Merkloze/goedkope zadels per definitie slecht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bermudaa

Merkloze/goedkope zadels per definitie slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 14:47

Voor mijn eigen paarden heb ik een Kieffer Aachen en een Kieffer Munchen zadel, ben eigenlijk altijd al fan geweest van kieffer zadels dus vandaar. Maar in mijn omgeving zie ik vrij veel mensen rijden op een wat goedkoper zadel. Neem bijvoorbeeld de Merano of de Rider, die kom ik erg vaak tegen.
De zadels worden dan door hun eigenaren de hemel in geprezen, dat ze nog nooit eerder een zadel heeft gevonden wat zo goed ligt op hun paard etc etc. Ze vonden het meestal zonde en onzin dat ik een duurder zadel heb. (stel dat het gestolen wordt enz) Ik heb er nooit een probleem van gemaakt, eigen verantwoording toch? Heb ook nooit gezegd dat ze persé een beter zadel moesten zoeken.. Als hun het zadel goed vinden liggen, prima.

Maar hier op Bokt lees ik vooral dat een merkloos of een goedkoop nieuw zadel erg slecht is, dat er altijd gezeik en gedoe om is en je erna een fysio bij kan roepen. Is dat dan echt zo ernstig? Want ik gok dat ontzettend veel mensen hier zelf ook op een goedkoper of een merkloos zadel rijden.

Ik heb al foto's gezien van een ontleed goedkoop zadel, je ziet inderdaad duidelijk verschil.. Maar is het echt verwoestend voor een paardenrug? Ben alleen maar geinteresseerd. :)

Amaryllis

Re: Merkloze/goedkope zadels per definitie slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:49

Goed topic!! Ben er ook erg benieuwd naar. Ik heb een oude Rittmeister van 18 jaar oud, beste zadel waar ik ooit op heb gezeten haha. Maar ik denk dat goedkoop niet altijd duurkoop hoeft te zijn, mits je kritisch bent en blijft!!

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:50

Mits het goed past is het natuurlijk niet verwoestend maar de kwaliteit laat wel vaak wat te wensen over bij de echt goedkope merken

Dan schaf ik liever een wat duurder zadel aan dat lang meegaat

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:50

Ik heb een wintecje, is ook niet zon duur zadel, maar het ligt goed op mijn pony. :D Er zijn bij hem al vele zadels geprobeerd maar deze lag echt het beste. Denk dat het daar vooral om gaat. :)

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:53

Ik heb een merano gehad omdat mijn paard op dat moment nog zoveel groeide en ik het zonde vond om een duur zadel te kopen...ik moet zeggen heb er nooit problemen mee gehad em t zat heerlijk...alleen de kwaliteit van het leer is minder (vaak opgespoten zwart)maar vind niet dat de pasvorm voor je paard er minder op is... mijn paard heeft er nooit last van gehad...heb nu wel een kieffer maar moet zeggen dat het leer veel mooier blijft.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:54

zit nog al veel verschil tussen de ene goedkope en de andere

als k bijvoorbeeld kijk naar het leder van de pfiff en de busse basic zadeltjes daar zit al wereld van verschil in
daarom hebben we de pfiff niet in ons assortiment en
de busse wel..

(we hebben wel ook pfiff als leverancier en ben bekend met beide en kan en mag dus ook beide leveren)

de duurdere zadels hebben een pasvorm die makkelijker bij meer paarden past dan de goedkopere
en ja het gaat geen 20 jr mee

hier in de buurt wonen paar bokkers die alijd heeeeeel erg hard roepen op bokt
dat je beter voor een merk zadel gaan kan
maar die halen hier elk 1,5 jaar een nieuw busse
voor hun jonge paarden :+

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:56

Lastig! en idd een goed topic!

Er zijn zadels die goedkoper zijn, omdat ze bijv. van een andere kwaliteit leer zijn gemaakt. Andere zadels zijn vreselijk duur omdat ze een bekend merkje dragen. Van een duur zadel mag je qua levensduur ook wel wat verwachten.

Voor zowel ruiter als paard geldt hier denk ik dat een zadel gewoon goed moet passen voor allebei en dan maakt het niet uit of het een duur / goedkoop zadel is, beiden kunnen even verwoestend werken. Om puur vanwege het geld voor een goedkoop zadel te kiezen kan bij mij niet door de beugel. Ik vind dat je niet moet besparen op een goed zadel.

