In wanhoop dan maar overstappen naar westernzadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

In wanhoop dan maar overstappen naar westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 16:05

Nadat ik al een aantal keren een topic heb geopend omdat ik voor mijn merrie een goed zadel zoek ben ik nog steeds niets verder gekomen.
Mijn merrie heeft een hele moeilijke rug waardoor ik noodgedwongen met een ghost boomloos zadel rijd. Deze vindt ik heerlijk zitten en zij loopt er fantastisch onder, maar na bijna 2 jaar met dit zadel zie ik wat witte haren her en der verspreid op de plek van het zadel. Er is dus toch teveel druk, de witte haren zijn niet op één plek gecentreerd, maar over de hele plek waar het zadel zit. Het is ook alleen maar te zien als je goed kijkt, maar voor mij toch een teken dat het zadel niet helemaal lekker zit.
De opties die mij al gegeven zijn:
WOW. Bezwaren daarop heb ik dat naast dat het een vrij prijzig zadel is het voor mijzelf niet ideaal is. Ik kan door een handicap in mijn heup niet goed bewegen en moet een hele vrije zit hebben.
Barefoot: blijft schuiven en zit niet goed, wederom bij de Londen is het voor mij al een te gedwongen zit.
Andere boomlooszadels: blijf ik met het probleem van de drukverdeling zitten.

Mijn paard heeft een hele brede rug, boommaat 35.
Geen schoft.
Grote brede schouder, normaal dressuurzadel ligt er al op dus een springzadel of veelzijdigheidszadel is niets voor haar.
Hele korte rug en rondgeribt. Jullie snappen dat dit een lekker rampzalige combinatie is.

De ghost is qua pasvorm voor haar ideaal, geen zweetbladen die tegen haar schouder aankomen. Heel kort zadeltje en hij schuift niet. Voor mij is de ghost ideaal vanwege de vrije ongedwongen zit en de feeling die ik met mijn paard heb. Ik heb verschillende drukverdelende boomloospads geprobeerd, maar op een gegeven moment zit je op een toren van kussens en ook dat is niet ideaal. Nu heb ik er weer het dekje onder wat bij de ghost hoort, niet zichtbaar en toch een redelijke drukverdeling.

Omdat de drukverdeling het grootste probleem blijft bij de boomlooszadels wil ik echt een boomzadel hebben. Ook omdat ik af en toe lange tochten maak waarbij ik een dag in het zadel zit. Gebeurt niet vaak, maar als het gebeurt dan wil ik wel dat de merrie zonder rugpijn kan lopen. Nu zat ik in mijn wanhoop eraan te denken om eens een keer een westernzadel te proberen. Die liggen immers vaak op arabieren en die hebben volgens mij een vergelijkbare bouw.

Zou een westernzadel dan toch de enige oplossing zijn voor ons allebei? Dan zou ik mijn rijstijl aan moeten passen en haar aan het zadel laten wennen. Niet dat ik dat niet wil, maar ik heb haar nu juist zo fijn aan het lopen.

Ik heb hieronder een paar foto's van het zadel wat ik er nu op heb liggen. De laatste foto is de meest recente met het originele ghost dekje eronder.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

maaike2800

Re: In wanhoop dan maar overstappen naar westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 16:09

voor een westernzadel hoef je niet je rijden aan te passen, zeker als je alleen recreatief rijd. Misschien kun je ook eens kijken naar endurance en ijslander zadels?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 16:11

ja zit ik langzaam ook al eens naar te kijken, probleem is dat ik helemaal geen ervaring heb met dat soort zadels en ze er niet zomaar durf op te leggen.

O ja voordat ik het vergeet te zeggen. Ik heb meerdere zadelpassers die ook goed aangeschreven staan erbij gehad en die beamen allemaal dat ze een zeer moeilijke rug heeft. Er hebben inmiddels volgens mij al wel bijna 100 zadels uit de pasbussen van hun op haar rug gelegen en geen één lag er goed.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 16:16

Hier nog iemand met een paard dat kort in de rug is, rondgeribt en erg wijde boommaat nodig heeft.
Ik heb voor onze Haffies nu een boommaat 5 euroriding, die ligt perfect, zit ook niet gedwongen trouwens, maar is een ouder zadel al.

