Bontje als zadelonderlegger ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yvonne94

Bontje als zadelonderlegger ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 12:24

Heyhey,

Misschien een hele domme vraag maar ;

Waarvoor dient het bontje, wat sommige mensen hebben tussen het zadel en de sjabrak ?
Ik vind het er zo leuk uit zijn altijd, en het lijkt me ook wel fijn rijden.
Heeft het ook voordelen of nadelen voor je paard?
Gebruik je het alleen als het zadel niet goed ligt of als je paard rugproblemen heeft?
Of kan je het ook er onder leggen, gewoon voor het fijne/leuke ?

Liefs, Yvonne.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:57

Als je een zadel hebt, dat goed is aangemeten voor op jouw paard, dan zorgt het bont er alleen maar voor dat het zadel minder goed past. De gevolgen daarvan kunnen behoorlijk erg zijn, namelijk pijn van het paard in de rug, dat als gevolg heeft dat het paard gaat klieren (met rijden, opzadelen, aansingelen, opstappen), zijn spieren niet meer goed kan gebruiken en het paard kreupel en ZEER vervelend kan worden. Helaas krijgen veel paarden in deze gevallen een klets met de zweep dat ze moeten luisteren....

Het is een trend, dat men steeds meer ziet, omdat velen het hebben, denken anderen dat het geen kwaad kan. Als je een bontje wilt gebruiken moet je dat dus al overleggen met je zadelmaker, zodat die het zadel daarop aan kan passen.

De meeste doen het gewoon voor de mooi, of omdat ze denken dat het lekker zacht is voor het paard.

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:59

Ik vind het voordeel van een echt bontje als onderlegger dat de katoenen sjabrak niet zo zweterig is na het rijden.
En wees eerlijk de meeste gewone sjabrakjes zijn vrij dun.
Bij een dikkeren pad gebruiken wij geen merino bontje.

Judje

Re: Bontje als zadelonderlegger ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:14

Maar een dekje/sjabrak is in eerste instantie niet ontworpen om je paard te beschermen, maar om het zadel te beschermen tegen zand en zweet van het paard uit.

Een heel dun katoenen sjabrak/dekje is juist het beste wanneer je een zadel hebt laten aanmeten.

LTSje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:17

het is voor schokdemping en als het zadel jiet goed past
Als je een goed passend zadel hebt hoef er alleen maar een dekje onder tegen bescherming van het zweet

Yvonne94 schreef:
Heyhey,

Misschien een hele domme vraag maar ;

Waarvoor dient het bontje, wat sommige mensen hebben tussen het zadel en de sjabrak ?
Ik vind het er zo leuk uit zijn altijd, en het lijkt me ook wel fijn rijden.
Heeft het ook voordelen of nadelen voor je paard?
Gebruik je het alleen als het zadel niet goed ligt of als je paard rugproblemen heeft?
Of kan je het ook er onder leggen, gewoon voor het fijne/leuke ?

Liefs, Yvonne.

Laurenlinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:36

ik weet het ook niet,
maar ik doe het altijd omdat het ook leuk staat en omdat bijna iedereen het doet ..
dus als iedereen het doet zal het vast el goed zijn toch? ;)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:39

Laurenlinden schreef:
ik weet het ook niet,
maar ik doe het altijd omdat het ook leuk staat en omdat bijna iedereen het doet ..

dat denken ze ook bij bandages :=

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:50

Judje schreef:
Als je een zadel hebt, dat goed is aangemeten voor op jouw paard, dan zorgt het bont er alleen maar voor dat het zadel minder goed past. De gevolgen daarvan kunnen behoorlijk erg zijn, namelijk pijn van het paard in de rug, dat als gevolg heeft dat het paard gaat klieren (met rijden, opzadelen, aansingelen, opstappen), zijn spieren niet meer goed kan gebruiken en het paard kreupel en ZEER vervelend kan worden. Helaas krijgen veel paarden in deze gevallen een klets met de zweep dat ze moeten luisteren....

Het is een trend, dat men steeds meer ziet, omdat velen het hebben, denken anderen dat het geen kwaad kan. Als je een bontje wilt gebruiken moet je dat dus al overleggen met je zadelmaker, zodat die het zadel daarop aan kan passen.

De meeste doen het gewoon voor de mooi, of omdat ze denken dat het lekker zacht is voor het paard.

Precies!

Paar stalgenootjes hadden ze ook gekocht dus ik zei; weet je wel waarvoor ze zijn?
Zeggen ze; nee, maar ik vind het gewoon mooi.
Ik uitgelegd; en het was dus eigenlijk gewoon een miskoop!

