schenkeltrens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paarden115

schenkeltrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 01:20

ik ben opzoek voor mjn fjord naar een schenkeltrens 15cm (een nieuwe)
heb al alle site's doorzocht nergens maximum tot 13,5cm
bestaat een schenkeltrens niet in 15cm? en waarom niet?

tamary

Re: schenkeltrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 01:32

Wat is de nederlandse term voor een schenkeltrens?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 01:41

Afbeelding

Overal waar ik kijk is het alleen 13.5, dus ik acht de kans klein.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 01:52

kneveltrens, dat is de nederlandse naam, tenminste, als ik hier om een schenkeltrense vraag, dan laten ze me een kneveltrens zien.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 02:00

melsh schreef:
Afbeelding

Als je een kneveltrens bedoelt, dan is dat geen kneveltrens... Dat lijkt meer op een IJslands bit. Bij mijn weten is dit een kneveltrens :
http://www.gravenmate.com/Informatie/Tips/image015.jpg
En die heb je dan weer in verschillende uitvoeringen (enkelgebroken, dubbelgebroken, met tongspeeltje, van rubber, etc.) Volgens mij zijn deze bitten in de meeste winkels gewoon in alle maten te krijgen... Volgens mij werkt een kneveltrens zachter in dan een normale trens omdat ie een stillere ligging heeft...

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 02:26

Op www.equimatch.nl staan er een paar van 14 cm. 15 is wel heel erg groot, dat zil je niet snel vinden. Hoe groot is je fjord?

Op Engelse sites heb je misschien wat meer kans. Die hebben vaak veel meer maten.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:58

Maxielover schreef:
melsh schreef:
[img]http://clx.com.br.nl/project/img/cat/259919.gif[img]

Als je een kneveltrens bedoelt, dan is dat geen kneveltrens... Dat lijkt meer op een IJslands bit. Bij mijn weten is dit een kneveltrens :
http://www.gravenmate.com/Informatie/Tips/image015.jpg
En die heb je dan weer in verschillende uitvoeringen (enkelgebroken, dubbelgebroken, met tongspeeltje, van rubber, etc.) Volgens mij zijn deze bitten in de meeste winkels gewoon in alle maten te krijgen... Volgens mij werkt een kneveltrens zachter in dan een normale trens omdat ie een stillere ligging heeft...

De TS zei schenkeltrens en dit is een schenkeltrens, dus ik ga er vanuit dat ze dit zoekt... Geen kneveltrens, want dan had hij dat wel gezegd.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:43

TS zal niet de eerste en ook niet de laatste zijn, die bitten opzoekt op de duitse site... :D
Als ze die bitten zoekt die jij laat zien, zou ze beter op het westernforum kunnen vragen :j

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:46

Alane....das geen westernbit :n
Neigt eerder naar ijslands....

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 14:31

http://www.huppa.nl
Heeft een hoop vreemde bitten, maar ook daar zie ik hem er niet tussen staan...

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:07

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 15:29

Myca schreef:
Misschien kan je hier wat mee? Net even anders, maar het komt wel in de buurt.
Die dubbelgebroken kneveltrens van blz 1 is er in ieder geval tot 15,2cm.
Het is wel erg breed hoor, heeft jouw Fjord zo'n grote mond?
http://www.equimatch.nl/default.asp?clu ... ageid=228&

idd vind het ook erg groot maar heb nu een watertrens 15 cm en past perfect maar ik heb op internet ophaaltrenzen gezien lijkt intersant omdat gij maar af en toe er van door gaat maar hoe krijg je nu die ophaal bakstukken door ophaal trens?
Afbeelding
dit zijn de bakstukken
Afbeelding
zo moet het komen

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:40

Afbeelding

Je maakt die pinnetjes aan de kant van het gespje los, steekt het door de ringen van de ophaaltrens heen en maakt de pinnetjes weer vast :)
Is niet heel moeilijk hoor. Vraag me alleen af of die rekbare bakstukken niet heel erg gaan "slobberen" na een tijdje...

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 15:43

melsh schreef:
Je maakt die pinnetjes aan de kant van het gespje los, steekt het door de ringen van de ophaaltrens heen en maakt de pinnetjes weer vast :)
Is niet heel moeilijk hoor. Vraag me alleen af of die rekbare bakstukken niet heel erg gaan "slobberen" na een tijdje...

ik vroeg me ook af of het bit mooi op zijn plaats blijft zitten?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:44

Daar heb je een sperriem voor, neem ik aan :)

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 15:45

melsh schreef:
Daar heb je een sperriem voor, neem ik aan :)

idd maar als je deze niet hebt (ik heb deze wel hoor)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:46

Geen idee, ik denk dat je zo'n bit niet aan een hoofdstel zonder sperriem kunt doen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:27

Paintlinger schreef:

Zucht. Mijn IJslander heeft een bustrens :O Ik neem aan dat je de IJslandse kandarre bedoelt. En nee, het bit dat ts bedoelt lijkt daar NIET op. De schenkeltrens (overigens vreemd dat dit bit trens genoemd wordt terwijl het heel anders werkt maar dat is weer een andere kwestie) heeft een werking die vergelijkbaar is met de ophaaltrens en pessoa, namelijk dat het bit naar achteren rolt wanneer de teugels worden aangenomen. Een IJslandse kandarre heeft dit niet. Overigens vind ik een schenkeltrens een eerlijker bit dan een pessoa simpelweg omdat hij een kinketting heeft.

