Zadel van 38cm lang (kussens) Bestaat dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sisco4life

Zadel van 38cm lang (kussens) Bestaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 14:51

Na veel zoektochten met mijn zadelmaker naar een passend zadel begin ik toch wel erg wanhopig te worden...

Zadelmaker 1:
Om heel kort door de bocht te gaan, betreffend persoon heeft mij geen passend zadel aangemeten. Er was aangegeven dat het een moeilijke klus zou zijn om het zadel passend te krijgen, echter was zij van mening dat dit kwam door de "scheve" rug van mijn paard. Uiteindelijk heb ik voor €1200 een 2de hands zadel op maat gekregen, welke nog steeds schoof. Dit zou na training over gaan... Echter heb ik nog geen 2keer met dit zadel gereden aangezien ik een ander (passender) zadel aangeboden kreeg (te leen) van vrienden, Dit is ruim 1,5 jaar geleden gebeurd. Nooit meer omgekeken naar mijn "oude zadel". Terug gaan naar betreffende zadelmaker is geen optie, deze rekent dan gewoon weer kosten door terwijl ik het daar niet mee eens ben aangezien ik betaald heb voor een passend zadel, en ik nogsteeds geen passend zadel heb.

Zadelmaker 2:
Persoon heeft het zadel van zadelmaker 1 gepast, deze bleek totaal verkeerd te liggen. Het zadel was veel te lang, drukte op de schoft en nieren, lag "los" op de rug en ga zo maar door. Vervolgens heeft zij een aantal zadels opgelegd, allemaal hetzelfde probleem: ze zijn te lang/ er is te veel ruimte onder de rug. Vervolgens is het paard opgemeten alvorens een aantal fabrikanten gebeld zijn. Geen van allen zegt deze maat te kunnen leveren. Er bleek een merk, Massimo, geschikt te zijn voor paarden met een zeer korte rug. Zadel zou 1200 euro kosten, dan had ik een nieuw zadel op maat.

Gisteren, telefoon: het massimo zadel zou bij nader inzien niet gaan passen. Enkele zadel dat nog op maat te maken is is een Albion á 2400 euro. Heel simpel: dat geld heb ik niet. 2de hands is het zadel niet te vinden (K4 met teruggewerkte kussens en een speciale boom). Zadelmaker 2 zegt mij verder niet te kunnen helpen.

Vandaar dat ik nu eens een topic op bokt plaats, misschien heeft iemand van jullie ook zo'n pony staan welke uiteindelijk wel een passend zadel heeft gevonden. Dat zou super zijn :)

De eissen/ problemen:
- hoge schoft
- scheve bespiering in de schouders
- korte rug, kussens mogen eigelijk niet langer dan 38 cm zijn (en dit is extreem kort)
- mijn kont moet erin passen, min. 17''
- GEEN zadel van €2000. 2de hands moet het zadel dus ook te verkrijgen zijn.

Wanneer er weer zadels voorbij komen die aan de eissen voldoen kan ik weer naar mijn zadelmaker stappen. Op dit moment zitten we gewoon een beetje vast.

Alvast bedankt voor het lezen :)

Ginoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:56

ik weet niet of je op dit antwoord zit te wachten maar ik denk dat je alleen boomloos nog overhoud....

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:56

ik weet niet of Daaleman het gaat redden, maar daar steken de kussens iig niet uit :)

Ik weet alleen wel dat het lastig is om die 2e hands te verkrijgen, gezien het een wat 'ouder' merk is (en weinig aan reclame doet). Dus er zijn wel zadels van in de omloop maar ik weet niet:
A of ze ze met 38 cm kussens hebben
B of je er 2e hands aan kan komen.
(Daaleman is namelijk maatwerk)

Nieuw Daaleman zadel zit je helaas wel weer aan de €2000

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:57

Ik zou inderdaad ook een Massimo zeggen. Heb zelf ook een paard met zeer korte rug en heb ook een Massimo besteld.
Mijn zadel heb ik bij Green Distance besteld, ik weet dat er in de tijd dat ik mijn zadel ging bestellen nog een meid was die ook een Massimo wilde, maar haar paardje had ook een te korte rug.
Nu weet ik dat Esther van Green Distance haar een Trekker zadel heeft aangeraden, dit heeft nog kortere kussens en past wel op de rug van haar paard.
Ik weet niet precies hoe lang die kussens van de Trekker zijn, anders moet je eens op de website van Green Distance kijken, daar staat meer info over die zadels :)
Laatst bijgewerkt door Vankje op 31-03-10 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:58

Ginoya schreef:
ik weet niet of je op dit antwoord zit te wachten maar ik denk dat je alleen boomloos nog overhoud....

