Zadelproblemen...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pollux

Zadelproblemen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 11:11

Hallo bokkers,

Ik heb twee jaar geleden een tweedehands KN Allegro (17,5 inch) aangeschaft. Deze lag toen heel goed vond de zadelmaker, mijn paard was toen 5 jaar oud. Echter, al snel merkte ik dat het zadel naar voren schoof. Bij het opzadelen lag het mooi achter de schouder, maar na het rijden zag ik altijd dat het zadel tegen het schouderblad aanlag. Niet goed. Ik heb toen Hans van Best Fit laten komen om het te laten checken. Helaas vond ik dat een onsympatieke man en ook liet mijn paard hem niet bij zich. De man moest onverrichter zaken weer naar huis.... Ik heb toen John Kool van Best Fit er bij gehad. Gelukkig liet mijn paard hem wel bij zich. John vond het zadel prima liggen, ook in beweging. Dus afgegaan op zijn advies heb ik nog een tijdje doorgereden. Maar mijn gevoel dat het niet helemaal goed lag bleef. Ik heb toen iemand van Braaaf Ruitersport erbij gehad. Deze heeft het zadel voor een beetje opgevuld. Voor een tijdje was ik gerust. Maar.... al snel kwam de twijfel weer terug. John Kool er weer bij. Het zadel lag toch echt goed volgens hem. Het zadel blijft echter tegen de schouder aan schuiven, zowel met als zonder bontje eronder (met bontje wel minder). Nu wil ik een zadelmaker laten komen die ik echt kan vertrouwen, want ik weet het niet meer. Misschien moet ik wel een ander zadel. Weten jullie iemand? Alvast bedankt voor jullie reactie.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:22

Bij mijn paard schuiven de meeste zadels ook naar voren. Maar dat komt omdat de singel plek van mijn paard best ver naar voren ligt. En een rechte singel trekt het zadel tijdens het bewegen dan naar voren. Als jou paardje dat ook heeft kun je het misschien ook oplossen met een speciale singel. Eentje die gebogen van vorm is. Hier wat voorbeelden.

http://www.ooteman.nl/product.asp?id=69273&sgid=48718&title=Passier%20Dressuursingel%20Anatomic

http://www.ooteman.nl/product.asp?id=69337&sgid=48718&title=Kieffer%20Dressuursingel%20Anatomic

En de curved singel van WOW is ook erg fijn. Alleen wel best prijzig voor 175,-

Billy12

Re: Zadelproblemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:44

Zelf heb ik erg slechte ervaringen met J. Kool.
Deze man heeft mij ook laten geloven dat het zadel goed zou liggen. een splinternieuw door hem aangemeten zadel.
Maar mijn paard begon te rennen als ik op wilde stijgen en kreeg zelfs angst voor het zadel. Ik heb toen iemand van het MSFC erbij gehaald. Zij heeft naar het zadel met mijn paard gekeken en er kwam dus uit dat het zadel niet geschikt was voor mijn paard. verkeerde singelstoten harde vullingen en te weinig ruimte voor de ruggengraat.

Ik ben toen voor een Wow gegaan. Via van Woensel. Zij heeft ook nog naar mijn zadel gekeken en zij kwam tot dezelfde conclusie als de mevrouw van het MSFC.
Toen heb ik een wow geprobeert. Mijn paard vond het natuurlijk nog wel eng omdat hij zadel en pijn als 1 ding zag.
Maar toen ik hem aansingelde reageerde hij al minder.
Met rijden merkte ik ook dat hij meer ging ontspannen.
Nu heb ik het Wow zadel inmiddels een half jaar en nog steeds erg tevreden. Mijn paard heeft zelfs meer bespiering in zijn rug gekregen waardoor het zadel een boommaat breder mocht. En aangezien alles aan het zadel aanpasbaar is, zal dit zadel nooit, niet passend te krijgen zijn.
Dus ik zou zeggen, probeer eens een Wow zadel, laat je informeren en kijk of je het ervoor over hebt om zo'n zadel te kopen. Soms staan ze ook 2e hands op marktplaats. Dan kan je die laten aanpassen door een wow zadelmaker.

