[WN] zadel e.d. kopen in de USA

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

zadel e.d. kopen in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 21:51

Ik ben van plan in juni samen met mijn man op vakantie naar de USA te gaan.
Omdat de zadels e.d. daar goedkoper zijn wil ik daar een zadel kopen. En ook een hoofdstel, pad en mss nog meer spullen.
Graag wil ik tips over waar je dergelijke dingen kan kopen, hoe het zit met vervoer naar Nederland, invoerrechten en dat soort zaken.
We willen naar New York, kansas, yellowstone, denver en houston.
Het handigst zou zijn alles in Houston te kopen, want dan hoeven we er niet mee rond te sjouwen.
Ook zou het handig zijn als we jeans en laarzen juist in New York kunnen kopen, want die hebben we daar nodig om paard te rijden.

Wesco

Re: zadel e.d. kopen in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:54

Ik zou toch niet zo snel een zadel kopen, je weet nooit of het gaat passen.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:58

meissielief schreef:
Ik zou toch niet zo snel een zadel kopen, je weet nooit of het gaat passen.

Dat was ook de eerste gedachte die bij mij op kwam, maar goed.... je kan hem altijd verkopen. Als je maar even een goede zadelmaker er naar laat kijken. ;)

Weer ontopic. Ik heb echt geen idee. Veel succes met info werven.

MisterJac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 07:03

De maten van zadels in amerika vallen toch anders dan in europa. Ik heb ooit eens een billy cook pro reiner gepast in nederland, precies het zelfde zadel uit amerika laten komen, en het lag echt voor geen meter! een onvoorstelbaar andere pas vorm...dus ik zou het niet doen, tenzij je er echt veel op kan verdienen als je het in nederland kan verkopen

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:54

Is het ook niet zo dat de zadels voor de europese markt meer gericht gemaakt worden op europese paardenrassen?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:13

sorry maar wat een onzin! die zadel worden gewoon geimporteerd vanuit de usa. echt niet speciaal gemaakt voor de (kleine) europeese markt

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:20

Daarbij rijden veel mensen op quarters en paints die geimporteerd worden vanuit Amerika. Of een fokproduct uit twee Amerikaanse paarden. Zou een beetje mal zijn denk je niet? :Y)

Zadel alleen kopen als het je ontzettend veel geld scheelt zodat je het eenvoudiger kan verkopen in NL.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:49

Als je hier alvast een passend zadel kan passen, en je dus weet wat je hebben moet, zou ik het zeker doen!
Anders hele goede foto's van de schoft ,rug, en hele paard meenemen.
Beetje zadelmaker weet dan wat je hebben moet, ik heb al meerdere zadels custom laten maken, gewoon via de telefoon!!
Altijd goed geweest, :+
Spullen allemaal zo veel mogelijk in het zuiden kopen , veel meer keus en goedkoper.
Rondom NYcity is het moeilijk westernspullen kopen,Wrangler jeans is daar voor zwervers.
Rare lui die NY'kers.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 22:49

als je het naar jezelf opstuurt, kost het een hoop import. maar volgens mij kan je hem meenemen als handbagage.
en NY is niet direct een staat/stad waar de westernsport welig tiert..maar als je vantevoren op internet spit, vind je mss wat in de buurt.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 22:51

MisterJac schreef:
De maten van zadels in amerika vallen toch anders dan in europa. Ik heb ooit eens een billy cook pro reiner gepast in nederland, precies het zelfde zadel uit amerika laten komen, en het lag echt voor geen meter! een onvoorstelbaar andere pas vorm...dus ik zou het niet doen, tenzij je er echt veel op kan verdienen als je het in nederland kan verkopen

Als je gewoon opmeet en weet welke maat hoe lang precies is maakt dat toch niet uit ? :P 40 cm blijft 40 cm als je je metertje meeneemt :P
Ik geloof dat je invoerrechten moet betalen vanaf 700 euries ofzo, maar dat zal je moeten opzoeken ... :P

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 22:53

Je mag tot €440,- (rond dat bedrag. Pin me er niet op vast) onbelast invoeren.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 23:03

mss als handbagage, niet per post..

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 10:06

Ik ga ook nmaar Houston en Colorado, daar zal ik vast wel kunnen slagen. Ik wil een gangenpaardenzadel kopen voor mijn kentucky mountain horse. En een leuk hoofdstel, borsttuig, dat soort dingen. Ik dacht het gewoon in zo'n harde vliegtuigkoffer mee te nemen, ga thuis ff passen of dat gaat, maar denk het wel.