Daarnaast weet ik niet wat je budget is, maar bijvoorbeeld Massimo zadels kunnen aan je eissen voldoen.
Zoek maar eens op Esther Groen / Massimo.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 16:32

Denk dat een ijslanderzadel best een optie is, zou dat gewoon eens proberen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 16:58

aslo schreef:
Denk dat een ijslanderzadel best een optie is, zou dat gewoon eens proberen.

Ja, zat ik ook aan te denken. Er zijn ook best wat modellen met een vlakke zit.

Zo heel kort vind ik haar rug niet. Hoe veel plek heb je? Hoeveel centimeter heb je tussen de schouder en de 18e rib?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:02

ik denk dat hij je te duur is, maar ik vermoed dat de Zaldi Vila nog weleens iets voor je kan zijn. Het is een endurance zadel, mooi kort zodat het ook voor korte ruggetjes past, goede drukverdeling en zweetfenders ipv zweetbladen, zodat de schouder vrij ligt én een vrije zit! Het is echt een heerlijk zadel om mee te rijden.
Hij is in elk geval bij http://www.trekkingsaddles.com te koop.
Laatst bijgewerkt door Lalidan op 01-05-10 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:21

Heb je al aan een Massimo gedacht? die zijn in hele breede maten te krijgen. En bijv. de Trail heeft geen gedwongen zit en is vrij recht voor(zoals een dressuur). Via www.greendistance.nl kun je eens kijken.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:26

Western zadel is een mooie optie.
Zit lekker voor jou en voor je paard.
Het hoeft ook niet zo heel duur te zijn.
Natuurlijk zijn ze er van 5 a 6 duizend euro maar ook van 1000 en minder.
http://euro-horse.nl/eurohorse/ verkoopt western zadels voor een mooi prijsje en komt aan huis passen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:38

Laatst bijgewerkt door Myca op 01-05-10 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:42

InekeH87 schreef:
WOW. Bezwaren daarop heb ik dat naast dat het een vrij prijzig zadel is het voor mijzelf niet ideaal is. Ik kan door een handicap in mijn heup niet goed bewegen en moet een hele vrije zit hebben.

Ben je er mee bekend dat er verschillende soorten zittingen zijn? De extra platte zitting is nagenoeg vlak.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:45

Ik vind niet dat je paard een hele korte rug heeft.
Het is niet meer dan logisch dat als je een zadel past dat deze niet gelijk goed ligt, dat is eigenlijk nooit zo.
Ieder zadel hoort pas gemaakt te worden op de rug van het paard / pony, iedere rug is anders, er is daar geen ' standaard' in, daarom zullen de nieuwe zadels dan ook niet gaan passen, ondanks het feit dat er wellicht wel een juiste boommaat in ligt.
Daar komt nog bij dat een nieuw zadel eerst nog ingereden dient te worden (ongeveer 2 maanden), zonder dekje, en daarna wordt deze aangepast aan je paard.
Maar stap 1 is dat je een zadel kiest waarin je zelf goed zit, pas daarna wordt er gekeken of het ook op je paard past en kan.
Volgens mij gaat daar al het e.e.a. mis en daarna de rest ook.
Wellicht niet onverstandig om te gaan doorsparen voor een 'duurder' merk, als blijkt dat je daar, rekening houdend met je beperking, wel goed in kan zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:56

InekeH87 schreef:
...met een ghost boomloos zadel rijd. Deze vindt ik heerlijk zitten en zij loopt er fantastisch onder, maar na bijna 2 jaar met dit zadel zie ik wat witte haren her en der verspreid op de plek van het zadel. Er is dus toch teveel druk, de witte haren zijn niet op één plek gecentreerd, maar over de hele plek waar het zadel zit. Het is ook alleen maar te zien als je goed kijkt, maar voor mij toch een teken dat het zadel niet helemaal lekker zit.

