Bit voor mijn jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dashke

Bit voor mijn jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 11:01

Hey iedereen. Ik heb een paard van 4,5 jaar, hij is nu bijna een jaar onder zadel.

Het is een geweldig tof paard om mee bezig te zijn en te rijden.

Maar hij is ook gigantisch groot en krijgt natuurlijk meer en meer macht hoelanger ik hem train. Hij kent soms zijn eigen krachten niet denk ik :D

Hij is makkelijk te rijden maar in het parcours zou hij wat wendbaarder moeten zijn, en wat meer moeten reageren op zijn bit.

Momenteel rij ik hem met een dikke bustrens. Kheb al een dubbelgebroken trens en een happy mouth bit geprobeerd maar die zijn eigenlijk geen oplossing voor mijn probleem. Ik zoek een bit dat enkel straf is als ik het wil, en voor de rest behoorlijk zacht is.
Hebben jullie suggesties?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:10

Uh misschien moet je juist je rijtechnieken wat bijschaven, een bit wat een straf moet kunnen zijn, nee sorry zo'n bit zou ik niet naar op zoek gaan...

Dashke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 11:13

__PSM__ schreef:
Uh misschien moet je juist je rijtechnieken wat bijschaven, een bit wat een straf moet kunnen zijn, nee sorry zo'n bit zou ik niet naar op zoek gaan...

UH misschien moet je juist mensen niet zomaar beoordelen zonder er ook maar iets van te weten!?

Ik zoek een zacht bit dat een duidelijk effect geeft als ik het vraag. Dus als je hier geen nuttig antwoord op wil geven dan kan je misschien best een ander topic openklikken.

jammerr

Re: Bit voor mijn jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:17

je zou een iets smallere D-trens kunnen proberen. als dat niet genoeg is misschien een ophaaltrens. ze zijn beide net zo scherp als je zelf wil, ligt aan je gebruik.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:20

een kneveltrens wil nog wel eens helpen voor het wendbare. Verder is het toch ook een kwestie van je dressuurbasis voor elkaar hebben.

Dashke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 11:21

Lielle schreef:
een kneveltrens wil nog wel eens helpen voor het wendbare. Verder is het toch ook een kwestie van je dressuurbasis voor elkaar hebben.

Een kneveltrens? Hoe werkt dat juist?

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:23

is dit niet meer een vraag voor je instructeur?
die weet hoe je het paard traint en hoe het paard is, die weet waarschijnlijk wat het beste is.
ieder paard heeft een andere mond, en zonder het paard in de mond te kunnen kijken is het onverantwoord (vind ik) om te zeggen wat voor een bit je zou moeten kopen.
mvg.

Dashke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 11:25

FrannieTJE schreef:
is dit niet meer een vraag voor je instructeur?
die weet hoe je het paard traint en hoe het paard is, die weet waarschijnlijk wat het beste is.
ieder paard heeft een andere mond, en zonder het paard in de mond te kunnen kijken is het onverantwoord (vind ik) om te zeggen wat voor een bit je zou moeten kopen.
mvg.

Ik heb dit topic enkel geopend omdat er misschien mensen zijn die hetzelfde probleem hebben gehad en misschien een suggestie hebben.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:26

_PSM_ Zegt het misschien wat letterlijk, maar er zit wel een kern van waarheid in haar bericht: je bit is namelijk alleen maar een verduidelijking van je zit- en beenhulpen, of althans, zo zou het moeten zijn. Je moet bij wijze van spreken achtjes kunnen rijden zonder ook maar iets met je teugels te hoeven doen, anders dan richting aangeven. Je zegt dat je paard makkelijk te rijden is in parcours, dus werk dan van daar uit verder door écht te gaan focussen op je manier van rijden en zijn hoofd (=jouw teugels/bit) even te laten voor wat het is. Daarbij zeg ik niet dat je slecht rijdt, noch trek ik andere conclusies, maar ik zeg gewoon wat voor iedere ruiter geldt :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:26

Bedoel je dat je hem wil straffen met het bit??
Bedenk dat een bit nooit een straf mag zijn , werk aan de techniek, en rij desnoods op kaptoom en bit , zodat je het paard op de druk van de kaptoom terug kan nemen in nood geval.
Ten slotte is de basis het wijken voor de druk en dan bedoel ik niet de druk van het bit, want dat is vaak een pijn prikkel.

Maar misschien begrijp ik je vraag verkeerd hoor, wat bedoel je dus met die straf??

