Zadel - daling in waarde na ca een jaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

madelief88

Zadel - daling in waarde na ca een jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 13:03

Hoi Bokkers,

Kon niks vinden via de zoekfunctie, maar hoeveel procent wordt een zadel ongeveer minder waard indien het normaal wordt gebruikt? Gaat dus om een periode van een jaar.

Weet dat het flink vermindert, maar wil even inschatten wat realistisch is om nog voor mijn huidige zadel te krijgen dat dus nog geen eens een jaar oud is.

Beschuit

Re: Zadel - daling in waarde na ca een jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:50

ik dacht 35 tot 40 %

_Epplejeck_

Woonplaats: Drachten-Heemskerk-Eindhoven-Zwolle-Groningen-Breda-Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:58

hangt ook af van het merk & type

wat voor een heb je ?

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 17:18

Een nieuw merk, van DT saddlery Duitsland.
Wel een goed en mooi leren zadel. Nieuw gekocht voor 1095 euro, in juni 2009. Pas nog helemaal opgevuld.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:55

geloof dat het houvast bij A merk zadels ongeveer zo is:
25% eraf op het moment dat je de winkel uit loopt en dan elk jaar 10% eraf

maar het ligt er natuurlijk helemaal aan hoe gewild een zadel is en wat de gek er voor wil geven

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:57

Dat is best veel... Vandaar dat mijn boekhouder zoveel heeft afgeschreven voor dit jaar.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:59

let wel dat die 10% die je elk jaar afschijft steeds over het nieuwe bedrag eraf gaat.
je afschrijving wordt dus elk jaar iets minder

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:01

Volgens mij over de nieuwwaarde hoor..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:10

ManonR_ schreef:

dat zou mooi zijn ;) dan zou je zadel elk jaar net zoveel afschrijven als ie 10 jaar oud is dan als ie 3 jaar oud is. dat is dus niet het geval.
hoe ouder je zadel wordt hoe minder het per jaar afschrijft

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:13

Ik heb 9 jaar geleden een zadel gekocht voor 700 Gulden.
Bij inruil afgelopen jaar kreeg ik er nog 300 Euro voor.

Bijna voor niks mee gereden dus :)

Verschilt denk ik per zadel en of je hem inruilt of prru afschrijft boekhoud- technisch natuurlijk...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:16

Volgens mij is dat heel erg per zadel.
En TS: heb je het over het bedrag waarvoor je hem weer kan verkopen?
Dat is ongeveer wat de gek ervoor geeft.
Ik weet dat de BF-zadels(zijn wel boomloos) heel erg goed hun waarde behouden, terwijl je een ander "vergelijkbaar zadel" na 2 jaar aan de straatstenen niet kwijt raakt.
Laatst bijgewerkt door siskeh op 16-03-10 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:16

LiSSy schreef:
ManonR_ schreef:

dat zou mooi zijn ;) dan zou je zadel elk jaar net zoveel afschrijven als ie 10 jaar oud is dan als ie 3 jaar oud is. dat is dus niet het geval.
hoe ouder je zadel wordt hoe minder het per jaar afschrijft
Daar snap ik dan het nut niet van denk ik :+.

Sowieso schrijf je boekhoudtechnisch op een zadel 20% per jaar af, al dan niet met restwaarde. En geen 10.

Voor het bepalen van de verkoopprijs zou ik aanhouden wat in één van de eerste posts gezegd is. 25% als je de winkel uitloopt en daarna steeds 10.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:23

het is net als bij auto's, die schrijven de eerste paar jaren ontzettend veel af. maar hoe ouder een auto wordt hoe minder hij per jaar in waarde daalt.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:52

Uhh... volgens mij gaan we offtopic maar je gaat uit van restwaarde naar zoveel jaar, je afschrijving blijft gelijk. Na zoveel jaar ben je klaar met afschrijven. Een stubben zal bijvoorbeeld altijd een bepaalde restwaarde houden, behalve als hij echt kapot is. Auto's idem dito, het is zelfs bij de belasting vastgelegd hoeveel procent je per jaar af dient te schrijven.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 07:27

Daarom vroeg ik het me ook af ook, omdat bij auto's dit wel is vastgesteld. Heel erg bedankt voor de reacties van iedereen.

Maar eigenlijk is het dus helemaal niet zo verstandig om een nieuw zadel te kopen, tenzij je er zeker weten lang mee gaat doen. Vind het wel veel hoor, hoeveel minder waard ie wordt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 09:32

daarom heb ik ook nog nooit een nieuw zadel gekocht :D

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 10:02

Het scheelt wel heel erg hoe gewild je zadel is, wat voor type (spring/dressuur/vzh) Of het een A,B of C merk is etc.

Gezien dit om een vrij onbekend merk gaat waarvan de nieuwwaarde niet echt hoog ligt, ben ik bang dat die flink afschrijft...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:26

Inderdaad is het erg van de preciese omstandigheden afhankelijk. Bepaalde types verkopen nu eenmaal makkelijker dan andere types , omdat er meer vraag naar is. En als je 2 identieke zadels hebt die samen de fabriek hebben verlaten en direct zijn verkocht , dan is het ene zadel na 3 jaar al helemaal kapot gereden , terwijl het andere zadel na een dubbel zo lange periode er nog supernetjes uitziet omdat er gewoon veel zuiniger mee omgegaan is :)

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:27

Het is maar net wat de gek ervoor geeft! Ik heb een jaar met een amper gebruikt Passier Grand Gilbert zadel gezeten, laten taxeren door een erkende zadelmaker, maar is uiteindelijk voor de helft van het getaxeerde bedrag weggegaan.. Hij was wel veel meer waard, maar werd alsmaar ouder en lag niets te doen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 18:52

Tessebes schreef:
Uhh... volgens mij gaan we offtopic maar je gaat uit van restwaarde naar zoveel jaar, je afschrijving blijft gelijk. Na zoveel jaar ben je klaar met afschrijven. Een stubben zal bijvoorbeeld altijd een bepaalde restwaarde houden, behalve als hij echt kapot is. Auto's idem dito, het is zelfs bij de belasting vastgelegd hoeveel procent je per jaar af dient te schrijven.

Bedrijfseconomische/boekhoudkundig gezien heb je (deels) gelijk, maar als het gaat om de marktwaarde gaat kan je er helemaal geen vast percentage aan ophangen en al helemaal niet zo'n strakke rekensom als wat jij noemt.

Overigens, die restwaarde waar jij het over hebt is fiscaal gezien ook al een paar jaar niet meer toegestaan.

@pam01: Vervalt het hele BTW verhaal niet zodra iets ingekocht word van een particulier? In de autohandel is dit wel zo, die hebben onderscheid tussen BTW auto's (ingekocht van een bedrijf of afkomstig uit de lease) en marge auto's (ingekocht of ingeruild van een particulier) en komt dit ook vaker voor dan in andere branches, maar volgens mij geld dit voor alles wat door een bedrijf ingekocht word van een particulier.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:41

Zo heb ik onlangs een zadel thuis gehad om te passen, amper gebruikt ontzettend jong... (dacht 6 maand oud) van 1400 voor 795 euro (laatste was een vraagprijs)

En heb ik voor een bijna 10 jaar oud zadel, in zeer goede tot nieuwstaat verkerend, np 2200 euro nog 800 euro terug gekregen... amper te zien dat hij gebruikt was, en nee niet ingeruild op een nieuwe.

Het is net wat een gek ervoor geeft, hoe het merk en type in de markt ligt... het merkt dat ik had is een topmerk maar vrij onbekend... en geluk gehad dat een kenner zoiets zocht...

_Epplejeck_

Woonplaats: Drachten-Heemskerk-Eindhoven-Zwolle-Groningen-Breda-Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 00:13

Mijn eerste vraag is natuurlijk... waarom wil je 'm inruilen ?
En de waarde ligt tussen de400-600; wil 'm wel eerst zien

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 00:19

Omdat het niet optimaal ligt en ik naar een spaans zadel ga overstappen. 400 euro is een derde van het bedrag dat ik er 9 maanden terug voor heb betaald, 600 de helft. Ga dan toch wel even wat meer moeite in stoppen om er meer voor te krijgen.
Zadel is praktisch nog gloednieuw.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 00:33

Als je hem inruilt krijg je er vaak toch minder voor als dat je hem zelf probeert te verkopen.. De gene die 'm inruilt wil er ook nog op verdienen...

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 00:39

Ja, inderdaad, daarom ga ik het uiteraard eerst zelf proberen ;)
Maar goed, daar ging het hele topic niet echt over, vind het wel ernstig hoor, dat die zadels zo in waarde dalen.. Voor mij tweedehandsjes maar voortaan :D