Zou me niet verbazen als dat te lang is.. :\

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:59

Jouw probleem ga je waarschijnlijk niet oplossen onder de 1800 euro. Je kunt naar Albion en WOW en MSFC zadels kijken aangezien die een kleiner kussen op een grotere zitting bieden. 38 cm is trouwens gelijk aan 17 inch (omgerekend). 17 inch zadels zonder kussen dat uitsteekt zou theoretish passen. ga gewoon naar een winkel en neem een meetlint mee om een idee te krijgen.
Voor een echt scheef paard ga je al snel naar een lucht zadel en dat is nog duurder. Wil je dat niet dan zul je eerst je paard aan de longe recht moeten maken en dan verder zoeken.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 31-03-10 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:00

Massimo en boomloos idd.
Al zal 17 inch geen 38 cm halen :n
Je hebt hele mooie boomloze zadels, oa van Startrekk, dat dressuurmodel is gewoon een engels zadel om te zien. Die kussens zijn ook nog 48 cm, maar omdat deze flexibel is en dus minder druk geeft zou dat misschien nog kunnen?
Zo heeft mijn pony 50 cm zadelruimte, de massimo 17,5 inch is nét aan, eigenlijk te lang. Maar heeft wel een vlakke zit (vzh model) waardoor ik ook in een 17 inch zou passen. Misschien kan je dan een 16,5 proberen? Die staat ook eentje te koop bij EA op bokt.

Ik kan hem voor je opmeten vanavond, maar dan heb je de maat van een 17,5 dus weet niet of dat zin heeft?

Daan_Romi

Re: Zadel van 38cm lang (kussens) Bestaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:04

Hulsebos heeft ook wel goedkopere 2ehands zadels die ze goed op maat kunnen maken. Kost je dan wel ruim 1000, maar geen 2000.

Mijn nicht heeft een zelfde soort probleem gehad. Ik kan haar eens vragen om het mobiele nummer van die zadelmaker?

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:04

Dit is de Trekker http://www.greendistance.nl/index.php?id=105
Zoals ik begrepen heb is dat semi-boomloos, meer info vind je in de link.

Scheefheid kun je inderdaad beter eerst aan longe of met werken aan de hand oplossen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:05

ik ga ook even volgen want zit met een gelijkaardig probleem. Paard heeft een extreem korte rug en bijna alle "standaard" zadels zijn te lang met alle gevolgen vandoen...

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:05

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:08

idd, ijslander zadels, daar zij m'n zadelpaster iets van. dat in geval van nood dit een optie zou kunnen zijn :))
was ik al vergeten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:10

petitparis schreef:
idd, ijslander zadels, daar zij m'n zadelpaster iets van. dat in geval van nood dit een optie zou kunnen zijn :))
was ik al vergeten

Doorgaans niet geschikt voor een hoge schoft helaas.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:18

misschien zoeken naar een tweedehands WOW 16"? bij en wow kun je bv 17"zitting op 16" kussens zetten. alleen nieuw zijn ze weer boven je budget helaas...

wat heb je trouwens met dat eerste niet passende tweedehands zadel van 1200 euro gedaan? kun je dat niet verkopen eerst voor meer budget?

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:20

Je kan de prydi zadels volgens mij ook op maat laten maken dmv een headplate ofzo. Maar dan zou je even moeten mailen. Dit zijn in ieder geval wel korte zadels met een zit die naar dressuur neigt.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:28

Ik heb een hele goede zadelmaker bij mijn pony gehad met hetzelfde probleem. Verschillende zadelmakers er bij gehad en uiteindelijke jarenlang met niet passende zadels gereden (bleek later). Het meisje wat op de pony rijdt (ik ben zelf te groot en te oud voor de pony) had ook een wat grotere inch maat nodig dan de echt kleine ponyzadels. Daarbij wilde ik graag een dressuurzadel en geen vzh.
Het is uiteindelijk een mooi, nieuw, donkerbruin dressuurzadel geworden, op maat gemaakt, en ik geloof dat het uiteindelijk nog onder de 1000 euro is gebleven. De pony beweegt en loopt als nooit tevoren en heeft zich tot een echte blikvanger in de ring ontpopt. Dit was eerder ook al wel zo, maar dan puur op uitstraling en de beweging die hij van nature al had. Nu heeft hij net dat beetje extra lossigheid gekregen en ik denk echt dat het door het zadel komt.
Ik weet niet waar je woont, maar mijn paarden staan in een dorpje vlakbij Zwolle-Deventer. Als dat bij je in de buurt is wil ik je wel de naam van de zadelmaker pben?
Laatst bijgewerkt door nina88 op 31-03-10 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:29

ik zal mijn zadel eens opmeten, heb het zelfde probleem gehad en ben bij een hele goede zadelmaker gekomen die 2 stubben zadels voor op maat heeft weten te maken :D