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:28

midgie schreef:
Misschien begrijp ik je vraag verkeerd hoor, wat bedoel je dus met die straf??

TS is Vlaams denk ik, dus straf = sterk :)

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:29

Rijerijerije schreef:
_PSM_ Zegt het misschien wat letterlijk, maar er zit wel een kern van waarheid in haar bericht: je bit is namelijk alleen maar een verduidelijking van je zit- en beenhulpen, of althans, zo zou het moeten zijn. Je moet bij wijze van spreken achtjes kunnen rijden zonder ook maar iets met je teugels te hoeven doen, anders dan richting aangeven. Je zegt dat je paard makkelijk te rijden is in parcours, dus werk dan van daar uit verder door écht te gaan focussen op je manier van rijden en zijn hoofd (=jouw teugels/bit) even te laten voor wat het is. Daarbij zeg ik niet dat je slecht rijdt, noch trek ik andere conclusies, maar ik zeg gewoon wat voor iedere ruiter geldt :)

Ben het hier helemaal mee eens. Uit jouw verhaal begrijp ik dat hij steeds sterker wordt of zwaarder in de hand wordt?? Dit lijkt mij geen probleem dat opgelost wordt door een ander, wellicht scherper bit te nemen maar meer door rijtechnisch te verbeteren

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:30

Afbeelding
dit is een kneveltrens. In een wending krijg je dus ook aan de buitenkant druk tegen het hoofd, en voor sommige paarden werkt dat prettig met sturen.

Midgie, ik vermoed dat TS Vlaams is met met 'straf' streng of scherp bedoelt.

Loesje79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:34

Ik ben het eens met degene die zeggen dat je een paard zonder bit zou moeten kunnen sturen en als je dat nog niet lukt dan moet je eerst meer aan de dominantie verhoudingen en de vertrouwens band werken. Welk bit je ook pakt, of dat je bitloos wil rijden zou geen verschil moeten maken. Maakt het wel verschil, dan ligt dat aan de ruiter.

Dashke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 11:46

Straf is inderdaad sterk :D Ik wil hem helemaal niet straffen of hard aanpakken ofzo, bijlange niet!

Maar zet je maar eens op een 5 jarige van 1m83 die zijn eigen krachten niet kent, je zal snel afstappen van een simpele trens hoor.

En hij is wel heel makkelijk en zacht te rijden, maar dacht dat er misschien mensen waren die het zouden begrijpen dat zo'n reuze en machtig paard niet altijd even makkelijk is om te wenden in het parcours op die leeftijd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:47

Kneveltrens vind ik een heel vriendelijk bit, vooral omdat het voor het jonge paard veel duidelijkheid bied.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:50

Er zijn van die enkel gebroken trensbitten die,als je er meer druk op zet,vast klikken tot een ongebroken trens.Dat wil bij sommige paarden nog wel eens helpen.Onspan je je hand,dan klikt hij weer los.
En laten we eerlijk zijn,niet ieder paard wat heel enthousiast wordt blijft dan op je pinken te rijden,trainen of niet.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:51

ik gebruik voor jonge paarden meestal de k&k ultra
Denk dat je de problemen toch rijtechnisch zal moeten proberen op te lossen

Dashke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 11:53

ambre schreef:
Er zijn van die enkel gebroken trensbitten die,als je er meer druk op zet,vast klikken tot een ongebroken trens.Dat wil bij sommige paarden nog wel eens helpen.Onspan je je hand,dan klikt hij weer los.
En laten we eerlijk zijn,niet ieder paard wat heel enthousiast wordt blijft dan op je pinken te rijden,trainen of niet.

Bedankt voor de tip! Ik informeer er naar. Groetjes

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:41

Dashke schreef:
__PSM__ schreef:

UH misschien moet je juist mensen niet zomaar beoordelen zonder er ook maar iets van te weten!?

Ik zoek een zacht bit dat een duidelijk effect geeft als ik het vraag. Dus als je hier geen nuttig antwoord op wil geven dan kan je misschien best een ander topic openklikken.

Zeg doe eens kalm joh... Ik ben nederlander, en dacht dat jij met straf dus ook echt straf bedoelde... Ik blijf bij mijn mening, dit soort dingen moet je niet op willen lossen met een scherper bit, tuurlijk kan dat, maar ook daar gaat hij als je niks veranderd aan je rijstijl vanzelf weer hetzlefde op lopen...

