Jong paard, zadel aanmeten. Nu al doen, of wachten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ingezutphen

Jong paard, zadel aanmeten. Nu al doen, of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 14:52

Ik heb een jong paard wat nu een half jaar gereden is en ik ben van plan om een nieuw zadel voor mijn paard aan te schaffen, nu al doen of toch maar even wachten?
Laatst bijgewerkt door Revanches op 04-05-10 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel iets aangepast ter verduidelijking.

grauwman

Re: JONG PAARD ZADEL AANMETEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:31

ik zou het niet doen ze groeien er vrij snel uit ivm bespiering etc. ik zou een goede 2e hands kopen en pas over een paar jaar als je paard is uitgegroeid een gloednieuw zadel kopen.

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:36

Heey,

Ik zou ook nog even geduld hebben als ik jou was.. je paardje zal vast nog wel wat groeien!
En om steeds het zadel bij te moeten stellen of weer een neiuwe te kopen is ook niet echt leuk (en helemaal niet voor je portomonnee ;))
Ik heb precies hetzelfde, heb een jong diertje.. heb daarom een Wintec 500 dressuurzadel bij haar!
Van deze zadels kun je de boom zelf verstellen! (Zijn ook wel in VZH of springen)
Nieuw zijn ze lang niet zo duur als een nieuw zadel (ongeveer 450,-)en tweedehands zijn ze er voor ongeveer 250,- te krijgen! En deze houden hun waarde wel aardig, dus ook weer goed door te verkopen!

Groetjes

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:58

Imo stopt een paard nooit met groeien en ontwikkelen. Bij ons zijn juist de jonge paarden heel stabiel en de oudjes blijven we aanpassen in het zadel.

Vraag bij de verschillende zadelmakers/ passers na wat zij jou kunnen bieden wat betreft aanpassingen qua zadel. Dat verschilt nogal per merk en per persoon wat het aan meet.

Je kan ook kiezen voor 2e handszadels en deze weer verkopen als het niet past en er weer een nieuwe voor terug kopen die wel past.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:00

Een zadel kiezen die je op alle fronten altijd kan aanpassen.
Op dit moment is dat in NL volgens mij alleen de Wow.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:50

Ik heb momenteel hetzelfde probleem :P. Mijn paardje wordt augustus 5 en is vreselijk gegroeit in zijn bespiering het laatste jaar...

Het zadel wat ik bij hem kocht lag eigenlijk gelijk al niet goed, dus nieuw zadel gekocht (in november). Deze is laatst nagekeken door Ninon Schutte (van www.zadelatelier.nl) en er zou zoveel aangepast moeten worden aan dit zadel dat het niet meer reeel is... Dus weer een nieuw zadel! Alleen ik zit ook te twijfelen tussen nieuw of tweedehands. Bij nieuw wordt wel je oude zadel ingenomen en bij tweedehands vaak weer niet. Ik heb nu ook al een zadel te koop liggen wat ik niet kwijt raak wordt niet blij als ik er straks twee heb. Dus ja ik twijfel ook nog erg wat ik doe :). Maar even overleggen met de zadelmaker, kijken wat zij denkt. Gelukkig is ze wel eerlijk!

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:53

bij een jong paard moet de schoft er nog uit en tussen hun vijfde en zesde zwaren de meeste paarden uit. dus ik zou nog even wachten en een goed tweedehands zadel aanschaffen die je dan over een tijdje weer kan inruilen.
ik heb voor mijn jonge paarden een ander zadel liggen omdat mijn andere zadel teveel schuift. die ligt weer op de oudere paarden beter

puree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:55

Een zadel dat je kan aanpassen,naar ruimer,et de bespiering en zo ;)

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 08:33

ik zou er een tijdje mee wachten.

die van mij had eerst helemaal geen spieren, nieuw zadel gekocht.
toen kon ik trainen met hem, en hij kreeg spieren, en het zadel paste aan geen kante meer,
dat was dan mooi weer 120 euro weg gegooid.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:54

Ik zou niet gelijk een duur nieuw zadel kopen. Zou gewoon een goed tweedehands of een goedkoper nieuw zadel voor zolang laten aanpassen.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:36

Zadelmaker is vandaag bij mij langs geweest en heb het even aan haar voorgelegd ;). Een paard veranderd altijd van bespiering, het ligt er ook net aan wat je doet. Je kan een paard van 10 jaar een zadel laten aanmeten, maar als er vervolgens in plaats van recreatie fanatiek mee gedressuurd gaat worden dan veranderd de bespiering ook.

Wanneer je een jong paard een zadel laat aanmeten en aangeeft wat je er mee gaat doen kan een goede zadelmaker daar wel op inspelen. De bouw is al redelijk bepaald, natuurlijk veranderd de bespiering, maar dan hoef je in de basis van het zadel niks aan te passen. De kussen kunnen wel aangepast worden enz.

Ik heb nu voorlopig nog even een tweedehands, maar over een half jaartje ga ik denk een nieuwe aanschaffen :). Eerst nog even sparen :P.

Rozanne

Re: Jong paard, zadel aanmeten. Nu al doen, of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:37

Ik heb het direct laten aanmeten, maar had voor een verstelbaar model gekozen, zodat het later nog aangepast zou kunnen worden.

Gabriellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:38

Ja hij gaat waarschijnlijk nog veel ontwikkelen en spieren opbouwen dus als je nu een zadel laat aanmeten zal hij over een tijdje niet meer liggen zoals nu je kunt beter wachten tot hij meer ontwikkels is denk ik..

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:44

Je zou een wintec kunnen aanschaffen. Als hij er namelijk uit is gegroeid koop je gewoon een nieuwe boom en dan past hij weer! Heb ik zelf ook gedaan heb nog steeds een wintec dressuur en ik vind ze heerlijk rijden!

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:57

Ja ben ik het mee eens, Ze groeien erg snel, sneller dan je denkt ;) Ik zal indd gewoon op marktplaats ofzo een tweedehands zadel kopen.

grauwman schreef:
ik zou het niet doen ze groeien er vrij snel uit ivm bespiering etc. ik zou een goede 2e hands kopen en pas over een paar jaar als je paard is uitgegroeid een gloednieuw zadel kopen.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:02

Ik heb ook een jong paard gekocht ( wordt in augustus 4 ) maar ik laat wel mijn zadel aanpassen. Ik vind dat zeer belangrijk! Om problemen te voorkomen. Denk hierbij aan rug problemen. Ik pas liever mijn zadel wat vaker aan of dat ik over een jaar een nieuwe moet dan dat mijn paard over een tijd rug problemen heeft. Dat kost dan nog veel meer geld en voornamelijk problemen. Dus ik zou zeggen , ja zadel nu al aanmeten.

noorah89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:40

Mocht ik van jou zijn zou ik nog even wachten. Ik heb hier ook 2 jonge paarden staan en die veranderen echt heel snel van bouw en formaat. :) Ik ben ook van plan een nieuw zadel te kopen, maar ik ga wachten tot ik denk dat ze alletwee volgroeit zijn...

Vroegop1896

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:42

Wat ik je kan aanraden is een wintec zadel te nemen, zeker voor de eerste jaren. Je paard zal groeien, qua hoogte en breedte. Een wintec zadel is makkelijk aan te passen. En zodra je paard goed is uitgegroeid kan je altijd een beter/mooier/luxer en lederen zadel nemen.
Ik denk dat dit de beste oplossing is, en ook voor je portomonee.. ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:17

Ik ga voor mijn ruin als hij ingereden wordt voor een Massimo. Hij krijgt direct een goed zadel.
Deze kun je 2 boommaten verbreden of versmallen. En dan zou het zadel normaal gesproken altijd passend gemaakt moeten worden.

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:21

ik zou wachten tot hij/zij ongeveer 6 jaar is en dan pas een zadel aanmeten..
de eerste jaren ontwikkeld het zich nog heel erg..
ik zou gewoon een wintecje kopen en hier en daar laten opvullen en zo ieder half jaar even na laten kijken en wanneer er niet zo vele meer aan hoeft te gebeuren dan een zadel laten aanmeten..

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:25

Tja paarden houden/rijden is duur...

Ik zou zeker voor een goed zadel gaan, je verpest een paard snel (zeker als ze nog onervaren en jong zijn, erg moeilijk om dat weer oké te krijgen...)
Dus of een verstelbaar zadel (of eventueel een boomloos zadel) kopen, óf een goed zadel kopen en deze weer verkopen als hij niet meer past. En ja bij dat laatste kan je zeker verlies lijden. Dat hoort erbij.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:26

Bij mijn eigen Groninger wacht ik tot hij zes is. Er liggen hier inmiddels zadels in verschillende breedtes, waarmee hij vooruit kon tijdens de eerste twee jaar van zijn loopbaan als rijpaard. Warmbloeds hebben een aantal jaren nodig om uit te zwaren en juist de zware exemplaren vormen daar beslist geen uitzondering op.

Over een poosje krijgt hij dus een echte, eigen, nieuwe aangemeten. Ik zit nu al m`n hersens te pijnigen over waar dat überhaupt moet, want de ervaringen verschillen enorm :\

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:41

Ik zou gaan voor een zadel dat je makkelijk aan kan (laten) passen zoals een Wintec of WoW , of een zadel dat zichzelf aanpast : boomloos.

Om een jong dier eerst 1 of 2 jaar met zomaar een zadel te rijden omdat ze toch te snel veranderen , dat is gewoon onverantwoord :n

Een zadel moet goed passen , goed de rug volgen en niet drukken. Daarvoor maakt de leeftijd van het dier niet uit.

Er zijn genoeg zadels die je dmv. een kopijzer breder of smaller kunt maken , maar dat gaat slechts om de schoftbreedte. De ronding van voor naar achter over de rug moet ook goed aansluiten , anders draagt je zadel bvb. alleen in het midden of alleen op de uiteindes. Dat schiet allemaal niet op :)

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:04

ik heb om die reden voor een wintec gekocht, ik wilde graag een stockzadel maar echte zijn vrij prijzig..

als je genoeg geld hebt om over een half jaar weer een nieuwe te kopen zou ik het gewoon doen;)

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:16

germie schreef:
Ik ga voor mijn ruin als hij ingereden wordt voor een Massimo. Hij krijgt direct een goed zadel.
Deze kun je 2 boommaten verbreden of versmallen. En dan zou het zadel normaal gesproken altijd passend gemaakt moeten worden.

Bij mijn pony was niet de boommaat het probleem maar was de ruimte tussen de kussens was te krap geworden..

Ik zou voor een goedpassende 2e hands gaan en om het half jaar de zadelmaker erbij laten komen!