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:36

Is thorowgood niks deze hebbe namelijk een cob versie voor hele korte paarden. ik heb namelijk een ultra korte haflinger.
Ze zijn tweedehands voor een leuke prijs te krijgen en nieuw rond de 550

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:43

justSaar schreef:
ik zal mijn zadel eens opmeten, heb het zelfde probleem gehad en ben bij een hele goede zadelmaker gekomen die 2 stubben zadels voor op maat heeft weten te maken :D

Weet je ook de modellen van die Stübbens en wat voor kussens eronder zitten?

Heb nl. een vergelijkbaar probleem... kort paard. En m'n 36 jaar oude Siegfried VSS met Franse kussens ligt supernetjes. Maar de Tristan DL (extra?) dressuur die ik een tijdje gehad heb, bleef naar voren schuiven... :=

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:14

de zadels van dabbs zijn ook behoorlijk kort en hebben geen uitstekende kussens. misschien is dat wat?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:20

Mijn paard heeft een extreem korte rug en na een lange (en dure!) zoektocht, heb ik nu een Trekker Pro Endurance (kun je laten aanmeten door Green Distance). Ik heb hem helaas niet hier thuis, dus kan 'm nu niet voor je nameten. Email Esther Groen even via haar website, www.greendistance.nl

Kan me niet voorstellen dat jouw paard een kortere rug heeft dan de mijne, want die is heel erg compact gebouwd namelijk. Maar wie weet, kan het nog extremer. ;)

Het is echt heel lastig, een paard met een extreem kort ruggetje. En ik vind het ongelofelijk dat de zadelbranche er nog zo weinig oplossingen voor heeft, terwijl ik het best vaak lees hier op bokt dat mensen kampen met dit probleem bij hun paard.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:21

Ik heb voor mijn korte ijslander ook een zadel bij Prydi laten aanmeten: een Pathfinder töltmaster. In feite "gewoon" een kort zadel met dressuurzit. Ik bedoel, het is in principe voor ijslanders, maar er zijn natuurlijk veel meer rassen die zo'n zadel passen.
Ik weet niet of deze zadels geschikt zijn voor een hoge schoft, maar ik zou eens contact met haar opnemen.
Of een anders MFSC-er.

Faraon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:23

De Massimo Tolt 1 is speciaal voor paarden met een korte rug!
Fatsoenlijke prijs: 1150 euro

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:24

Puera schreef:
justSaar schreef:

Weet je ook de modellen van die Stübbens en wat voor kussens eronder zitten?

Heb nl. een vergelijkbaar probleem... kort paard. En m'n 36 jaar oude Siegfried VSS met Franse kussens ligt supernetjes. Maar de Tristan DL (extra?) dressuur die ik een tijdje gehad heb, bleef naar voren schuiven... :=

ik heb een stubben siegfried 2 springzadel en een stubben tristan dressuurzadel

alleen er is nog weinig orgineel aan dacht ik, is echt van onder helemaal aangepast en de bomen ook helemaal om gebogen en zo ;)

ik heb zelf namelijk een engelse volbloed met korte rug, rond geribt en totaal geen schoft. moeilijk zadels vinden.
maar ik zal het zo even voor je opmeten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:25

TE5 schreef:
Ginoya schreef:

Zou me niet verbazen als dat te lang is.. :\

Boomloze zadels zijn vaak lang (met uitzondering van een paar Startrekk modellen) maar de druk zit niet over de hele lengte maar alleen onder je kont en iets daarbuiten ;) . Hierdoor kan je vaak ook het zadel over de schouder leggen en kan de schouderkop hier toch probleemloos onderdoor roteren. Het enige waar je dan wel rekening mee moet houden is dat de zitting voor de ruiter zich wel op de juiste wervels bevindt.

De Trekker kan trouwens met extreem korte kussens worden geleverd. Nog korter dan de standaar lengte waardoor het zadel voor en achter een paar cm over de kussen uitsteekt. http://www.buitenzinnig.nl Levert diverse modellen Trekker (dikke/dunne kussens, extra korte kussens, volledig suéde zitting, dikke/dunne/afneembare wrong). Ze komen langs om te passen en geven zeer kundig advies.