Misschien staat het er wat qrue, maar ik ben wel van mening dat een ander bit niet helpt... Ook niet bij een paard van 180 van 5... Daar hoef je mij niets over te vertellen, want mijn eigen paard is precies even groot en precies even oud :) maar die heb ik nog nooit op kracht gereden, dus die is ook nog nooit achter zijn krachten gekomen....

Dashke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 14:40

Zeg doe eens kalm joh... Ik ben nederlander, en dacht dat jij met straf dus ook echt straf bedoelde... Ik blijf bij mijn mening, dit soort dingen moet je niet op willen lossen met een scherper bit, tuurlijk kan dat, maar ook daar gaat hij als je niks veranderd aan je rijstijl vanzelf weer hetzlefde op lopen...

Misschien staat het er wat qrue, maar ik ben wel van mening dat een ander bit niet helpt... Ook niet bij een paard van 180 van 5... Daar hoef je mij niets over te vertellen, want mijn eigen paard is precies even groot en precies even oud :) maar die heb ik nog nooit op kracht gereden, dus die is ook nog nooit achter zijn krachten gekomen....[/quote]

Ja had het zelf wat laat door dat nederlanders onder 'straf' iets anders begrijpen dan Vlamingen. Klein foutje *D Het is ieder voor zich persoonlijk blijkbaar, want als je ervan uitgaat dat je zomaar elk paard met een gewoon bitje kan rijden, dan denk ik wel dat je fout bent hoor. Het heeft helemaal niets met mijn rijstijl te maken want al mijn andere paarden hebben dat probleem niet. Bij hem is het gewoon het gebrek aan ervaring, en daarom wil ik hem helpen door de hulpen wat duidelijker te maken.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:47

Dat kan, maar deze hulpen zul je dan duidelijker moeten maken vanuit het zadel net niet doormiddel van je bit...

Inderdaad is niet ieder paard op eenzelfde bit te rijden, maar dit heeft dan te maken met de hoeveelheid ruimte in de mond, en tuurlijk kun je er eens een scherper bitje in hangen om duidelijker te zijn, maar dit zal uiteindelijk je probleem niet oplossen...

Je kunt zeggen dit heb ik bij geen van mijn andere paarden, je kunt ook zeggen juist bij dit paard moet ik in mijn rijderij duidelijker zijn.. Tis maar net hoe je het bekijkt :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:57

Ben het wel helemaal met _PSM_ eens. :j

Je moet aan de slag om je been- en zithulpen duidelijker door te krijgen bij dit jonge paard.
Ik heb niet zo'n joekel van een paard :+ , maar heb wel een oersterke pony met behoorlijk veel eigen initiatief, die nergens van onder de indruk is, dus ik herken het 'probleem' wel. Ik rij bitloos (heb hem ook bitloos ingereden ;) ) en moet juist keihard aan de slag om met mijn been- en zithulpen hem nog wendbaarder e.d. te maken. Het is een project, maar als je keihard werkt aan een goede samenwerking met je paard, werpt het ook echt zijn vruchten af. En dan vind je de juiste oplossing toch echt niet in sterkere hulpmiddelen, hoor, nee, je moet het zelf doen, als ruiter (eventueel met goede instructie, nog beter!). Prima leerschool. :)

En verder is dit een Nederlands forum, dus tja, dan kan het wel eens wezen dat we je niet helemaal juist begrijpen, he. ;)

Dashke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 15:48

__PSM__ schreef:
Dat kan, maar deze hulpen zul je dan duidelijker moeten maken vanuit het zadel net niet doormiddel van je bit...

Inderdaad is niet ieder paard op eenzelfde bit te rijden, maar dit heeft dan te maken met de hoeveelheid ruimte in de mond, en tuurlijk kun je er eens een scherper bitje in hangen om duidelijker te zijn, maar dit zal uiteindelijk je probleem niet oplossen...

Je kunt zeggen dit heb ik bij geen van mijn andere paarden, je kunt ook zeggen juist bij dit paard moet ik in mijn rijderij duidelijker zijn.. Tis maar net hoe je het bekijkt :)

Ik ben het er volledig mee eens dat ik er hard aan moet werken hoor, dat moet bij elk jong paard, het bit zou dan ook maar tijdelijk dienen. Ik ga eens een kneveltrens proberen, een aantal mensen hebben het mij ondertussen al aangeraden. Groetjes

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:49

Tijdelijk zou kunnen helpen, het paard kan juist ook daarna nog meer door het andere bit heen lopen, je moet doen waar jij je goed bij voelt :) dan komt het vast goed :D