Bitloos: met wat "beginnen" ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

N0N00

Bitloos: met wat "beginnen" ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 18:44

Hallo iedereen,
Ik rijd sinds een maandje of langer bitloos,maar nog gewoon met een stalhalster. Ik zou graag beginnen met een echt rijhalster,aangezien deze preciezer zijn (?) .
Ik twijfel tussen een:
- libra rope bridle
-cross rope bridle
Ik ben redelijk dressuurmatig bezig.
Welke gebruiken jullie? Welke biedt het meest controle?
Groetjes,

siskeh

Re: Bitloos: met wat "beginnen" ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:47

ik "snap" niet precies hoe de libra rope bridle werkt, maar wil je serieus dressuurmatig trainen?
Want dan kan je waarschijnlijk beter een sidepull gebruiken?

N0N00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 18:51

siskeh schreef:
ik "snap" niet precies hoe de libra rope bridle werkt, maar wil je serieus dressuurmatig trainen?
Want dan kan je waarschijnlijk beter een sidepull gebruiken?

Ik zou het gewoon graag eens proberen om te kijken hoe ze erop reageert en als het lukt misschien idd aan een sidepull ofzo denken.
Echt serieus dus niet,meer recreatie enz.
libra rope bridle: http://home.wanadoo.nl/pro-dieren/bitlo ... ex_nl.html

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:53

Ik zag het linkje :j
Maar ik "zie" niet hoe het werkt, als sidepull, kruislings, onder de kin oid.

N0N00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 18:57

N0N00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 18:58

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:08

RT --> HAR

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:25

libra rope bridle is echt volledig gekruist onder de kaak en als dat werkt zou ik naar een kaakgekruist hoofdstel gaan.
crb heeft nog een iets andere werking.

Ik denk dat een kaakgekruiste meer controle geeft dan een sidepull.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 07:18

ik ben ook geen fan van een side pull. Dat is echt een veredeld stalhalster. Je kunt dan beter een academische kaptoom nemen. Veel duidelijker. CRB ben ik ook geen fan van. en die libra ken ik niet. Maar die optomingen zijn allemaal niet geschikt voor een constant contact. Neem dan een S hack of bloem. Kingekruist kan ook maar daarvan vind ik de release niet goed. Dus mijn voorkeur heeft de kaptoom S hack of bloem.

@Katia: als je controle nodig heb via je hoofdstel doe je toch iets verkeerd ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 07:20

@nini_roosje:op welke ringetjes rij je dan met een kaptoom?
S hack of bloem hebben toch hefboomwerking? dat lijkt me voor veel paarden te heftig :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 07:25

siskeh schreef:
@nini_roosje:op welke ringetjes rij je dan met een kaptoom?
S hack of bloem hebben toch hefboomwerking? dat lijkt me voor veel paarden te heftig :=

Hebben idd bijde een lichte hefboom. Maar dat is niet heel veel. Bij een bloem kun je zelf kiezen en een S hack is de meest lichte hack.

Op de kaptoom rijd ik op de buitenste ringen. Maar die zitten nog altijd anders dan bij een sidepull. Ook zit er in een Academische kaptoom een ijzeren kettinkje verwerkt. En is voor bijna alle paarden heel duidelijk.

Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar deze kaptoom. Want dit type vind ik echt 3 x niets..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 07:29

Je rijd dan op die 2 ringen naast de ring in het midden?
Dat 2e type vind ik ook niets :=
Er zijn trouwens ook kaptomen zonder ijzeren ketting erin, die zijn dus ook niet "goed" volgens jou?

Ik heb overigens geen ervaring met het rijden op kaptoom(gaat zeker nog komen ;) ) maar ik wil graag meer weten, dus vandaar mn vragen :j

Moet trouwens zeggen dat de gemiddelde Sidepull vrij los zit, dat werkt IMO ook niet erg bevordelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 07:35

siskeh schreef:
Je rijd dan op die 2 ringen naast de ring in het midden?
Dat 2e type vind ik ook niets :=
Er zijn trouwens ook kaptomen zonder ijzeren ketting erin, die zijn dus ook niet "goed" volgens jou?

Ik heb overigens geen ervaring met het rijden op kaptoom(gaat zeker nog komen ;) ) maar ik wil graag meer weten, dus vandaar mn vragen :j

Moet trouwens zeggen dat de gemiddelde Sidepull vrij los zit, dat werkt IMO ook niet erg bevordelijk.

Je hebt ze idd ook zonder ijzer. Die heb ik ook gehad. Op zich prima. Maar gaan erg schuiven(je moet ze echt flink strak doen anders is er niet mee te rijden). In die van bent brandrup(eerste foto) zit een ijzere ketting die voor gebogen is naar de neus. Daardoor blijft die veel mooier op zijn plek. En nog een bijkomend voordeel aan een kaptoom is dat je er mee kunt longeren. Wat met bijna alle andere optomingen niet echt een succes is.

En die nylon kaptooms zal ik het maar niet over hebben.. Die zijn zo lomp en zwaar en breed. Dat die geen inwerking hebben. Dus dat is imo weg gegooit geld.

N0N00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 17:35

katia1993 schreef:
libra rope bridle is echt volledig gekruist onder de kaak en als dat werkt zou ik naar een kaakgekruist hoofdstel gaan.
crb heeft nog een iets andere werking.

