Gelpad onder het zadel bij jonge paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Gelpad onder het zadel bij jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 20:27

Hoi Hoi!

Oké, vinden jullie hier nou van? :)
Een gelpad onder het zadel bij jonge paarden, dit zou ervoor zorgen dat de drukverdeling beter werkt. Helemaal omdat je de 1e paar keer een zadel ook niet helemaal lekker kan aanmeten met dat jonge spul! :)

Dit werd mij dus vertelt, uitgelegd een week geleden, ben zelf altijd van het eigenlijk niets onder het zadel stoppen. Bontjes zijn ook echt not done voor mij :n

Ben wel benieuwd wat jullie mening er over is, wel vooral doen goede drukverdeling. Of juist totaal niet, en waarom niet?

Groetjes
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 27-04-10 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Re: Gelpad onder het zadel bij jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:29

Onzin.
Gelpads verdelen helemaal geen druk, ze bouwen enkel de temperatuur onder de drukpunten op tot hoge waarden.

Bovendien - een zadel moet gewoon goed passen. Daar hoort verder helemaal niets onder te liggen anders dan een dun zadeldekje.

Het zadel zelf moet de druk verdelen. Gaat dat niet goed, heb je een zadelmaker nodig, geen gelpad ;)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 20:32

Dees, bedankt! :)
Klopt dat een zadel gewoon goed moet passen, maar de 1e paar keer bij een jong paard kun je nog waar slecht een goed zadel aanmeten. Als ze het goed accepteren kun je echt een zadel goed gaan aanmeten, en als de bespiering krijgen moet je weer opnieuw ;)

Het werd mij een week terug vertelt, was wel benieuwd, helemaal omdat ik dus altijd geleerd heb; "Onder het zadel hoort niks te liggen.. :n " bontjes vind ik persoonlijk dan ook echt een not done! Heb maar wat weinig kaas gegeten van bontjes, gelpads e.d. onder het zadel ;)

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:33

Een gelpad zorgt niet voor een beter drukverdeling, maar verplaats drukkingen die een zadel kan veroorzaken. Daardoor lijkt het of het helpt omdat de drukking is verminderd en verplaatst. Maar uiteindelijk krijgt het betreffende paard de drukking ergens anders. Dus ik ben eigelijk van mening dat het niet helpt. Gewoon direct een goed zadel nemen. Een boomlooszadel of boomzadel, maakt mij niet uit als het maar past. Je kan natuurlijk niet heel goed kijken of het goed past, want je kan er niet mee gaan rijden. Maar aan de longe en in stilstand kan je het ook al aardig zien.

Met bontjes hetzelfde verhaal. Het helpt niet. Als je denkt dat je zadel niet past haal je er een zadelpasser bij een koop je geen bontje.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 20:42

Dat is ook mijn mening, maar ik ben gewoon heel benieuwd naar ervaringen en meer uitleg. Wil niet op 1 persoon afgaan ;)

Wat is nou daadwerkelijk de werking? Wat zijn de voor- en nadelen? En waarom juist wel en waarom niet?

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:46

Dan zou je verschillende metingen moeten doen om er achter te komen wat het nou precies doet. Maar dat is echt heel erg duur.

Ik heb zelf ook helemaal geen ervaring met gelpads enzo. Ik hou dit topic even in de gaten, want ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:53

Het schijnt dat een gelpad veel te weinig lucht door laat en te warm wordt.
Een bontje daar in tegen schijnt de beste onderlegger te zijn.
Het is dan natuurlijk wel van belang dat je zadel dan niet te krap wordt.Ik hou hier altijd rekening mee,mijn paard wordt snel kaal als hij s'winters geschoren is.
Daarom leg ik een bontje onder het dekje en heb ik er veel minder last van.
Je kunt bij een jong paard met longeren al zien of een zadel past of niet,daar hoef je echt niet mee te wachten.
Een paard kan inderdaad nog wel veranderen,maar dat kan als ze ouder zijn ook nog wel.

Over het algemeen maakt een gelpad of bontje de voorkant dus krapper en komt je zadel snel achterover te liggen.
Hou je hier rekening mee met aanpassen en opvullen dan is er nix in de weg.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 08:20

En ik ben zo iemand die dat dus wel doet. Een bontje dan, geen gelpad, naar mijn mening vangt een bontje beter oneffenheden op, en niet te vergeten, mocht je zelf een keer uit balans raken komt dat zeker weten ook minder hard op de rug aan.

