Mag je zadel niet invetten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

Mag je zadel niet invetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 20:54

Is het nu werkelijk zo dat een zadel niet ingevet mag worden met een creme of olie? Ik hoor verschillende meningen, maar weet nog steeds niet wat nu het beste blijkt te zijn. Ik gebruik zelf zadelzeep, maar is zadelzeep alleen dan genoeg? Ik zocht al op bokt bij de zoekfunctie, maar kom eigenlijk niet echt tot een antwoord. Iemand die weet wat het beste is voor het leer?

bromfiets

Re: Mag je zadel niet invetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:55

Gewoon alles invetten behalve het zitvlak, dat geeft namelijk vlekken op je broek ;)

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:56

Ik hoor ook altijd van die verhalen dat ledervet en olie slecht zijn voor de naden, maar ik weet nooit zo goed wat ik er van moet denken.
Ik gebruik zelf altijd zadelzeep en vervolgens lederbalsem. Het leer wordt er heerlijk soepel en zacht van.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 21:14

Heb al vanalles gehoord dat je leer er van barst, en dat het echt niet geschikt is voor je zadel... maar wat is dan werkelijk het beste hé..

margreetje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:17

olie schijnt door het leer van de kussens heen te trekken en zo de vullen (wol) aan elkaar te laten kleven. dus geen olie op de kussens.

LiseFederer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:19

Ik heb een 2 in 1 middel en werkt heel goed heb op zitvlak en al al is gesmeerd nooit geen vlekken gehad!

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:19

Ik heb zelf 2 jaar bij een zadelmaker gewerkt:
-geen zadelzeep gebruiken (alleen als er erg veel zweet op zit)
-Invetten met zadelvet
-Geen olie gebruiken

Je hele zadel invetten OOK het zitvlak!! Die slijt het snelt, zeker zonder de verzorging van zadelvet.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:20

ja dat is mij ook altijd verteld, je mag alles invetten met olie behalve de kussens, want dat is niet goed voor de vulling.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:22

LisaB schreef:

Ik gebruik zadelzeep om het stof eraf te halen, wat kun je dan het beste als alternatief gebruiken?

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:26

Ik gebruik al jaren Stubben zadelzeep en daarna ledervet, wat meer op bijenwas lijkt, weet de naam zo gauw niet.

Tuig ziet er brandje schoon uit en zeer soepel. Heb nauwelijks slijtage plekken (wel gebruikssporen uiteraard).

:wave:

SweetCalypso

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:27

Ik Doe alles met lederbalsem En als het echt vies is pak ik en vaatdoek met een beetje zadelzeep. Dan een schone nattedoek om het zeep eraf te halen. En dan gelijk als het nat is het vet erop. Dan krijg je echt supper lekker soepel leer. En het gaat er ook super hard van glansen. En ja de naden doe ik een droge doek overgeen om het overioge vet ervan weg te halen.ik vet hem sowieso om de twee weken een beetje globaal en 1 keer in de maand doe ik alles.En heb nooit geen vllekken.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:28

Inderdaad NOOIT olie op de kussens! Dan kleeft de inhoud samen en krijg je klonten en bulten.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:29

Westland schreef:
Ik gebruik al jaren Stubben zadelzeep en daarna ledervet, wat meer op bijenwas lijkt, weet de naam zo gauw niet.

Tuig ziet er brandje schoon uit en zeer soepel. Heb nauwelijks slijtage plekken (wel gebruikssporen uiteraard).

:wave:

Wij doen het ook zoo....

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:31

ik gebruik ook altijd alles van stubben
eerst zadel zeep om stof en modder en vuil te verwijderen
erna die balsem van stubben

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:11

Als je een goede zadelzeep hebt zitten daar al veel vetten in. Dan kun je alleen die gebruiken. Alleen af en toe heeft je zadel dan wat extra's nodig. Ik gebruik dus alleen zadelzeep en het leer is heerlijk soepel en voelt zacht/glad aan. Alles behalve droog.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:32

Ik maak het eerst schoon met zadelzeep en dan vet ik het in met een klein laagje lederolie.
Vroeger gebruikte ik ledervet, maar ik vind het zo een gedoe dus ben ik overgeschakeld op olie omdat het makkelijker is.

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:41

Ik vraag me 1 ding af, hoe krijgen jullie je zadel zo smerig dat je zadelzeep nodig hebt om hem schoon te krijgen? Ik heb nog nooit zadelzeep op een zadel gebruikt. Alleen vet en het zadel heeft er altijd als nieuw uitgezien.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:42

gewoon afvegen met babydoekjes en erna invetten

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:46

Ik heb een zadel met dikke kniewrongen. Die mag je dan ook niet invetten?? Als er iemand tips heeft wat dan wel mag, want de randen aan mijn kniewrongen worden snel vaal.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:52

CalvinM schreef:
Ik vraag me 1 ding af, hoe krijgen jullie je zadel zo smerig dat je zadelzeep nodig hebt om hem schoon te krijgen? Ik heb nog nooit zadelzeep op een zadel gebruikt. Alleen vet en het zadel heeft er altijd als nieuw uitgezien.

als ik een keer in de binnenbak heb moeten rijden :j soms is de binnenbak echt stoffig en is mijn zadel echt smerig en ik heb en snor :D

Ik wist helemaal niet dat olie slecht was?? naja ik heb lucht in mijn kussens dus er zal niks kunnen gaan kleven enzo haha maar ik heb iets van balsem van stubben en dat kreeg ik bijna niet uitgewreven :n

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:05

Oh, stof neem ik altijd af met een lichtvochtig doekje, dan is het ook zo weg!

Heb je Hamanol van Stuben soms? Dat is ook zo moeilijk smeerbaar, tenzij je het eerst 5 minuten in warm water legt. Daarna is het veel makkelijker te smeren.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:06

ja die heb ik! Misschien dat dat eens een idee is het is zo moeilijk uitsmeren je blijft dikke vegen houden :n baby doekjes inderdaad maar dat zadelzeep niet echt goed is wist ik niet!

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:07

Ik heb hem ook, leg hem nu in de winter in een bak met warm water, of in de zomer in het zonnetje.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:57

CalvinM schreef:

Ik heb nog geen 1 zadel gezien die smerig is.... maar uiteraard komt er wel zweet van je paard op. Stof en etc. etc.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 15:53

Helma_Amber schreef:
LisaB schreef:

Ik gebruik zadelzeep om het stof eraf te halen, wat kun je dan het beste als alternatief gebruiken?

Gewoon een vochtig doek. ;)
Zadelzeep is alleen voor het evt. zweet van het paard, dus de onderkant van het zadel en de rand van je zweetblad, dat wat tegen je paard aan ligt. Maar gebruik je zeep te vaak, dan trekt het juist het vet eruit, en is je bescherming tegen het zweet weg.