Vreemd zadel in Portugal... iemand bekend?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janientje

Vreemd zadel in Portugal... iemand bekend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 09:49

Mijn ouders waren in Portugal deze week en kwamen dit zadel tegen. Ik vroeg me af, waarom lopen die 'kussens' zover door? Het zijn ook geen kussens, het is hout, het lijkt wel of de boom doorloopt...
Dat kan toch niet goed zijn?

Afbeelding

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 09:50

hij lijkt een beetje op een endurence zadel...
dat hoort zo

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 09:54

Dat zijn stegen, die zie je niet alleen bij Enduance, maar ook bij IJslanderzadels.
De stegen van sommige (tölt-) zadels zijn bedoeld om bagage aan te bevestigen. Ze zijn nu minder populair dan vroeger, maar als de vorm goed is en ze zijn niet te lang is er geen probleem.
Er zijn ook Western en andere zadels met dit soort 'stegen' of skirts.

Verder ziet de optoming van deze agent er wel relaxed, maar ook apart uit.
Keelriem kort, neusriem lang, stang strakker dan zijn trens, beugelriemen lang...
Ik zie hem nog geen sprint trekken naar een hooligan.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 16:06

Myca schreef:
Verder ziet de optoming van deze agent er wel relaxed, maar ook apart uit.
Keelriem kort, neusriem lang, stang strakker dan zijn trens, beugelriemen lang...
Ik zie hem nog geen sprint trekken naar een hooligan.

volgnes mij zitten die keel en neus riem aan elkaar vast, want de neusriem loopt wel ver naar de keelriem.

lijkt me ook niet dat dat beestje een sprintje kan trekken, en de politie agent ook niet met zulke lange beugels..

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 16:09

xTweetyx schreef:
volgnes mij zitten die keel en neus riem aan elkaar vast, want de neusriem loopt wel ver naar de keelriem.

lijkt me ook niet dat dat beestje een sprintje kan trekken, en de politie agent ook niet met zulke lange beugels..

Het is inderdaad een soort halsterhoofdstel, zie ook de ring onderaan de neusriem...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 16:19

Myca schreef:
Dat zijn stegen, die zie je niet alleen bij Enduance, maar ook bij IJslanderzadels.
De stegen van sommige (tölt-) zadels zijn bedoeld om bagage aan te bevestigen. Ze zijn nu minder populair dan vroeger, maar als de vorm goed is en ze zijn niet te lang is er geen probleem.
Er zijn ook Western en andere zadels met dit soort 'stegen' of skirts.

Aan mijn töltzadel met stegen heb ik anders gewoon ringetjes om bagage aan vast te maken hoor. Jij raaskalt volgens mij een klein beetje ;)

Stegen zijn bedoeld om het gewicht van de ruiter meer te verdelen over de rug. Dus het hoort zo, is niet eng en doet geen pijn.

Myca

Re: Vreemd zadel in Portugal... iemand bekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 16:31

Zoals al gezegd wordt inderdaad, stegen zijn voor de drukverdeling, het gewicht van de ruiter en bagage.
Hoe dan ook, ze stonden niet vooraan in de rij toen het harnachement werd uitgedeeld. Het paard kijkt er niet vrolijk bij

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 16:52

Wat een voorbarige en vooral helemaal nergens op gebaseerde conclusie. Het paard zou zo kunnen kijken vanwege de omgeving waar het staat? Politiekorpsen overal ter wereld hebben vergelijkbaar harnachement voor hun paarden, dat is heus niet zomaar, die paarden doen nuttig werk en het zou wel heel achterlijk zijn om geen goed bruikbaar harnachement te gebruiken, denk je ook niet?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 16:58

Kijk en vergelijk...
De Nederlandse bereden politie (v Wiki):
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 17:00

Wat denk je nou dat die foto toevoegt Myca? Ik had het niet over de Nederlandse politie, maar bijvoorbeeld over de Britse.

