij de singel ging ie iets naar achteren, maar onder het zadel bleef ie goed liggen. met vroeg genoeg goed aansingelen valt het schuiven mee, het was voor mij wel uiteindelijk de oplossing. na een tijdje kon ik ook gewoon weer met een dekje eronder rijden.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 09:03

kimmie88 schreef:
Ik heb idd ook een bont chabrak van Mattes. Ideaal.
Kost idd wel veel. Die van mij was €95 euro.

Lastig als je paard iedere keer schuurplekken heeft.
Die dekjes van QHP? Heb je die al eens geprobeerd? Die hebben een hele zachte binnenkant.
Maar als ik je zo begrijp, heb je bijna alles al geprobeerd, dus zal deze ook wel

Ja over het bontshabrak ga ik overleggen :)

Ik heb nog nooit van QHP gehoord, maar als ik naar hun dekjes kijk zie ik toch een groot aantal dekjes voorbijkomen die ik zelf van een ander merk al heb gehad dus ik denk niet dat dat een groot succes wordt :D

Bedankt voor het meedenken!

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 09:06

Citaat:
ik had er geen dekje overheen, en ja, de deken gaat wel iets schuiven, bij mij bij de singel ging ie iets naar achteren, maar onder het zadel bleef ie goed liggen. met vroeg genoeg goed aansingelen valt het schuiven mee, het was voor mij wel uiteindelijk de oplossing. na een tijdje kon ik ook gewoon weer met een dekje eronder rijden.

En het schuiven is bij mij een groot probleem, want een dekje zonder lusjes gaat schuiven waardoor ze de plekken krijgt.
Ik ga eerst kijken voor een wollen dekje en een HKM gently, een wollen deken is altijd nog een optie :)

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:07

Inderdaad, wol!

Ik rijd zelf western en gooi er gewoon een grote schapenvacht onder, maar ik kan me voorstellen dat als je dressuur rijd, dat niet zo mooi vindt.
Een wolchabrak van Mattes heb ik ook goede ervaringen mee. Kost wel wat, maar ze blijven heel lang mooi; het is het geld zeker waard.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:12

En PK? Deze voelen wel heel zacht aan. :j

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:12

Als veel ook schuift is het misschien het probleem dat je zadel niet past? Heb je die al eens na laten kijken, want je kunt wel 150 euro besteden aan een dekje, maar als je zadel niet past.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:32

hyposjuhhh, hier sluit ik mij helemaal bij aan, ik begin ook het gevoel te krijgen dat het zadel niet helemaal goed past

ElanFR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:47

Pk dekjes voelen (vind ik) zacht aan aan de binnekant ;)

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:50

Ik denk ook dat het haast wel je zadel moet zijn dat schuurt....

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:54

Hyposjuhhh schreef:
Als veel ook schuift is het misschien het probleem dat je zadel niet past? Heb je die al eens na laten kijken, want je kunt wel 150 euro besteden aan een dekje, maar als je zadel niet past.

Mijn idee.

singel64

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:59

Mijn paard heeft er ook altid heel erg last van.
Ik heb een hele winter trouw met een peperduur echt schapenwol sjabrak gereden, zonder resultaat!!
Huid op huid zou niet schuren..
Maar helaas..
Misschien dat het bij jou paard helpt,maar voordat je zoveel geld gaat spenderen..
Succes bij de zoektocht!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 11:03

boogywoogy schreef:
Mijn paard heeft er ook altid heel erg last van.
Ik heb een hele winter trouw met een peperduur echt schapenwol sjabrak gereden, zonder resultaat!!
Huid op huid zou niet schuren..
Maar helaas..
Misschien dat het bij jou paard helpt,maar voordat je zoveel geld gaat spenderen..
Succes bij de zoektocht!

Waar zat de schapenwol op jouw chabrakje? Overal? Ook OM de randen heen?
Ik weet helaas niet hoe ik een foto moet bijvoegen als voorbeeld.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 11:09