Succes met het zoeken naar het juiste zadel. Ben benieuwt wat je uiteindelijke keus wordt.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:51

Een goed passend zadel schuift niet naar voren. Een 3punts singelsysteem kan eventueel een oplossing zijn bij bepaalde paarden (ivm bouw). Weet niet waar je woont maar ken wel een 2tal dames (MSCF) die erg goed zijn.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 11:57

@Darkness: Ik heb idd het idee dat de singelplek bij mijn merrie vrij dicht bij de voorbenen ligt. Wanneer het zadel goed ligt, komt de singel te ver naar achter te liggen. Bij beweging schuift de singel naar voren en neemt het zadel mee. Mij is al aangeraden om een voorsingel te laten maken in mijn zadel, maar daar heb ik ook mijn twijfels over omdat ik niet zeker weet of het zadel dan juist op de schouder gaat liggen. Door de singels die jij aanraadt blijft het zadel dus wel op zijn plek liggen? Dit is jouw ervaring? Ik heb nl wel het idee dat het zadel goed ligt wanneer ik opzadel en dat het alleen door beweging verschuift.

In deze foto zie je goed hoe het zadel nu ligt, voor mijn gevoel dus te ver naar voren. (foto is wel een beetje op een raar moment genomen)
Afbeelding

@Jumpgirl: ik zat al te denken aan een Wow zadel, maar dan nog weet ik niet of dit niet naar voren zou schuiven omdat de singelplek zo dicht bij haar voorbenen ligt. Bovendien heb ik daar momenteel helemaal het geld niet voor....
Laatst bijgewerkt door Pollux op 29-03-10 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:04

Ik heb hetzelfde probleem, alleen heb ik mijn Allegro destijds nieuw aangeschaft. Ook een zgn. banaansingel helpt niet bij mijn merrie. De enige singel die enigszins goed werkt is een hele simpele katoenen Cottage Craft-singel. Leder schuift zonder pardon helemaal naar voren. :\
Ingebouwde voorsingel is niet meer dan het vastmaken van de voorste singelstoot aan het kopijzer... en dan trek je die dus vast op de schoft... als ik mijn zadelmaker goed begrepen heb. Kan nooit de bedoeling zijn. Ook bij mijn Allegro ligt ie goed met het opzadelen, maar kruipt stiekem naar voren tijdens het rijden.

Waarschijnlijk is de oorzaak van mijn problemen een combinatie van de keilkussens die te ver doordragen op de paardenrug en het korte model van mijn merrie.

Ik heb een stokoude Stübben Siegfried VSS met oplopende kussens en daar heb ik totaal geen problemen mee...Ik zit in overweging om een Jaguar-zadel tweedehands te zoeken, of een vergelijkbaar model.
AfbeeldingAfbeelding
Laatst bijgewerkt door Puera op 29-03-10 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:06

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 12:23

@Puera: Ik zag op tweedehands.net een Jaguar XKC dressuurzadel te koop staan. Dit is denk ik een ouder model? Wat is zo goed aan dit zadel?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:28

Wat ik begrepen heb is dat deze zadels geschikt zijn voor paarden met een kortere rug. Geen idee of het model ouder is.

Dat zadel heb ik ook zien staan, maar die heeft een smalle boom.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:36

@ Pollux: Het zadel ligt idd voor het mooie wat te ver naar voren. Ik kan niet zien of het tegen de schouder aan komt. Dat zou ik moeten voelen. Met een curved singel schoof mijn zadel niet/een heel stuk minder meer naar voren. Ben nu alleen even zadel loos. Want een WOW paste ook niet op mijn paard. Vanmiddag word er een nieuwe aangemeten. Waarschijnlijk een Bates of Wintec. :+

*Edit: Voorsingel moet je idd niet aan beginnen. Ondingen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:40

Ik weet niet waar je woont, maar ik kan je Corry Stoker (uit Dronten, FL, komt aan huis en maakt je zadel ter plekke) en Herman van Country Mill (nijkerk, je kan daarheen met je paard, ze hebben een bak waar je kan rijden om het probleem te laten zien, en te testen of hun oplossing ook werkt) aanraden als zeer goede zadelmakers :)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:43

Ik heb helaas ook meerdere dingen over John Kool gehoord. Het lijkt er op alsof hij snel iets goed vind. Hij beoordeeld ook niet een zadel op een bewegend paard en kijkt volgens mij ook niet goed naar bepaalde scheefheden van zowel ruiter als paard als zadel. Wat je misschien ook nog onder je zadel kan proberen als meer mensen je zadel iig hebben goedgekeurd is een antislip pad.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:04

Pollux schreef:
Hallo bokkers,

Ik heb twee jaar geleden een tweedehands KN Allegro (17,5 inch) aangeschaft. Deze lag toen heel goed vond de zadelmaker, mijn paard was toen 5 jaar oud. Echter, al snel merkte ik dat het zadel naar voren schoof. Bij het opzadelen lag het mooi achter de schouder, maar na het rijden zag ik altijd dat het zadel tegen het schouderblad aanlag. Niet goed. Ik heb toen Hans van Best Fit laten komen om het te laten checken. Helaas vond ik dat een onsympatieke man en ook liet mijn paard hem niet bij zich. De man moest onverrichter zaken weer naar huis.... Ik heb toen John Kool van Best Fit er bij gehad. Gelukkig liet mijn paard hem wel bij zich. John vond het zadel prima liggen, ook in beweging. Dus afgegaan op zijn advies heb ik nog een tijdje doorgereden. Maar mijn gevoel dat het niet helemaal goed lag bleef. Ik heb toen iemand van Braaaf Ruitersport erbij gehad. Deze heeft het zadel voor een beetje opgevuld. Voor een tijdje was ik gerust. Maar.... al snel kwam de twijfel weer terug. John Kool er weer bij. Het zadel lag toch echt goed volgens hem. Het zadel blijft echter tegen de schouder aan schuiven, zowel met als zonder bontje eronder (met bontje wel minder). Nu wil ik een zadelmaker laten komen die ik echt kan vertrouwen, want ik weet het niet meer. Misschien moet ik wel een ander zadel. Weten jullie iemand? Alvast bedankt voor jullie reactie.

Ik zou er eerst een onafhankelijke zadelpasser bij laten komen. Ik heb ook ontzettende zadelproblemen gehad en merkt dat een onafhankelijk advies van iemand die niet aan een zadelmerk is verbonden erg belangrijk is. (ik start nu zelf met de MSFC opleiding).
Luister naar je paard en als jou gevoel zegt dat het niet goed ligt dan is dat meestal toch echt zo. Jij kent je paard het beste.
Bontjes zijn maar een tijdelijke oplossing. Misschien is een op maat gemaakt zadel wel een optie of eentje die je kan aanpassen. Vaak wordt de WOW dan geadviseerd, maar die lost niet alles op.
Ik moet je wel waarschuwen dat het zo kan zijn dat je volgend jaar met een goed zadel toch weer het probleem krijgt en dat het dan niet meer past. Ik heb dat nu zelf ook weer. Vorig jaar een zadel op maat laten maken en hierdoor zijn haar rugspieren ontzettend toegenomen. Zadel zal moeten worden aangepast (nieuwe boom erin).
De merken die ik zelf heb zijn de jeremy Rudge en de Kent & Masters. Deze laatste heeft een verstelbare boom, de JR heeft juist een vorm die veel schoudervrijheid biedt en het is een close contact zadel. Hierdoor ligt het zadel meer om je paard als erop.
Vraag meerdere zadelmakers om langs te komen en je kunt eventueel een zadelpasser van te voren de rug in kaart laten brengen met daaraan een advies gekoppeld welk type boom voor je paard geschikt is.
Mijn paarden moeten bijvoorbeeld een zadel hebben met een vlakke boom die in de twist veel ruimte heeft. Ze zijn nl erg breed achter de schoft. Euroridings hebben bijvoorbeeld een veel te ronde boom met opstaande siderails en ze zijn juist bij het punt achter de schoft te smal. Dat zie je niet aan de buitenkant omdat de kussens zo zijn gelegd dat er veel kamerruimte zou moeten zijn.
Succes met je zoektocht.
Laatst bijgewerkt door Schangah op 29-03-10 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 13:08

@Jouke_h: John heeft het zadel wel in beweging gezien, maar kon niets ontdekken... volgens hem lag het zadel prima en ik moest over een jaar maar weer eens bellen.
Ik denk hier dus idd anders over. Mijn merrie heeft volgens mij geen last van het zadel, ze is nergens gevoelig. Maar misschien dat het zadel haar wel enigzins in haar schoudervrijheid belemmerd. Ikzelf vind het een heerlijk zadel en zou het liever niet wegdoen als het niet strikt noodzakelijk is. Maar dat wil ik dus horen van iemand die er écht kijk op heeft. Ik ga eens informeren bij de dames van MSCF.

Misschien heeft mijn merrie wel een zadel nodig wat een beetje schuin naar voren is gebouwd zoals:http://www.de-heuvelhoeve.nl/ Albion SLK (bij dressuurzadels). Maar ja.. dat is ook een zeer prijzig zadel...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:14

Snap niet waarom ingebouwde voorsingels ondingen zijn. Is juist ideaal, zo'n voorste singelstoot, deze voorkomt dat zadels naar voren kunnen, houdt ze dus netjes op de plek waar die hoort te liggen. Schouder blijft dan juist vrij. Heel veel nieuwe modellen hebben allemaal al standaard zo'n voorsingel of er zit al een extra stukje waar de een stoot aan vast kunt laten zetten. Onze beide dressuurzadels (Albion en een Frank Baines) hebben zo'n voorste singelstoot, beiden door 2 verschillende MSCF'rs geadviseerd.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 13:32

@aslo: ik heb het niet over een ingebouwde voorsingel. Je hebt blijkbaar ook losse voorsingels en die trekken het zadel vast op de schouder als het zadel daar niet optimaal ligt.

Ik heb iemand van MSFC bij mijn de buurt gevonden. Ik heb op de website gezien dat een controle erg zorgvuldig gebeurt. Ik wacht af wat zij zegt wat er moet gebeuren. Als het idd alleen en kwestie is van het inbouwen van een voorsingel en het zadel blijft dan goed liggen, zou fantastisch zijn!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:47

Ja die losse zijn ondingen idd, maar er zijn veel mensen die ook iets hebben die 'ingebouwde' voorsingels. Das me dus een raadsel.
Maar ook de losse trekken het zadel niet op de schouder, want deze leg je dito achter de schouder en het zadel valt er tegenaan. Ze moeten wel erg strak op de schoft/net achter de schoft, anders schuift de hele boel nog naar voren en dan heb je de dubbele singel nog (die van de voorsingel en die van het zadel), das beiden echt niks vind ik.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:56

Door john Kool heb ik juist heel veel problemen gekren met de rug van mijn paard...

Nu ga ik naar www.countrymill.nl Ik ben er ZOOOOOOOO tevreden over.
De mensen zijn heel klantvriendelijk. Je kan naar de zadelmakerij zelf. Met paard, ze hebben daar een binnenbak. Daar word TER PLEKKEN je zadel nagekeken, opgevuld en gedaan. Het is echt super!
Ik zou er zeker naar kijekn als ik jou was!

Ik ben nu 100% van mijn twijfel af, en als ik wel twijfel heb, dan ga ik gewoon langs...

