Ligt dit zadel goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DUDIEFOREVER

Ligt dit zadel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 10:32

Wat vinden jullie, ligt dit zadel goed?
Niet te ver naar achter bedoel ik.

Afbeelding

Geen idee of dit hier goed staat. :=

CM_

Re: Ligt dit zadel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:33

Bokt is geen zadelmaker, plus dat ook een zadelmaker live moet zien en voelen of een zadel goed ligt.

Wat ik in elk geval wel zie is een zadel waar veel rommel onder gestopt is, wat de pasvorm niet ten goede komt.
Verder lijkt het zadel inderdaad wat aan de lange kant voor deze pony.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 11:39

WD V -> Har

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 11:41

Vanaf bokt kan je moeilijk behoordelen of het zadel goed aansluit, je kan ook niet voelen op bokt waar de lendenen beginnnen en de schouderbladen precies liggen. Ook kan je niet zien hoe het zadel zich houd in beweging. Daarnaast is de pasvorm controleren niet aan te raden met zoveel rommel eronder. Kortom: gewoon een zadelmaker bellen ;)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 11:45

Maak eens een foto van het zadel op je paard zonder alle bontjes en dekjes eronder en erop.
Dan kun je zo wie zo al beter zien hoe het ligt al hoewel we dan nog steeds geen zadelpassers zijn.
Nu kun je eigenlijk niets zien hoe het ligt door al het spul wat je er op en eronder hebt.
Waarom heb je dat eigenlijk.
Een goed passend zadel hoeft namelijk geen bontje eronder want dan maak je de ruimte van de boom alleen maar smaller waardoor een goed passend zadel alleen maar gaat knellen.
Heb je het eronder omdat het zadel te breed is dan zo ik ook verder kijken want ook dan past het niet.
Het zadel moet goed liggen zonder alle dingen erop en eronder.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 12:26

Net wat de anderen al zeggen, eerst een foto maken zonder dekjes e.d. eronder en ok even het zadelbontje eraf halen. Nu ku je amper iets zien. Zonder dat alles is al lastig genoeg vanaf een foto ;)
Wat ik wel zie is in ieder geval dat je zadel zeker niet te ver naar achteren ligt, ik vermoed dat ie zelfs nog verder naar achteren moet liggen en dan is het zadel wrs te lang. Ook is het bontje wat onder het zadel ligt te klein. De bontrand (is sier) moet er er ook aan de achterzijde geheel onderuit komen. Nu liggen de uiteinden van de kussens op de bontrand en das niet goed.

0opeeto0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 15:59

Ziet er opzich goed uit.
Probeer eens met je hand onder de zijkant van het zadel door te gaan.. als je een erge druk voelt op bepaalde punten heb je drukplekken. Het zadel is volgens mij niet de lang hoor!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 16:12

Laatst bijgewerkt door Myca op 10-04-10 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 16:42

Idd foto's maken zonder dekje, zo kunnen wij niets zien. Verder word een zadel gepast zonder een dekje en bontje. Dus laat dat bontje ook beter achterwegen. Daarmee verpest je de pasvorm van het zadel.

Edit: Zo beter?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-04-10 16:57, in het totaal 3 keer bewerkt

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:16

Zo vanaf de foto is het moeilijk te beoordelen. Maar volgens mij ligt hier een veel te groot zadel op deze pony. Hoeveel inch is het zadel? Lijkt of hij over het dragende deel van de rug heen gaat. Voorbij de T18. Beste is om een goede zadelpasser te laten komen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:29

Zo op het oog ligt het zadel wel op de juiste plaats , en valt de lengte ook goed mee hoor.

Maar dat zegt verder nog niet zoveel over de preciese pasvorm :)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:33

Kwa pasvorm kun je vanaf een foto weinig zeggen.

Maar dit zadel is niet te lang ;) mits hij nu goed achter de schouder ligt.
Hij komt nu niet voorbij de 18'de rib.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:42

Ehm, volgens mij is haar vraag niet bedoelt om te beoordelen of de pasvorm goed is, maar of het zadel niet te ver naar achteren ligt. Dus of het op de goede plek ligt.
Te ver naar achteren liggen vind ik niet, ik vraag me zelfs af of hij wel helemaal achter de schouder ligt. over de pasvorm en de lengte van het zadel valt zo heel weinig zinnigs te zeggen, maar dat is al meerdere malen aangegeven.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 11:03

Het bontje heb ik allang verkocht, daar rijd ik al niet meer mee :).
Het zadel past ook goed, maar het gaat me er gewoon om of jullie hem te ver vinden liggen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:10

DUDIEFOREVER schreef:
Het bontje heb ik allang verkocht, daar rijd ik al niet meer mee :).
Het zadel past ook goed, maar het gaat me er gewoon om of jullie hem te ver vinden liggen.

