vraag over het bit paard heeft kleine mond !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje2

vraag over het bit paard heeft kleine mond !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 20:00

hoi
Mijn paard heeft een kleine mond ze is zelf ook niet zo groot maar mijn vraag is
Ik rij haar nu met 18 cm bit zo dik is het bit dus is dit te dik voor haar mond ik weet namelijk niet
Vanaf welke dikte normaal is wie kan me helpen ? vanaf welke dikte mag je starten op wedstrijden
Ik rij haar met dubbel-gebroken bit
Laatst bijgewerkt door pluisje2 op 16-03-10 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim

Re: vraag over het bit paard heeft kleine mond !

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:03

De dikte van het bit welke is toegestaan op wedstrijden kun je opzoeken in de regelementen op de site van de KNHS.
Paarden met weinig ruimte in de mond/kleine mond kunnen gebaat zijn bij een myler.

pluisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 20:04

Ik kan geen infomatie vinden ove de dikte welke is toegestaan ? simmie

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:05

18 cm? :+ ik denk je dat je mm bedoelt?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:07

Het bit moet minimaal 10mm op de lagen zijn, maar dit is erg dun! Vraag anders je paardentandarts om hulp. Meestal hebben zij wel een idee wat voor bit goed ligt in de mond van jouw paard.

pluisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 20:07

pardon bedoelde 18 mm

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:10

pluisje2 schreef:
Ik kan geen infomatie vinden ove de dikte welke is toegestaan ? simmie

In de bijlage (toegestane bitten) van de disciplinereglementen dressuur/springen vind je alle bitten met de diktes die zijn toegestaan in de wedstrijden. Voor dressuur kijk je in het discipinereglement Dressuur op de site van de KNHS en voor springen kijk je in het disciplinereglement Springen op de site van de KNHS.

pluisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 20:22

er staat niks over de dikte bij maar is 18mm erg dik voor een bit weet niet als dat normale maat is

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:24

Lees mijn post nou maar een paar posts hierboven :z

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:28

Staat wel in het regelement, alleen niet in de bijlage. Sorry, heb ik je verkeerd geinformeerd.

Artikel 118 - Harnachement
1. Het paard dient te zijn opgetoomd met een goed passend en in behoorlijke staat van onderhoud verkerend Engels, of hierop lijkend, (dressuur)zadel, hoofdstel en bit. Het rijden met een westernzadel is niet toegestaan. Het zadel moet voorzien zijn van ruime beugels. Vanwege veiligheidsredenen mogen de stijgbeugelriemen en/of de stijgbeugels niet aan de singel worden vastgemaakt.
2. Het gebruik van een trenshoofdstel met africhtingsneusriem, rechte neusriem, Mexicaanse neusriem, een zgn. gecombineerde neusriem (de gecombineerde neus- riem bestaat uit een rechte neusriem, welke aan de voorzijde is voorzien van een lus, waardoor een tweede riem - de zgn. sperriem - wordt geleid welke onder de trens langs wordt bevestigd) en een zgn. gecombineerde keel/neusriem voorzien van een enkele trens is verplicht. Voor toegestane neusriemen zie bijlage. Wijzigingen hierop worden vermeld op de website van de KNHS. Een te strak aangesnoerde neusriem zal als wreedheid worden aangemerkt.
3. Voor de klassen vanaf Z1-dressuur geldt, met uitzondering van de pony’s, dezelfde optoming als voor de klassen B t/m M2, aangevuld met de mogelijkheid tot gebruik van een stang- en trenshoofdstel (met Engelse neusriem of Engelse keel/neusriem).
4. Voor toegestane bitten wordt verwezen naar de afbeelding in de bijlage. Wijzigin- gen worden gepubliceerd op de website van de KNHS.
5. Stang en trens moeten van metaal zijn of van onbuigzaam plastic en mogen omwik- keld zijn met rubber of leer (flexibele rubber bitten zijn niet toegestaan). De lengte van de scharen van de stang mag niet meer bedragen dan 10 cm. Als de stang een over de scharen glijdend mondstuk heeft, mag de lengte van de scharen de 10 cm niet te boven gaan als het mondstuk in de hoogste positie is. De diameter van het mondstuk van de (onderleg)trens moet zo zijn, dat dit niet pijnlijk is voor het paard. Het gebruik van een kinriempje/kinketting, voorzien van een kinkettingbeschermer van rubber of van leer en het zgn. slobberriempje, welke de twee scharen van de stang met elkaar verbindt, is toegestaan.
6. De bitten voor paarden dienen glad van uitvoering te zijn en zonder scherpe randen en - met uitzondering van de onderlegtrens - van een zodanige dikte te zijn, dat het deel van het bit dat op de lagen van de paardenmond rust bij de trenzen een dikte heeft van tenminste 1,0 cm; de minimum dikte voor de bitten voor pony’s bedraagt eveneens 1,0 cm. Het gebruik van een tonglepel is toegestaan bij een enkele trens, mits deze braamvrij is. De tonglepel dient minimaal 5 mm dik te zijn.

pluisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 20:36

bedankt simmie ben meschien blond maar is 18mm een erg dik bit kan daar niks over vinden

