Wat is de afschrijving op een zadel per jaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Wat is de afschrijving op een zadel per jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 12:21

Aangezien ik op het moment een probleem heb met mijn zadel en opzoek ben naar een oplossing, vraag ik mij af, wat is de afschrijving op een zadel per jaar?

_ED_

Re: Wat is de afschrijving op een zadel per jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:24

Het ligt er maar net aan hoe lang je denkt met je zadel te doen en hoeveel je denkt dat hij na deze periode waard is. Bovendien is het belangrijk om te weten hoeveel hij kostte toen je hem kocht.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 12:28

Het zadel in questie koste ong. 1800 euro... en het is 2,5 jaar oud

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:31

In welke staat is ie? Laat je 'm regelmatig nakijken? Het hangt van verschillende factoren af..

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 12:32

Altijd keurig onderhouden en ong. 5x in de week gebruikt, beugelriemen expres onder de zweetbladen, nagenoeg geen beschadigingen :D

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:34

Ik geloof dat het zo is dat je als je de winkel uitloopt je zadel 25(?)% minder waard is, daarna gaat er in het eerste jaar 20% vanaf en de volgende jaren 10%. :)

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:34

Uitgaande dat je je zadel in 5 jaar afschrijft, met een restwaarde (als jij hem verkoopt) van 400. ben je 280 euro per jaar kwijt aan afschrijving. Het is een simpel rekensommetje maar vanuit mijn PC valt het natuurlijk moeilijk te bekijken. ;)

(dit is zakelijk gezien by the way, je kunt natuurlijk ook even naar een winkel gaan om te kijken wat ze je er nog voor geven)
Laatst bijgewerkt door _ED_ op 16-04-10 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 12:35

Dat zou krom zijn, want dan heb je het eerste jaar dubbele afschrijving...

Dus dan zou ik nu nog 1100 ong. terug moeten krijgen...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:36

__PSM__ schreef:

Ik geloof na een jaar van aanschaf. :)

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:36

En hoe lang denk je nog dat je hem gaat houden?

Als je lineair afschrijft; (1800 - eindwaarde) / het aantal jaren dat je hem hebt gebruikt.

Dus je zou eerst moeten weten hoe lang je hem in totaal zal gebruikt hebben, stel nu dat je hem 6 jaar gebruikt en na die 6 jaar zit je dus op je eindwaarde (bij een zadel kan dat nog iets van 200 zijn). Dan doe je: 1800-200 = 1600 En dit deel je door 6 -> neem ongeveer 250. En je hebt hem nu 2.5, dus dat komt dan op een totale afschrijving van 2.5 x 250= ongeveer 660.

Dus dan is hij nu nog waard: 1800-660 = 1140.

Nogal wiskundig uitgelegd .. -:)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 12:38

Hoh wacht, het gaat om een zadel wat ik kwijt wil... ik heb hem dus 2,5 jaar gehad... Ik had gehoopt er 10 jaar mee vooruit te kunnen, maar helaas wegens omstandigheden is dat niet gelukt... Stel ik verkoop hem aan mijn zadelmaker, wat zou ik er dan voor moeten willen hebben is eigenlijk meer mijn vraag...

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:38

magli schreef:

Maar wel op de juiste manier :P

Ik zou zeggen, probeer er nog 1100/1200 voor te krijgen :)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:44

__PSM__ schreef:

Dat klopt (helaas) wel ongeveer.
Ik heb mijn zadel gebruikt gekocht toen deze anderhalf jaar oud was. Hij was in perfecte staat en ik heb er minder dan 50% van de originele verkoopprijs voor betaald.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:45

Elise_Diva schreef:
magli schreef:

Maar wel op de juiste manier :P

Ik zou zeggen, probeer er nog 1100/1200 voor te krijgen :)

Toch nog iets goed aan mijn 'economische studies' :+

Denk trouwens dat 1100/1200 een correcte prijs is, ik zou er misschien nog een klein beetje meer voor vragen, omdat je zei dat je hem altijd goed onderhouden hebt.

Sommige mensen die ik ken rijden al 3 jaar met hun zadel en je ziet er nog niets aan.. dus ik denk dat je het beste zelf kunt beoordelen wat de kwaliteit van je zadel is in vgl met toen je hem kocht :)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:54

Hou er wel rekening mee dat je zadelmaker altijd onder de "verkoop"prijs gaat zitten, hij betaalt de inkoopsprijs. Mijn zadelmaker is daar altijd heel eerlijk in, die zegt wat ie ervoor geeft en hij zegt wat je zadel op de particuliere markt op zou moeten brengen.

