Ongebroken bustrens maakt mond harder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nivada

Ongebroken bustrens maakt mond harder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 17:16

Nou werd ik vandaag toch weer wijsgemaakt dat een ongebroken bustrens de mondhoeken van een paard harder maakt..
en dan uiteindelijk onstuurbaar wordt.

Mn paard rij ik dus met een ongebroken bustrens omdat ze niet lekker reed op een enkel en ook niet op een dubbel gebroken watertrens. Het voelde te wiebelig.. Daarom mijn keuze van verandering. Moet ook zeggen dat het nu stukken beter/rustiger voelt.

Ik heb al zitten googlen op wiki gekeken en hier gezocht, maar echt het antwoord vinden doe ik niet.

Overal lees ik dat het juist een vriendelijk bit is. Hoe zit dit nou? Wat is julie ervaring?

skins

Re: Ongebroken bustrens maakt mond harder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:14

Ik dacht dat een ongebroken trens druk geeft op de tong en weinig op de mondhoeken en lagen. Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee.
Ik denk niet dat er veel verschil op zit als met een gebroken trens.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:18

Een ongebroken trens geeft juist geen enkele druk in de mondhoeken.Wordt dus ook echt niet 'harder'.
Bovendien wordt een paard niet onbestuurbaar van een bit,met ieder bit moet je een paard africhten en zorgen dat hij gaat reageren op de hulpen.
Mensen denken vaak dat het een streng bit is omdat ze het verwarren met een stang,deze heeft echter een hefboomwerking en de ongebroken trens niet.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 18:31

ambre schreef:
Een ongebroken trens geeft juist geen enkele druk in de mondhoeken.Wordt dus ook echt niet 'harder'.
Bovendien wordt een paard niet onbestuurbaar van een bit,met ieder bit moet je een paard africhten en zorgen dat hij gaat reageren op de hulpen.
Mensen denken vaak dat het een streng bit is omdat ze het verwarren met een stang,deze heeft echter een hefboomwerking en de ongebroken trens niet.

Ja dat dacht ik dus ook. Naar mijn mening rijd je op je zit en een niet met je handen. Vond het ook al zon rare opmerking over dat bit.

Dus het is niet waar?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:33

ambre schreef:

Inderdaad! Een ongebroken is juist een heel vriendelijk bit, geen notenkrakerseffect!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:34

Nee hoor,juist niet.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 18:37

gelukkig maar! Dan kan ik het in een subtiel gesprek onderbouwen ;)

Zijn er nog mensen met ervaring met dit bit?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:38

Heb je het tegen mij?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:38

Elk bit werkt zo hard als de hand die er aan trekt; als jouw paard lekker op een ongebroken trens loopt, houd dat dan vooral zo, Sommige paarden willen dat drukke gedoe niet in hun mond. Een ongebroken trens ligt mooi rustig en verdeelt de druk goed over de tong en lagen.
Dus vergeet die harde mond maar, lekker blijven rijden! :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:39

Nivada schreef:
gelukkig maar! Dan kan ik het in een subtiel gesprek onderbouwen ;)

Zijn er nog mensen met ervaring met dit bit?

Ik heb hem ook maar moet er nog mee gaan rijden. ;)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:39

MamboBeach schreef:
Heb je het tegen mij?

Sorry,zie nu pas hoe raar mijn reactie er nu uit ziet.Denk mijn tekstje hiervoor dus maar boven die van jou:was voor TS bedoeld.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:40

met name bij paarden met een klein mondje ben ik alleen maar pro ongebroken :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:40

MamboBeach schreef:
Inderdaad! Een ongebroken is juist een heel vriendelijk bit, geen notenkrakerseffect!

