Pony heeft geen schoft, waardoor zadel naar voren schuift.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adanka_Paula

Pony heeft geen schoft, waardoor zadel naar voren schuift.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 21:12

Hallo allemaal.
Al bijna 4 jaar heb ik een NRPS merrie genaamd May-Love.
Ik ben nu L1 met dr, maar we hebben nog geen winstpunten.
Al bijna 4 jaar lang zit ik met een probleem:
Doordat ze (bijna) geen schoft heeft schuift het zadel naar voren waardoor ze haar
schouders niet meer goed kan bewegen.
Verder doe ik wel alles met dr, springen, dressuur, buitenrijden.
Ik rijd al met bontje en een banaansingel en daarmee is het al redelijk minder geworden,
maar door al dat geschuif zijn haar haren bij haar ''schoftje'' allemaal weggeschuurt en zijn er
witte haren voor in de plaats gekomen.
Heeft een van jullie een idee wat ik er nog aan kan doen zodat het zadel niet meer schuift ?

Voorsingel hebben we al gebruikt, maar werkte niet ;)
IK kan geen boomloos rijden omdat ik dan last van mij rug krijg.
Met dikkere pads, zoals bijv Anky schuift het zadel ook minder maar dat is zo warm in de zomer:P
Ik heb een wintec zadel , Isabel Werth ( kunststof dus ;) )
Please help me !

Op de foto's is het niet zo heel erg te zien, maar als ik bijv heb gesprongen ligt het zadel bijna op dr nek !

Afbeelding
Afbeelding

Elles

Re: Pony heeft geen schoft, waardoor zadel naar voren schuift.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:15

RT-P >> HAR

Kitty_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:16

staartriem ?

Bredere boom kan ook nog ?

en als jij zo last van je rug krijgt met een boomloos zadel ligt niet aan het zadel denk ik maar aan jou zit op dat zadel..
dus misschien ken het helpen als je je zit verandert op een boomloos zadel.. hier heb mijn vriendin ook last van ( die rijd haar haf met een boomloos zadel had in het begin ook last van der rug omdat ze op dit zadel gewoon niet goed zat heb lessen genomen en gaat nu goed )

en anders gewoon kijken voor een ander zadel..
ik rijd zelf ook een pony zonder schoft met een goed passend zadel.. en heb hier zelf geen last van,.
dus misschien moet je kijken of het zadel tog niet verkeerd ligt of tog niet lekker op haar rug ligt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:31

Een goedpassend zadel kopen?

Een zadel dat schuift past niet. Staartriemen zijn allemaal heel leuk maar bestrijden slechts de symptomen. Dus je zult wss aan een ander zadel moeten. Massimo is speciaal voor paarden met weinig schoft. Word veel gebruikt op fjorden en haflingers omdat die vaak ook geen schoft hebben. Zelf het ik de Trail voor mijn draver (met schoft) en die bevalt prima! Verder kwalitatief goede zadels voor een goede prijs (1300 nieuw)

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:34

* leest mee*
Ik heb ook dit probleem, alleen mijn pony heeft bijna geen schouder, en te veel vet. DUs het kan nergens achter blijven. Pas weer op laten vullen, geen zin. Eerst maar weer wat kilo'tjes eraf... moet je maar is in mijn onderschrift op de link klikken, op de foto's zie je dat mijn zadel ook helemaal naar voren gaat..
Ik ga dit topic in de gaten houden!;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:08

Laat eens iemand met verstand er na kijken.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:09

doe een staartriem om probleem opgelost

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:12

Is je zadel niet veel te krap? Op die eerste foto lijkt het wel heel hoog te liggen namelijk.
Ook zou je eens een ander model zadel kunnen proberen. Dat scheelt soms ook heel veel.

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:17

ik lees ook mee heb het zelfde probleem heb in een jaar al 3 zadels gehad, en zadelmaker is er ook bij geweest, maar heb het geld nog niet om een zadel voor haar telaten maken, en een staart riem lijkt me niet fijn voor me paardje, ik denk dan dat ze haar rug dan niet meer kan ontspannen om dat het dan zo trekt(dat denk ik hoor, ik zeg niet dat het zo is)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:36

een zadel dat meer om je paard ligt? Deze lijkt voor bij de schoft omhoog te komen, anders een veelzijdigheidszadel dan heb je een minder ontwikkeld schouder nodig als bij een dressuurzadel.