Maar, ts, vraagje. Stel nou je hebt een aantal hele fijne paarden staan om te rijden, van jezelf en van eigenaren. Die dieren kunnen best allemaal met hetzelfde zadel gereden worden, maar ze hebben natuurlijk allemaal kleine verschillen, waardoor je het zadel nooit voor 100 % aan kan passen op ieder paard. Rijd je dan met één zadel met bontje, of ga je dan 4/5 zadels neerleggen, zelfde merk en type maar allemaal helemaal perfect aangepast?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 08:23

Bewezen is dat gelpads nulkommanul toegevoegde waarden hebben; integendeel. Het enige wat de druk verdeelt en acceptabel is om onder een zadel te leggen als enige opvulling van een zadel op een onbespiert paard is een onderlegger van echt lamsvel (dus niet synthetisch) is gebleken uit onderzoek.

Verreweg het beste is om een zadel op maat te laten aanpassen op het paard en regelmatig de zadelmaker erbij te laten komen om te kijken of het nog goed ligt...

Maar eerlijk is eerlijk; ik gebruik bij jonge, smalle paarden gewoon een lamsvel onderlegger tot er wat meer bespiering op zit en ik heb nooit geen problemen (heb wel kwalitatief goede zadels trouwens). O:)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 09:01

Exter; en dat is dus juist wat je op de grote stallen ook ziet die vooral veel paarden ook inrijden. 1 a 2 (soms 3) zadels voor het jonge spul, met vaak een bontje o.i.d. inderdaad. Ik ga echt neit alle zadels perfect aanpassen.. :n

Lante, welke zadels heb je dan? Kennis van mij heeft dan ook voor elk paard hetzelfde type zadel (ze heeft dus meerdere zadels), en kan de boom verwisselen. In elk zadel zit weer een andere boom, en elk zadel is aan het paard aangepast. ;)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:05

Ik ben al helemaal geen fan van gelpads. Redenen zijn hierboven al gegeven. Het enige wanneer ik een bontje onder mijn zadel ga gebruiken is als mijn singel te lang wordt en ik net geen tussenmaat meer heb. Voor de rest een goed passend zadel.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:12

Ik vind het zelf erg belangerijk dat je goede passende zadels hebt voor je paarden. Als je 5 paarden kan houden, dan kan je toch ook wel goed passende zadels aanschaffen voor die paarden (ook al is het jong spul). Je zou ook aan een goed boomloos zadel kunnen denken. Die vormen mee met het paarden lichaam. En door er andere inlages of een andere pommel (voorboogje) in toe doen kan je het goed aanpassen voor verschillende paarden ruggen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:32

_Marinke_ schreef:
Exter; en dat is dus juist wat je op de grote stallen ook ziet die vooral veel paarden ook inrijden. 1 a 2 (soms 3) zadels voor het jonge spul, met vaak een bontje o.i.d. inderdaad. Ik ga echt neit alle zadels perfect aanpassen.. :n

Lante, welke zadels heb je dan? Kennis van mij heeft dan ook voor elk paard hetzelfde type zadel (ze heeft dus meerdere zadels), en kan de boom verwisselen. In elk zadel zit weer een andere boom, en elk zadel is aan het paard aangepast. ;)

Een KN, past op veel paarden, een Aynsley, Kieffer en stübben en nog een Merkovech (ofzo) met brede boom, dus altijd wel één die acceptabel past met of zonder bontje. :) Ik ga ook niet voor elk paard een zadel aan laten meten. Als er problemen komen wel natuurlijk, maar zolang het zo ook goed gaat doe ik het zo (al jaren).

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:38

Ik ben ook antibontje-geldpad-matrassen onder het zadel.

Soms is een bontje nodig tijdelijk om een niet passend zadel tijdelijk passend te maken, maar liefst zo min mogelijk rommel tussen zadel en paard.

Dit oa vanwege de ruggengraatvrijheid, je vult de kamer die het paard nodig heeft om zijn rug vrij te kunnen bewegen, op met rommel.
Plus natuurlijk de temperatuursverhoging. Zo blijken dus ook de gewone katoenendekjes het beste hierin, de syntetische worden veel te warm.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:40

joliene:de meeste paarden staan er niet lang dus allemaal maat zadels kopen is onzin.
Mijn zadels passen dan niet heel perfect,maar liggen zeker niet rot.
Lante:zo doe ik het dus ook.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:43

Ik heb alleen bij mijn springpaard een bontje onder het zadel omdat hij perfect paste met bontje volgends de zadelmaker aangezien ik na mijn stage een nieuw aangemeten zadel wil wil ik dus niet nu nog dit zadel laten aanpassen

Ik doe ook andere paarden inrijden of opnieuw inrijden maar ik vragen altijd aan de eigenaar om een goed passend zadel meetegeven...