Ik denk dat een kaakgekruiste meer controle geeft dan een sidepull.

Oke bedankt (;

N0N00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 17:37

Anoniem schreef:
ik ben ook geen fan van een side pull. Dat is echt een veredeld stalhalster. Je kunt dan beter een academische kaptoom nemen. Veel duidelijker. CRB ben ik ook geen fan van. en die libra ken ik niet. Maar die optomingen zijn allemaal niet geschikt voor een constant contact. Neem dan een S hack of bloem. Kingekruist kan ook maar daarvan vind ik de release niet goed. Dus mijn voorkeur heeft de kaptoom S hack of bloem.

Ik weet niet of dat klopt,maar ik heb al van verschillende mensen gehoord dat een s hack nogal streng is , dus eigenlijk niet veel verschil in "pijn" dan met een gewoon bit ?
Of is dat onzin?

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:41

@Nini_roosje: Tuurlijk heb je geen controle met een hoofdstel ;), maar zoals je zelf zegt een side pull is een veredeld stalhalster.

S Hack kan streng zijn als jij met constant teugelcontact rijdt.
Ik ben zelf voorstander van de nurtural en kaakgekruiste hoofdstellen.
Eigenlijk moet je gewoon zelf proberen wat je leuk vindt en wat je paard leuk vindt.
Wil je hefboomwerking of net niet?
Wil je constant teugelcontact of niet? (dressuur)

Academische kaptoom is heel erg duidelijk denk ik, maar ze zijn wel erg duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 07:05

N0N00 schreef:
Anoniem schreef:

Ik weet niet of dat klopt,maar ik heb al van verschillende mensen gehoord dat een s hack nogal streng is , dus eigenlijk niet veel verschil in "pijn" dan met een gewoon bit ?
Of is dat onzin?

S hack hoeft niet pijnlijk te zijn. Het is net hoe je hem gebruikt. Een bit hoeft ook niet pijnlijk te zijn. Het is gewoon hoe zachter de hand hoe zachter het bit/neusriem. Met een kaakgekruiste kun je ook hard door komen en met een kaptoom ook. Met alles kan dat.. Het is net hoe je hem gebruikt.

@katia: kaptomen zijn wel enorm duur. Maar ze verliezen hun waarde niet. Als je hem weer wil verkopen kun je er vaak nog erg veel voor krijgen.

N0N00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 11:05

Ik heb een Harry's Horse bitloos hoofdstel aangeschaft.(Kruislings onder de kaak).
Afbeelding
Het gaat super! Wie heeft dit ook?

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:34

N0N00 schreef:
Het gaat super! Wie heeft dit ook?

Ik ben ook begonnen met dit hoofdstel. De manege paarden reageerden hier allemaal prima op.
Mijn eigen paard vindt een kingekruist hoofdstel fijner. Misschien omdat de neusriem heel breed is.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:30

Die van harry's horse wil ik wel. Hij is helemaal niet duur (nog geen 50 euro), maar hij is er enkel in maat full. Ik vrees dat hij niet verstelbaar is tot pony :(.

N0N00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 16:26

katia1993 schreef:
Die van harry's horse wil ik wel. Hij is helemaal niet duur (nog geen 50 euro), maar hij is er enkel in maat full. Ik vrees dat hij niet verstelbaar is tot pony :(.

In de paardenwinkel hadden ze ook een vergelijkbaar model van Harry's Horse cob, volgens mij moet dat lukken voor pony, aangezien ze nogal klein zijn; de haflinger heeft normaal een cob/kleinste full,maar toen ik het hoofdstel full op het kleinste zette,was het veel te klein..

Warrige uitleg ^^,kortom maat is vrij klein ^^

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:20

N0N00 schreef:
katia1993 schreef:

In de paardenwinkel hadden ze ook een vergelijkbaar model van Harry's Horse cob, volgens mij moet dat lukken voor pony, aangezien ze nogal klein zijn; de haflinger heeft normaal een cob/kleinste full,maar toen ik het hoofdstel full op het kleinste zette,was het veel te klein..

Warrige uitleg ^^,kortom maat is vrij klein ^^

Ow ok :D

Evaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:39

moonemoon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:45

umh ik zou gewoon een touwhlster nemen want dat heeft net iets meer druk dan een stalhalster en het isook nog dun. je geeft gewoon meer druk op de neus en dat is het. maar ik rijd ook met z'n harry horses hoofdstel (reed) ik gebruik gewoon een touwhalster met touwteugels of een stal halster met halster touw en neckrope:P.

N0N00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 13:48

moonemoon13 schreef:
umh ik zou gewoon een touwhlster nemen want dat heeft net iets meer druk dan een stalhalster en het isook nog dun. je geeft gewoon meer druk op de neus en dat is het. maar ik rijd ook met z'n harry horses hoofdstel (reed) ik gebruik gewoon een touwhalster met touwteugels of een stal halster met halster touw en neckrope:P.

Ik ben heel tevreden met het hoofdstel ( tot nu toe ;p ), maar een touwhalster lijkt me ook wel wat. Is denk ik wel "moeilijker" voor een beginnende bitloosruiter?