Ik denk niet dat het een drukprobleem is als wel een warmte-afvoer probleem. Je rijdt soms lange ritten en dan kan je paard zijn warmte niet goed kwijt. Dit kan aan het materiaal van de dekjes liggen, maar ook puur aan de uren dat er een zadel op ligt.
Heb je al eens dekjes van een ander -natuurlijk- materiaal geprobeerd?? (100% wol bijv).

Een ander zadel met hetzelfde rijgedrag zal zeker geen oplossing hoeven bieden aan dit probleem en roept alleen maar problemen op qua goed passen voor het paard en goed zitten voor jou.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:58

Kijk eens voor een Massimo zadel!!
http://www.greendistance.nl Hier heb ik mijn Massimo zadel vandaan, vooral speciaal voor bredere paarden :) .

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 08:15

bedankt allemaal voor de reacties, ik had geen idee dat er dan nog zoveel mogelijkheden zijn :D.
Misschien is het inderdaad handig dat ik even een budget neerzet. Ik kan tot 1500 euro besteden aan een zadel.
Massimo heb ik inderdaad vaker wat over gehoord, daar zal ik me eens in gaan verdiepen. Ook de Zaldi lijkt me een erg fijn zadel, heb nu alvast een testzadeltje besteld. Dan kan ik eens rustig gaan kijken hoe ons dat bevalt.

@dubbeldun, dat zou inderdaad nog wel eens waar kunnen zijn. De witte haren zitten namelijk op de hele plaats van het dekje, maar niet op de klassieke drukpunten. Iedere keer na het rijden controleer ik de drukpunten, de ruggegraat is altijd helemaal vrij van zweet (tenzij ik natuurlijk echt lang heb gereden of heel intensief bakwerk heb gedaan, maar dan is ook het hele paard kletsnat :P ). De zweetplekken zitten echt alleen onder de kussens.

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 08:21

Wij zijn voor onze tinker noodgedwongen voor een western zadel gegaan.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 08:26

Ik zou je ook een Massimo aanraden. Heb zelf een Massimo Trail voor mijn paard en ben er heel blij mee. Mijn merrie heeft een hele korte rug en is ook rond gebouwd, ze heeft ook een brede rug. Ze heeft boommaat 38, dus is nog een stukkie breder dan jouw paard :D
De Massimo Trail valt ook binnen jouw budget zo te lezen :j

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 08:29

Nog een toevoeging: ik vind de Trail niet gedwongen zitten, maar je zult zelf even moeten voelen of ie fijn is voor jou :j Heb de mijne bij Green Distance besteld.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 08:36

Wat mij betreft komt het enige juist antwoord van DubbelDun :j

Als je onder het hele zadel witte haren hebt , dan zij het per definitie geen drukplekken , een drukplek is immers datgene dat je ziet als op 1 plek het zadel erg knijpt of drukt.

Bij wat witte haren , en zeker over een grotere oppervlakte , is het vrijwel altijd een vorm van huid-irritatie op de 1 of andere manier.

Kan komen door schuren van het dekje , of door overgevoeligheid voor het materiaal , of door warmte inderdaad :j

De originele Ghost pad moet je sowieso als een speer er onder vandaan halen !

Dat is Sympanova en veel paarden kunnen daar gewoon niet tegen , het kan zowel schuren als irriteren als te warm zijn doordat het van dat kunststof spul is. Die zou ik persoonlijk echt niet meer gebruiken dus.

Ik heb ook 2 Ghosts gehad en die pad is het eerste dat ik opzij gegooid heb :P

Wil je een goede drukverdeling bereiken dan is een boomzadel een nog moeilijkere klus dan een boomloze....zeker als je paard een moeilijke rug heeft.

Ik zou lekker bij de Ghost blijven als die je goed bevalt.

Met een Barefoot Lexington kun je de stijgbeugelophanging verplaatsen dus dat zou je ook kunnen proberen , of 1 van de hierboven genoemde zadels.... maar ik zou lekker bij de Ghost blijven als die gewoon goed bevalt , en niet de ellende van een boomzadel weer op je hals gaan halen , de Ghost is gewoon ook een prima zadeltje :j

Met wat voor dekjes heb je het afgelopen (half) jaar zoal gereden ?

