welke maat ainsley zadel heb ik nodig voor mijn arabier?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

boeni

welke maat ainsley zadel heb ik nodig voor mijn arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 12:37

ik heb een vrij grote(1.60m) arabier.
hij is niet overdreven dik of fors, maar hij is ook niet heel smal zoals een hoop arabieren wel kunnen zijn.
vorig jaar heb ik op een ainsley zadel gereden, maar weet niet meer welke maat dat was.
zelf denk ik dat ik een fit 2 of fit 3 nodig heb.
ik rij nu met een wintec500 dressuur zadel.
deze heb ik aan mijn vriendin verkocht voor haar jonge pony.
de maat die er nu op ligt is een 17,5 inch en medium-wide boom.
op zich zal een medium boom ook nog wel goed liggen denk ik.
het ainsley zadel staat er wel om bekend erg smal te zijn bij de zit.
is het daarom verstandig om een grotere zit te nemen, bijvoorbeeld 18 inch?
en zijn er meer mensen die een ainsley zadel hebben liggen op hun arabier?
welke maat ligt daarop?
en wat zijn jullie ervaringen daarmee?

alvast bedankt voor de reacties!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:39

Misschien is het verstandiger om een zadelpasser langs te laten komen en gewoon te proberen? Wij hebben jouw paard niet, kunnen jouw paard niet zien, er niet om heen lopen en we zijn al zekker geen zadelmakers, dus al hebben we een ainsley, dan kan het nog weleens zijn dat de maat die bij ons geweldig ligt bij jou naar niets ligt.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 24-03-10 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:53

Helemaal mee eens. Een goede zadelpasser laten komen. Ik begrijp nog steeds niet dat er mensen zijn die denken dat je zomaar een zadel op een paard kunt leggen. Je koopt toch ook zelf niet zomaar een paar schoenen.
Doe die maar die zijn leuk, welke maat ik heb? tja doe maar maatje 36 of zo het staat zo schattig van die kleine schoentjes.

boeni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 13:36

ik wil alleen maar weten welke maat de meest gangbare maat is voor het type paard dat ik heb.
helaas kan ik het zadel niet passen, ik koop het of ik koop het niet!
als ik 'm wel koop, dan laat ik uiteraard iemand langs komen om het na te kijken en eventueel op te vullen.
omdat ik zelf geen ervaring heb met dat merk zadel(op 1 keer na erop zitten dan) wil ik gewoon graag weten hoe het valt.
van het ene merk zadel en het andere merk zadel heb je soms wel een maat verschil nodig voor hetzelfde paard!
zo ook de grote van het zitvlak(inch).
het is natuurlijk niet zo dat ik een zadel koop, ophaal en mee ga rijden zonder te kijken of het goed ligt.
ik heb niet veel verstand van zadels, maar ik snap ook wel dat zoiets wel moet passen!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:42

Dan zou ik het niet kopen. Een zadel pas je van te voren, en koop je niet zomaar zonder te passen en dan maar te hopen dat het goed zit. Een zadel passen is een kunst, het moet voor zowel jou als je paard comfortabel zijn.

En zeker als je er zelf geen verstand van hebt zou ik een zadelpasser langs laten komen, en die goed naar je paard laten kijken en aan de hand daarvan een zadel uitzoeken. Niet aan de hand van 'wat de meest gangbare maat is'.

40 is de meest gangbare vrouwen kleding maat. Maar de ene 40 is de andere niet, het ene merk is het andere niet en zelfs binnen een merk zijn er verschillen. Wie weet zit het ene model spijkerbroek maat 40 schitterend en het andere verschikkelijk, terwijl het toch allebij maat 40 is.

Zadels werken precies hetzelfde

boeni

Re: welke maat ainsley zadel heb ik nodig voor mijn arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 13:46

heel lief dat je zo mee denkt, maar eigenlijk is mijn vraag alleen welke maat de gangbare maat is.
dus niet ik zou 'm wel of niet kopen.
ik zou graag antwoorden willen op mijn vragen...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:56

18"

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:42

ik hoop wel dat de zitting echt klein valt tov andere merken, want met een arabier riskeer je dat je zadel te lang is en voorbij de 18de rib komt.
dus het is niet omdat het een gangbare maat is dat het gaat passen...

