Zijn veelzijdige zadels 'uit' ofzo?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zijn veelzijdige zadels 'uit' ofzo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:40

Voor een jonge merrie van mij heb ik een nieuw zadel nodig. Bedoeling is netjes dressuurmatig aanrijden, buitenritje en uiteraard af en toe voor de afwisseling balkjes draven en een sprongetje. Ik gruwel van springen met een dressuurzadel, lijkt me vreselijk voor de rug van mijn paard, ga dus niet voor een dressuurzadel maar voor een veelzijdig, maar de zadelmaker heeft alleen dressuurzadels of springzadels om uit te testen en ook met bestellen zijn er weinig veelzijdigheidszadels op voorraad.

Is iedereen zo rijk dat er gewoon 2 zadels voor ieder paard liggen?
Doet geen dressuurruiter meer een sprongetje af en toe?
is er wat mis met een veelzijdig zadel? Daar kan je toch prima allebei mee, het is toch niet zo dat het voor beide disciplines minder geschikt is op laag niveau?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:44

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:45

Ik begrijp niet waarom je ze niet kan vinden bij de zadelmaker, misschien zit er een andere in de buurt die ze nog wel heeft?
Ikzelf rijd niet graag met een vzh. Ik heb een nieuw dressuurzadeltje waar ik heel trots op ben, en een 2e hands heel oud springzadel.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:48

je kan met een springzadel ook prima allebei, ik moet eerlijk zeggen dat ik een jong paard met springzadel aanrijd,en dan later overstap naar mijn dressuur,,,veel veelzijdigheidszadels zijn net zo diep als een dressuur dus heel fijn springen is dat ook niet.
maar er zijn echt nog wel veelzijdigheidszadels te koop.
ik weet niet waar je woont?

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:49

Ik heb een VZH :D
Met dezelfde reden gekocht als jou.
Het is een wintec 500. Niet speciaal maar die zijn er nog genoeg te vinden. Kunststof veelzijdig zie je nog heel veel maar ook leer moet genoeg te vinden zijn.
Wellis waar komt er bij mij ook een dressuur zadel bij volgend jaar maar nu nog gewoon mn vzh. Ben er blij mee hoor, ligt super op paard. Qua rij comfort is het een 6je

Joki

Re: Zijn veelzijdige zadels 'uit' ofzo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:31

Ik ben ook niet van de veelzijdigheidszadels. Ik kan er niet lekker op springen en ook niet lekker op dressuren

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:33

klopt ik ben er ook geen fan van maar voor het beleren zijn ze ideaal :-) en volgens mij zijn er wel genoeg ben gister nog bij divoza geweest....... en zag er genoeg liggen het is maar net wat voor veelzijdigheidzadel je wilt

sterretje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:29

Ik vraag het me soms ook wel eens af..
echt bijna iedereen heeft 2 zadels,
ik heb alleen een vzh zadel, doe er alles mee dressuur, springen, buiten rijden en het wil allemaal prima hoor :)

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:30

Ik denk vaak hetzelfde! Ik ben echt de enige op concours zonder dressuurzadel!

sterretje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:31

Olijkje schreef:
Ik denk vaak hetzelfde! Ik ben echt de enige op concours zonder dressuurzadel!

Jaa klopt, ik ken één vriendin die ook een vzh zadel heeft maar verder allemaal dressuur :P

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:31

Waarom is springen met een dress.zadel slecht voor de rug van een paard? Zolang de ruiter normaal in verlichte zit kan komen is er niks aan het handje hoor.
Ik heb er jaren mee gesprongen, vond het nog lekker springen ook. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:33

Ik moet zeggen dat ik ook geen fan ben van Vzh , vind het net niks niet voor dressuur en niet voor springen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 06:49

ik ben ook benieuwd wat er zo slecht is aan springen met een dressuurzadel?

ik heb net een dressuurzadel besteld,maar met aanpasbare kniewrongen,dus grote dressuurwrongen eraf,kleine springwrongen erop. ideaal als je meer dressuurt,maar toch zo af en toe ook wil springen,en geen 2e zadel meer wil.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 06:53

Ik heb een VZH zadel gebruikt om in te rijden, aangezien ze nog erg in de groei was qua bespiering.
Nu heb ik een dressuur zadel, maar absoluut nog niet voor de hoofdprijs. Dat komt vanzelf wel, als ze helemaal klaar is met groeien.
Dat VZH zadel heb ik nog wel, maar staat inmiddels te koop, wegens niet meer passen en overbodig.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 06:56

Ik ben ook voor een veelzijdigheids zadel gegaan omdat ik het omschakelen van lang naar kort zitten niet fijn vind.