Lijkt me toch verstandiger dit zelf te testen (of iemand met verstand van het skelet van een paard) of je zadel zonder alle bontjes etc over de thoracale wervel nummer 18 heen komt. Van een foto is dat namelijk niet de beoordelen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:11

Moderatoropmerking:
Wellicht kan iedereen nog even goed naar de vraag van de TS kijken? TS vraagt of het zadel niet te ver naar achteren ligt, over pasvorm wordt niets gevraagd dus voor zover dit te beoordelen is, graag ontopic blijven reageren.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 11:11

Ik heb het zadel uiteraard gepast zonder dekje etc
Gewoon los erop.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:13

Wat leest iedereen toch slecht!
het gaat erom, of het zadel op de goede plek ligt, niet of hij past.

Ik denk dat hij goed ligt. Hij moet niet verder naar voren.
Waarschijnlijk is dit zadel wel te lang voor deze pony, maar da's een andere kwestie. laten we het zo zeggen; verder naar voren leggen is geen optie.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:14

Loes'sCorner schreef:
Kwa pasvorm kun je vanaf een foto weinig zeggen.

Maar dit zadel is niet te lang ;) mits hij nu goed achter de schouder ligt.
Hij komt nu niet voorbij de 18'de rib.

Het gaat om de plaats waar de T18 zit, dit kan zeer vertekend zijn. Heb gisteren een nl een paard gezien waar de 18de rib zeer ver naar achter lag maar de aanhechting aan de wervels zeer ver naar voren. Dit zeer grote paard kon maar een 17" zadel op zijn rug hebben!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:19

beantsje schreef:
Wat leest iedereen toch slecht!
het gaat erom, of het zadel op de goede plek ligt, niet of hij past.

Ik denk dat hij goed ligt. Hij moet niet verder naar voren.
Waarschijnlijk is dit zadel wel te lang voor deze pony, maar da's een andere kwestie. laten we het zo zeggen; verder naar voren leggen is geen optie.

Volgens mij is het heel simpel allemaal, je zadel mag nooit voorbij de T18 komen! Dus alle andere antwoorden etc. zijn lijkt mij overbodig. Van een foto is dat niet te beoordelen, je moet dit voelen.
Volgens mij kan er nu een slotje op dit topic. :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:35

Schangah schreef:
Volgens mij is het heel simpel allemaal, je zadel mag nooit voorbij de T18 komen! Dus alle andere antwoorden etc. zijn lijkt mij overbodig. Van een foto is dat niet te beoordelen, je moet dit voelen.

Als dat volgens jouw het enige is, dan leg je het zadel toch wat verder naar voren? Want dáár gaat TS haar vraag over, of hij op de goede plek ligt of verder naar voren moet. Niet of hij wel of niet voorbij de T18 mag komen. Als je dan jouw antwoord geeft, dan is de logische conclusie dat hij dus te ver naar achteren ligt. Terwijl dat helemaal niet het geval is!

Het zadel ligt niet te ver naar achteren, of hij nu wel of niet past en of hij nu wel of niet te lang is. En of hij te lang is, is inderdaad niet te beoordelen vanaf een foto. Wat wel te zien is, is dat het zadel is geen geval verder naar voren neergelegd moet worden.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:41

Ik vind dat de singel wel fel van voor zit. Als je paard nu zijn voorbeen naar achter brengt (zoals bij bv stap) dan gaat die singel wel vervelend in de weg zitten voor hem... Daarnaast als je het zadel dan maar wat naar achteren doet (zodat er bij de voorbenen meer plaats is) gaat het zadel op de lendenen liggen en dat is ook weer niet goed (maar daar gaat die topic niet over)....

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:43

IMO is het zadel ets te groot... Dus dat hij voor goed ligt, maar te ver over de rug gaat.(te lang)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:00

Schangah schreef:

Het is nooit een oplossing om een zadel verder naar voren te leggen.
dit zadel ligt op de correcte positie. Of het verder past, is een hele andere vraag.

Overigens leggen de meeste ruiters het zadel te ver naar voren.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:11

Moderatoropmerking:
Er zijn weer offtopic reacties verwijderd. Nogmaals. lees de vraag van de TS, kun je nog een nuttig andwoord toevoegen, heb je nog advies voor de TS aangaande het wel of niet te ver naar achteren liggen van het zadel doe dat dan, heb je niets nuttigs toe te voegen aan dit topic reageer dan aub niet, de TS heeft daar niets aan.