boeni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 16:22

petitparis schreef:
ik hoop wel dat de zitting echt klein valt tov andere merken, want met een arabier riskeer je dat je zadel te lang is en voorbij de 18de rib komt.
dus het is niet omdat het een gangbare maat is dat het gaat passen...

daar moet ik even op gaan letten dus!
nou heb ik een vrij grote en lange arabier.
meeste zijn wat kleiner, smaller en korter.

nou heb ik al is een zadel van ainsley geprobeerd, die lag prachtig mooi!
die lag ook op een arabier normaal!
heb ik mee gereden, en dat moest wel even wennen maar zat wel lekker.
vandaar dat ik toch wel graag zo'n soort zadel wil!

en vjestagirl...ben jij van mening dat een ainsley klein valt dat je me een 18 inch aanraad?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:02

Nogmaals haal er een zadelpasser bij. Ik heb een hele lange gelijnde merrie van 1,70 maar daar past geen 18 " op! Je zegt zelf dat je geen verstand van zadels hebt. Een zadelpasser (msfc) komt ook zadels passen/beoordelen die van jezelf zijn. Kijkt naar het rugverloop en of het type boom dat in het zadel wel geschikt is voor je paard. Daarnaast kunnen ze adviseren welke merken zadel voor je paard geschikt zijn. Consult is meestal rond de 75 euro ex reiskosten. Dit bedrag weegt niet op tegen de onkosten van fysio etc. die kunt krijgen als je zadel niet past en je paard rugpijn krijgt.

boeni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 22:30

Schangah schreef:
Nogmaals haal er een zadelpasser bij. Ik heb een hele lange gelijnde merrie van 1,70 maar daar past geen 18 " op! Je zegt zelf dat je geen verstand van zadels hebt. Een zadelpasser (msfc) komt ook zadels passen/beoordelen die van jezelf zijn. Kijkt naar het rugverloop en of het type boom dat in het zadel wel geschikt is voor je paard. Daarnaast kunnen ze adviseren welke merken zadel voor je paard geschikt zijn. Consult is meestal rond de 75 euro ex reiskosten. Dit bedrag weegt niet op tegen de onkosten van fysio etc. die kunt krijgen als je zadel niet past en je paard rugpijn krijgt.

zoals ik eerder ook al zei:
als ik het zadel koop laat ik er iemand naar kijken.
die zal dan bekijken of het zadel goed ligt of niet, en of ie opgevuld moet worden oid.
een vriendin van me heeft ook een ainsley en dat is een 17,5 inch.
en ik hoorde vandaag dat het een fit3 is.
die heeft op mijn paard gelegen en dat lag prima!
ik heb niet alle verstand van zadels, maar ik weet wel een beetje waar ik op moet letten als een zadel op een paard lig.
en bij ons op stal geeft er iemand les, die weet ook wel of een zadel goed is of niet voor dat paard.
dus er word heus wel gekeken of het echt goed ligt!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:44

Ik denk dat die 18" van Vjestagirl sarcastisch bedoeld was.

Er bestaat niet zoiets als een gangbare maat van een zadel. Er zitten zoveel verschillen in ruggen.

Als je dat zadel wilt kopen en denkt dat het gaat passen moet je dat vooral doen en laat je door onze goede adviezen niet weerhouden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 07:03

een gangbare maat is gewoon bijna niet te zeggen.
er zijn zoveel verschillende maten/pasvormen.
je kan het zadel natuurlijk wel op de gok kopen,ik denk alleen dat het zonde zou kunnen zijn van je geld.
als je toch een zadelpasser laat komen om de ainsley na te laten kijken,kan je diegene toch net zo goed vragen enkele zadels mee te nemen en kijken welke goed past op je paard?
ik neem aan dat het welzijn van je paard op nr 1 staat.

waarom wil je perse ainsley?misschien kan je ook kijken naar andere merken?

fit 3 neigt volgens mij naar iets breder,maar ainsley vind ik over het algemeen wel smal vallen.

wbt de zitting,ainsley zit vaak wat dieper,dat maakt ook direct dat ze kleiner vallen. dus echt een kwestie van passen en proberen.

dus ja je ziet,ookal wil ik best antwoord geven op je vraag,dat is gewoon heel moeilijk te zeggen!

