K&K Sprenger bitten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

K&K Sprenger bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 15:11

kreeg vanmorgen de tip om met een K&K bit te gaan rijden.
Mijn merrie loopt nu met een simpele dubbel gebroken bustrens. Maar heeft heel veel moeite om het bit te accepteren. Volgens mijn instructrice zou ze een K&K makkelijker aannemen.

Maar nu de vraag welke? Er zijn vele soorten maar kan geen fijne site vinden waar ze allemaal op een rijtje staan. En het makkelijker te bekijken zijn.
vandaar de vraag aan jullie. Welke modellen zijn er wat zijn de kosten en wat zijn de eigenschappen.
Ik zoek wel een bus of D trens.

Snoevie

Re: K&K Sprenger bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 19:40

lastig is dat altijd,het is per paard zo verschillend.
misschien vindt jouw paard het dubbelgebroken niet prettig,en loopt ze fijner met een enkel gebroken of een ongebroken trens.
ongebroken is bv wat rustiger in de mond,en sommigen vinden dat fijner.

K&K heeft een speciale metaallegering,hoe die precies in elkaar zit weet ik niet,maar sommige paarden ontspannen er fijn op,omdat het metaal ook anders smaakt.

de meeste bitten van K&K zijn ook mooi voor de mond gevormd,dat is ook een pluspunt.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 19:50

Ik weet zeker dat mijn merrie een bus of D trens moet hebben en ook dubbelgebroken. Met watertrens en enkelgebroken hoef ik bij haar niet mee aan te komen.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 19:53

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 19:56

Dankjewel voor de links.
De middelste een 'gewone' maar dan van aurigan.
En de bovenste en de tweede is bijna hetzelfde maar de bovenste heeft een rolletje. Zie ik dat goed? En de bovenste en de onderste zijn meer voorgevormd. Voorkeur gaat nu uit naar de bovenste of onderste maar wat is dan wijsheid. Met of zonder rolletje.
Weet hier gelukkig wel een ruitersportzaak waar ik ze een week kan proberen.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 19:59

ja de bovenste heeft een rolletje...dit heeft niet altijd goed effect heb ik gehoord.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 20:00

Mijn instructrice heeft zelf de bovenste en daar liepen haar paarden goed op. Ze heeft meerdere paarden onder het zadel.
Als ik naar de foto's kijk zie ik de toegevoegde waarde niet zo van het rolletje.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:04

ik rij zelf ook met KK bitten (beide aurigan/dubbel gebroken).

Eerst op een watertrens en sinds kort een bustrens erin.
De bustrens is geheel van aurigan, dies ook wat zwaarder.
Ik reed eerst met watertrens en daar liep ze super op maar op de bustrens nog beter....nog meer kauwen... doordat ie wat zwaarder is, ligt ie wat stiller in de mond, heb ik het idee. Tis alleen wel even een kleine uitgave |(

Tis gewoon kwestie van uitproberen waar jou paard het beste op loopt. IIg is aurigan en dubbel gebroken wel het ZACHTS voor onze edele 4 voeter :D

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 20:07

Gebruik jij de gewone versie of die met een rolletje?
Ik twijfel heel erg aan de bovenste of de onderste.
Mijn merrie leert nu pas het bit te acepteren. Wel loopt ze er nog gigantisch mee te rommelen en is ze ook heel onrustig in de aanleuning (als ik al aanleuning heb). Vandaar de tip van een K&K dat ze hem net wat makkelijker wil aannemen.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:11

mijn paard rijdt juist op een watertrens heel fijn ik heb een dubbelgebroken met gedraaid tussenstukje en een smalletje: 16 mm en daar doet ze het super op!!
Ik heb veel verschillende bitten geprobeerd, kijk of je een bit van iemand die je kent mag proberen , kijken of t werkt, mijn bit was destijds 85 euro, maar ik weet niet of dat nog zo is, het is de ken K conrad ultra van 16 mm, ik heb er twee, paard staat in wouwse plantage je mag m eventueel wel uitproberen....

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:25

ik heb zelf de gewone versie...
Bij de watertrens is het middenstukje idd 45 graden gedraaid. ik heb ook 16mm en 18mm.
ik zou ook even kijken of er iemand is van wie je em kan proberen. aurigan ben ik sowieso wel groot voorstander van!

mn paard loopt er echt super ontspannen op, en ik kan je vertellen dat dit bij de vorige eigenaar zeker niet het geval was. das een verschil van dag en nacht en dat heeft wel even geduurd (iin alle rust) maar de aanhouder wint! en het resultaat is het waard!

Vind het zelf een fijn idee dat mn paard met het zachte bit wordt gereden. Das denk ik ook wel MIJN kick (en de kunst) om met zo min mogelijk .....zo veel mogelijk te behalen. Dus geen scherp bit, geen gezaag, geen zweep, geen sporen en al helemaal geen hulpteugels :D

dimmalimm74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 23:20

http://www.sprenger.de/send_file.php/ma ... pi_web.pdf

Hier vind je een overzicht van alle K&K sprenger bitten.
Ik rij zelf met de Dynamic RS en ben er heel tevreden over. Naar ik begrepen heb is dit het "zachtste" bit waar je mee kunt rijden. Wel een tip....op de ene kant van het bit staat een pijltje...deze hoort aan de linker kant. Draai je het bit nl om dan werkt het principe niet meer.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:52

Ik heb zelf ook een K&K conrad ultra gehad en rijd nu sinds december met een Dynamic. Ik vond de Conrad ultra altijd al erg prettig, maar de Dynamic is echt fantastisch en een wereld van verschil! Ik wil echt geen ander bit meer. Het zou fijn zijn als je eens een keer een bit kan uitproberen, aangezien ze best prijzig zijn, is er niemand in je omgeving die zo'n bit heeft die je mag proberen? Sommige ruitersportzaken hebben ook 'probeer-bitten'

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:28

de mijne deed t weer verschrikkelijk op een dynamic ....