Stomtoevallig heb ik vandaag voor het eerst met zo'n schenkel"trens" gereden. Op een quarter. TS, wellicht dat je in de tackroom hier op bokt meer informatie vindt?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:30

hestejente schreef:
Paintlinger schreef:

Zucht. Mijn IJslander heeft een bustrens :O Ik neem aan dat je de IJslandse kandarre bedoelt. En nee, het bit dat ts bedoelt lijkt daar NIET op. De schenkeltrens (overigens vreemd dat dit bit trens genoemd wordt terwijl het heel anders werkt maar dat is weer een andere kwestie) heeft een werking die vergelijkbaar is met de ophaaltrens en pessoa, namelijk dat het bit naar achteren rolt wanneer de teugels worden aangenomen. Een IJslandse kandarre heeft dit niet. Overigens vind ik een schenkeltrens een eerlijker bit dan een pessoa simpelweg omdat hij een kinketting heeft.

Stomtoevallig heb ik vandaag voor het eerst met zo'n schenkel"trens" gereden. Op een quarter. TS, wellicht dat je in de tackroom hier op bokt meer informatie vindt?

Ik moest inderdaad qua werking ook een beetje aan de pessoa denken. En die is er wel in grote maten, tot 16.5 geloof ik. Dus dat zou ook een optie kunnen zijn voor TS.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:38

Paintlinger schreef:

was even in de greenbeans met deze:

Afbeelding

ijslands is het zeker niet....

Als ze mij vragen naar een schenkeltrens, dan denk ik gelijk aan een kneveltrens :)

Ik hou het ook liever simpel met bitten.... die ophaaltrensen vind ik niets...

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:43

Alane schreef:

Als ze mij vragen naar een schenkeltrens, dan denk ik gelijk aan een kneveltrens :)

Mijn pony doet lastiger op haar pessoa dan op een dubbelgebroken bitje... Dus inderdaad, simplicity is the key.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:54

melsh schreef:
Mijn pony doet lastiger op haar pessoa dan op een dubbelgebroken bitje... Dus inderdaad, simplicity is the key.

Ja, een pessoa doet meer pijn. Daar gaat je pony meer van protesteren dan van een gewone trens.

@ TS: mijn paard heef er ook een tijd een handje van gehad om er vandoor te gaan. Hop, zwaarder bit erin, dacht ik. Wat bleek:

- hij deed het nog steeds met dat andere bit
- hij was nogal verwend (in die periode had ik hem net) en inmiddels begint 't al op een opgevoed paard te lijken en flikt hij zulke ongein niet meer
- hij bleek ook nog eens te verrekken van de pijn.

Dus voor mij en mijn paard was een ander bit geen oplossing voor het probleem dat ik had.

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 19:58

hestejente schreef:
melsh schreef:

Ja, een pessoa doet meer pijn. Daar gaat je pony meer van protesteren dan van een gewone trens.

@ TS: mijn paard heef er ook een tijd een handje van gehad om er vandoor te gaan. Hop, zwaarder bit erin, dacht ik. Wat bleek:

- hij deed het nog steeds met dat andere bit
- hij was nogal verwend (in die periode had ik hem net) en inmiddels begint 't al op een opgevoed paard te lijken en flikt hij zulke ongein niet meer
- hij bleek ook nog eens te verrekken van de pijn.

Dus voor mij en mijn paard was een ander bit geen oplossing voor het probleem dat ik had.

ja we hebben al een stang uitgeprobeert ma daar ging ie te traag op ! dus dacht ik aan een schenkeltrens met dubbele teugel of een ophaaltrens met dubbele teugel maar een ophaaltrens kan niet zonder gecombineerde neusriem en ik ging net een neiuw hoofdstel kopen met een hoge neusriem dus word het een schenkeltrens

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:01

melsh schreef:
Alane schreef:

precies, kijken waarom het paard doet wat het doet, en de oorzaak wegnemen.
juist als ze hard en stug zijn in de mond, een zachter bit...

ik vind 15 cm nogal enorm voor een fjord...
wij hebben een paard met een redelijk groot hoofd, maar die komt niet verder dan 14.5 cm... en dat vind ik al erg groot (en lastig om een passend bit te vinden... 2e hands om uit te proberen :D )

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 20:03

Alane schreef:
precies, kijken waarom het paard doet wat het doet, en de oorzaak wegnemen.
juist als ze hard en stug zijn in de mond, een zachter bit...

ik vind 15 cm nogal enorm voor een fjord...
wij hebben een paard met een redelijk groot hoofd, maar die komt niet verder dan 14.5 cm... en dat vind ik al erg groot (en lastig om een passend bit te vinden... 2e hands om uit te proberen :D )

vindt ik ook enorm maar het past perfect niet te groot en bij ons op de manege (80% van de paarden zijn haflingers) heben bijna allemaal bit maat 15 cm