Welke maat barefoot voor mij en mijn hafje??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Elmee

Welke maat barefoot voor mij en mijn hafje??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 13:58

Ik zou graag een barefoot arizona kopen maar ik weet niet welke maat ik moet nemen. Ikzelf zit ergens tss broekmaat 40 en 42 dus ik denk dat maat 2 mss comfortabeler zit voor mij. Of zou het te ruim zijn? Mijn hafje is nogal aan de kleine kant (ik denk 1,40m) en ben dus bang dat maat 2 de groot gaat zijn voor hem? Er staan wel enkele foto's in mijn profiel als ik erop zit maar dan met een gewoon westernzadel.
Heeft iemand van jullie hier mss ervaring mee? Ik hoor het graag!

Groetjes

upendo

Re: Welke maat barefoot voor mij en mijn hafje??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:00

Misschien kan je een testzadel bestellen op boomloos.nl?

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 14:03

Ja ik ben van België maar hier kun je ook wel testzadels bestellen, maar ik heb nu een tweedehandse arizona op het oog met maat 2. Ik kan mss eens vragen aan de verkoper of ik hem even mag passen maar niet iedereen is daarvoor te vinden.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:03

Elmee schreef:
Ja ik ben van België maar hier kun je ook wel testzadels bestellen, maar ik heb nu een tweedehandse arizona op het oog met maat 2. Ik kan mss eens vragen aan de verkoper of ik hem even mag passen maar niet iedereen is daarvoor te vinden.

Je zou het even kunnen proberen inderdaad. :)

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:08

ligt nogal aan de bouw van je pony. Maar mijn Haf is circa 143cm en daar is een maat 1 eigenlijk nog te groot voor (maat 0 net weer wat te krap voor mij). Die van mij heeft een erg korte rug en dan is een zadel snel te lang.

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 14:12

Ja ik vrees dus ook dat het te lang gaat zijn. Maar, mss nog een stomme vraag, hoe zie je dat het zadel echt te groot is? Ik heb nl altijd met een veelzijdigheidszadel gereden en ben nog maar pas western aan het rijden. Ik vind die zadels zowieso al erg groot.

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 14:17

Sosha schreef:
ligt nogal aan de bouw van je pony. Maar mijn Haf is circa 143cm en daar is een maat 1 eigenlijk nog te groot voor (maat 0 net weer wat te krap voor mij). Die van mij heeft een erg korte rug en dan is een zadel snel te lang.

Sosha heb jij dan ook de barefoot arizona? Verder goede ervaringen ermee of is er nog iets waar ik moet op letten?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:19

Ik volg dit even, ik ben van plan een Arizona op een Fjord te leggen tzt. :Y)

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:19

ik net zo dus ik volg ook even mee

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:35

Nee ik heb de standaard (cheyenne heet die dacht ik). Maar op de site kun je kijken hoe lang de Arizona is, even zoeken naar de maattabel. Ben bang dat de Arizona langer zal zijn dan de standaard uitvoering.

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 14:38

Ja die tabel heb ik ook al gevonden, maar je kan dat zo niet echt meten zonder zadel. Het zadel dat er op de foto opligt
is denk ik ongeveer even lang als maat 1 van de arizona. Hoe vinden jullie dat dat ligt? Goed van maat of ook al te groot?

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:40

Ik heb een maat 2 Cheyenne op een Welsh Cob van 1.48.
Het ligt denk ik aan de bouw van je pony, voor mij is een maat 1 iig te klein (voor mij dan he niet voor de pony, haha).
Ik heb hem ook 2e hands van marktplaats gekocht en had met de verkoper afgesproken dat ik hem wel eerst mocht passen. Als het zadel niet zou passen mocht ik het zadel weer terug doen.
Maar ook als dat niet had gemogen had ik het risico wel durven lopen, er werd toch al genoeg op geboden op het zadel, dan had ik het wel weer doorverkocht.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:42

Elmee schreef:
Ja die tabel heb ik ook al gevonden, maar je kan dat zo niet echt meten zonder zadel. Het zadel dat er op de foto opligt
is denk ik ongeveer even lang als maat 1 van de arizona. Hoe vinden jullie dat dat ligt? Goed van maat of ook al te groot?