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 08:44

Ook ik heb een paard met een zeer moeilijke rug.
Ben in totaal vijf jaar bezig geweest om een goed pasend zadel te vinden waar ikz elf ook goed in kan zitten.
UIteindelijk ben ook ik terecht gekomen bij trekkinsaddles en dit zadel zit perfect.
Past goed op mijn paard en ik kan er goed in zitten.
Ik zelf heb een zaldi lander en koste mij destijds (2008) 1000 euro.
Niet extreem duur maar wel fgoede kwaliteit en mijn paard loopt er heerlijk onder.
Ze is sinds ik dit zadel heb veel beter gaan lopen geeft veel minder verzet en loopt nu lekker los door haar rug.
Misschien is dit wat voor je.
Zag al dat je een testzadel had dus hopen voorj e dat het goed past en het je bevalt

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 10:14

@pmarena ik heb vooral het zwarte dekje wat ook op de eerste twee foto's te zien is eronder gehad. Dat is een kavalkade vario pad. Daar kan je zelf inlages in maken en daar heb ik twee lagen celfoam en 1 laag schuimrubber in gedaan. Dat beviel erg goed, maar het dekje is door zijn grootte niet praktisch bij lange tochten. Ik had hem eerst omdat ze wat schuin bespierd raakte, ze houd aan een kant erg vast en doordat ik veel in de bak reed werd ze wat onregelmatig bespierd. Dat is nu weg en daarom had ik het ghost dekje er weer onder. Zou ik niet onder het ghost dekje een gewoon katoenen dekje kunnen leggen? Dan heb ik wel de drukverdeling van het ghost dekje en niet de nadelen van het kunststof.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:28

josie schreef:
Ik vind niet dat je paard een hele korte rug heeft.
Het is niet meer dan logisch dat als je een zadel past dat deze niet gelijk goed ligt, dat is eigenlijk nooit zo.
Ieder zadel hoort pas gemaakt te worden op de rug van het paard / pony, iedere rug is anders, er is daar geen ' standaard' in, daarom zullen de nieuwe zadels dan ook niet gaan passen, ondanks het feit dat er wellicht wel een juiste boommaat in ligt.

Ben ik het niet mee eens. Bij onze 2 paarden lagen de nieuwe zadels direct goed en zo hoort het ook volgens de zadelpassers (2 verschillende, beiden MSFC). Soms kan een kleine aanpassing nodig zijn, maar das zeker geen standaard regel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:49

Op zich hoort een zadel ook direct goed te liggen , maar bij nieuwe zadels heb je toch met wat veranderingen te maken tijdens de eerste keren rijden :)

Het leder wordt soepeler , eventuele kussenvulling zakt wat in... daar moet je wel rekening mee houden.

Bij veel boomloze zadels zul je ook vaak zien dat ze eerst nog wat "vierkant" er bovenop liggen , en bij het soepel rijden gaat het zadel dan veel fijner liggen omdat alles helemaal naar het paard gaat staan.

Vergelijk het met schoenen : die horen meteen te passen , maar naarmate je er meer uren mee gelopen hebt gaan ze lekkerder zitten (als het goede zijn ;) )

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:52

Ik denk dat een westernzadel juist helemaal niet makkelijker gaat passen.
Een westernzadel is zelfs moeilijker qua passen dan een engels zadel.
Dit word vaak wel gedacht, terwlijk het echt niet zo is.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:19

ben het met Zack eens. heb ook eens geinformeerd naar een westernzadel en die zijn idd moeilijk passend te vinden.

ik heb ook een massimo dressuur (te koop) voor op mn korte pony. maar ben toch overgestapt naar boomloos.

tijdje geleden kreeg ik de tip van iemand van www.zadelatelier.nl
misschien is dit ook nog een optie.
mits je dekje niet het probleem is. worden de witte haartjes erger na het lange rijden?