Bitloos hoofdstel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

16Eli

Bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 16:46

Heey,

Ik wilde misschien eens een bitloos hoofdstel gaan proberen, maar je hebt zo veel soorten!
En vooral kwam ik vaak tegen iets over een kruislingssysteem, is dat het zelfde als gekruiste teugelvoering?
Toen ik dit las dacht ik dat je niet zomaar bitloos kunt gaan rijden, omdat het mij anders lijkt dan met een ''gewoon'' hoofdstel.
Iemand ervaring? Die misschien ook is overgestapt naar bitloos en hoe dat dan ging.

Alvast bedankt!

Woody2015

Re: Bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:36

Ik ben van bit overgestapt op bitloos.

Heb met een hackamore gereden maar vond de singnaalvoering veel te onduidelijk en niet geschikt voor bakwerk.

Nu rij ik met het Bitlees bridle van emiel voest.
Dat ging vanaf dag 1 super, mijn pony snapte vrij direct het wijken op druk en ook buiten heb ik net zoveel te zeggen als met bit.

Ik heb ook de Walnut kaakgekruist van barefoot geprobeerd maar vond de release veel slechter als bij de emiel voest.
Mijn pony bleef ook met zijn hoofd slaan en als ik eens meer druk moest aannemen liet die niet goed los, dat doet de emiel voest wel.
Die heeft koorden gekruist inplaats van leer waardoor de relaese beter is.

Verder vind ik het leer van de emiel voest ook verreweg het mooiste en beste met een brede neusriem en aansnoer.

16Eli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 18:00

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:13

Ik rijd zelf met een glucksrad.. dat kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.

Ik vind het echt een heel fijn systeem, je kunt de inwerking varieren, door de teugel op verschillende manieren vast te maken.

google maar eens op lg zaum, zo heet het officieel..
bijkomend voordeel, deze kan aan een gewoon hoofdstel.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:28

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 06:31

@TS, ik heb het hoofdstel uit de onderste link, dus de Birless Bridle.

De Freestyle uit de eerste link is alleen kingekruist.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 06:43

Je hebt momenteel veel verschillende soorten kruislingse optomingen zowel keel als kaakgekruisd.

-Voest
-Nurtural ( een heel fijn en duidelijk hoofdstel!)
-Barefoot
-Crossropebridle (touwhalster idee)
-Cook
-ala Cooks
-Marylot (biothane)
-Rambo multibridle
-Indian bosal (mooi gevlochten touw)

Citaat:
Toen ik dit las dacht ik dat je niet zomaar bitloos kunt gaan rijden, omdat het mij anders lijkt dan met een ''gewoon'' hoofdstel.

Je kunt zo bitloos overstappen, dat is geen enkel probleem.
Probeer het eerst in de bak uit voordat je naar buiten gaat en kijk op welk systeem je pony het beste reageerd.
Als je pony niet goed reageerd op een bepaald hoofdstel, betekent dit niet dat hij/zij niet reageerd op bitloos rijden.

16Eli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 07:18

Maartje1990 schreef:
kijk hier eens http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/index.htm

en dan bij bitloze optomingen, worden verschillende bitloze optomingen uitgetest. Zeker de moeite waard om even te bekijken!

Deze site kwam ik inderdaad tegen toen ik gister wat meer informatie ging zoeken.
Ik weet nu wel dat ik ieder geval de teugels aan de onderkant wil hebben ipv aan de zijkanten..
Ik denk opzich dat touwhalster het beste is om eens te proberen.
Wat denken jullie? Die kwam wel goed uit die test.

palisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:55

Ik heb een week geleden een indian bosal ( kin-gekruisd) besteld bij diereninpastel.nl
Ik heb mijn westernhoofdstel gehouden en heb een indian bosal er aan vast gemaakt. Hier heb ik ook gelijk gevlochten western teugels besteld.
Zo kun je nl op een goedkopere manier proberen of bitloos wat voor je is en daarna altijd nog een duur leren bitloos hoofdstel kopen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:59

De Nurtural heb ik ook overwogen en ook goed bekeken.

Blijf mijn twijfels houden bij de met rubber onderlegde neusriem, voor een gevoelig huidje vind ik deze niet geschikt.
Verder vind ik van deNurtural de neusriem te dun.....maar dat is net wat je zoekt.
Over de leer kwaliteit was ik helaas ook niet te spreken, bij lange na niet de kwaliteit van de EMiel Voest en daarvoor vind ik de Nurtural te duur.
Je hebt ook de biothane uitvoering, die is goedkoper.

