Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Yvonne94 schreef:Heyhey,
Misschien een hele domme vraag maar ;
Waarvoor dient het bontje, wat sommige mensen hebben tussen het zadel en de sjabrak ?
Ik vind het er zo leuk uit zijn altijd, en het lijkt me ook wel fijn rijden.
Heeft het ook voordelen of nadelen voor je paard?
Gebruik je het alleen als het zadel niet goed ligt of als je paard rugproblemen heeft?
Of kan je het ook er onder leggen, gewoon voor het fijne/leuke ?
Liefs, Yvonne.
Judje schreef:Als je een zadel hebt, dat goed is aangemeten voor op jouw paard, dan zorgt het bont er alleen maar voor dat het zadel minder goed past. De gevolgen daarvan kunnen behoorlijk erg zijn, namelijk pijn van het paard in de rug, dat als gevolg heeft dat het paard gaat klieren (met rijden, opzadelen, aansingelen, opstappen), zijn spieren niet meer goed kan gebruiken en het paard kreupel en ZEER vervelend kan worden. Helaas krijgen veel paarden in deze gevallen een klets met de zweep dat ze moeten luisteren....
Het is een trend, dat men steeds meer ziet, omdat velen het hebben, denken anderen dat het geen kwaad kan. Als je een bontje wilt gebruiken moet je dat dus al overleggen met je zadelmaker, zodat die het zadel daarop aan kan passen.
De meeste doen het gewoon voor de mooi, of omdat ze denken dat het lekker zacht is voor het paard.

Laurenlinden schreef:ik weet het ook niet,
maar ik doe het altijd omdat het ook leuk staat en omdat bijna iedereen het doet ..
dus als iedereen het doet zal het vast el goed zijn toch?
xxMACYYY schreef:Laurenlinden schreef:ik weet het ook niet,
maar ik doe het altijd omdat het ook leuk staat en omdat bijna iedereen het doet ..
Hoe bedoel je meelopen? Je weet helemaal niet waar het voor is, het ziet er misschien wel leuk uit maar doe het alleen als het nodig is! Zo verpest je echt de paardenrug.
Laurenlinden schreef:ik weet het ook niet,

Nies_ schreef:Nee, overal komt het even dik tegen aan, dus dat wordt echt niet zo veel smaller hoor. Je zadel komt wel hoger te liggen.