boeni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 08:13

falona:
ik laat me ook zeker niet weerhouden het zadel te kopen als ik het zelf wel wil kopen hoor!
de vraag is welke maat ik zou moeten hebben, hoe de ainsley valt.
en niet of een ander het wel of niet aanraad hem te kopen.
dus ze kunnen zeggen wat ze willen, als ik 'm wil kopen dan doe ik dat toch wel!

snoevie:
dit zadel kan ik vrij goedkoop kopen.
dat is dus de reden dat ik wil weten of de maten van het zadel goed zouden zijn voor mij en mijn paard.
ik heb gehoord dat de ainsley qua zit vrij krap is, dus ik dacht dat het misschien beter was om dan een grotere inch maat te nemen.
en de boommaat staat bij een ainsley in fit uitgedrukt.
van sommige hoor je dat ie smal valt.
dus het is dan heel moeilijk een maat bepalen als je zelf geen ervaringen heb verder met de ainsley.

ik heb veel contact met de eigenaar van het zadel via de mail.
en het zadel is in uitstekende staat werd mij verteld.
fit3 en 17,5 inch.
dus ik denk dat ik de gok gewoon ga wagen!
het is een buitenkansje, die ik bijna niet kan laten schieten!
helaas heb ik het zadel pas volgende week hier dan.
mijn vriend haalt het op uit zijn werk vandaan dan.
dan laat ik het gelijk helemaal nakijken en eventueel opvullen mocht dat nodig zijn.
en mocht het goed zijn dan ga ik 'm gebruiken!

iedereen bedankt die een leuk bericht heeft achtergelaten, of een berichtje waar ik wat aan had!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:41

succes bij de fysio!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:48

Graag gedaan!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:49

succes,ik hoop dat het zadel je paard goed past...

boeni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 10:45

Schangah schreef:
succes bij de fysio!

goh wat leuk voor je dat je een zadeltje heb gekocht!
zoiets had je ook kunnen zeggen natuurlijk!
maargoed sommige mensen denken echt alleen aan zichzelf!
niet iedereen heeft een geldboom in de tuin staan, en kunnen een zadel kopen van 1000 euro!
ik ben hartstikke blij met mijn aankoop en wat jij ervan vind moet je zelf maar weten!
als je ook goed had gelezen had je ook wel gezien dat ik het eerst goed na zou laten kijken voor ik het in gebruik ga nemen.
maar sommige mensen gunnen het andere gewoon niet ofzo?!

voor de rest die het me wel gunnen:
heel erg bedankt voor de leuke reacties!
halverwege volgende week heb ik het zadel in huis, dus dan zal ik gelijk alles na laten kijken.
in de hoop dat ie natuurlijk goed is, en dat ik 'm snel kan gaan gebruiken!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 12:34

We gunnen het je prima. We gunnen je paard het alleen ook om een goed zadel te hebben, en dat is meer dan 'een beetje weten hoe het moet liggen' en 'iemand die les geeft die wel even kan kijken'

boeni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 15:58

Vjestagirl schreef:
We gunnen het je prima. We gunnen je paard het alleen ook om een goed zadel te hebben, en dat is meer dan 'een beetje weten hoe het moet liggen' en 'iemand die les geeft die wel even kan kijken'

ik weet niet hoe goed jij kan lezen?
zodra het zadel hier is laat ik het nakijken!
en dan bedoel ik door een zadelmaker!
en die "iemenad die les geeft" die heeft er genoeg verstand van om te weten of het zadel goed ligt of niet!
denk je dat ik mijn paard niet het beste gun?
als ik het geld had gehad, had ik ook iemand laten komen om alle nieuwe zadels te passen die ik mooi vind!
maar helaas heb ik dat geld niet en moeten we het gewoon doen met iets minder.
dat wil niet zeggen dat ik slecht ben voor mijn paard, want mocht het zadel niet goed liggen dan ga ik er ook heus niet mee rijden!
mensen moeten is proberen wat minder snel conclusies te trekken, en beter luisteren(of in dit geval lezen)!

dus voor de mensen onder ons die niet kunnen lezen:
ZODRA HET ZADEL BINNEN IS GA IK SAMEN MET DEGENE DIE LES GEEFT BIJ ONS ERNAAR KIJKEN, HOE HET LIGT ENZ ENZ.
ALS WIJ DENKEN DAT HET GOED IS, GA IK ERMEE NAAR EEN ZADELMAKER.
DIE BEOORDEELD DAN OF HET ZADEL NOG IN GOEDE STAAT IS, EN OF ER EVENTUEEL WAT AAN GEDAAN MOET WORDEN.
ALS ALLES GOED BLIJKT TE ZIJN, DAN PAS KOMT HET ZADEL OP MIJN PAARD TE LIGGEN! EERDER NIET!