Ik vind dat zadel niet te groot, maar moet ook niet langer worden. Vind ik dan, maar ik heb zeker de wijsheid niet in pacht.

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:47

Als je vanaf de laatste rib naar boven gaat, daar zou het zadel moeten stoppen. :)

Voor confectiemaat 40/42 zou ik een maat 2 kiezen.

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 17:22

WeCo schreef:
Als het zadel niet zou passen mocht ik het zadel weer terug doen.
Maar ook als dat niet had gemogen had ik het risico wel durven lopen, er werd toch al genoeg op geboden op het zadel, dan had ik het wel weer doorverkocht.

Hier in België zijn boomloze zadels nog niet zo bekend denk ik. Je vindt ze ook niet zo goed 2de hands en als je de zoekertjes opvolgt dan zie je dat die zadels er altijd lang blijven opstaan en er ook niet op geboden wordt.

Maar goed, ik denk dat ik dan toch maar eerst eens ga vragen of ik het zadel mag passen.
Nog bedankt voor jullie advies!

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:17

Ik heb een maatje 2 cheyenne op mijn korte fjord van 140cm liggen.
Ik pas niet in maatje 1...maatje 2 past net op mijn fjord..

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:11

Ik vind het zadel in je profiel persoonlijk te lang, maar ik heb totaal geen verstand van western zadels, als die verder achterop mogen liggen dan engelse zadels, kan het misschien.

Leuke Haf trouwens *D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:31

In deze situatie is het eigenlijk het beste om even een testzadel te proberen , in Arizona maat 1.
Zodat je kan voelen hoe het voor jou zelf zit , en hoe het "staat" op je paardje :)

Als je goed zit dan kun je gewoon voor de maat 1 gaan , wat netter zal staan qua lengte op je Fjord.
Merk je dat je toch wat te krap zit , dan weet je zeker dat je voor een maat 2 moet gaan.

En dan kun je meteen mooi inschatten a.d.h.v. het testzadel maat 1 , of een maatje groter nog "kan" op het beestje :)

Anonimo_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 14:28

Als je de mogelijkheid hebt om te passen, zal ik dat aanraden.
Maar ik heb zelf een Arizona maat 2 op mijn haflinger gehad en dat was voor haar echt te lang, zelf een Cherokee maat 1 was eigenlijk net iets te lang.
Ik heb gekeken of ik nog ergens een foto van de Arizona op mijn pony heb, maar kan hem zo niet vinden.

Trouwens wie is de vader van jou haf? Hij lijkt best veel op de mijne vind ik.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:52

Als je haf aan de kleine kant is zou ik maat 1 nemen. Daar pas je met maat 40-42 prima in is mijn ervaring

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 16:31

Hey allemaal! Ik heb het aan de verkoper gevraagd en ik mag het zadel passen. Zij is ervan overtuigd dat het gaat passen maar ik vrees er toch voor. Wel spijtig want het zadel is nog redelijk nieuw en toch een goede prijs.

@ Anonimo: de vader van mijn haf is Whisper van't Broeck. Ja een belgische hengst hè. Jij hebt trouwens ook een leuke haf. Ze lijkt me wel groot.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 09:18

Ik heb een grote haf en die heeft een randolls boomloos zadel(1/2) en dan wordt er nogal is gezegd, he paard waar ga jemet dat zadel naar toe. Ligt echt aan de lengte van de rug en niet aan de stokmaat.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 09:37

ik heb een korte fjord van 1m41 en daar was de maat 2 echt te lang voor,ik denk dat je inderdaad het beste even kan informeren of je mag passen.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:15

ik had een london maat 1 op mn hafje

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 19:21

Ik heb het zadel gaan halen. Een prachtig zadel, precies nog nieuw. Maar het toont wel groot. Heb het eventjes op mijn hafje gelegd maar ga het morgen eens goed passen en eens opzitten. Ik vind het zo spijtig dat het maat 2 is...