Mocht dit niet lukken hebben we hier altijd nog zadels van onze eigen paarden liggen maargoed een perfect passend zadel is natuurlijk wel handiger en fijner voor het dier

We zorgen wel dat het zadel dan zo goed als past maar ik ga geen zadel van mijn of mijn ouders paarden opnieuw laten aanmeten voor een paard wat hier nog geen 2 maanden staat om ingereden te worden dan houd je en niets meer over van je geld en kun je daarna weer opnieuw laten aanpassen

Gelpads heb ik niet eens mijn ouders volgends mij ook niet

Maargoed bij mijn ouders komt elk half jaar de zadelmaker om de zadels te controleren bij mij ook (onze paarden staan op andere stallen)

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:57

_Marinke_ schreef:

Je snapt mijn vraag niet helemaal denk ik. Ik vroeg, wat zou jij doen?
Kijk, je klinkt heel zwart-wit namelijk, 'ik wil niks onder mijn zadel, ik ben daar tegen'
Dat mag jij vinden natuurlijk en ik wil je ook helemaal niet overtuigen van het tegendeel ofzo. Ik wil je wel even uitdagen verder te kijken. Als jij nou in zo'n situatie zat, zou je dan nog steeds zo denken als nu? Zou jij als je 3 fijne paarden aangeboden kreeg die zonder problemen met één zadel kunnen lopen in theorie, zou je dat doen, met een bontje ertussen voor de kleine oneffenheidjes, of zou je dan ook nog zeggen, nee, ik koop 3 zadels? Dat je dus 3 dezelfde zadels in de kast hebt hangen met slecht minieme verschillen, omdat je perse niet met bontje wilt rijden?

Nogmaals ik bedoel dit echt niet om jou aan te vallen...maar ik zie soms mensen die zo pertinent ergens tegen zijn, maar dan blijkt dat ze ook in een situatie verkeren waarin ze heel makkelijk ergens tegen kunnen zijn omdat ze er zelf toch niet mee te maken hebben...(ik vind het lastig te omschrijven wat ik bedoel, sorry als je het niet begrijpt)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:09

Ik leg er een bontje onder. Ik heb een aantal zadels liggen in verschillende boombreedtes en modellen, en wat het beste past dat zadel kiep ik erop. Paarden die zadelmak gemaakt moeten worden zijn er doorgaans 1 a 2 maanden, als ik voor elk paard weer een nieuw zadel zou moeten hebben... :x
Zadels van eigenaren wil ik hier niet hebben liggen, vind ik veel te veel verantwoordelijkheid en risico op extra complicaties. De paarden zelf is al een enorme verantwoordelijkheid, heb echt geen zin in een rechtszaak omdat er een kras op het zadel is gekomen oid of nog erger, bij de eerste keren zadel erop gooit hij zich om of zoiets.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:16

Urielle:of dat je met een kl#te zadel mak moet gaan maken.Ik doe dat alleen met mijn eigen trouwe zadeltje.Ook als hij niet optimaal ligt.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:18

Daarom hebben wij ook contracten :j

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 11:38

Ezter schreef:
_Marinke_ schreef:

Je snapt mijn vraag niet helemaal denk ik. Ik vroeg, wat zou jij doen?
Kijk, je klinkt heel zwart-wit namelijk, 'ik wil niks onder mijn zadel, ik ben daar tegen'
Dat mag jij vinden natuurlijk en ik wil je ook helemaal niet overtuigen van het tegendeel ofzo. Ik wil je wel even uitdagen verder te kijken. Als jij nou in zo'n situatie zat, zou je dan nog steeds zo denken als nu? Zou jij als je 3 fijne paarden aangeboden kreeg die zonder problemen met één zadel kunnen lopen in theorie, zou je dat doen, met een bontje ertussen voor de kleine oneffenheidjes, of zou je dan ook nog zeggen, nee, ik koop 3 zadels? Dat je dus 3 dezelfde zadels in de kast hebt hangen met slecht minieme verschillen, omdat je perse niet met bontje wilt rijden?

