Pollux schreef:Hallo bokkers,
Ik heb twee jaar geleden een tweedehands KN Allegro (17,5 inch) aangeschaft. Deze lag toen heel goed vond de zadelmaker, mijn paard was toen 5 jaar oud. Echter, al snel merkte ik dat het zadel naar voren schoof. Bij het opzadelen lag het mooi achter de schouder, maar na het rijden zag ik altijd dat het zadel tegen het schouderblad aanlag. Niet goed. Ik heb toen Hans van Best Fit laten komen om het te laten checken. Helaas vond ik dat een onsympatieke man en ook liet mijn paard hem niet bij zich. De man moest onverrichter zaken weer naar huis.... Ik heb toen John Kool van Best Fit er bij gehad. Gelukkig liet mijn paard hem wel bij zich. John vond het zadel prima liggen, ook in beweging. Dus afgegaan op zijn advies heb ik nog een tijdje doorgereden. Maar mijn gevoel dat het niet helemaal goed lag bleef. Ik heb toen iemand van Braaaf Ruitersport erbij gehad. Deze heeft het zadel voor een beetje opgevuld. Voor een tijdje was ik gerust. Maar.... al snel kwam de twijfel weer terug. John Kool er weer bij. Het zadel lag toch echt goed volgens hem. Het zadel blijft echter tegen de schouder aan schuiven, zowel met als zonder bontje eronder (met bontje wel minder). Nu wil ik een zadelmaker laten komen die ik echt kan vertrouwen, want ik weet het niet meer. Misschien moet ik wel een ander zadel. Weten jullie iemand? Alvast bedankt voor jullie reactie.
Ik zou er eerst een onafhankelijke zadelpasser bij laten komen. Ik heb ook ontzettende zadelproblemen gehad en merkt dat een onafhankelijk advies van iemand die niet aan een zadelmerk is verbonden erg belangrijk is. (ik start nu zelf met de MSFC opleiding).
Luister naar je paard en als jou gevoel zegt dat het niet goed ligt dan is dat meestal toch echt zo. Jij kent je paard het beste.
Bontjes zijn maar een tijdelijke oplossing. Misschien is een op maat gemaakt zadel wel een optie of eentje die je kan aanpassen. Vaak wordt de WOW dan geadviseerd, maar die lost niet alles op.
Ik moet je wel waarschuwen dat het zo kan zijn dat je volgend jaar met een goed zadel toch weer het probleem krijgt en dat het dan niet meer past. Ik heb dat nu zelf ook weer. Vorig jaar een zadel op maat laten maken en hierdoor zijn haar rugspieren ontzettend toegenomen. Zadel zal moeten worden aangepast (nieuwe boom erin).
De merken die ik zelf heb zijn de jeremy Rudge en de Kent & Masters. Deze laatste heeft een verstelbare boom, de JR heeft juist een vorm die veel schoudervrijheid biedt en het is een close contact zadel. Hierdoor ligt het zadel meer om je paard als erop.
Vraag meerdere zadelmakers om langs te komen en je kunt eventueel een zadelpasser van te voren de rug in kaart laten brengen met daaraan een advies gekoppeld welk type boom voor je paard geschikt is.
Mijn paarden moeten bijvoorbeeld een zadel hebben met een vlakke boom die in de twist veel ruimte heeft. Ze zijn nl erg breed achter de schoft. Euroridings hebben bijvoorbeeld een veel te ronde boom met opstaande siderails en ze zijn juist bij het punt achter de schoft te smal. Dat zie je niet aan de buitenkant omdat de kussens zo zijn gelegd dat er veel kamerruimte zou moeten zijn.
Succes met je zoektocht.
Laatst bijgewerkt door Schangah op 29-03-10 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt