Aansnoerneusriem hoe om te doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

WWisecracker

Aansnoerneusriem hoe om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 21:24

Een beetje een rare vraag misschien, maar zoals de titel al zegt
Hoe doen jullie een hoofdstel om met aansnoerneusriem.

Halen jullie de neusriem gewoon helemaal los, of doen jullie het hoofdstel om als een halster, dus neusriem (half) dicht laten zitten?

Ik heb namelijk sinds kort een duur hoofdstel (voor mij dan ;) )met aansnoerneusriem.
Ik haalde hem gewoon helemaal los zodat ik het hoofdstel makkelijk in kon doen.
Nu ging al vrij vlot het riempje wat je dus door moet halen (sorry als ik het onduidelijk uitleg) rafelen omdat het allemaal zo stroef gaat.
Op een gegeven moment ging het helemaal stroef en kreeg ik de neusriem bijna niet meer dicht.

Ik ben hiermee terug naar de winkel gegaan en daar zeggen ze dat ik de neusriem ook niet helemaal los moet halen.
Ik moet volgens hun alleen de gesp losmaken en iets losser doen zodat het hoofdstel af kan.
En dan weer op een soort halster manier aandoen, dit heb ik laatst ook gedaan omdat het allemaal zo stroef ging en het leer echt helemaal rafeld.
Maar dat vind ik geen doen (bit in doen, neusriem open houden (wat dus best krap is))

Dus hoe doen jullie dit en moet ik genoegen nemen met het antwoord van de verkoopster?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:27

Van welk merk is dit hoofdstel? Hoe vaak heb je het al in het vet gezet.

Persoonlijk heb ik hier nooit problemen mee gehad. Ik heb een IR en Kieffer aansnoerriem gehad.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:29

Lijkt mij toch een l*lverhaal van de verkoopster.
Een neusriem moet nu eenmaal vak los en vast worden gemaakt, daar moet het leer gewoon tegen kunnen.

Krijg nu een beetje een beeld van mensen die ook te lui zijn dat ze de sperriem los maken.. :=

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 21:31

Ik heb het hoofdstel ong 25 a 30 keer gebruikt en 1 keer goed ingevet verder gewoon goed schoongehouden en af en toe een vette lap erover.
Merk is tja ....wat was het ook al weer :o
Even opzoeken, was iig een hoofdstel van 160,-

_CS_

Re: Aansnoerneusriem hoe om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:32

Ik haal hem ook gewoon helemaal los elke keer.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:33

Voor dát bedrag vind ik dat zeker niet moeten kunnen.. :n

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:34

Persoonlijk zou ik hem vaker invetten (echt vol in het vet) in het begin. Maar voor dat geld moet het fijn soepel leer zijn. Ik heb nog nooit zoveel geld voor een hoofdstel uitgegeven!

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 21:39

Ik heb ook nog nooit zoveel geld uitgegeven, maar kreeg nu geld van mijn moeder en daarvoor is dit hoofdstel gekocht.
Hoofdstel was bruin van kleur, en mijn moeder heeft het toen al min of meer verpest door het een nacht in de olie te zetten (had nu dus een donkerbruin hoofdstel ipv 3 kleurig bruin).
Maargoed, het hoofdstel is verder super soepel en echt nog vet dus totaal niet uitgedroogd.
Alleen de neusriem lijkt van slechte kwaliteit. :(
Ik zal er zondag even een foto van maken (hoofdstel ligt bij mijn moeder) dan kun je zien hoe secht de neusriem is na 25 a 30 keer rijden.
Zelfs mijn hoofdstelletje van 17,50 ziet er beter uit :+

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:26

ik laat de aansnoerneusriem eigenlijk ook half vast, omdat na meermaals vast en losdoen, reinigen met zadelzeep en invetten, het nog steeds redelijk stroef gaat '(is nochtans heel soepel en zacht leder) en de aansnoerriem gewoon veel te lang is. maar ik vind het zonde om er 10cm te moeten af knippen, dat ziet er ook niet uit...