Dan is het aan jou de keus waar je voor kiest.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:03

Vind het wel logisch dat de afschrijving in de eerste jaren heel hoog is.
Wanneer je een nieuw zadel koopt heb je "garantie". Ook heeft het zich niet kunnen vormen aan een ander paard of andere ruiter. Het voordeel voor de koper moet dus groot zijn om voor een 2e-hands zadel te gaan. Zeker als een koper veel geld wil uitgeven aan een zadel vind je minder "2e-hands kopers"
Ook is het zo dat het belangrijk is dat het model veel gevraagd is of op veel paarden past, anders zijn er weinig kopers wat slecht is voor je prijs.
Bij verkoop aan bekenden (op stal bijv) is de prijs vaak weer gunstiger omdat zij het zadel in combinatie met paard en ruiter hebben gezien en weten dat er geen bijzonderheden zich hebben afgespeeld.Koper betaald alleen wat het zadel voor hem of haar waard is en dus wat een gek ervoor geeft is de waarde :Y)
Laatst bijgewerkt door superwoman op 16-04-10 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:17

@ Magli, ja precies. Wij zijn het in ieder geval met elkaar eens. Hier nog 1 met economische studies --> altijd handig :P

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:32

Zodra je de winkel ermee uitloopt is ie al 25% minder waard, ook al heb je er nog niet eens mee gereden.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:49

Het ligt er ook aan wat je terugneemt als je hem in wilt ruilen.

Ik zou echter proberen het zadel eerst zelf te verkopen. Wat al gezegd is, klopt. Op die manier kun je er meer voor vragen dan wanneer je hem wilt ruilen voor een ander zadel.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:02

Ik vind jullie zeer optimistisch.

Ik denk echt niet dat een zadelmaker nog 1100 Euro voor zo'n zadel van 2,5 jaar oud gaat geven, hij zal niet eens in de buurt komen.
Moet je indenken dat een zadel wat een particulier 1800 Euro kost wel de verkoopprijs is, diezelfde zadelmaker heeft dat zadel nieuw voor veel minder ingekocht. Dat moet ook wel want anders kan hij zijn zaak niet draaiende houden. Voor 1100 Euro koopt hij liever een ander nieuw zadel in waar nog zoveel jaar fabrieksgarantie op zit en waar hij zijn winstmarge op kan maken.

Zelfs op de particuliere markt zou dat bedrag lastig zijn te halen. Het scheelt wel dat hij in goede staat is.
Verder is het ene merk is waardevaster dan het andere en is een gangbare maat makkelijker te verkopen dan een minder voorkomende maat.

Als je er snel vanaf moet denk ik dat je blij moet zijn met de helft van de nieuwwaarde. Een andere optie is dat de zadelmaker je zadel in consignatie neemt. Dan krijg je pas je geld als hij hem heeft verkocht en krijg hij provisie.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:11

Ik zou zeggen ga eens langs verschillende ruitersport zaken en vraag wat ze ervoor terug willen geven.

Het ligt toch echt aan meerdere factoren zoals hoeveel inch , boommaat, hoe het zadel er nog uit ziet en ook welk merk. ;) :D

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:20

A ok, afschrijvingen op zadels verlopen blijkbaar wat anders; sorry heb er totaal geen verstand van!

Dus als ik het goed begrijp verlopen de afschrijvingen niet in gelijke delen? Het eerste jaar van gebruik het meeste en na verloop van tijd steeds minder?

En mss een domme vraag, maar als je dat zadel verkoopt aan een af andere 'zadelmaker', die weet toch niet voor hoeveel jij dat zadel hebt aangekocht? Tenzij die vent alle prijzen van zadels vanbuiten kent?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 14:21

Kijk even je pbbox :D

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:24

Een goede "zadelmaker" verkoper weet echt wel de prijzen van zadels. Dat ligt behoorlijk bij elkaar.Er kan wel wat verschil in zitten maar zal niet om grote bedragen gaan.
Ik zou eerst proberen waar je het zadel gekocht hebt.
Misschien krijg je er meer voor daar ook weer een zadel aanschaft.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 14:25

Dat ga ik ook doen Corina :D