Dat jij nou een buffellederen dressuurzadel hebt is hartstikke fijn voor jou maar een politiepaard heeft geen zadel voor de mooi maar voor het praktisch nut.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 17:01

Vooral de keel riem zit ERRUG fijn!! Bit is ook niet om over naar huis te schrijven, de singel ( koortsingel zo te zien) komt uit het jaar KRUIK!!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 17:02

"onze"voormalige leger zadels waren ook steggen zadels

tegenwoordig zie je ze steeds minder maar vroeger dus veel meer

steggen is idd voor de grotere drukverdeling
eventuele ringetjes aan het zadel voor bagage etc

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 17:05

aerdenhout1 schreef:
Vooral de keel riem zit ERRUG fijn!! Bit is ook niet om over naar huis te schrijven, de singel ( koortsingel zo te zien) komt uit het jaar KRUIK!!

Dat schrijf jij vanuit jouw perspectief. Waarom snap je nou niet dat het niet mooi en modern hoeft te zijn zolang het functioneel is? Er is niks, maar dan ook he-le-maal niks mis met een koordsingel. Koordsingel is trouwens met een d. Dat jij het niet mooi vindt is niet zo relevant. De meeste keelriemen van Engelse hoofdstellen zitten sowieso te los, wanneer je de keelriem strak genoeg doet kunnen de relschoppers om je heen ook niet zomaar het hoofdstel van je paard af trekken.
Denk toch eens NA over het DOEL van iets voordat je zo blaat.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 17:07

Pardon??? Lijkt mij toch niet zo lekker om een heel strakke riem over mijn luchtpijp te hebben eerlijk gezegd!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 17:08

Okido, de politie in Engeland dan. Het nut van de foto was ter vergelijking.
Hestejente zeg nou zelf: Welk paard zou comfortabeler opgetuigd zijn, die in Nederland, Engeland of in Portugal?
Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 17:11

Die keelriem zit zo te zien helemaal niet strak. Het is idd een halsterhoofdstel, je ziet alleen de keelriem niet goed lopen door de kaakplooi. Als je heel goed kijkt, zie je de riem parallel onder de kaak doorlopen naar de ring (het leer kruist met de neusriem?). Zit niet straks dus.
Het zadel lijkt als twee druppels water op mijn endurancezadel, een Sommer Evolution. Extra is de flap leer aan het zweetblad waar de knuppel in hangt, voor de rest zou ik zweren dat het een Sommer is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 17:17

Sowieso is de manier van optomen en rijden in Portugal heel anders als hier. Met zulke lange beugels rijden is daar heel gewoon. Ook deze zadels zijn heel gewoon, mensen rijden daar in bergen en maken lange afstanden. Onder de traditionele portugese zadels zitten ook geen kussen trouwens.
Ibbel: het zou heel goed een sommer kunnen zijn, zijn erg populaire zadels daar.

De keelriem zit inderdaad misschien wat strak, en zit ook vast aan de neusriem. Dat doen wij overigens met onze menhoofdstellen ook, voor de veiligheid.

Je kunt het gewoon niet vergelijken met hier, mensen doen daar echt hun best om de paarden zo goed mogelijk te verzorgen, in hun optiek. Het is daar gewoon anders als hier.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 18:01

je kunt zowiezo niet vergelijken met andere landen.

Mijn lerares(zit op Prinsentuin Mbo,Paardenhouderij/paardensport) die was vorige week naar engeland met hun klas, en die kregen ook een les daar op een paardenschool,

Daar in engeland zijn ze veel minder ver dan bij ons in nederland.
en denk dat het bij andere landen nog erger is.

op vakanties vind ik paarden daar ook vaak zielig, maar die mensen zijn nog niet zo ver in bv. de verzorging en rijstyle maar daar hebben wij niets over te zeggen. voor hun is dat normaal.

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 18:47

Even een toevoeging, dit paard was zeker niet ongelukkig. Hij stond braaf te kijken en liet zich graag aaien door de kinderen die er liepen.
Ze hadden nog een paard mee die je niet mocht aaien, die was ook een stuk drukker. Waarschijnlijk was dit dus een rustig en ervaren paard die als leermeester voor de ander moest dienen.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 18:54

Dit soort zadels zijn een exacte kopie van de in het leger gebruikte cavalerie zadels. De kussens lopen langer door, en zijn bedoeld om gewicht te verdelen. Ik heb hier thuis een cavaleriezadel uit WOII hangen, wat ik ook nog steeds gebruik. Dit is exact hetzelfde zadel als op de foto.

Voordeel van deze zadels is, is dat alle onderdelen er af te halen zijn, totdat je een boom overhoudt. Deze is van hout en metaal, overtrokken met een stuk leer. De zweetbladen, lepel en kussens zijn zo te bevestigen op een andere (bredere/smallere) boom.

