ledervet, lederbalsem, lederolie... Hoe kies je?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lon83

ledervet, lederbalsem, lederolie... Hoe kies je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 13:25

Ik heb net een zadel gekocht voor mijn paard, en moet nu ook onderhoudsmiddel aanschaffen. Nou is de keuze reuze! Ledervet, lederbalsem, lederolie... Wat is nou eigenlijk het verschil? Ik wil dat het leer gewoon mooi en soepel blijft (of wordt, het zadel is een jaar niet gebruikt).

Ben benieuwd!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:29

ik gebruik altijd zadelzeep van stubben en daarna stubben hamanol. dat laatste is een lederdressing die zeer verzorgend werkt.
zo af en toe doe ik de onderkanten van de zweetbladen met gewoon blank vet.

mijn zadels zien er altijd heel netjes uit en zijn mooi soepel :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: ledervet, lederbalsem, lederolie... Hoe kies je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:37

Het ligt ook gewoon aan je eigen voorkeur: wat vind je makkelijker werken? Op alle middeltjes staat dat het "verzorgend", "hydraterend", "kleurterugbrengend" etc is, dus het kiezen ligt voornamelijk aan wat jij handig/fijn/te betalen vindt...

Ik gebruik ledervet, heel spaarzaam, en glansspul voor de buitenste delen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:41

glansspul sluit het leer af waardoor het niet meer kan ademen en verzoringsproducten niet meer doordringen in het leer.
dat soort middeltjes zijn dus echt ontzettend slecht voor zadels

LTSje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:00

eerst goed schoonmaken met zadelzeep
dan met ledeolie
als je vet gebruikt moet je altijd even napoetsen
vet is voor de winter beter dan blijft het zadel als het regend mooi schoon
olie trekt er sneller in
Niet te vaak inolien of vetten dan vet je het leer rot

Lon83 schreef:
Ik heb net een zadel gekocht voor mijn paard, en moet nu ook onderhoudsmiddel aanschaffen. Nou is de keuze reuze! Ledervet, lederbalsem, lederolie... Wat is nou eigenlijk het verschil? Ik wil dat het leer gewoon mooi en soepel blijft (of wordt, het zadel is een jaar niet gebruikt).

Ben benieuwd!

edice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:58

Ik gebruik zadelzeep en daarna een balsem.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:05

ik gebruik ledercreme ofzo, (geel potje, wit dekseltje) en dan werkt best goed! Gaan alleen niet echt erg glanzen.

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 20:37

leuk om te lezen! Ik heb nu een pot vet gekocht van de Epplejeck. Binnenkort even testen. Klein beetje spijt: ik heb voor zwarte gekozen, en ben nu beetje bang dat dat erg gaat afgeven op mn rijbroek...

Wat is nou eigenlijk de verschillende functie van balsem en vet?

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:04

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:49

Haha, ik gebruik wat papa voor me koopt! :P Anders wis ik ook niet wat te kiezen :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 15:34

ik gebruik 3 in 1 schuim van leovet,dat reinigt,vet het leer,en beschermt het leer tegen invloeden van buitenaf.

makkelijk hoor,erop spuiten,verspreiden en later mooi uitwrijven

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:27

Eerst altijd schoonmaken en alleen lederbalsem of gelijkstaande producten(zoals hamanol van stubben gebruiken), echt vet en olie zijn niet goed voor je zadel. Als je de kussens van je zadel regelmatig in de olie zet, worden heel je kussen hard en moet je het wol laten vervangen. Mijn zadelmaker zweert bij lederbalsem, ik gebruik hamanol en mijn zadels zien er piekfijn uit.

littleloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 08:36

Ik gebruik zadelzeep en lederolie en soms ook nog wel ledervet

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:57

Vet is sowieso rommel , dat moet je niet gebruiken , sluit het leder af en geeft het een vieze stroeve plak-laag.
Het enige waar vet leuk voor is , is om riempjes die wat rafelig zijn aan de zijkanten weer glad te maken.
Je smeert dan wat vet op de zijkantjes waardoor dat weer stevig tegen de rest van het leer geplakt wordt :P

Of om bvb. lederen laarzen waarmee je door de nattigheid en bagger loopt , waterafstotend te maken :-)

Als je alleen maar onderhoud hoeft te plegen :

Voor het schoonmaken gebruik je een goede zachte zadelzeep , die voedt het leder ook meteen.
Kan het zadel nèt een likje voeding extra gebruiken dan is een goede dressing / crème / balsem het fijnste meestal.
Smeert fijn uit , en voedt het leder goed. Is ook goed te doseren.

Heb je met echt wat stugger leder te maken doordat het nog nieuw en ongebruikt is , of doordat het achterstallig onderhoud heeft ,
dan kun je het leer het beste met lederolie insmeren. Telkens een laagje , laten intrekken. Weer een laagje , laten intrekken.
Totdat je op het punt bent dat je 's avonds insmeert en het 's ochtends nog nèt niet helemaal ingetrokken is.
Dan zit er genoeg olie in , maar niet teveel , heel belangrijk ! Precies genoeg olie zorgt ervoor dat het leer heel fijn soepel en
doorvoed is , en meestal hoef je er dan jarenlang niks meer aan te doen behalve af en toe een goede zadelzeep erover om het
schoon en netjes te houden , maar de soepelheid blijft erin :)

Gebruik je teveel olie (door leer onder te dompelen en te laten liggen in olie enzo) dan heb je een grote kans dat er te snel , te veel
olie in het leer trekt waardoor de vezels van het leer verzwakken , het leer soms ook dikker wordt (denk aan die sperriempjes e.d.
die je amper door de gesp of het passantje kunt krijgen) en je leer blijft nog heel lang vettig aanvoelen. Soms kun je dan zelfs nog
jarenlang olie eruit knijpen , bah.

Dus gewoon bij een nieuwe aankoop niet direct gebruiken (dan gaat het leer vaak barsten omdat het nog wat te stug is) even elke
dag een paar minuutjes de tijd ervoor nemen en steeds insmeren met olie totdat er genoeg en niet teveel olie in zit , en dàn pas gebruiken.
Van die paar dagen geduld heb je jarenlang plezier :)

Bij (wol) gevulde zadelkussens moet je niet met (teveel) olie gaan werken. De olie kan dan in de vulling trekken en dat wordt een gore bedoening :)

Olie heeft daar ook geen meerwaarde daar die kussens toch al in model zijn , vooral bij soepele riempjes is olie fijn om te gebruiken om barstjes te voorkomen :)

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:32

Hoi, ik gebruik voor mijn zadel en hoofdstel altijd gewoon zadelzeep uit een potje of ledervet van Sectolin of HH. Ik heb ook een lederbalsem in een flesje van Sectolin, dit werkt ook goed en is minder vet, is een soort crème. Als ik vet gebruik dan doe ik altijd maar een dun laagje en daarna goed uitwrijven, en altijd blank vet want zwart geeft vaak af. Ik heb ook een spray (weet niet hoe het merk heet, witte fles met oranje etiket) en dat is een soort balsem in spray vorm. Dit werkt ook goed, wordt het leer heel soepel van. En om mijn Ariat schoenen en chaps te reinigen heb ik simpele lederdoekjes van de blokker en een onderhoudsmiddel van Ariat. Werkt prima. En om het leer extra te laten glimmen voor bijv. een wedstrijd werken babydoekjes heel goed ! Dat kan ook geen kwaad. Gebruik overigens nooit ledervet op laarzen, maar een schoenpoets of iets wat speciaal voor schoenen is. Ledervet is nl. te vet voor het leer van laarzen en daar gaan de stiksels kapot van, en omdat het een dunnere laag leer is wordt het leer ''doordrenkt'' met het vet en daardoor wordt de glans vaak ook minder.

Emmsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 23:02

Ik doe altijd al mijn tuig met gewoon ledervet waar je ook je leren laarzen mee in kan vetten..
Dat is gewoon natuurlijk en het gaat er mooi van glimmen, krijgt weer een mooi kleurtje en het is waterafstotend maar niet schadelijk.
Al die dure middeltjes speciaal voor paardentuig is volgens mij onzin.
Het is ook niet plakkerig als je het goed in laat trekken en daarna oppoetst met een oude handdoek ofzo.

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 17:37

Dank jullie wel allemaal voor de reacties! Leuk om te lezen hoe mensen er verschillend over denken, en hun leer op een verschillende manier behandelen. Ik heb afgelopen week mijn zadel voor het eerst gevet, met de zwarte ledervet die ik gekocht had. Een dun laagje, en daarna afgepoetst met een doek. Lijkt nog prima. Zal ook een fijne zadelzeep kopen, en eens zien hoe we het mooi aan houden.

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:28

Olie zorgt ervoor, als je het te veel gebruikt, dat de stiksels gaan loslaten.
Dressing of balsam is het best.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:27

Nieuw harnachement kun je het beste een paar keer heeeeeeel dun in de neatsfoot oil zetten. En daarna bij wijze van onderhoud een product kiezen dat je prettig vindt. Ik doe iedere maand mijn zadels en hoofdstellen met de sprays van Carr&Day&Martin, je hebt een tack cleaner en een tack conditioner en dat werkt snel en makkelijk. Uiteraard van tevoren je zadel en hoofdstel afnemen met een vochtige spons. En verder een keer of twee per jaar de hele boel met harde zadelzeep en daarna leercreme. De onderkant van mijn boomzadel doe ik trouwens vaker omdat ik daarmee zonder dekje of sjabrak rijd.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:37

Van mijn dressuurzadel maak ik elke week even de singelstoten schoon met zadelzeep, is genoeg! Zit glycerine in waardoor het leer gevoed wordt. Voor wedstrijden (en zowiezo 1 x per maand) doe ik het hele zadel en hoofdstel met zadelzeep. En ik doe eens per half jaar een dun laagje lederdressing van Rapide over het zadel heen, dat is echt wonderspul. Spullen zien er hardstikke goed uit en zijn heel erg soepel .

marish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:34

Hamanol!

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 23:35

hestejente schreef:
Nieuw harnachement kun je het beste een paar keer heeeeeeel dun in de neatsfoot oil zetten. En daarna bij wijze van onderhoud een product kiezen dat je prettig vindt. Ik doe iedere maand mijn zadels en hoofdstellen met de sprays van Carr&Day&Martin, je hebt een tack cleaner en een tack conditioner en dat werkt snel en makkelijk. Uiteraard van tevoren je zadel en hoofdstel afnemen met een vochtige spons. En verder een keer of twee per jaar de hele boel met harde zadelzeep en daarna leercreme. De onderkant van mijn boomzadel doe ik trouwens vaker omdat ik daarmee zonder dekje of sjabrak rijd.

Waarom Neatsfoot??
Ik heb Rapide. Is die niet goed dan??

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 23:39

StefenFrens schreef:
Olie zorgt ervoor, als je het te veel gebruikt, dat de stiksels gaan loslaten.
Dressing of balsam is het best.

Klopt helemaal. Sowieso nooit olie gebruiken dus!

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 23:48

Ik ben sinds kort helemaal over naar andere producten gegaan.
Had eerst altijd zadelzeep en zadelvet in een potje, maar.. Aangezien ik niet zo een trouwe invetter ben :p werd het vet altijd vies,zacht etc.
Nu heb ik zadelzeep in een spray ideaaaal! En balsem maar niet zomaar een lederbalsem, er zit in deze bijenwas en het ruikt goed haha.
Trekt niet zo snel in (komt denk omdat ik de laag iets te dik doe).
En het tuig wordt weer mooi zwart glanzend, en stoot iets vuil af.
Zadelspray erg handig.als je tuig nat geregend is om ff snel schoon te maken.
(mentuig dus sja is anders zoooveel werk)

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 05:19

Ik ben aan het overwegen de producten van NAF aan te schaffen.

Klopt het nu écht dat neatsfoot olie de stiksels als enige NIET aantast?!