Welk zadel past bij mijn Fries?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wilcie

Welk zadel past bij mijn Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 18:42

Hej allemaal!!

Heb jullie hulp nodig!! Ik heb een Friese merrie van 10 jaar en ze is nog niet beleerd. Ben nu bezig met longeren en zadeltje erop voor het gevoel en het idee... maar ik heb nog geen goed passend zadel..
Ze is nog wat aan de dikke kant en is vrij rond ( dus denk ook niet dat er nog super veel afgaat) ze is ongeveer 1.60 en heeft bijna geen schoft!! ( begint ergens waar de manen al begonnen zijn zeg maar :o ) Het is een beetje het baroktype Fries...

Dus nu opzoek naar een zadeltje... het liefst niet te duur... heeft iemand suggesties?? Misschien Wintec???

Tell me!!

Groetjes Anja en hoefje van Wilcie <3

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:43

zadelpasser laten komen, met evt. tweedehands zadels.

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:44

zelf heb ik een fryso zadel en die zijn niet echt goed koop maar zitten wel heel goed

Marrit13

Re: Welk zadel past bij mijn Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:56

Wintec gaat het dan waarschijnlijk niet worden. Ik zou ook gewoon een zadelmaker/passer vragen om jouw paard te beoordelen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 06:46

Wintec gaat waarschijnlijk niet passen. Die passen bijna nooit op schoftloze paarden. Massimo geef ik een redelijke kans. Niet goed koop. Maar beter investeer je in een goed zadel. Dan straks in een Fysio ;)

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 09:27

Ik heb nog een David de Wispeleare en Frank Baines Capriole te koop :P De Wispeleare word vooral bij de barokkere paarden gebruikt en voor paarden met een vlakke rug is de FB weer heel geschikt. Maar idd ik zou er iemand met verstand bij halen desnoods met 2e hands zadels.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 09:28

Ik ben mijn 11-jarige fries nu met een boomloos zadel aan het "beleren", vind het een prettig zadel.
Zij is vrij breed, heeft ook niet opvallend veel schoft, maar het zadel schuift niet.

wilcie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 10:12

Dus toch een expert vragen lijkt me het beste :) .... ik wist niet dat het zo lastig was om een goed passend zadel te vinden!! En hoe doen jullie het met passen?? Want ik zit er natuurlijk nog niet op.... eerst zitten op een ander paard??( tenminste voor je eigen beleving van het zadel? )

:D

__thalisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:50

een wintec zou je kunnen proberen,
mij (dikke) haflinger heeft hem ook met een wijde boom .
je heb ook nog extra wijd

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:55

Zoals eerder gezegd fryso zadel, misschien past een jc ook (die zijn wat goedkoper) Ik zou de tweespan uit Friesland laten komen die hebben veel ervaring met koudbloeden (zonder schoft :P )

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:57

een wintec kan je altijd proberen ik heb een haf met weinig schoft en die past hem ook. dan heb ik nog een vzh voor mn shet en die heeft ook totaal geen schoft en ook die past

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:59

zou een goede zadelmaker laten komen heb zelf ook een fryso bevalt prima

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:34

ik heb 3 jarige kruising fries, ook rondgeribt geen schoft ...

heb er nu een kentaur pennelopa maat 4 opliggen is breed/wijd, deze heeft al een ingebouwde voorsingel zeg maar zodat je zadel goed blijft liggen , bij mij blijft deze goed liggen klemt nergens op zijn rug .

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:46

Je kunt wel een beetje de merknamen ih hoofd houden, maar idd een goede zadelmaker laten komen. Mijn vriendin heeft ook een heel rondgeribte barokke Fries, en een ramp achter de rug met een zgn. zadelmaakster en een Massimo. Mennn, het dier verging op het laatst van de geblokkeerde spieren, en die mevrouw, zelfs met ism. een hele foute fysiotherapeute, maar door vermaken.

Ze is nu een half jaar rust en opbouwend grondwerk en massages verder, en heeft nu een zadel aan laten passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:52

luve_rozes schreef:
Je kunt wel een beetje de merknamen ih hoofd houden, maar idd een goede zadelmaker laten komen. Mijn vriendin heeft ook een heel rondgeribte barokke Fries, en een ramp achter de rug met een zgn. zadelmaakster en een Massimo. Mennn, het dier verging op het laatst van de geblokkeerde spieren, en die mevrouw, zelfs met ism. een hele foute fysiotherapeute, maar door vermaken.

