Welk zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 20:43

Ten eerste: Ik weet niet zeker of het hier goedstaan. Anders graag even verplaatsen. Bvd. :)

Oke laat ik maar eens met mijn verhaal beginnen. Ik weet dat er veel topics over zijn, maar mij computer is extreem sloom waardoor zoeken ook extreem langzaam gaat. Daarom doe ik het maar zo. Hoi. :) Ik ben Amber en ik heb sinds 7 maanden een Arabische Volbloed, Marene genaamd. Ze is een echte rondgeribte Arabier en ze heeft totaal geen schoft. Daarom was het ook niet zo makkelijk om een passend zadel te vinden. Uiteindelijk, na een lange zoektoch, hadden we een zadel gevonden. Een veelzijdigheidszadel van JC. Het is (na het opmeten) ongeveer een 17.5 inch en dit is eigenlijk te groot voor mij. Het zadel zit ook niet súper lekker, maarja het pastte en daar ging het om. Maar na een tijdje begon het zadel naar voren te schuiven. Daarom hebben we er een staartriem aangehangen. Ging super, geen problemen. Maar sinds kort schuift het zadel echt heel erg en volgensmij is het ook te smal. Een sprongetje of een sprintje trekken is haast niet mogelijk, het zadel schuift daarom naar voren en dit is gegarandeerd een bokpartij (staartriem komt strak te staan). Allemaal redenen natuurlijk voor een nieuw zadel, maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen. :n

Sowieso willen we een zadelmaker langs laten komen, maar toch ben ik bang dat het ontzettend duur gaat worden en daar zit ik (en mijn ouders al helemaal niet) op te wachten. Ook weet ik niet of ik een veelzijdigheidszadel (weer) of een dressuurzadel moet nemen. We willen over een tijdje wel gaan springen, zeker, maar echt de hoogte gaan we nog lang niet in (ze wordt over een maandje 5 jaar, dus tijd genoeg) en over een laag sprongetje kan ik makkelijk met een dressuurzadel, toch?

Al met al ben ik benieuwd of jullie ervaringen hebben met mijn probleem en met welk zadel jullie eruiteindelijk verder zijn gegaan.

Alvast bedankt!

Groetjes,
Amber. :) (14 jaar)

horsii

Re: Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:45

Sprongetje maken kan inderdaad ook met een dressuurzadel.
Bel een zadelmaker en leg uit wat voor soort paard je heb(dus bouw ) en wat jouw eisen/budget zijn aan een zadel.
De zadelmaker kan dan met tweedehands zadels komen in jouw prijsklasse en kijken welke het beste ligt.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:48

Ik had vroeger een NRPS merrie'tje die ook rondgeribt was maar van voren heel smal.
Wij hebben toen een Knight Rider dressuurzadel erop gelegd ( Toen reed ik nog dressuur )
Dat beviel hartstikke goed, het enigste wat wij lieten doen waren de singelstoten een beetje verzetten zodat het zadel niet naar voren ging. Ik heb er veel rijplezier van gehad.
Als je hier in de regio woont kan je het zadel wel uitproberen, heb em nog liggen. Dan kan je een beetje voelen of dat geschikt is

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 20:56

Ja sowieso gaan we de zadelmaker even bellen maar ikzelf ben toch wel benieuwd waar we zo'n beetje aan toe zijn. :)

Over Knight Rider heb ik ook wel vaker goede dingen gehoord bij rondere paarden. :j

Bedankt voor de reacties!

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:56

Veel succes met je zoektocht!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:52

Ik verplaats je topic even naar HAR aangezien je daar waarschijnlijk gerichter antwoord zult krijgen op deze specifieke vraag.

YRT => HAR

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:16

Hee Amber,
ik heb hele goede ervaringen met Rossner op elk type paard/pony, dezen zijn ook niet heel duur. Weet niet of je in de buurt van een Divoza woont, maar Rossner is het huismerk van Divoza en Divoza heeft zelf zademakers.

Je zegt ook dat je pony nog 5 moet worden, zou je dan niet eerst in overleg met een zadelmaker een onderlegger gebruiken, gezien je pony natuurlijk nog veel bespiering moet krijgen. Als je nu een passend zadel koopt, en je pony krijgt meer bespiering bij de schoft (en de schoft zal er vast nog wat uitkomen, omdat ze nog in de groei zit) dan heb je zo weer het probleem dat het zadel te smal is. Al zal een onderlegger zal weinig helpen als je zadel te smal is, maar zo iemand kan je daar beter mee helpen als wij op bokt, omdat die het zelf kan zien en wij natuurlijk niet ;)

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:48

Ik zou iig een zadelmaker bellen. Misschien kun je ook een Kavalko pad proberen, die kun je wat opvullen en er zit een antislip laag op, wat zoals al genoemd is wel handig voor een jong paard. Je zadelmaker kan je daar verder ook het beste mee helpen. Voor een plaatje en wat meer info over de Kavalko moet je even op de site van divoza kijken. ;)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 19:37

Bedankt voor de tips. :) Ja sowieso gaan we dus de zadelmaker bellen. En idd, de schoft komt er zeker nog uit Mirthe. Dat werd ons ook al verteld door de zadelmaker. :j Daarom is het zo moeilijk om een goed zadel te krijgen.

nogmaals bedankt. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:22

Massimo Trail klinkt als een goed zadel voor jou! Massimo's passen super op rondgeribte en schoftloze paarden. Zijn van goede kwaliteit en een goede prijs (1300 nieuw). De Trail is een " buitenrij/endurance zadel" En zit daarom gigantisch lekker. Verder heeft de Trail langere zweetbladen waardoor het iets dressuur gericht is. Maar zelf kan ik er ook heerlijk mee springen. Met mijn draver met schoft.