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:03

Ik raad ook de countrymill in Nijkerk aan. Hele vriendelijke mensen met verstand van paard en zadel. En super service.
Ze kunnen langs komen met een paar zadels, maar je kunt er ook naar toe met je paard. Voordeel daarvan is dat je meer keus uit zadels hebt.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:18

zekerweten. Maar (uhm... weet ik zelf niet meer hoe hij heet, Herman dacht ik...)
Hij is igg echt heel erg kundig. Heeft zelf ook fysiotherapie gedaan en hij heeft dus ook veel meer kennis van de bouw en spierstelsel van paarden. En dat is gewoon echt een voordeel!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:21

Heb eerlijk gezegd nog weinig goed liggende zadels gezien van J.Kool :o

Een naar voren schuivend zadel kan een combinatie zijn van verschillende factoren
Het paard heeft een steile schouder
De singelplaats zit te ver naar voren (in combinatie met een te dikke buik is ook rampzalig voor een goed liggend zadel)
Als de singelstoten dan ook nog uit de "verkeerde richting" komt schuift de singel naar voren en trekt zo het zadel ook mee naar voren
Bij een paard met erg brede wervelkolom is het van belang dat ook het kussenkanaal extra wijd is zodat het zadel mooi om het paard heen sluit
Is de ruimte tussen de kussens te smal, ligt het zadel nl bovenop de wervelkolom en schuift daardoor naar voren

Helaas heben de meeste zadelmaker te weinig kennis van anatomie zodat deze belangrijke zaken over het hoofd gezien worden

Zadelmerken die ook zadels in hun collectie hebben met een extra breed kussenkanaal zijn oa :
WOW, Exselle, Albion ,County competitior, Jaguar, Schleese, DK, Schutte
Meest engelse merken dus
Zelf heb ik tot nu toe goede ervaringen met zadelmaker (ster) Ninon schutte http://www.zadelatelier.nl

edit :toevoeging
Laatst bijgewerkt door unamie op 29-03-10 15:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:28

Unamie, ik ook niet... Hij krijgt het gewoon niet voor elkaar.... Ik weet niet wat dat is.
Door J. Kool heef mijn paard fiks littekenweefsel in de rugspieren en schouderparij. Echt geweldig, diedoor is het heel moeilijk voor haar om haar rug 100% los te laten.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 16:35

@Unamie: jij hebt mijn paard twee keer behandeld op Wennekers in februari volgens mij, Wonique. Ze had toen spierproblemen in haar lendenen. Dit is nu helemaal over, ze is weer overal lekker zacht in haar spieren. Osteopaat is geweest en heeft haar helemaal los gekregen (SI en bekken links stonden scheef). Van de DA mag ik volgende week weer voorzichtig beginnen onder het zadel, ik longeer haar nu al een week. Ik weet niet of je nog kan herinneren... Overigens zijn de spierproblemen niet (alleen) gekomen door het zadel en hadden meer met het voer te maken en doordat haar bekken en SI scheef stonden (dit waarschijnlijk doordat ze aantal rare dingen heeft gedaan op het land).

Nee, John Kool komt er niet meer bij. Misschien is het wel een kwestie van een kleine aanpassing, misschien moet ik wel een heel ander zadel... Ik weet het niet.
Op dit moment zal het zadel helemaal niet optimaal liggen omdat ze toch wat in spier is teruggevallen doordat ze drie maanden niet gewerkt heeft. Maar dat weet ik zaterdag pas, als ik er weer voor de eerste keer op ga. Er moet in ieder geval spoedig iemand naar komen kijken. Ik ga alle tips eens uitvoerig bekijken.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:34

Ja ik kan me je paard nog wel herinneren ze heeft zo'n mooi klein hoofdje :D
(tis ook weer niet zo heel lang geleden :P )

Fijn dat het beter gaat met je paard
Ze had volgens mij een vrij brede wervelkolom dan valt KN zowiezo af
Nu nog een fijn passend zadel erop dan kun je weer gaan trainen
Dan knappen ze meestal echt goed op!

Edit: typefout
Laatst bijgewerkt door unamie op 29-03-10 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:38

Ik heb dus ook twee paarden met een brede wervelkolom en ben dus ook uitgekomen bij Engelse zadels!
:j In Engeland zijn ze wat betreft de ontwikkeling van zadels veel verder als in bijvoorbeeld Duitsland. De msfc opleiding komt ook overigens daar vandaan.