Deze manier van zadels fabriceren was vooral nuttig, je had eigenlijk alleen een aantal verschillende bomen nodig, om de rest van zadel ook bruikbaar te maken voor een ander paard, mocht er 1 sneuvelen tijdens het werk.

Dat de hedendaagse endurancezadels zoveel op de voormalige cavalerie-zadels lijken is ook niet meer dan logisch: endurance paarden lopen ook lange afstanden, en alle gewicht moet dan zo efficient mogelijk verdeeld zijn.

In het leger waren ze vroeger zo gek nog niet ;).

Over de optoming laat ik me verder niet uit, hier in west-europa doen we soms iets te soft, maar dat wil niet zeggen dat paarden zoals op de eerste foto lijden onder de in onze ogen niet-blij-makende optoming.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 18:59

Even een foto ter verduidelijking. Dit is mijn zadel, je ziet hoe de kussens net zo doorlopen als de foto van TS. Er zitten gespen achterop waarmee ze vast zitten aan de boom, het lepel-gedeelte schuif je over de lepel van de boom, en zet je aan de voorkant vast met de doorsteekriempjes. De zweetbladen zitten onder de lepel vast met 1 grote schroef en een riem/gesp. Binnen een paar minuten is het zadel uit elkaar gehaald. Betere foto's op aanvraag, ook uit elkaar te zien.

Afbeelding

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 19:59

Divine schreef:
Betere foto's op aanvraag, ook uit elkaar te zien.

Ja, zou dat wel erg interessant vinden om te zien :j
Inderdaad, tuig hoeft niet mooi te zijn om functioneel te zijn. Vanaf een plaatje is het sowieso moeilijk oordelen hoe die keelriem nou precies zit hoor. .

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:04

Ik zal em morgen even uit elkaar halen en foto's maken bij daglicht.
Toch is dit wel een erg mooi zadel (althans, dat vind ik zelf dan). Het materiaal is zo degelijk, dat het zelf na 62 jaar nog in prima staat is (in mijn zadel staat 1938, vandaar).

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:36

De beloofde foto's:

Het zadel zoals het compleet is:
Afbeelding

En de onderkant. Let op de grote kussens, die helemaal doorlopen naar achteren:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-T7YT3GQW.jpg

Voorkant, met doorsteeklusje waar de lepelovertrek mee vastzit:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-A4Y3MIYD.jpg

Achterkant, lepelovertrek zit over de lepel geschoven, rechts en links zie je de gespen waarmee de kussens op de boom vastzitten:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6XZ7SQ7Z.jpg

Stap 1 van de demontage: de lepelovertrek er afhalen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SM8RHJIY.jpg

Dit is de boom, het zweetblad en het kussen hangen er nog aan:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NAFDXDRW.jpg

Detail van het gespje waarmee zowel zweetblad als kussen aan de voorkant vastzitten. De vierkante ring met rolletje is voor de beugelriem:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CGWDLZSL.jpg

Zweetblad zit aan de achterkant met 2 schroeven vast in de boom. Boom is van hout met ijzeren strips, en overtrokken met een stuk huid. Deze is ook weer vastgezet met leren 'veters':
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PPUTAQBU.jpg

Stap 2 van de demontage: het zweetblad is er af. De singelstoten zitten vast aan de boom. Overigens: de voorste singelstoot is niet origineel, maar door de vorige eigenaar er extra opgezet. De singelstoten zijn ook weer vastgezet met leren veters:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CQP4WYFW.jpg

De singelstoten en de ring voor de beugelriem:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KIRILDAO.jpg

Bovenkant van de lepel:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-76HLWKPM.jpg

Stap 3 van de demontage: de gesp aan de voorkant was al los voor het zweetblad, de gesp aan de achterkant nog losmaken en het kussen kan zo aan de voorkant van de boom worden geschoven. En dit houd je dan over:
Afbeelding

Voor een ander paard had je alleen een andere boom nodig, waar de singelstoten al aanhingen. De andere 3 onderdelen, kussen, zweetblad en lepelovertrek zet je daar dan weer op en je hebt een nieuw zadel.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 05:30

@Divine, leuk om te zien.
Wat een ingenieus systeem!
En hele duidelijke foto's.