Edit: Massimo is ook zeer goed aan te passen. Dus als je paard breeder word kan het zadel verbreed worden. (tot 2 boom maten).

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:01

Paardrijden is nu eenmaal een dure sport. Ik begrijp het niet dat mensen al van te voren gaan roepen dat ze niet veel geld aan een zadel willen uitgeven. No feet no horse maar dat is zeker ook zo voor het het zadel. Geen passend zadel = om mega problemen vragen.
Spaar dan wat langer en koop minder ander zaken en schakel een goede zadelpasser in. Liefst meerdere om een goed oordeel te kunnen vormen.

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:23

mijn dochter heeft een half arabier half new forrest die had zelde probleem we hebben nu een zadel met een ingebouwede voorsingel en dat blijft wel goed liggen

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 15:24

Schangah schreef:
Paardrijden is nu eenmaal een dure sport. Ik begrijp het niet dat mensen al van te voren gaan roepen dat ze niet veel geld aan een zadel willen uitgeven. No feet no horse maar dat is zeker ook zo voor het het zadel. Geen passend zadel = om mega problemen vragen.
Spaar dan wat langer en koop minder ander zaken en schakel een goede zadelpasser in. Liefst meerdere om een goed oordeel te kunnen vormen.

Wij hebben nou eenmaal niet het geld voor een duur zadel. EN sowieso, er zijn zoveel zadels er moet er op gegeven moment toch eentje passen. Kijk ik weet dat het belangrijk is dat het zadel goed past, dáárom zijn we nu ook aan het zoeken naar een nieuw zadel in plaats van door te rijden met het zadel dat we nu net een half jaar hebben..

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:08

Ambrasoft schreef:
Schangah schreef:

Wij hebben nou eenmaal niet het geld voor een duur zadel. EN sowieso, er zijn zoveel zadels er moet er op gegeven moment toch eentje passen. Kijk ik weet dat het belangrijk is dat het zadel goed past, dáárom zijn we nu ook aan het zoeken naar een nieuw zadel in plaats van door te rijden met het zadel dat we nu net een half jaar hebben..

laat dan een msfc komen, die kan je adviseren naar welke merken je moet zoeken. Maakt je zoektocht een stuk makkelijker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 08:11

Schangah schreef:
Ambrasoft schreef:

laat dan een msfc komen, die kan je adviseren naar welke merken je moet zoeken. Maakt je zoektocht een stuk makkelijker

Ze vraagt hier toch ook naar ervaringen met zadels(merken). En natuurlijk is het slechts een ervaring. Maar ook met onze ervaringen is het zoeken naar een goed zadel al een stuk makkelijker.

Zelf heb ik zeer veel goede dingen gehoort over Massimo en JC heb ik ook al een aantal keer voor bij zien komen..

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:46

Anoniem schreef:
Schangah schreef:
[

Ze vraagt hier toch ook naar ervaringen met zadels(merken). En natuurlijk is het slechts een ervaring. Maar ook met onze ervaringen is het zoeken naar een goed zadel al een stuk makkelijker.

Zelf heb ik zeer veel goede dingen gehoort over Massimo en JC heb ik ook al een aantal keer voor bij zien komen..

Lijkt mij dat je eerst moet weten welk zadel bij je paard past en dat je dan ervaringen gaat vragen. Niet anders om.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 16:26

Ja maar ik vraag gewoon om ideeën van mensen die misschien ook ervaringen hebben gehad bij ronde paarden met weinig schoft enzo. Het is niet zo dat ik nu denk: Oh dat zadel zou wel is kunnen passen. Ik weet dat dat zo niet werk maar ik mag toch wel nieuwschierig zijn?

Misschien kom ik wat aanvallend over nu maar dat is niet de bedoeling.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 16:28

Anoniem schreef:

Ja er ligt nu een JC zadel op haar rug. :j Maarja die past niet 100% meer maar ik weet in principe ook niet welke boommaat dit is. Moet ik maar eventjes op gaan meten.

lalalauraaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:44

op de manege staan een aantal arabieren <3 die hebben allemaal dresuur zadels ik vraag de maat wel ff (er wort gewoon mee gesprongen ook wedstrijden)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:54

Ik volg even ongeveer zelfde situatie hier...

Marij_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:06

Kun je niet die zadelmaker terug laten komen die dat zadel heeft verkocht aan jou. Het kan best zijn dat hij een oplossing weet.
Anders een boomloos, daar kun je ook mee springen. Maar met een arabier mag je onder de vijf toch niet mee springen.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 20:48

lautje18 schreef:
op de manege staan een aantal arabieren <3 die hebben allemaal dresuur zadels ik vraag de maat wel ff (er wort gewoon mee gesprongen ook wedstrijden)

Heel erg fijn als je dat wilt doen! :)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 20:48

Marij_K schreef:
Kun je niet die zadelmaker terug laten komen die dat zadel heeft verkocht aan jou. Het kan best zijn dat hij een oplossing weet.
Anders een boomloos, daar kun je ook mee springen. Maar met een arabier mag je onder de vijf toch niet mee springen.

Nee ik ben toch niet van plan om echt hoog te gaan springen. Over een maandje wordt ze 5 en ik ben nu bezig met balkjes/hele lage sprongetjes, 1x in de twee weken ofzo. Dit wil ik langzaam opbouwen.

Boomloos ben ik eigenlijk niet zo'n voorstander van, maarja ik zou kunnen kijken.

Bedankt. :)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 00:28

Je zou ook naar Equestor of Zaldi kunnen kijken. Zaldi heeft ook kleinere zittingmaten. Boomloos zou ik niet aan beginnen op een rondgeribte pony.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 06:07

Bel/mail even met greendistance.nl zij is erg goed met arabieren "problemen"