Zadel voor gevoelige liezen/heupen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Zadel voor gevoelige liezen/heupen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 11:52

Ik heb een probleem, en kan nog niet echt een oplossing vinden, dus ik hoop hier dat er mensen zijn die me wat tips kunnen geven in type en soort zadel.

Mijn probleem: Ik heb pijn in mijn liezen en heupen na het rijden. Soms niet zo heel erg last van, maar de laatste weken heb er meer last van dan niet. Niet goed dus. Zelf denk ik dat de wrongen en de zitting de schuldigen zijn. Op mijn springzadel heb ik namelijk aanzienlijk minder, zeg maar geen last. Type vlakke zit.

Ik heb al wat rond gegoogled en vind alleen maar artikelen over hoe belangrijk het is dat het zadel op een paard past etc etc etc. nergens vind ik goede artikels over anatomie mens en zadels. Nu heb ik wel een makkelijk paard waar donders veel standaard maatwerk oppast zonder er teveel aan te laten sleutelen. Dus op dat gebied heb ik gelukkig weinig berperkingen.

Op dit moment loopt hij onder een boommaat 33 en daar is niks aan gesleuteld. Mijn beide zadels hebben dezelfde maat en dezelfde merk. Maar ik kan dus niks met mijn dressuur zadel.

Wie herkent dit en heeft de gouden tip voor mij kwa merk en type.

Tips over zadels met een diepe en dus dwingende zit heb ik niks, want dat zal mijn klacht juist verergeren ipv verbeteren.

_Noah_

Re: Zadel voor gevoelige liezen/heupen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:04

Heb je al naar een WoW zadel gekeken, daar kun je de zitting en wrongen zelf samenstellen.
Ik had altijd last van mijn liezen met rijden, maar met mijn WoW helemaal niet meer!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:25

Ik heb problemen met mijn bekken en rijd op een Wow. Ik heb wel een diepe zit en veel kniewrong, maar dat is een kwestie van zelf voelen denk ik. De diepe zit van een wow is heel anders dan de diepe zit van bv euroriding.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:29

Zo heb ik bv een WOW met een vlakke zit en voldoende kniewrong, maar niet dwingend.
Zoals dus eerder vermeld is het dus helemaal naar het paard, maar óók naar de ruiter aan te passen.

Tamara_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:30

Albion SLK of de Albion Ultima SLK

Super zadel!

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:14

maar heb je ook WOW springzadels??

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:16

Ja :D
Ik wissel de zweetbladen zelf, dus de ene keer een dressuurzadel, de andere keer een springzadel.. :D

Afbeelding

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:19

Ik persoonlijk zou de zoektocht beginnen met waar de pijn vandaan komt. Voor het zelfde geld heb je een beperking in de beweging van de heup of is het puur een houdingsverhaal. Nu moet je het doen met gebruikservaringen van anderen waarvan je niet weet of zij dezelfde oorzaak hebben :)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 14:24

sjakie schreef:
Ik persoonlijk zou de zoektocht beginnen met waar de pijn vandaan komt. Voor het zelfde geld heb je een beperking in de beweging van de heup of is het puur een houdingsverhaal. Nu moet je het doen met gebruikservaringen van anderen waarvan je niet weet of zij dezelfde oorzaak hebben :)

Dan zou ik al eerder last moeten hebben gehad en dan zou ik ook met mijn springzadel last hebben gehad. Ik ben nagekeken en er is niks afwijkends te vinden en het is puur overbelasting.

Een wow is ideaal, alleen duurt het zeker nog een jaar voordat ik daar geld voor heb. Zolang kan ik echter niet meer wachten. En ik wil geen 2e handse WOW, want daar schiet ik niks mee op. Want die is nog niet afgestemd op mijn wensen.

Ik zoek dan ook eerst vervanging voor mijn dressuur zadel. Mijn springzadel blijft eerst, daar heb ik helemaal geen problemen mee. Nu zal het zadel wat er komt ook niet 100 % mijn wensen zijn, maar als ik dan een jaar of anderhalf weer pijn vrij kan rijden vind ik dat wel prima

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:36

Ik heb last van snel ontstekende heupen door fibromyalgie en voor mij is het vooral van belang dat de zitting bovenaan heel smal is. Ik kan best onderaan veel kniewrongen hebben mits mijn bovenbeen zelf bovenin niet te breed geplaatst moet worden.
Zadels waar ik fijn mee kan rijden: Passier, Prestige, County.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 17:32

er zijn zadels met een smallere zit, ik weet ze zo niet, maar dat scheelt aanzienlijk in de breedte tussen je benen/liezen

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:12

ik heb dat ook wat jij omchrijft, en dan tijdens het rijden straalt het uit naar mijn benen. Mijn liesen en/of heupen doen dan pijn, en ik kan na hhet rijden bijnan iet af stappen. vooral na lange stap ritten heb ik het. Ik had een zadel met veel wrong, en een vrij vlakke zit, en ik heb nu een zadel met weinig wrong en vlakke zit, en op beide heb ik het. Ik heb helaas de tip niet voor je..