Welk bit heeft dat wel dan? (Tip: het is niet het enkelgebroken bitje. Het effect van een notenkraker treedt namelijk pas op als je kracht zet op punten die ver buiten de drukpunten = mondhoeken liggen, dan krijg je het hefboomeffect. En je hebt nodig dat de krachten naar elkaar toebewegen, teugels geven krachten loodrecht op die hoek en evenwijdig aan elkaar. En tot slot heb je voor het notenkrakereffect nodig dat je scharnierpunt niet beweegt ten opzichte van de drukpunten.)

Als je gewoon rijdt kun je geen notenkrakerseffect uitoefenen met een gewoon enkelgebroken trensje en gewone teugelbevestiging. Als je naast het paard loopt en je grijpt de teugels vlak onder de kin vast in een vuist, dan kan het wel (en dan prik je ook nog eens naar met de punt in z'n gehemelte.)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:41

ambre schreef:
MamboBeach schreef:
Heb je het tegen mij?

Sorry,zie nu pas hoe raar mijn reactie er nu uit ziet.Denk mijn tekstje hiervoor dus maar boven die van jou:was voor TS bedoeld.

Begreep het al niet, volgens mij delen we dezelfde mening... :)

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:42

ik rij ook met een ongebroken bit, dan wel een watertrens. Om de zelfde redenen die je zelf aangeef.
Ik kreeg telkens veel protest met gebroken bitjes. buiten rij ik altijd met een liverpool, zonder enige vorm van protest.
Dus later ben ik het in de bak gaan proberen, zonder kinketting en mijn teugels aan de ring. hier ging hij super op, dus een ongebroken trens aangeschaft en sindsdien geen protest meer gehad. :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:42

Shadow0 schreef:
MamboBeach schreef:

Welk bit heeft dat wel dan? (Tip: het is niet het enkelgebroken bitje. Het effect van een notenkraker treedt namelijk pas op als je kracht zet op punten die ver buiten de drukpunten = mondhoeken liggen, dan krijg je het hefboomeffect. En je hebt nodig dat de krachten naar elkaar toebewegen, teugels geven krachten loodrecht op die hoek en evenwijdig aan elkaar. En tot slot heb je voor het notenkrakereffect nodig dat je scharnierpunt niet beweegt ten opzichte van de drukpunten.)

Als je gewoon rijdt kun je geen notenkrakerseffect uitoefenen met een gewoon enkelgebroken trensje en gewone teugelbevestiging. Als je naast het paard loopt en je grijpt de teugels vlak onder de kin vast in een vuist, dan kan het wel (en dan prik je ook nog eens naar met de punt in z'n gehemelte.)

Enkelgebroken en dubbelgebroken.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:43

ik rijdt jonge dieren het liefst met een ongebroken bustrens. omdat in mijn ogen het meest vriendelijke bit is. het ene paard loopt wel lekkerder op een ander soort bit maar probeer altijd de ongebroken eerst. ik rijdt sowieso alles op bustrens varianten. watertrensen hangen bij mij in de kast.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:45

MamboBeach schreef:

Dat is dus niet juist.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 18:53

Tot nu toe alleen maar goede verhalen dus mn paard wordt niet stuurloos :+ haha

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:57

Stuurloos lijkt me ook wel wat overdreven xD? Dat zal dan wel een andere oorzaak hebben gehad bij degene die dat zei.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 19:01

De eigennaar zei dat.. maar ik wil graag "bewijzen" dat het dus niet waar is.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:01

Shadow0 schreef:
MamboBeach schreef:

Dat is dus niet juist.

Dus juist wel.
Maar gaan we nu een welles-nietesspelletje doen?

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 19:11

Of het nou wel of niet is.. het prikt zoiezo int gehemelte.. toch?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:14

Ja, een ongebroken kan dus niet prikken. Lijkt me ook een vrij logisch verhaal. En verder is het natuurlijk dat een bit zo 'hard en scherp' hoe je hem gebruikt, ook dat is vrij logisch mag ik aannemen. :)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 19:15

Ik bedoelde ook een enkelgebroken. anywho.. natuurlijk vind ik het meer dan logisch ;) maar sommige mensen dus niet :P.