Het is een geweldig tof paard om mee bezig te zijn en te rijden.
Maar hij is ook gigantisch groot en krijgt natuurlijk meer en meer macht hoelanger ik hem train. Hij kent soms zijn eigen krachten niet denk ik
Hij is makkelijk te rijden maar in het parcours zou hij wat wendbaarder moeten zijn, en wat meer moeten reageren op zijn bit.
Momenteel rij ik hem met een dikke bustrens. Kheb al een dubbelgebroken trens en een happy mouth bit geprobeerd maar die zijn eigenlijk geen oplossing voor mijn probleem. Ik zoek een bit dat enkel straf is als ik het wil, en voor de rest behoorlijk zacht is.
Hebben jullie suggesties?

Het is ieder voor zich persoonlijk blijkbaar, want als je ervan uitgaat dat je zomaar elk paard met een gewoon bitje kan rijden, dan denk ik wel dat je fout bent hoor. Het heeft helemaal niets met mijn rijstijl te maken want al mijn andere paarden hebben dat probleem niet. Bij hem is het gewoon het gebrek aan ervaring, en daarom wil ik hem helpen door de hulpen wat duidelijker te maken.
, maar heb wel een oersterke pony met behoorlijk veel eigen initiatief, die nergens van onder de indruk is, dus ik herken het 'probleem' wel. Ik rij bitloos (heb hem ook bitloos ingereden
) en moet juist keihard aan de slag om met mijn been- en zithulpen hem nog wendbaarder e.d. te maken. Het is een project, maar als je keihard werkt aan een goede samenwerking met je paard, werpt het ook echt zijn vruchten af. En dan vind je de juiste oplossing toch echt niet in sterkere hulpmiddelen, hoor, nee, je moet het zelf doen, als ruiter (eventueel met goede instructie, nog beter!). Prima leerschool.