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:33

femmefatale1 schreef:
Ja :D
Ik wissel de zweetbladen zelf, dus de ene keer een dressuurzadel, de andere keer een springzadel.. :D

cool! wist niet dat dat kon. maar kan iemand my uitleggen wat er nou zo byzonder aan dit zadel is??

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:55

Wat is er 'zo bijzonder' aan..? >;)
Je kan het zadel samen stellen zoals je het hebben wilt, en het blijft aanpasbaar.. (bv zweetbladen :+ )
Bovendien zijn de kussens met lucht gevuld en hierdoor heb je nooit een drukpunt, want lucht verplaatst zich als de spieren bewegen.

Verder is de zittinmg voor de ruiter superzacht, en de doorgang bij het bovenbeen erg smal..
Daarmee is rekening gehouden met de anatomie van de mens :D

Dat is in grote lijnen 'zo bijzonder'.. :D
Laatst bijgewerkt door Casarell op 09-04-10 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Elynia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:59

Ik had ook vaak last van mijn heupen toen ik op (weliswaar verschillende) zadels reed op de manege, nu rij ik
altijd op een WOW zadel en nergens last meer van! Ze zitten ook erg comfortabel.

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:53

ok thnx ;)

ik heb net een super mooi prestige zadel gekocht.. beetje jammer achteraf, ik had zo te horen ook wel WOW willen proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:33

ik heb ernstige heupklachten, eigenlijk altijd. Weinig aan te doen volgens ziekenhuis en fysio. Zij raadde aan minder te gaan rijden.

Sinds een maand in het bezit van een Wow en ik kan je een ding vertellen, de klachten zijn met 75% afgenomen!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:47

Goed te horen Vonneke +:)+
Alles goed verder??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:51

Prima! Aan het afstuderen dus alles is nu een beetje te druk!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:53

Misschien kun je een BR zadel proberen
Ik heb zelf de BR Competition, echt nagenoeg geen wrong en ook absoluut geen dwingende zit

Dit model is wel al een vrij oud model, maar worden nog vrij vaak te koop aangeboden (ook bij zadelmakers)

Kleine indicatie van de kniewrongen
http://i26.tinypic.com/29msraf.jpg
En het zadel
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DUYHPQ66.jpg
(even ter indicatie van het model, let niet op hoe hij op t paard ligt)

Ik heb werkelijk waar geen flauw idee of het je klachten zal verminderen, maar als je zo'n zadel ergens op proef kunt krijgen dan is het misschien het proberen waard

Succes

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:34

Misschien sla ik de plank volledig mis hoor, maar zou een IJslanderzadel of een relatief smal Westernzadel niets voor jou zijn? Die geven vaak een wat vrijere zit en wat meer ruimte voor het bekken dan sommige dressuurzadels doen. Je hebt ook minder last van wrongen of een gedwongen houding.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 07:32

Femmefatale, op de foto, die mogelijk vertekent, vind ik het zadel wel erg achterover liggen, dit valt me wel meer op bij wow, zie je ook de beugel die hoort recht onder het zwaartepunt te liggen en dat doet die niet

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 07:37

pantarhei schreef:
Femmefatale, op de foto, die mogelijk vertekent, vind ik het zadel wel erg achterover liggen, dit valt me wel meer op bij wow, zie je ook de beugel die hoort recht onder het zwaartepunt te liggen en dat doet die niet

Op die foto ligt het idd wat achterover.
Maar als je goed kijkt zie je ook dat het slangetje van de kussens eruit hangt, zodat het opnieuw gevuld kan worden met lucht.
Dit was nl tijdens het afleveren van het nieuwe zadel, en moest de lucht nog afgestemt worden op het paard ;)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 07:42

wij kijken na het paard altijd naar de bouw van de ruiter

als je smal in de bekken bent (heeft dus niks te maken met slank of dik etc) kan je niet op een te breed zadel

je zit dan te breed (je kan dus niet op je zit sturen de binnen been spier raakt dan et zadel niet)
knieen kunnen dan niet aan het zadel
en dus de enkels niet recht en de tenen niet anders dan naar buiten

het een leid tot het ander
last van je heuben onderrrug knieen enkels
en ... geen duidelijke communicatie (zithulp) naar je paard mogelijk

en geloof me anders om .. breed mensch op smal zadel is ook alles behalve lekker :o

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 07:50

Ik heb precies hetzelfde gehad, altijd pijn in mijn heupen en lies. Ik heb toen een paar jaar op dit zadel gereden:
Afbeelding

Het is een Caprillie Bates zadel met verwisselbare boom en de wrongen zijn afneembaar/verplaatsbaar. Fijn zacht zadel met inderdaad ook een vrij vlakke zit. Doordat het wel zacht is zit het wel lekker (vlakke zadels zijn vaak vrij hard vind ik).

Zadel is nu btw weer te koop, ik wil graag een dressuur. ;)