Kwa inwerking spreekt de Nurtural me wel aan ;)

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:02

Het is maar net wat je doel is met je paard. Als je lekker gewoon recreatief gaat rijden kun je ook een touwhalster kopen of gewoon een sidepull. En het hang ook maar net af wat jou paard prettig vind en waar hij goed op reageerd. Mijn paard hou dus niet van iets straks om zijn hoofd, dus die rijd ik met een touwhalstertje.

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:03

Ik ben ook overgestapt op bitloos. Emiel Voest heeft prettige hoofdstellen, alhoewel ik zelf met een touwhalster of neckrope rijd. Hier reageert Blue het beste op. Is dus echt per paard verschillend.

Als je nu al een touwhalster hebt, kan je daar iedergeval mee kijken of je paardje wijken voor druk begrijpt.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:23

Ik heb ook een tijdje met touwhalster gereden, maar als ik in galop ging dan nam ik de teugels een beetje aan en daarvan raakte mijn pony een beetje in paniek.
Uiteindelijk heb ik overwogen om met stalhalster te rijden omdat dit de druk beter verdeeld en dit werkt aardig.
Alleen zoek ik voor het fijnere werk toch een écht bitloos hoofdstel. Ik wil graag de walnut van barefoot eens proberen. Eerst had ik de nurtural overwogen, maar ik vind hem te duur. Ik moet mijn moeder wel nog overtuigen om de walnut uit te proberen voordat ik hem koop. Ik vind dit echt een mooi hoofdstel, maar het moet ook werken op mijn pony ;).
En nu begin ik weer te twijfelen omdat ze hier zo enthousiast zijn over die van Voest.
Sidepull vind ik te weinig inwerken en kingekruist spreekt me ook niet echt aan. Hackamore en glucksrad spreekt me totaal niet aan, die vind ik te scherp werken want ik wil toch met lichte druk rijden.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:01

In eerste instantie waren wij ook heel sceptisch over de nurtural, maar het op diverse paarden te hebben geprobeerd zijn we er enthousiast over geworden.
Zelfs bij het zeer gevoelig huidje van de draver en de arabier.
De neusriem blijft mooi op zijn plaats door het rubber zonder zijn sporen achter te laten.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:18

Ok, ik denk wel dat het een goede inwerking heeft. Een tussenweg voor sidepull en kaakgekruist.
Leen jij ook hoofdstellen uit? Aangezien je er zoveel hebt. Ik kan je site niet bekijken want er zit volgens mijn virusscan een virus op :s.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:02

Misschien even langs komen in het topic over het micklem hoofdstel. Is een multifunctioneel hoofdstel met o.a. vele bitloze mogelijkheden

Sanott

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:23

Ik rij soms met een side pull. Ik vind het fijn buiten, maar niet genoeg voor dressuur rijden.
Of ik rij ook soms gewon met een halster:
Afbeelding

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 19:47

Stomme vraag missschien: maar hoe werkt die nurtural dan in?
Heb wel div. engelse sites gevonden maar 't geluid op mijn computer is niet echt je van het.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:20

mirkip schreef:
Stomme vraag missschien: maar hoe werkt die nurtural dan in?
Heb wel div. engelse sites gevonden maar 't geluid op mijn computer is niet echt je van het.

Op www.stalsteenke.be vind je meer informatie ;). Het is een combinatie van kaakgekruisd en sidepull. De nurtural werkt iets meer in als een sidepull en iets minder als kaakgekruisd door de circle X.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:18

Aha, thanks!
Ik zie het...
Maar toch blijf ik die gekruiste systemen niet zo fijn vinden denk ik... (althans bij het vorige paard wat ik reed).

16Eli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 10:16

Bedankt voor de informatie :D
Ik ga ook even kijken op bitloos.nl en ik denk dat ik eerst een touwhalster ga proberen.
Hoe zit het als je er dressuur mee wilt doen?
Want ik rij eigenlijk dressuur met mijn merrie, maar ik dacht bitloos te doen als afwisseling en alles. maar als je ook netjes dressuur kan rijden zonder bit vindt ik dat wel de moeite waard om te proberen :)

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 11:56

Ik heb geprobeerd met touwhalster, maar ik vind het onhandig om dressuur mee te doen ;). Ik ben terug overgeschakeld op stalhalster omdat dit de druk over een groter oppervlak verdeeld.
Nu ben ik aan het kijken voor een bitloos hoofdstel.

16Eli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 17:28

Oké en een stalhalster werkt wel voldoende??

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:31

Ik vind persoonlijk van wel, alleen is het niet gemaakt om te rijden ;). Als je de teugels onderaan vast maakt heb je hetzelfde principe als een touwhalster. Als ik op buitenrit ga, gebruik ik wel een touwhalster.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:32