Al moet ik wel zeggen dat er een categorie zadels is waar ik ook mn vraagtekens bij zet hor.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:04

nickyu schreef:
hier in de buurt wonen paar bokkers die alijd heeeeeel erg hard roepen op bokt
dat je beter voor een merk zadel gaan kan
maar die halen hier elk 1,5 jaar een nieuw busse
voor hun jonge paarden :+

Ja en?
Als je ziet hoe snel een paard veranderd als het in training is...

en dat duurdere zadels op meerdere paarden passen dan de goedkope is ook uit de lucht gegrepen...
De duurdere zadels passne zich niet automatisch aan...

Het is de kwaliteit van de gebruikte materialen die een meerendeel van de prijs bepaald..
een goedkoop zadel is niet per definitie slecht, mits je het regelmatig laat controleren of het nog past.
het commfort voor de ruiter loopt snel terug, ze zijn niet aanpasbaar, de gebruikte materialen zijn van mindere kwaliteit (bijv. met nylon verstevigde singelstoten = geen extra luxe maar armoede vanwege de slechte kwalitiet leder)
De opbouw van de kussens, en boom en de manier van bevestigen van de onderdelen is lowbudget...
Die goedkope zadels, mits ze passen, zijn leuk voro kort gebruik, begin van inrijden van jonge paarden.. maar nite voor intensief langdurig gebruik.

Betaal je het merkje? nee je betaald de garantie en service van het merk, dat garant staat voor kwaliteit en lange levensduur....
en zadelmarkt zadels worden niet gemaakt in de stubben fabriek.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:39

hoho .. deze mensen roepen ook bij topics bij jonge paarden dat je persee merkzadels moet hebben

zelf heb k een kleine 12 zadels gehad in de laatste 3 jr
ben het meer dan eens hoor .. mits het past

wat dacht je dan van jonge pubers die niet zo zuinig met hun zadel omgaan
uiteraar geld altijd mits het past

maar mijn kleine krijgt ook geen duur tuig
simpel weg omdat die er (nog) niet zo zuinig mee omgaat
en k dan liever over paar jaafr weer een (misschien dan wel duurder ) tuig koop

_Epplejeck_

Woonplaats: Drachten-Heemskerk-Eindhoven-Zwolle-Groningen-Breda-Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:51

Het topic begint met " goedkope" zadels.... Wanneer is een zadel goedkoop ? 199.- 500.- 1000.- ????

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:53

wees dan ook duidelijker :P :(:)
Moet je eerlijk bekennen ik roep dat ook, vanuit een stukje ervaring... mensen denken dat 1 zadel een paardenleven meegaat zonder aanpassingen zonder pascontrole... en zeker maakt het dan niet uit of je duur of goedkoop hebt... maar vaak willen ze niet investeren, heb het dan niet over die mensen die niet kunnen investeren.
Ik wijs ze altijd op hun schoenen, eerst werden ze vervangen omdat de voeten weer gegroeid waren, en behalve uit modisch opzicht, vervangen vanwege pasvorm verlies en slijtage....

Mijn dochter is ook begonnen met een goedkoop merkloos zadel :j
en langzaam aan overgegaan op merk zadels... je ziet het verschil wel.
Nu worden de jongelingen met een oud zadel zadelmak gemaakt, en als jet vertrouwd is met een springzadel verder gereden tot het goed genoeg gaat om ze onder een dressuurzadel te rijden...
en desnoods met een onderlegger in het begin, en regelmatige controle van een zadelmaker...

Onder de 1000 euro np praat ik over goedkoop, onder 350 euro over wegwerpzadels...

Bermudaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 15:55

_Epplejeck_ schreef:
Het topic begint met " goedkope" zadels.... Wanneer is een zadel goedkoop ? 199.- 500.- 1000.- ????

Ik heb het over zadels van 100,- t/m 500,- euro.

Op www.divoza.nl zijn gloednieuwe dressuurzadels te koop voor 99,- .. Wat vinden jullie daar dan van?

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:55

Ik heb een merkloze zadel gehad. De aankoop was geen rib uit me lijf. Zat goed, maar lag op de duur niet ged meer op mijn paard.
Ik bracht het zadel naar de zadelmaker om wat op te vulen (misschien zou hij dan wel passen.) Wat blijkt. Heel de zadel was gewoon met vilt gevult. Dat zadel was dus voor de vuilbak :(

Bontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:57

Goedkope zadels kunnen wel, maar zijn niet geschikt voor zwaar intensief gebruik. Mijn ervaring is dat ze snel kaal worden.

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:05

Ik heb met mijn pony al teveel zadels erop gehad, van Pfiff tot Kieffer zadels.
Geen enkel zadel bleef goed liggen.
Uit eindelijk met de pony naar zadelmarkt gereden en daar heb ik nu eindelijk een passend zadel gevonden.