MisterJac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:19

Lord_Ik schreef:
MisterJac schreef:

Als je gewoon opmeet en weet welke maat hoe lang precies is maakt dat toch niet uit ? :P 40 cm blijft 40 cm als je je metertje meeneemt :P
Ik geloof dat je invoerrechten moet betalen vanaf 700 euries ofzo, maar dat zal je moeten opzoeken ... :P

Vooral de rug vorm was echt verschillend....ik heb ook van Arthur (Arthur's westernstore) gehoord dat de zadels anders vallen dan wat er voor europa wordt gefabriceerd. Natuurlijk kan je het altijd proberen, maar (helaas) spreek ik uit ervaring.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 12:50

Je kunt er een zadeltas bij kopen, past de rest van je paardespullen ook wel in.
Op Schiphol gewoon glimlachend doorlopen *D , works everytime.
Ik denk niet dat er speciale europese gangenpaarden zadels worden gemaakt. :D

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:06

MisterJac schreef:
Lord_Ik schreef:

Vooral de rug vorm was echt verschillend....ik heb ook van Arthur (Arthur's westernstore) gehoord dat de zadels anders vallen dan wat er voor europa wordt gefabriceerd. Natuurlijk kan je het altijd proberen, maar (helaas) spreek ik uit ervaring.

Dat de rugvorm verschilt kan ik wel begrijpen, maar dat die daarom niet zou passen vind ik wel vreemd? Amerikaanse paarden hebben toch geen andere rug dan Europese :P ? Een geplooid ijzerdraadje dat de schoft en evt. rug van je paard weergeeft kan altijd ook wel handig zijn natuurlijk,, maar dan moet je die wel op die manier geplooid mee kunnen nemen natuurlijk :D als ie onderweg verbuigt kan je er ook naar fluiten :P

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:12

Misschien moet je een Equiform overwegen.

Een equiform (van de fabrikant van de WOW-zadels) is een kunststoffen 'lap' waarmee je eenvoudig een hele mooie mal van de rug van jouw paard kunt maken. Als je die nou meeneemt naar Amerika, kan je zeker zien of het zadel past.
Kost maar 40 pond.
Zie http://www.ekmpowershop1.com/ekmps/shop ... m-15-c.asp

skysari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:35

beantsje schreef:
Misschien moet je een Equiform overwegen.

Een equiform (van de fabrikant van de WOW-zadels) is een kunststoffen 'lap' waarmee je eenvoudig een hele mooie mal van de rug van jouw paard kunt maken. Als je die nou meeneemt naar Amerika, kan je zeker zien of het zadel past.
Kost maar 40 pond.
Zie http://www.ekmpowershop1.com/ekmps/shop ... m-15-c.asp

Dat is niet eens zo'n slecht idee! ik vertrek zelf ook over 3 weken naar USA en wil voor mijn paard ook een nieuw zadel meenemen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 17:43

spicegirl schreef:

Uit de posts van de TS wordt toch wel duidelijk dat ze het mee wil nemen als bagage ;) ?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 18:41

Focussed schreef:
spicegirl schreef:

Uit de posts van de TS wordt toch wel duidelijk dat ze het mee wil nemen als bagage ;) ?

Idd dat lijkt mij de goedkoopste oplossing, voor een extra koffer moet je 50 euro betalen, maar dat is dan nog altijd veel goedkoper als verzenden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:44

Maar hou er dan rekening mee dat je tot €440,- mag invoeren ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:48

Meer mag wel, maar dan moet je betalen :D

Overigens is een Equiform meenemen een leuk idee, maar wat denk je dat dat aan omvang in beslag neemt én de kans dat ie 'uit vorm' aankomt en je er dus niets aan hebt.
Dan kun je beter kartonnen mallen maken om de 10 cm en deze ter plekke in elkaar zetten.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 04-04-10 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:50

Dat klopt. Tot €440,- onbelast. Sorry voor de onduidelijkheid :j

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:16

wat ze bedoelen ! in de states gebruiken ze enkel bijna quarters paints en dan in de speciale buurten voor arabische volbloeden! die markt stelt zich daarop vast!

hier in europe, rijden we met halflingers, fjorden, arabieren, kwpn, .... quarters, paints, appies,....
dus de doorgaanse fullquarters past dan meestal niet op alles! de quarters is van rug anders dan sommige rassen!

wat niet wil zeggen! mijn arabier heeft een full quarter heeft ook een redelijke vlak rug en zwaarder gebouwd!
een zadel met een speciale arabierenboom in past hem dan niet dus ja!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:32

ik heb begrepen dat de westernzadels gewoon verschillen in maat als het gaat om verschillende series. Net als dat kleding wel eens van kleur kan verschillen tussen het ene en het andere exemplaar. Mijn zadelpasser zei dat je het beste kunt passen en dan dát zadel kopen omdat je bij bestellen nooit weet of het net zo goed past (wel uit dezelfde leveringsserie komt). Bij sommige merken kan dat verschil groot zijn maar ik neem aan dat dat ook weer per merk verschilt.

Als je googlet op merk en plaats vind je wel winkels. "Billy Cook" en "NY" levert bijvoorbeeld: http://otisfeedandtack.com/op