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:04

ik heb er een heel deel geprobeerd van de K&K lijn, maar ben uiteindelijk toch weer bij de ultra uitgekomen. Gewoon simpel, niet te moeilijk. Rubber rolletjes, dynamic, aurigan rolletjes, bustrens, ging allemaal 1 week goed en daarna weer stugger. Op de k&k blijven ze het fijnste hier, ik heb gekozen voor de watertrens omdat de bustrens een stuk zwaarder is (ik vond hem gewoon TE zwaar).

De ringen bij de watertrens zijn heel mooi verzonken, dus krijg je ook geen wondjes van of wat is precies de reden dat je voor geen watertrens kiest?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:10

Ik heb de dynamic en wil geen ander bit meer. Mijn merrie had veel moeite met de aanleuning en nu neemt ze eindelijk het bit aan en laat zich heerlijk rijden. Bij ons in Dinxperlo zit een testcentrum van Sprenger. Je koopt een bit en mag dit bit 14 dgn gebruiken. Hierna mag je het omruilen voor een ander bit en dit ook weer 14 dgn gebruiken, totdat je een bit naar wens hebt gevonden. Ideaal!!

edice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:32

Misschien kan je eerst haar gebit laten controleren.
Als je paard haken heeft, kan het ook daardoor komen.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:37

Ik heb nu ook de Dynamic RS bustrens en ben er echt super blij mee! Reed eerst met de K&K Ultra watertrens maar wegens betere pasvorm heb ik later toch de Dynamic gekocht. Mijn pony begint ook pas sinds ik dit bit heb echt te schuimen en neemt fijn het bit aan. Voor mijn Fries heb ik dan ook meteen dit bit gekocht en ook die loopt er fijn op! Ik heb ze wel 2ehands gekocht omdat ik het anders echt te duur vind..

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:42

Ik volg dit topic even.

Ikzelf heb ook de tip gekregen om een ander bit te proberen.
heb een wat ouder K&K bit geleend en het is alsof ik een ander paard onder mijn billen heb.
Oké, niet alle problemen zijn ermee verholpen, maar ze neemt het bit stukken beter aan.

Ben nu aan het kijken voor een eigen bit, maar ben er nog niet helemaal uit welke.

kim89_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:26

Bij het test center van Sprenger kun je nu ook bitten proberen *D
Je koopt een bit voor de normale verkoopprijs, voor elke 2 weken gebruik rekenen ze € 5,00, mocht het bit niet bevallen dan krijgt je de aankoopprijs min de € 5,00 retour of je kunt dan een ander bit proberen.

Dit bieden ze bij de betere ruitersportzaken meestal wel aan.

Zelf het ik een Dynamic RS Bustrens deze bevalt me heel goed, het paard ontspant er heerlyk op en je hebt net iets meer controle terwijl het bit zelfs vriendelijker is voor de paardenmond ;)

nalaenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:27

je kan ook sprenger zelf bellen voor advies, die geven dat namelijk ook.. ik heb laatst nog een lezing gehad van iemand die daarbij werkt en adviseert welke bitten goed zijn..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:37

ben ik de enige die het een raar advies vind?
Neem een K&K bit.... dat pakt hij makkelijker aan?
tig verschillende mondstukken, tyoes, vormen en maten....
K&K ultra, enkel,dubbel of ongebroken?
dun, dik?

mijn advies: andere instructrice.... :D

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:11

Alane schreef:
ben ik de enige die het een raar advies vind?
Neem een K&K bit.... dat pakt hij makkelijker aan?
tig verschillende mondstukken, tyoes, vormen en maten....
K&K ultra, enkel,dubbel of ongebroken?
dun, dik?

mijn advies: andere instructrice.... :D

Ik vind jouw advies juist raar.......Elke paardenmond is anders, dus vraagt ook om een ander bit. Mijn merrie heeft een heel klein mondje, dus daar hoef ik geen dik bit in te hangen want dat past gewoon niet. Het is juist fijn dat Sprenger deze service aanbiedt, want anders heb je straks je hele kast vol bitten hangen en nog loopt je paard niet lekker. Natuurlijk is niet alles te verhelpen met een bit, maar het hoofdstel en het zadel zijn wel nummer 1 om een paard lekker aan het lopen te krijgen en daarbij kan je instructeur/trice helpen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:30

Ik heb het niet over de service van sprenger, maar over het advies van de instructrice van TS...
Adviseren om een K&K te nemen... daar kun je helemaal niets mee als ruiter/amazone....

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:35

mijn paard heeft zowel een K&k ultra 16 mm als 18 mm watertrens die zijn beide prima. Ik heb haar 1x de dynamic watertrens in gedaan en dat vindt ze totaal niet prettig