Je zou in jou zadel eens kunnen testen met een boom breder of smaller, maar het kan ook zijn dat dit zadel voor jou pony helemaal geen goede pasvorm heeft.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:22

Je zou eens een zadelpasser langs kunnen laten komen want je zadel ligt gewoon niet goed op je paard. Als je het geld niet hebt voor een nieuw zadel zijn er ook genoeg 2e hands zadels van goeie kwaliteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 07:12

NienkeNiels schreef:
doe een staartriem om probleem opgelost

Nee dan los je niets op dan bestrijd je slechts symptomen. Verder is een staartriem ook niet toegestaan op KNHS wedstrijden. Dus is dat zoiezo geen optie voor de TS

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 07:24

Mijn fjord heeft zo n platte schoft dat wil je niet weten. Heb nog nooit een schuivend zadel gehad, niet naar voor naar achter of van links naar rechts..

Denk dat je een goed passend zadel moet aanschaffen..

Ik rij zelf boomloos en ik ben een wiplashpatient (waardoor ik raar ga lopen om mezelf te ontlasten en dus veel rugpijn heb) maar ik ben helemaal weg van mijn boomloosje!! Echt heerlijk!!

Geen last van mijn rug..super hoor!!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:16

Je zou voor een Zaldi (trekkingsaddles) of een Massimo (greendistance) kunnen kijken. Wintec is nou eenmaal niet geschikt voor alle paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:37

Tessebes schreef:
Je zou voor een Zaldi (trekkingsaddles) of een Massimo (greendistance) kunnen kijken. Wintec is nou eenmaal niet geschikt voor alle paarden.

Wintec is idd voor veel paarden niet geschikt.. en al helemaal niet voor schoftloze paarden!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:41

ligt niet aan de schoft maar aan de bouw of die wel of niet past

zo te zien heb je iig een te smalle vork .. dan schuift het idd
over de schouders ..laat er eens een goede zadelmaker naar kijken

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:47

Dit probleem heb ik ook met mijn NRPS Pony, Hij is breed en heeft helemaal geen schoft.. Al tig zadels van de zadelmaker op proef gehad, hij is er heel vaak bij geweest maar wist het ook niet.. Nu heb ik een JC en het schuiven is veel minder geworden! Bijna niet kan ik wel zeggen ;) !

Een jc'tje proberen dus :j !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:48

nickyu schreef:
ligt niet aan de schoft maar aan de bouw of die wel of niet past

zo te zien heb je iig een te smalle vork .. dan schuift het idd
over de schouders ..laat er eens een goede zadelmaker naar kijken

Natuurlijk ligt het aan de bouw. Maar k heb al erg vaak gehoort/gezien dat wintec bij paarden zonder schoft gewoon slecht ligt..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:00

heb er net zoveel pony'/paarden met als zonder
gezien waar het wel goed lag of juist niet

maar kan me veel ponys voorstellen waar een u vork op hoort ipv de meer v wat wintec heeft

gewoon zadelmaker erbij die eerst kijkt of deze passend te krijgen is en zo niet verder kijken naar ander zadel
vooralsnog lijkt die te smal

Adanka_Paula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 22:38

Ik heb nu de breedste boom erin, heb vroeger een paar keer met staartriem gereden maar haar staart werd er helemaal kaal door en het mocht natuurlijk niet op wedstrijden.
Ik merk ook dat het zadel haar schouders blokkeert waardoor ze niet meer ontspannen gaat lopen.
Volgende week komt een zadelmaker !

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:28

lees dit even mee :D heb ook een pony rond geribt-geen schoft geen enkel zadel blijft zitten ..en net zoals met jou TS blokkert het zijn schouders waardoor hij renerig word en kort gaat lopen ...

ben erg benieuwd wat jou zadelmaker zegt ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:50

ik heb voor de rondgeripte toen een equestor classic zadel gekocht. die schuiven niet bij mijn pony's

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 13:37

Hier hetzelfde probleem met onze Anglo-Arab. We hebben er een goede zadelmaker bij laten komen en die heeft haar een Henry de Rivel zadel aangemeten, met een speciaal singelstoten systeem zodat het niet meer schuift. Gaat erg goed nu!

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 08:16

Zelfde probleem met Winteczadel bij mijn rondgeribte nrps-pony zonder schoft ;) .
Heb ook andere dekjes, andere singel (banaan) en staartriem geprobeerd.
Heb nu een ander zadel (Massimo Son) en dit blijft erg mooi liggen met een gewoon dun dekje en gewone singel :D (en uiteraard geen staartriem ;) ).

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 08:23

heb gisteren een kentaur pennelope dressuurzadel gekocht boom breed hihhi mijn euroriding bleek helemaal geen medium/breed te zijn maar een medium ...zo even proef rijden en hopen dat dit zadel niet schuift :D