dressuur, vhz of spring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

calypsoo

dressuur, vhz of spring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 20:15

hey.

binnenkort krijgen ik en mn zus een nieuw paard.
nu heb ik wel zadels voor mn pony maar die passen straks niet.
dus ik ga ze verkopen ( of inruilen). een dress. en vhz zadel.
ik heb al ietsje gespaard dus straks heb ik genoeg geld om een mooi tweedehans merkzadel te kopen,
maar ik kan waarschijnlijk maar een zadel hebben. misschien twee maar dat is ff kijken met mn budget.

maar nu het probleem:
mn zus wil een dressuurzadel omdat we eerst gaan dressuren.
ik wil dan graag weer gaan springen dus een springzadel.
en mn moeder zegt, waarom neem je dan geen vhz?

ik vind vhz zadels niet zo heel erg fijn en ik heb het idee dat ze snel in de prijs zakken, dat ze snel mider waard worden enzo. merkzadels dan. aan een merkloze begin ik niet aan...

misschien heb ik dan wel genoeg geld om een tweedehans spring en dress zadel te kopen maar dat is nohg maar afwachten.

wat kan ik het beste nemen??

alvast bedankt, gr Laura. :)

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:26

Een springzadel. Daarmee kun je nog wel dressuur rijden. Als je hoger wilt springen dan een kruisje wordt een dressuurzadel al vrij vervelend.

Dat wordt praten als Brugman tegen zus en moeders :+

Yontheke

Re: dressuur, vhz of spring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:29

Ik heb een Stübben Tristan dressuurzadel en ik spring nu toch tot 70cm hoog zonder last te hebben met mijn dressuur..

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:29

vzh richting spring of dressuur?
niks mis met vzh zadels hoor, zeker niet van de A merken. even bij een zadelpasservice wat vzh zadels uitproberen, en kijken wat je fijn vind ;)

vineetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:33

Als je voor één zadel gaat, zou ik als ik jou was toch echt voor een vhz kiezen. Springen met een dressuurzadel is niet echt een pretje en om eerlijk te zijn anders om ook niet echt. En als je een vzh zadel echt niet lekker vindt zitten, toch nog ffies doorsparen voor twee zadels. Kan je je zus niet meelaten betalen aan het dressuurzadel omdat zij er vooral gebruik van zal maken?

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:34

had laats mijn dressuurzadel op met de les en sprong ongeveer 75cm ging nog best.
maar een springzadel is tog wel wat fijner.
kun je evt niet een springzadel en vzhzadel kopen
als je 1 zadel kiest zou ik ook een vzh kopen.
en idd misschien kan je zus mee betalen voor eht dressuurzadel.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 23:08

Hebben je huidige zadels een smalle boom o.i.d. ? Anders hoeft het niet perse een reden te zijn dat ze niet op een paard passen. Tenzij jou achterwerk eruit gegreoid is natuurlijk :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:07

Neem aan dat je zus ook meebetaald?
Waarom kopen jullie niet ieders een zadel voor zich je zus een dressuur en jij een spring.
En anders zou ik toch voor een vzh gaan. Maar als jij alleen het zadel betaald koop je degene die jij wilt dus een springzadel.

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 09:00

ja, we kopen ook samen een zadel.
maar als we niet 2 zadels tegelijk kunnen kopen dan moeten we toch een keuze maken welke er als eerste komt.
er komt zowiezo een spring en een dress. zadel. ;)

ohja supersambo: ik heb een wintec dresuurzadel 17'' en die ligt nu op een nrps pony van 1.49 en daar ligt het zadel al omhoog aan de voorkant en de achterkant te laag terwijl er de goede boom in zit.
en dan ligt de wintec straks helemaal omhoog dat je er niet eens meer in kan zitten misschien.

:)

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:07

Ik zou inderdaad ook voor een VZH gaan.
Tenzij je hoger wilt gaan springen, dan zou ik voor een springzadeltje gaan, daar kan je ook prima mee dressuren!
En anders had sparen voor 2 zadels en misschien als je minder dressuurt kijken naar een dressuurzadel in een lagere prijsklasse en als je meer springt kijken voor een A merk.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:55

calypsoo schreef:
ja, we kopen ook samen een zadel.
maar als we niet 2 zadels tegelijk kunnen kopen dan moeten we toch een keuze maken welke er als eerste komt.
er komt zowiezo een spring en een dress. zadel. ;)

ohja supersambo: ik heb een wintec dresuurzadel 17'' en die ligt nu op een nrps pony van 1.49 en daar ligt het zadel al omhoog aan de voorkant en de achterkant te laag terwijl er de goede boom in zit.
en dan ligt de wintec straks helemaal omhoog dat je er niet eens meer in kan zitten misschien.

Ik zou die Wintec houden. En kijken of je er straks een passende boom voor kunt krijgen bij je nieuwe paard. Ik denk dat de kans heel groot is dat je die wintec redelijk goed passend krijgt op een nieuw paard. 17 inch is gewoon de zitmaat heeft niks te maken met de pasvorm voor een paard.

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 10:48

ja ik weet dat de inch maat voor de zit is. maar hij is te kort, en de achterkant ligt lager dan de voorkant terwijl er de goede boom inzit.
ik wou m zowiezo al verkopen omdat ik leer wil.

maar een vhz heb ik dan niks aan als er tog een dressuur en springzadel komt.

zal ik eerst voor een springzadel gaan?
omdat je met een springzadel wel kan dresuren maar met een dres. zadel niet goed kan springen. (ja je kan er wel eme springen, maar is niet handig als je hoger gaat.)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:50

calypsoo schreef:
ja ik weet dat de inch maat voor de zit is. maar hij is te kort, en de achterkant ligt lager dan de voorkant terwijl er de goede boom inzit.

omdat je met een springzadel wel kan dresuren maar met een dres. zadel niet goed kan springen. (ja je kan er wel eme springen, maar is niet handig als je hoger gaat.)

Dan heeft het zadel nooit goed op je pony gepast ben ik bang. Maar wil niet zeggen dat het op je toekomstig paard niet past.
De boom is niet het enige wat bepaalt of het zadel past.

Dan zou ik voor een springzadel gaan ja. En gewoon alvast rondkijken voor een dressuur. Wat vind je zus?

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:15

Ik zou je wintec houden, daar de goede boom voor je paard in doen. Ondertussen door sparen en dan kun je gewoon in 1x een dressuurzadel én en springzadel kopen en verkoop je die wintec.

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 11:29

Monica_1987 : nee dat heeft ie ook niet. daarom ook de reden van verkoop.

dankjulliewel! :D

ik heb dus een wintec dress. en een stubben spring. misschien past de spring dan allemaal wel. amar dat afwachten. en ja wachten is niet leuk...

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:36

calypsoo schreef:

Met een springzadel kan je niet dressuur rijden. Je beenligging is totaal anders bij dressuur. Bij dressuur moet je been lang zijn. Dat past echt van geen meter op een springzadel. Springen met een dressuurzadel wil beter, maar is ook niet ideaal. Eigenlijk moet je dus voor twee heel verschillende takken van sport gewoon twee goed passende zadels hebben. En aangezien dressuur de basis is voor alles, zou ik eerst met een dressuurzadel beginnen.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:52

Je hebt ook vzh-zadels die gericht zijn op springen. Sommigen hebben zelfs afneembare kniewrongen, zodat je er ook mee kan dressuren.
Is dat geen optie? Jij kunt er dan mee springen, haal de wrongen eraf en je zus kan dressuren.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:01

met een springzadel dressuur rijden: kun je niet echt lekker dressuur rijden en word je snel afgekeken :j
Met een dressuurzadel in het springen is best vervelend en je zit minder stevig.
Waarom dus geen Vzh zadel ? :)
er zijn echt wel lekkere zadels in vzh bijvoorbeeld hulsebos.
En anders zou ik doorsparen voor 2 :j

petroushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:56

ok, dus je hebt een wintec dressuur en een stubben spring zadel, dan denk ik dat iig de stubben wel aangepast kan worden door een goede zadelmaker op je nieuwe pony of paard. En dan kunnen jullie dus nog de wintec inruilen voor een ander dressuur zadel en de stubben aan laten passen, klaar!

nathalya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 07:45

Wat ik hieruit begrijp ga je eerst een poosje dressuur rijden, kun je het beste eerst een dressuurzadel kopen.. Voor beide disciplines zit een apart zadel toch echt het beste, het heeft niet voor niets een eigen zadel! Wanener je eerst dressuur gaat rijden kun je een goed zadel kopen, kost echt geen 2000 euro hoor, kan ook voor veel minder en dan heb je ook een goed zadel! Wanneer je dan toe bent aan een springzadel kun je een 2e hands springzadel kopen en dat hoeft ook helemaal niet te veel te kosten..
Alhoewel, ik een Ruitergilde Tokyo heb, springen gaat er prima mee! Ben dan zelf wel een dressuurtrutje en spring geen 1.20 maar wat begin werk gaat prima:D

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 07:49

Ik zou eerst maar eens kijken of je huidige zadels passen ;)

Zo niet zou ik eerst een dressuurzadel kopen, dan weer even sparen en dan een springzadel er bij :j

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 07:52

ik heb twee zadels voor zowel dressuur en springen
tweedehands gekocht op marktplaats en hoeft niet duur te zijn en jullie zijn beide tevreden

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 07:57

Dressuur rijden met een springzadel? :P Ik kan niet eens lekker zitten in een vzh... :P
Persoonlijk zou ik idd een spring- en dressuurzadel kopen... Dus even flink sparen :) Misschien kan je in tussentijd voor het springen een zadel lenen van iemand?

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 10:28

ja. er komen zowiezo 2 zadels. maar ik ga toch niet gelijk wedstrijden rijden. thuis rijdt ik meestal op mn springzadel, want die wintec is niks voor mij.

ik denk dat ik eerst ff afwacht of mn stubben er op past en dan koop ik er een dressuurzadel bij. en tzt een ander springzadel?

dankjulliewel! :)

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:41

Bij een paard rij ik met een dressuurzadel, met dat zadel spring ik ook af en toe (80cm) geen enkel probleem.
Met een ander paard rij ik recreatief richting dressuur, daar heb ik een springzadel op liggen, ook geen probleem.
Het is maar net wat je zelf plezierig vind zitten, ik zou eerder kijken naar de wrong en de zit, ik ben een halfdiepe/diepe zit gewend met wrong,
op een zadel zonder wrongen en die zo plat als een dubbeltje is kan ik niet op zitten.
Ik zou van alles eens wat proberen op dat paard :)