Maar leder dat gaat rafelen, zou toch echt niet mogen...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:27

Gewoon helemaal losmaken.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:29

Zou hem helemaal los maken. FIjner voor jou en voor het paard. Dat moet ook gewoon kunnen.
Anders gewoon terug gaan naar de winkel en een losse, betere kwaliteit sperriem (sinds wanneer heet het aansnoerneusriem?) gratis vragen. Dat mag wel voor de prijs van dat hoofdstel :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:33

een aansnoerneusriem is niet hetzelfde als een sperriem ;) kan ook gecombineerd worden met een sperrriem

Bij een aansnoerneusriem is een de hoge/engelse neusriem waarbij je langs 1 zijde vand e neusriem een oog hebt en aan de andere een riempje met gesp.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:47

gewoon nogmaals terug gaan naar de winkel en zeggen dat het echt niet kan!
een hoofdstel van die prijs mag wel serieus open en dicht gedaan kunnen worden...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:03

petitparis schreef:
een aansnoerneusriem is niet hetzelfde als een sperriem ;) kan ook gecombineerd worden met een sperrriem

Bij een aansnoerneusriem is een de hoge/engelse neusriem waarbij je langs 1 zijde vand e neusriem een oog hebt en aan de andere een riempje met gesp.

Dit is een sperriem, nr. 6 op dit plaatje http://www.bokt.nl/wiki/Hoofdstel

Het onderste deel van een gecombineerde neusriem. Dat is toch ook wat TS bedoelt? Of ben ik nou in de war :?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:06

Inderdaad, je bent in de war. Het gaat om nr. 7 en dan met een aansnoering door een ring ipv standaard sluiting!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mootje op 24-02-10 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

_sparta_

Mijn hoofdstellen zijn de helft goedkoper en ik haal ze altijd helemaal los.
Het jongste hoofdstel zal ondertussen 5 jaar oud zijn, de andere een jaar of 10. En bij geen 1 is er iets kapot of gerafeld. Als ik jou was zou ik nog een keer terug gaan naar de winkel en vragen om een ander.

petitparis

ik weet best wat een sperriem is, ik gebruik zelf een hoofdstel met gecombineerde neusriem waarvan de bovenste een aansnoerneusriem is en in de titel van dit topic staat aansnoerneusriem...

dus ik snap niet waarvan de sperriem erbij gehaald wordt

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:09

petitparis schreef:
ik weet best wat een sperriem is, ik gebruik zelf een hoofdstel met gecombineerde neusriem waarvan de bovenste een aansnoerneusriem is en in de titel van dit topic staat aansnoerneusriem...

dus ik snap niet waarvan de sperriem erbij gehaald wordt

Hoho, het was een oprechte vraag hoor, ik zeg helemaal niet dat jij het niet weet. Maar ik was dus inderdaad in de war, excusez moi :+

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:10

was ook niet als aanval bedoeld ;)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:14

Ik betaal nooit meer dan 60 euro voor een hoofdstel, en heb dit probleem ook nooit gehad.
Ook ik haal hem altijd gewoon helemaal los, anders is het hoofdstel indoen nogal lastig

Vreemd antwoord van de verkoopster zeg..

Ik lees trouwens dat het hoofdstel lang in de olie heeft gelegen, kan het niet zijn dat het leer hierdoor is gaan uitzetten + zacht is geworden en dat het daarom nu verkeerd gaat?
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 24-02-10 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:20

voor dat geld mag je verwachten dat je de neusriem gewoon helemaal open kan halen.
daarbij, volgens mij kan echt leer echt niet rafelen..

gewoon terug gaan en nieuwe vragen en anders je geld terug vragen en naar een andere zaak een fatsoenlijke neusriem halen voor dat geld.
ik zou het niet accepteren.

succes

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:38

Ik haalde mijn aansnoerneusriem altijd helemaal los en iemand anders laat hem altijd half zitten en ze zien er allebei nog goed uit (ik gebruik hem neit meer) maar de mijne was een aardig oud (van iemand gehad) en de andere is van Anky.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:12

ik haal ze altijd helemaal los, nooit problemen mee gehad...

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:16

Ik doe het ook helemaal los. en ik heb eentje liggen van zes jaar oud die veel is gebruikt. Er mankeert nog niks aan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:20

Ik heb er eentje liggen die ik ruim 2 jaar fanatiek gebruikt heb, en er is niets aan te zien. En ook ik haal hem helemaal los.