En ik geef toe, het leer is van veel mindere kwaliteit, Maar wat verwacht je dan voor die prijs?
Het is ook totaal niet te vergelijken met een zadel van duizende euro's.

Het past op m'n pony, en tot de tijd dat ik het geld niet heb om een zadel op maat te laten maken, blijf ik hier lekker mee rijden.
(hoopt niet heel bokt over zich heen te krijgen ;) )

Ik heb liever een goedkoop zadel wat goed past, dan een duurdere die voor geen meter licht.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:06

als ik complete uitrustingen (zadel, singel, stijgbeugels, riemen en hoofdstel) aangeboden zie voor 200 of 300 euro dan heb ik ook mijn bedenkingen over de kwaliteit en als je aan het leer voelt, dan heeft dit meer weg van karton dan leder. Ook de pasvorm voor zowel ruiter als paard laat te wensen over. Zoals eerder gezegd kan je voor die prijs niet veel verwachten in de zin van of er valt weinig aan aan te passen of het is snel versleten...

Maar Wintec heeft zijn naam bewezen en deze kan je nieuw ook onder 500 euro kopen. Ok ze zijn zoals sommigen beweren niet passend te krijgen op alle paarden, maar als ze passen heb je toch relatief degelijk materiaal, waartegen die goedkoop "kartonnen" zadeltjes kwalitatief vaak (niet noodzakelijk altijd) een pak minder zijn.
Als ze passen zie ik niet in waarom het niet geschikt kan zijn voor iemand die slechts 1 of 2x/week rijdt of om een jong paard zadelmak te maken. Ik durf zelfs met m'n wintec Isabelle werth niet op wandeling uit angst dat ik achter een boom ga blijven haken (is misschien wel omdat ik het nog maar 2maanden heb :o )

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:17

Ik denk dat het het belangrijkste is dat het zadel goed past! Ik heb zelf een Merano gehad, het leer verkleurde idd heel snel! Ook moest het een aantal keer worden opgevuld omdat het ontzettend scheef lag.. Het zat wel erg lekker en ik heb het gebruikt tot ze was uitgegroeid.

Mijn huidige paard is altijd gereden met zo'n zadel (schijnt), en heeft daar ontzettend veel witte plekken aan over gehouden, en een zeer vastzittende rug.. Dus ik heb er nu een Ruitergilde op liggen, (wel een oudje) ligt goed, kwalitatief goed..

_Epplejeck_

Woonplaats: Drachten-Heemskerk-Eindhoven-Zwolle-Groningen-Breda-Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:25

Je kan natuurlijk nooit verwachten dat de kwaliteit van het opvullen, leer, boom, fabricage van een zadel van 100.- hetzelfde of uberhaupt in de buurt kan komen van een zadel van 2000.-.

Natuurlijk heb je voor "weinig" soms hele leuke merkloza zadels. Het kan zomaar dat zo'n zadel uit een fabriek komt waar ook duurdere zadels worden gemaakt.

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:25

waar ik trouwens niet tegen kan is dat ze een merano aanbieden voor 350 euro, maar er dan bijzetten dat ie eigenlijk 1000 euro waard is.. dat is natuurlijk onzin

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:41

karen .. dat had die van een duur niet passend zadel ook kunnen krijgen

mijn 1e zadel op mijn pown is een 2300 euro zadel
die had k toevallig nog van mijn andere paard maar
heel kort op beiden kunnen gebruiken
(de een word niet meer gereden en zadel is voor mij te zwaar
en op de ander paste die na paar maanden niet meer ..)
met 6 jaar heb k n mooi zadel voor m gekocht
maar helaas ... meneer was nog niet klaar met groeien en dus
3 maanden later kon ik ook die weer verkopen
jippie -O-

wintec is van bates .. bates vind ik nog steeds een der betere zadels
deze gaan echt jaaaaaaaaaren mee
iig langer dan een gemiddeld paard .. wintec is daar een kunststof versie van

bij wintec betaal je echter wel 30% voor de naam

de busse zadels zijn leder met echt wol gevuld
de s&k kunststof zadeltjes met kunstwol
daar heb je dus bv dat prijs verschil al
leer-kunststof dan met name

snel verkleuren heeft met de verf te maken
en niet met de ligging van je zadel
een verkleurd zadel voelt je paard helemaal niks van ;)

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:52

Dat is natuurlijk waar, het gaat er om of het zadel past!

De kwaliteit van de naden en de verf (en het leer) is vaak wel minder bij goedkopere zadels, maar het is maar net hoeveel belang je daaraan hecht..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:59

_Epplejeck_ schreef:
Het kan zomaar dat zo'n zadel uit een fabriek komt waar ook duurdere zadels worden gemaakt.

túúrlijk.... stubben laat het merkje weg, wat zo'n beetje het goedkoopste is aan een zadel om het dan voor een schijntje van de normale prijs te verkopen...
dat zet mensen op het verkeerde been

Hier in de buurt is een slaatjes fabriek, van een bekend merk.... echter komt uit die fabriek ook B-merk slaatjes...
de samenstelling wordt dan aangepast zodat de prijs ook daadwerkelijk uit kan...

Buurvrouw werkte bij een bedrijf dat oa chocopasta maakt, dure en geodkope, het verschil is dan niet alleen de prijs maar ook het percentage chocolade en de kwaiteit van die chocolade.

fabriek kan hetzelfde zijn, maar er kan dan nog steeds een wereld van verschil inzitten... fabrikanten leggen geen geld op straat, waarom zouden ze een zadel wat ze kunnen verkopen voor 1500 euro verkopen voor een schijntje door het merk weg te laten?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:05

Citaat:
...het gaat er om of het zadel past..

Het is een feit dat een A-merk meer investeert in onderzoek en productontwikkeling.
Een logisch gevolg daarvan is dat een A-merk over het algemeen een beter doordacht product verkoopt, dat flexibeler is in het aanmeten op paarden en gemaakt is van duurzamere materialen.

Een zadel van een A-merk zal daarom eerder passen dan een "Las Argentinas Economic Start" van circa 299 euro.

Maar let op: er wordt een hoop rotzooi verkocht voor A-merk prijzen.
Duur is lang niet altijd gelijk aan goed.

Bewezen A-merken zijn Passier, Stubben, KN, Prestige, Barnsby en eigenlijk kun je ook merken als Kieffer en Wintec prima vertrouwen op kwaliteit naar prijs.

Het zijn vooral de eigen merken welke gemaakt worden in Groot Brittanië die nogal wisselend van kwaliteit en afwerking zijn. Denk dan aan Euroriding, Fryso Tweespan, Rossner, misschien ook wel Anky. Je kunt van die merken een aardig zadel kopen voor een best wel hoge prijs, maar het kan net zo goed een dure miskoop zijn.

Voelt het leer in de winkel al aan als karton en kost een zadeltje een 300 euro nieuw, vergeet het dan maar. In die prijsklasse is geen enkel zadel goed genoeg voor de rug van je paard. Dan is er 100% zeker weten ergens te goedkoop gewerkt en daar kan je heel veel spijt van krijgen. Je zult niet de eerste zijn waarbij eht paard een rugblessure oploopt vanwege een slecht gemaakt zadel.

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:10

geen enkel zadel is slecht als het past voor paard en ruiter, de levensduur zal korter zijn omdat de afschrijving ook groter is

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:18

de anky salinero is een busse soft touch zadel ...
das een duits merk
de variatie op de salinero is de corto (korter) en de alto (dikkere kussens)
de ravel , divito , canto , pessoa donneco , event en de hafnir
zijn de andere modellen (zelfde merk / makers) en de sollibel komt uit de zelfde fabriek (niet uk)

pfiff doet veel met kieffer hun goedkopere zadels is echt india en pakistan materiaal
hun betere zijn leuk
en hkm heeft net recht zaak achter de rug met kieffer
ivm te gelijkende producten uit idem fabriek (tja .. leverancier mag uiteraard aan meerdere leveren :+ )

kieffer junior is gaan bezuinigen op zijn leder maar de basis blijft uiteraard het zelfde (china )

meeste goedkope zadel zullen eerder slijten
maar als ik hier per ongeluk een norton stock opstuur die al paar jaar in gebruik is geweest ipv een nieuw (daar je alleen aan de stoten kon zien dat die gebruikt was) is dat wel een teken dat dat niet voor alle zadels teld

een goedkoper zadel gaat gemiddeld 5jr mee
(de een zal eerder verkleuren dan de ander en ja uiteraard moeten wollen kussens ook bijgehousen worden )

in nederland heeft men ook gemiddeld een paard 5 jr ..

een zadel wat 30 jr mee gaat (of langer) is leuk .. maar
ken geen 1 paard wat 30 jr het zelfde blijft

zelf heb k nu een KUNSTSTOF zadel van 1100 euro ...
mag toch hopen dat mijn paard er voorlopig inpast :D
maar mijn paard kennende .. :=
heb de vork al 4 x mogen verwissellen naar smaller breder smaller en weer breder ..