Nogmaals ik bedoel dit echt niet om jou aan te vallen...maar ik zie soms mensen die zo pertinent ergens tegen zijn, maar dan blijkt dat ze ook in een situatie verkeren waarin ze heel makkelijk ergens tegen kunnen zijn omdat ze er zelf toch niet mee te maken hebben...(ik vind het lastig te omschrijven wat ik bedoel, sorry als je het niet begrijpt)

Ik denk dat ik je wel begrijp hoor! ;)
Ik heb alleen maar negatieve dingen van bontjes gehoord, waarom ik er dus tegen ben. Heb er ook nooit mee te maken gehad eigenlijk. Maar ben wel iemand die mijn mening wil bijzetten als er ergens goede argumenten zijn.

Als ik een trainingsstal zou hebben {en ja die wil ikl in de toekomst kleinschalig}, dan ontkom je er niet aan. Dan heb je straks 1001 zadels in de kast liggen, omdat je voor elk paard helemaal een zadel laat aanmeten. Nee dan ga ik kijken naar aandere oplossingen. ;)

Vandaar ook deze vraag! Ik wil weten wat ervaringen zijn, meningen en argumenten! :D

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:31

Dat vind ik nou een leuke reactie. Jij kan je in een andere situatie verplaatsen, daar kunnen er hier nog veel wat van leren ;)

Ik gebruik trouwens zelf voor één paard nooit een bontje, die is namelijk zo smal dat ze wel een apart zadel moest met een smalle boom. De andere 3 lopen allemaal met hetzelfde zadel met een dekje en bontje. Ik gebruik trouwens wel bontjes met ruggengraatvrijheid zo'n pietlut ben ik dan weer wel. Ik ben verder ook niet voor bontjes of wat dan ook aan het lobbyen haha, ging mij meer om de discussie zelf.

Trouwens vond het ook wel leuk dat je eigenlijk over een gelpad begon, dat was een jaar of 10 geleden nog de oplossing terwijl dat nu voor de meesten afgedaan heeft...(ik persoonlijk vond het daar trouwens ook wel veel warmer onder worden dan onder echt bont)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 15:44

Ja, kreeg die tip ook van iemand die al jaren in het vak zit. Ze deed vroeger zelf altijd bij de jonge paarden een gelpad eronder namelijk. Hier in mijn omgeving lopen ze een beetje achter, maar heel weinig die ook echt het net op duiken. :+

Allemaal beetje nog het boerenverstand gebruikend, en nog echt ouderwetse methodes. Ik ben wat dat betreft echt een mengeling van oude en nieuwe dingen... :+

Maar wil altijd overal het hoe en wat en waarom van weten eigenlijk. Vandaar ook dat ik overal wel een mening voor heb, maar die best bij wil en kan stellen als andere met goede argumenten en dingen komen. Ik heb ook lange na niet alle wijsheid in pacht! En je bent nooit uitgeleerd ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:57

in bit heeft ooit een artikel gestaan waarbij ze verschillende "dekjes" onder en springzadel op een speciale bok gelegd hadden voor een drukmeting.
Elk zadel heeft nu eenmaal punten waar het meer druk geeft dan anderen (hoe goed je het ook laat aanpassen) de verschillen tussen hoogst en laagste druk waren wel relatief klein (weet de waardes niet meer en ook niet of ze gewicht in het zael legden of niet, maar staat ergens hier op bokt)
Wat hebben ze getest, een simpel dun dekje, 2 merken/types gelpad, synthetisch bontje en een echt lamswollen bontje. wat kwam er het best uit qua drukverdeling... het echte lamsvel de rest weet ik niet zo goed meer in welke volgorde, maar de gelpads kwamen het slechtst uit het onderzoek, deze verhoogden de druk op de bestaande drukplaatsen waardoor het drukverschil tussen hoogst en laagst waarden zelfs niet meer meetbaar waren...

Dus bij het zadelmak maken liefst een aangemeten zadel, maar dit gaat echter niet goed bij alle paarden en sommige paarden veranderen te snel. Dus dan kan een iets te breed zadel met een bontje een oplossing zijn. Dit verdeeld de druk een beetje en voorziet ruimte voor spierontwikkeling. Een te smalle boom is nefast voor spierontwikkeling.

ikzelf rij onder 1 zadel ook met een bontje omdat mijn paard ongelijke schouders heeft, in stand het zadel perfect ligt, maar van zodra iets langer loopt langzaam aan iets te diep zakt. Een maat smaller is echt te smal en gaat schuiven tijdens het rijden...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:04

_Marinke_ schreef:

Dat is dan je concessie.
Maar niet de ideaal-situatie.

Dat geeft niets, je bent vrij om daarvoor te kiezen.
Maar het blijft een concessie.