als het nu nog niet duidelijk is weet ik het ook niet meer!
ik vind het zowiezo al belachelijk dat mensen zich altijd maar moeten bemoeien met andere.
en dat ik me moet gaan zitten verdedigen tegenover degene die niet kunnen lezen!
maargoed, sommige mensen vinden het blijkbaar geweldig om altijd maar commantaar te hebben op iedereen.
vaak zijn dat de mensen die zelf altijd maar alles perfect doen(denken ze), of mensen die niet beter weten!

morgen word mijn zadel opgehaald, en of een ander het daar nu mee eens is of niet, ik ben er blij mee!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:45

boeni schreef:
Schangah schreef:
succes bij de fysio!

goh wat leuk voor je dat je een zadeltje heb gekocht!
zoiets had je ook kunnen zeggen natuurlijk!
maargoed sommige mensen denken echt alleen aan zichzelf!
niet iedereen heeft een geldboom in de tuin staan, en kunnen een zadel kopen van 1000 euro!
ik ben hartstikke blij met mijn aankoop en wat jij ervan vind moet je zelf maar weten!
als je ook goed had gelezen had je ook wel gezien dat ik het eerst goed na zou laten kijken voor ik het in gebruik ga nemen.
maar sommige mensen gunnen het andere gewoon niet ofzo?!

voor de rest die het me wel gunnen:
heel erg bedankt voor de leuke reacties!
halverwege volgende week heb ik het zadel in huis, dus dan zal ik gelijk alles na laten kijken.
in de hoop dat ie natuurlijk goed is, en dat ik 'm snel kan gaan gebruiken!

ik denk aan je paard en niet aan mijzelf, ik doe niet voor niets de MSFC opleiding !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! en onder de 1000 euro zijn er ook zadels te vinden die wel paardvriendelijk gemaakt zijn en niet volgens de laatste mode zoals de dressuurkuipjes. Die lesgever van je heeft geen opleiding gevolgd voor zadelpasser/maker, heeft ze soms ook verstand van hoeven, tanden etc.
Ik zou zeggen schoenmaker hou je bij je leest en dat zijn de laatste woorden die ik hieraan vuil maak.
:wave:

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:16

Wat is bokt weer vriendelijk vandaag :=
Meisje, succes met je zadeltje en ik hoop dat het mooi past :D
En natuurlijk: FOTO'S!!! :):)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:32

Het is al gezegd en ik doe het gewoon nog s,je kan geen zadel kopen zonder te passen,ja het kan wel maar het moet wel schijtmazzel zijn dat het past.
Dat is niet je iets niet gunnen dat is ervaring hebben met zadels en paardenruggen. geen zadel ,type paard en mens is confectie alles luisterd nauw en een zadel is een van de belangrijkste dingen en daar kan een hoop mee mis!
Je kan beter een goede zadelpasser met een bus vol tweedehandsjes voor laten rijden dan deze op de goede gok te kopen.
En schiet nou niet gepikeerd in de verdediging want dat is nergens voor nodig,wat ik lees is niet dat men je wil beletten om een zadel te kopen,maar men wil je behoeden voor een miskoop ;)
Geloof me al leg je twee dezelfde zadels inch maat merk en boommaat naast elkaar ze zullen altijd verschillend zijn omdat er nu eenmaal handwerk inzit en dat hele kleine beetje verschil kan het verschil zijn in passen en niet passen. succes

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 08:20

nouja als ze er een zadelmaker naar laat kijken moet het toch geen probleem zijn.

en ergens snap ik de verdedigende houding wel,knollentuin,omdat er al een paar keer hetzelfde is gezegd door de TS en ze heeft aangegeven dat er een zadelmaker komt kijken naar het zadel.

ik zou het ook niet in die volgorde doen,maarja..........

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 08:25

het aantal inch is voor de ruiter bedoelt...niet voor het paard.
Dus als je een grote kont hebt moet je 18 inch hebben.

Ik gebruik mijn ainsley ook op een arabier...17.5 inch fit 3.
Volgens mij staat fit voor de boommaat?
Ainsleys zjn hele goede zadels...