Ze is nu een half jaar rust en opbouwend grondwerk en massages verder, en heeft nu een zadel aan laten passen.

Dat is heel vervelend natuurlijk. Maar ligt niet aan de merken. Als je 1 boommaat te klein heb(of te groot) kan er al zoiets gebeuren

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:52

Bij me 1e fries had ik een Kieffer aan geschaft

Rij nog steeds met dit zadel op al onze Friezen

Kieffer bevalt ons goed

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:56

Voor mijn fries heb ik een Hulsebos zadel. Hulsebos kan ook op maat maken, maar dat is natuurlijk wel kostbaar

noraahlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:59

Voor mijn fries heb ik een Fryso zadel van het Tweespan uit friesland.. Erg goed zadel, en ligt heel goed op mijn paard!

Maaike7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:36

Wij hebben goede ervaringen met de Ruitergilde zadels op Friezen.
Zijn o.a. te koop bij Bosgra in Hurdegaryp.

Succes!

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:00

Anoniem schreef:
luve_rozes schreef:

Dat is heel vervelend natuurlijk. Maar ligt niet aan de merken. Als je 1 boommaat te klein heb(of te groot) kan er al zoiets gebeuren

Dat zeg ik ook niet, dat het aan de merken ligt. Maar je moet er niet op willen selecteren, gewoon passen gaan, met een goede zadelpasser/maker.
overigens lag het niet aan de boommaat, maar de kussen ligging langs de wervels. In het begin leek het mooi te liggen, maar juist het 'onzichtbare' deel dus niet.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:22

wilcie schreef:
Dus toch een expert vragen lijkt me het beste :) .... ik wist niet dat het zo lastig was om een goed passend zadel te vinden!! En hoe doen jullie het met passen?? Want ik zit er natuurlijk nog niet op.... eerst zitten op een ander paard??( tenminste voor je eigen beleving van het zadel? )

Hele goeie vraag, waarop tot nog toe geen reactie kwam...

Je spreekt over je eigen beleving: dit is idd één kant van de zaak, maar het grotere probleem lijkt mij dat je een zadel steeds ook moet passen met de ruiter erop. Alleen zo kan je zien of het zadel echt geschikt is. 'Groene' paarden vormen sowieso een moeilijke groep, want je mag een perfect passend zadel zoeken: de kans is groot dat dit binnen het jaar niet meer zo goed past omdat hun bespiering veranderd is door de groei en training.

Wil wel eens weten hoe zadelpassers dit proberen op te vangen?

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:01

Sommige zadelpassers hebben zo'n zadelbok, waar je op kan zitten met zadel (staan ook bij Divoza) :-)

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:11

Heb je Pb gestuurd, ik heb een Wintec Cair extra breed met een paar verschillende bomen te koop, deze heeft op mijn Merens gelegen die ook heel breed/dik is en geen schoft heeft. Hoor wel van je ale je interesse hebt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:14

Thorowgood, de koudbloedmodellen hebben veel kans van slagen.
Ik heb de T4, kunstof en een verwisselbare boom.
Wintec gaat waarschijnlijk niet passen, dat paste hier ook niet en ging klapperen.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:11

LeenC schreef:
wilcie schreef:

Hele goeie vraag, waarop tot nog toe geen reactie kwam...

Je spreekt over je eigen beleving: dit is idd één kant van de zaak, maar het grotere probleem lijkt mij dat je een zadel steeds ook moet passen met de ruiter erop. Alleen zo kan je zien of het zadel echt geschikt is. 'Groene' paarden vormen sowieso een moeilijke groep, want je mag een perfect passend zadel zoeken: de kans is groot dat dit binnen het jaar niet meer zo goed past omdat hun bespiering veranderd is door de groei en training.

Wil wel eens weten hoe zadelpassers dit proberen op te vangen?

Dat is niet op te vangen, je vermaakt het zadel, of neemt een tweedehands te vermaken zadel.
En je achterste heeft een bepaalde inch maat, op een bok probeer je uit of je het zadel lekker vindt zitten.

Overigens is het een bekend probleem van de zadels met een verwisselbare boom, dat je de boom kunt aan passen, maar de kussens paas je niet mee aan. Dus ligt het voor goed, maar knijpt het paard dus langs de ruggewervels.