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 06:57

Ik heb alleen een dressuurzadel. Dat zadel lag het beste op mijn pony, en ik rij toch alleen maar dressuur. Sprongetje neem ik bijna nooit, en anders is dat echt wel te doen met een dressuurzadel. Ik vind het nu ook stukken beter zitten op een dressuurzadel als op een veelzijdigheidszadel

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 07:05

ik heb ook een nieuw veelzijdigheid aangeschaft omdat er geen fatsoenlijke tweedehands meer geschikt was voor mijn paard. ik heb deze genomen omdat ik een jong paard heb en ook wil dressuren en springen. met het dressuurzadel heb ik even geprobeerd te springen. had de schaafplekken op de binnenkant van mijn benen en bovendien kom je niet goed mee op de sprong.

de zadelmaker heeft me ook verteld dat een veelzijdigheid beter is voor een jong paard omdat deze meer bewegingsvrijheid heeft voor (als ik het goed heb).

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:03

Ik heb ook alleen een dressuur zadel.

Doe ik ook mee springen, heb nog nooit gehoord dat springen met een dressuur zadel
slecht is voor het paard de rug?

Ik vind VZH zadels absoluut niks. (En ik vind ze niet mooi :o ).

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:08

Ik heb sowieso altijd een dressuurzadel voor mijn paard gehad, omdat ik dat het fijnst vind rijden en het meeste doe. maar toen ik meer ging springen had ik een veelzijdigheidszadel erbij genomen.

dus ja, wel 2 zadels :Y)

nu ik steeds fanatieker ben met springen ben ik toch overgegaan op een springzadel, maar ook vooral omdat het veelzijdigheidszadel niet helemaal goed meer lag.

Nu lijkt m'n veelzijdigheidszadel wel onverkoopbaar... lijkt er dus wel op dat het uit de mode is. en waarom? ik denk dat als je dressuurwedstrijden start, dat je dan algauw naar een dressuurzadel grijpt.

Maar als je dat niet doet, en allround bent is een veelzijdigheidszadel toch een goede keus. vooral als je geen geld of ruimte hebt voor 2 zadels.

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:10

Jockey_my schreef:
Ik heb ook alleen een dressuur zadel.

Doe ik ook mee springen, heb nog nooit gehoord dat springen met een dressuur zadel
slecht is voor het paard de rug?

Ik vind VZH zadels absoluut niks. (En ik vind ze niet mooi :o ).

maar, het gaat er hier vooral over of mensen geen twee zadels hebben, terwijl het bij mij vooral is dat gewoone enkel en alleen een dresuurzadel al hartstikke duur is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:10

ik heb een vzh gehad, dat was wel lachen, maar als het erop aankwam had ik er niet genoeg aan (dressuurmatig zitten is in een dressuurzadel veel makkelijker, benen lang maken in een vzh zadel is ook niet je van het..)
ik heb een kieffer met diepe zit, springt prima (weet niet wie het zei, maar meegaan in de sprong gaat goed hoor).. dusja, mss zi4jn ze wel uit!

Inez_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:16

ik heb een veelzijdigheidszadel van Dirk Demeersman, ben er zeer tevreden over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:51

__Laura schreef:
ik heb een vzh gehad, dat was wel lachen, maar als het erop aankwam had ik er niet genoeg aan (dressuurmatig zitten is in een dressuurzadel veel makkelijker, benen lang maken in een vzh zadel is ook niet je van het..)
ik heb een kieffer met diepe zit, springt prima (weet niet wie het zei, maar meegaan in de sprong gaat goed hoor).. dusja, mss zi4jn ze wel uit!

Het dieptepunt van een dressuurzadel ligt anders dan bij een spring of veelzijdigheidszadel, bij iedere sprong krijgt je paard dus een klap in zijn rug! Voor mij dus reden om absoluut geen dressuurzadel te willen omdat ik af en toe ook een sprongetje maak.

Ik ga denk ik een Knightrider bestellen, al hebben ze het model dat ik op het oog heb niet in bruin.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:59

ik heb ook alleen een dressuur zadel, en spring er prima mee hoor :j

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:02

Volgens mijn paarden fysiotherapeut, instructrice en zadelmaker liggen dressuur zadels gewoon beter dan veelzijdigheid zadels. En idd, ze zijn gemaakt voor dressuur. Ik maak af en toe gewoon sprongetjes met mijn dressuur en dat gaat prima.