T maakt je zadel alleen maar smaller.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:52

Laurenlinden schreef:
ik weet het ook niet,

Hoe bedoel je meelopen? Je weet helemaal niet waar het voor is, het ziet er misschien wel leuk uit maar doe het alleen als het nodig is! Zo verpest je echt de paardenrug.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:55

xxMACYYY schreef:
Laurenlinden schreef:
ik weet het ook niet,

Hoe bedoel je meelopen? Je weet helemaal niet waar het voor is, het ziet er misschien wel leuk uit maar doe het alleen als het nodig is! Zo verpest je echt de paardenrug.

dat hoeft helemaal niet.. >;)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:44

Ik rij met alleen een bontshabrak. Pony heeft een erg gevoelige huid en gewone dekjes schuiven en trekken strak op de schoft, waardoor ze vervelend gaat doen. Het bontje blijft altijd heel mooi liggen, dan liggen de haren ook netjes plat na het rijden en zo... :)

HorsewareJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:48

Judje schreef:
Maar een dekje/sjabrak is in eerste instantie niet ontworpen om je paard te beschermen, maar om het zadel te beschermen tegen zand en zweet van het paard uit.

Een heel dun katoenen sjabrak/dekje is juist het beste wanneer je een zadel hebt laten aanmeten.

Klopt helemaal!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 09:16

Marian_ schreef:
Laurenlinden schreef:
ik weet het ook niet,

dat denken ze ook bij bandages :=

:roll:

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 09:26

ik rij zelf ook met een bontje en dat is om dat ik het zadel op twee paarden heb laten aan meten. en dit dan een oplossing is. :o

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 15:37

Laurenlinden schreef:
ik weet het ook niet,

welja joh dus omdat een ander het doet,doe jij het ook }:0

een bontje kan als tijdelijke oplossing dienen als je zadel niet zo goed meer past.
let wel op,want ze maken je zadel wel altijd iets smaller.
daarom moet je er niet zomaar een onder doen als je zadel normaal gewoon goed past.

als je het gewoon mooi vind,kan je beter een halfpad kopen,eenmaal onder het zadel ziet niemand het verschil!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 15:53

Een bontje maakt je zadel niet smaller, dat is echt onzin.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 16:02

Nies_ schreef:
Een bontje maakt je zadel niet smaller, dat is echt onzin.

Waarom onzin? Als je iets diks tussen je zadel en je paard stopt, wordt je zadel toch smaller? Of nee, ok, niet je zadel, maar wel de ruimte..? Snap dus niet helemaal wat je bedoelt..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 16:06

Nee, overal komt het even dik tegen aan, dus dat wordt echt niet zo veel smaller hoor. Je zadel komt wel hoger te liggen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:24

ja hij word wel iets smaller. niet gek veel,maar het maakt wel een verschil.dus dat hoeft niet meteen onzin genoemd te worden

Jaimylover13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:51

dan blijft het zadel ook beter op zijn plek liggen, en dan als je ruimte over hebt bij het achterste deel of het kleppert dan helpt het ook beter,,

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:04

Een zadel hoort niet te klapperen of te schuiven. Dan past eht gewoon niet. Ik mag van mijn zadelmaker echt niet met een bontje rijden. Gewoon een dun dekje en meer niet. Ik heb een zadl aan laten meten, en dan is het behoorlijk onzin om de boel op te gaan vullen met allemaal dikke lagen spul.
Als je zadel echt past, heb je dat gewoon niet nodig.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:07

ik gebruik er helemaal niets meer onder. Ik heb een ander zadel gekocht dat helemaal goed ligt en heb nu niets meer nodig.
Vaak is het zo dat als het zadel niet goed ligt dat je het al snel gaat opvullen en het steeds krapper komt te liggen.
Dus eerst het zader laten nakijken.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:11

Nies_ schreef:
Nee, overal komt het even dik tegen aan, dus dat wordt echt niet zo veel smaller hoor. Je zadel komt wel hoger te liggen.

Als jij een goed passende trui hebt gekocht voor over een t shirt en waar je vervolgens een heel dik vest onder gaat dragen is die goed passende trui toch ook opeens niet zo goed passend meer. Het zelfde geld voor een goed passend zadel waar je een bontje onder gaat leggen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:04

Dat kun je totaal niet vergelijken, een zadel ligt op de rug terwijl een trui om je lichaam zit.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:10

wat kan je daar niet aan vergelijken dan? Die trui gaat ook knellen en irriteren, precies zo als het zadel.