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:38

Ik vind het wel behoorlijk dik ja, bijna een doorsnede van 2 cm!

pluisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 20:40

Simmie schreef:
Ik vind het wel behoorlijk dik ja, bijna een doorsnede van 2 cm!

wat zijn de nadelen dan er van want heb ook duner bit maar die vind hij te scherp vandaar deze dikte
en stond bij toen ik dat bit koopte dat het vriendelijkste bit wa voor de paarden mond met deze dikte
Laatst bijgewerkt door pluisje2 op 16-03-10 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:40

mo_van_dijk schreef:
Het bit moet minimaal 10mm op de lagen zijn, maar dit is erg dun! Vraag anders je paardentandarts om hulp. Meestal hebben zij wel een idee wat voor bit goed ligt in de mond van jouw paard.

Voor de derde keer...

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:42

Tja, je geeft zelf al aan dat je paard een kleine mond heeft. Zo'n dik bit kan dan heel oncomfortabel zitten (het gevoel van en constant propvolle mond). Paard heeft door de dikte weinig tot geen ruimte voor tongvrijheid, kan het bit niet lekker aannemen etc.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:59

Vraag idd je tandarts om advies! Een beter tip kan ik je ook niet geven. De mijne heeft ook een klein mondje, dikke tong en weinig ruimte. Mijn tandarts heeft me prima geadviseerd en ik kan nu heerlijk ontspannen en plezierig met haar rijden. Trouwens dunne bitjes zijn niet per definitie scherper, dat is een groot misverstand. Het is de hand van de ruiter die een bit scherp maakt of niet.

Sanne31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:06

Het allerbelangrijkste !! wat geeft het paard zelf aan. Ik reed voorheen met een bit van 21 mm met de achterliggende gedachte hoe dikker hoe zachter het bit inwerkt. Nou meneer was het hier niet mee eens. Nu rijd ik met een 16 mm. Dit bit, een simpele watertrens, accepteert hij prima. Met name zijn reactie is voor mij een belangrijke reden geweest om wat anders te zoeken.

Succes !!

Simmie schreef:
Tja, je geeft zelf al aan dat je paard een kleine mond heeft. Zo'n dik bit kan dan heel oncomfortabel zitten (het gevoel van en constant propvolle mond). Paard heeft door de dikte weinig tot geen ruimte voor tongvrijheid, kan het bit niet lekker aannemen etc.

pluisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 22:29

ze heeft wel kleine mond maar is niet zo dat als er een dik bit er in ligt dat ze dan de mond vol er van heeft
ik weet niet als er iemand foto heeft van een paard met kleine mond

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:34

Je kan het zelf heel gemakkelijk zien, als het bit in de mond ligt, en de mond goed gesloten kan worden gehouden dan is je bit niet te dik.
18 mm. is niet overdreven dik maar je moet ook rekening houden met de breedte van het bit, dit kun je heel gemakkelijk meten met een touwtje door de mond. Een te breed bit is niet goed, te dun niet, te dik niet.
Als je paard goed loopt met een bepaald bit en er geen last van heeft, plus goed nageeft dan zou ik niks veranderen.

pluisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 22:48

BPVS schreef:
Je kan het zelf heel gemakkelijk zien, als het bit in de mond ligt, en de mond goed gesloten kan worden gehouden dan is je bit niet te dik.
18 mm. is niet overdreven dik maar je moet ook rekening houden met de breedte van het bit, dit kun je heel gemakkelijk meten met een touwtje door de mond. Een te breed bit is niet goed, te dun niet, te dik niet.
Als je paard goed loopt met een bepaald bit en er geen last van heeft, plus goed nageeft dan zou ik niks veranderen.

ik snap je verhaal niet zo goed met touwtje door de mond

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:50

Nou dat is heel makkelijk, zo kun je de breedte van de mond meten. Je legt het touwtje waar normaal het bit ligt. Een bit moet niet alleen in de dikte goed passen maar ook de breedte.

pluisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 22:51

BPVS schreef:
Nou dat is heel makkelijk, zo kun je de breedte van de mond meten. Je legt het touwtje waar normaal het bit ligt. Een bit moet niet alleen in de dikte goed passen maar ook de breedte.

oke dus als ik goed begrijp dan doe ik touwtje in de mond dan leg ik die op het bit om dan te kijken naar de maat van het bit

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:53

Misschien is de HH gold brass een optie voor je?
Dit is een heel vriendelijk dubbel gebroken bit, met een dikte van 'slechts' 13 mm..

pluisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 23:00

femmefatale1 schreef:
Dit is een heel vriendelijk dubbel gebroken bit, met een dikte van 'slechts' 13 mm..

13 mm is egt veelste scherp voor haar ;)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:15

pluisje2 schreef:
femmefatale1 schreef:

13 mm is egt veelste scherp voor haar ;)

Dit bit is alles behalve scherp, zoals ik al zei is dit een heel vriendelijk bit.
Ik rij elke jong paard in met dit HH bit:
http://piafferuitersport.nl/popup.php?img=2145

Bovendien is elk bit net zo scherp als de hand die eraan vast zit...
Laatst bijgewerkt door Casarell op 16-03-10 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt