Welk bit gebruiken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

BugsFunny

Welk bit gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 15:20

Ik rij mijn paard nu met een enkel gebroken trens.
Het probleem is dat ze erg sterk in haar mond is en erg voorwaarts is en moeilijk terug te rijden naar een rustiger tempo.
Heb al veel geprobeerd om haar rustiger te laten lopen zoals veel figuren rijden (schijn)overgangen maar krijg het maar niet voor elkaar.
Ook houd ze haar hoofd erg graag in de lucht en als ik een galopje doe dan gaat ze echt rennen.
Zelf ben ik niet echt een voorstander van een hulpteugel dus wil het graag eens proberen met een ander bit.
Welk bit zou beter zijn?
Het gaat om een draver.

Alvast bedankt voor de tips en advies.

Caira

Re: Welk bit gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:22

zoek een goede instructrice en investeer daar geld in, niet in een nieuw bit

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:22

ik zou gewoon verschillende bitten uitproberen. probeer eens een dubbel gebroken bit of een myler bit. die verfijnen de hulpen en het is toch een vriendelijk bit.
en ook wat Caira hier boven al zei zoek een goede instructrice. misschien kan die je ook helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:25

Als ik het zo lees, dan is de kans groot dat jouw zadel niet past.
Als het zadel ergens drukt of knelt, kan een paard daar erg voorwaarts of rennerig van worden en het hoofd omhoog gooien.
Dus ik zou eerst een deskundige zadelpasser/-maker laten komen.

Verder een tandarts goed de mond en het gebit van je paard laten inspecteren.

En in plaats van een ander bit is het voor je paard veel fijner zònder bit.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 15:31

Zadel is goed,die is laatst nog nagekeken.
Ook met haar tanden is niets mis want dat is ook nagekeken.
Les heb ik ook.
Zonder bit rijden is momenteel helemaal geen optie want dan is ze niet meer te rijden.

Ik vraag puur advies over een bit, haar gezondheid is goed en les heb ik ook.
Die heeft mij het advies gegeven om met hulpteugel te gaan rijden terwijl ik liever niet met hulpteugels rijd.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:32

als ze zonder bit niet te rijden is heb je absoluut de verkeerde instructrice! En als ze je aan de hulpteugels wil hebben helemaal.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:40

Caira schreef:
als ze zonder bit niet te rijden is heb je absoluut de verkeerde instructrice! En als ze je aan de hulpteugels wil hebben helemaal.

Dat vind ik echt onzin. Ik heb een 19-jarig paard die altijd met bit gereden is tot het Z1. Als ik m nu niet kan rijden zonder bit, zou dat betekenen dat mijn instructrice slecht is. (Feitje: instructrice heeft GP met 1 paard en PSG met meerdere paarden gereden)

Nee, dat jouw paard zo doet ligt niet per definitie aan jouw instructrice. Die hangt dat bit er toch niet in? :P

Je zou wel kunnen vragen of ze je wil helpen met zitoefeningen. Hier hoort je paard op terug te komen.

Verder kun je hem eerst even aan de longe doen, zodat de ergste 'hitte' eraf is.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:44

ilse86 schreef:
Caira schreef:

Dat vind ik echt onzin. Ik heb een 19-jarig paard die altijd met bit gereden is tot het Z1. Als ik m nu niet kan rijden zonder bit, zou dat betekenen dat mijn instructrice slecht is. (Feitje: instructrice heeft GP met 1 paard en PSG met meerdere paarden gereden)

Nee, dat jouw paard zo doet ligt niet per definitie aan jouw instructrice. Die hangt dat bit er toch niet in? :P

Je zou wel kunnen vragen of ze je wil helpen met zitoefeningen. Hier hoort je paard op terug te komen.

Verder kun je hem eerst even aan de longe doen, zodat de ergste 'hitte' eraf is.

Als jouw instructrice je niet kan leren rijden zonder bit, ja dan vind ik het een slechte instructrice. Alsof zo'n stukje ijzer je veiligheid kan garanderen!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:50

Hallo,
Je zou het kunnen proberen met een dubbelgebroken trens. Bij sommige paarden doet enkelgebroken gewoon echt pijn, en daar kunnen ze ook druk en vluchterig van worden. Schijnt wel een beetje af te hangen van het model mond wat je paard heeft, maar ik denk dat het zeker de moeite waard is.
Ook nog een optie zijn bitringen. Zie je wel eens kleine beschadigingen (soort speldenpuntjes) bij de mondhoeken? Als dat zo is dan zou ik ook bitringen gaan gebruiken.

Bij mijn paard voelde ik onwijs veel verschil toen ik overstapte van enkelgebroken naar dubbelgebroken.

Succes ermee! +:)+

Salaborda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:52

Geef bij je instructrice aan dat je niet met een hulpteugel wil rijden en of ze je advies kan geven mbt het bit. Ik zou niet gaan experimenteren met allerlei bitten, daar wordt het ook niet beter van. Daarmee bedoel ik niet dat je geen ander bit kan proberen (ga bijv eens voor dubbelgebroken) maar hang er niet 6 weken lang iedere dag een ander bit in!

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:53

In je onderschrift staat een ad. Ik neem aan dat dit om het zelfde paard gaat?
Mijn VZ paard had ook last van zijn rug. Voor ik op hem reed had hij een verkeerd zadel.
Is opgelost maar het heeft me wel een jaar geduurd voordat hij weer iets durfde te ontspannen.
Wat ik bedoel te zeggen, dat je spullen goed liggen hoeft niet te betekenen dat je paard er geen last van heeft.
Hoelang heb je het paard al? Hoe was hij bij zijn vorige eigenaar?
Neem de tijd om dat uit te zoeken en ga dan rustig met je paard aan het werk.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:00

@ Ciara
Mag ik vragen waar jij ineens dat veiligheidsaspect vandaan haalt? Volgens mij is dat hier niet bepaald van belang. Het gaat om controle en in mijn ogen zijn paarden die altijd met bit gereden zijn er dusdanig aan gewend dat ze moeilijk (dressuurmatig, dus geen vrijblijvend gehobbel) zonder bit te rijden zijn.

Daarnaast gaat het niet om het feit of een instructrice wel of niet kan rijden. Het gaat erom dat we een passende manier vinden om de TS en haar paard enigszins gecontroleerd in t rond te laten gaan. Ik denk TS om zitoefeningen moet vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:01

ilse86 schreef:
Caira schreef:

Ik heb les gehad van een instructrice die nu GP rijdt, en die was van het mom 'geen gelul, trek je paard in de krul'. Handen laag en trekken. Dus dat zegt nou niet echt veel.

Ik denk dat je juist een zachter bitje moet uitproberen. Misschien een ongebroken trensje?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:04

@ Bizzybijtje
Sjah, mensen verschillen. Ik heb een instructrice die mij gevoel uitlegt. Die me uitlegt wat ik moet voelen als ik een paard op mijn zit terugrij. Die me uitlegt wat ik moet voelen voordat ik mijn paard opwaarts rij.
Ik ben vóór op de zit rijden (en een dubbelgebroken bitje, vaak prettiger voor t paard).

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 16:04

Ik heb het paard nu bijna een jaar, bij de vorige eigenaar werd er weinig mee gedaan.
Vrij snel kwam ik er achter dat het zadel niet goed was en is er een nieuwe gekomen.
Dit is onlangs nog nagekeken en er mankeert niets aan en zit past goed.

Ik zal eens een dubbel gebroken bit proberen.

@Gooya, geen beschadigingen in haar mond.

Zit oefeningen heb ik ook geprobeerd, echter werkt dit helaas ook niet.
Ook met doorzitten ipv lichtijden merk ik weinig verschil.

Zelfs op het moment dat ik de teugels langer maak gaat ze direct lopen, zodra ik ze weer wat korter maak springt ze bijna in galop.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:05

ilse86 schreef:
@ Ciara
Mag ik vragen waar jij ineens dat veiligheidsaspect vandaan haalt? Volgens mij is dat hier niet bepaald van belang. Het gaat om controle en in mijn ogen zijn paarden die altijd met bit gereden zijn er dusdanig aan gewend dat ze moeilijk (dressuurmatig, dus geen vrijblijvend gehobbel) zonder bit te rijden zijn.

Daarnaast gaat het niet om het feit of een instructrice wel of niet kan rijden. Het gaat erom dat we een passende manier vinden om de TS en haar paard enigszins gecontroleerd in t rond te laten gaan. Ik denk TS om zitoefeningen moet vragen.

Controle hebben over het paard en veiligheid hebben in mijn ogen alles met elkaar te maken. Als jij de controle niet hebt kun je je eigen veiligheid niet waarborgen. En een bit nodig hebben om je paard te kunnen controleren geeft een vals gevoel van veiligheid. Want als er een noodsituatie is zal dat ijzeren staafje je echt niet gaan redden. Juist een instructrice zal je daarop moeten wijzen en je manieren laten zien hoe je samen kunt werken met je paard ipv elkaar tegen te werken.

En juist de problemen die TS opnoemt zijn die die je eerst op de grond op moet lossen en daarna pas in het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:06

ilse86 schreef:
@ Bizzybijtje
Sjah, mensen verschillen. Ik heb een instructrice die mij gevoel uitlegt. Die me uitlegt wat ik moet voelen als ik een paard op mijn zit terugrij. Die me uitlegt wat ik moet voelen voordat ik mijn paard opwaarts rij.
Ik ben vóór op de zit rijden (en een dubbelgebroken bitje, vaak prettiger voor t paard).

Ongebroken nog prettiger :j

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 16:09

@Ciara zoals ik in mijn beginpost heb vermeld is ze moeilijk terug te krijgen en is het niet onmogelijk.
Er zit absoluut geen kwaad bij haar in en is absoluut niet gevaarlijk, er is geen moment geweest dat ik mij onveilig heb gevoeld bij haar.

Als ze schrikt is het net een ezel en gaat er niet vandoor.
Ook belangrijk misschien is te weten dat ze in het verleden ook koersen heeft gelopen.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:13

O, dat weet ik niet. Ik heb goede ervaringen met dubbelgebroken koperen bitjes. Schijnt dat er een lekker smaakje aanzit, waardoor het paard eerder kauwt en makkelijker ontspant. Bij mij werkt het in elk geval super!

@Maaike
Zitlessen zitlessen zitlessen. Zorgen dat je balans in orde is.
Ik ga nog wel eens zonder beugels en teugels op het paard zitten aan de longe, zodat ik mij puur op mijn zit en balans focus.

Verder zoo weinig mogelijk met de teugels doen. Je mag best een flinke ophouding maken, maar alleen als het paard de zithulp negeert en er dwars doorheen baggert.
Als het paard goed op je zit reageert, niks met je hand doen. Da's niet fair.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:14

maaike5581 schreef:
Zadel is goed,die is laatst nog nagekeken.

Door wie is het zadel nagekeken?
Het zou niet de eerste keer zijn namelijk dat het zadel 'nagekeken' is door "mensen die er verstand van hebben" zoals stalgenoten of staleigenaren. Is er een erkende zadelmaker of zadelpasser bij geweest? Zo ja, dan kan het heel goed zijn dat je paard nog steeds pijn en/of blokkades heeft van het vorige zadel dat nièt paste. In dit geval is het goed om een fysio of osteo te laten komen om de rug van je paard weer soepel en pijnvrij te krijgen.

maaike5581 schreef:
Zonder bit rijden is momenteel helemaal geen optie want dan is ze niet meer te rijden.

Ben je daar bang voor of heb je het ondervonden?

maaike5581 schreef:
Ik vraag puur advies over een bit, haar gezondheid is goed en les heb ik ook.
Die heeft mij het advies gegeven om met hulpteugel te gaan rijden terwijl ik liever niet met hulpteugels rijd.

In welk opzicht 'weet' je dat haar gezondheid goed is? Wat heb je allemaal laten checken en door wat voor mensen?
Verder heb je een hele slechte lesgever, die hulpteugels adviseert. ;(

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:16

Zwaar op het bit kan een paard m.i. alleen worden als het iets heeft om op te hangen.
Ben het met Caira eens dat dingen eerst rijtechnisch opgelost moeten worden als een medische oorzaak is uitgesloten.
Hulpteugel (welke eigenlijk?) is mijn oplossing beslist niet en ik heb gelukkig een instructrice die daar ook niet snel naar zal grijpen (in tegendeel, haar mening van een slof is b.v. dat die alleen door iemand mag worden gebruikt die weet wat hij/zij doet en als een ruiter er goed genoeg voor kan rijden kan deze over het algemeen het zonder een slof af).
Overigens vraag ik mij af of het wel of niet bitloos rijden een keuze is van de TS of instructrice. Krijg meer het idee dat dit een keuze van de TS is, als een instructeur dit zou weigeren zou ik mij achter de oren krabben. Ik heb graag zelf de keuze met wat voor harnachement ik mijn paard rij.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 16:34

Ik heb haar medisch laten nakijken, zadel is nagekeken door een zadelmaker.
Bitloos heb ik geprobeerd.

Ik heb het advies gekregen om een thiedermann te gebruiken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:41

waardoor je paard alleen nog maar harder gaat lopen op het moment dat je de druk weghaalt (teugels loslaat). Dit is echt iets dat je op een grondige manier op moet lossen en niet door heftigere bitten of hulpteugels

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:43

ik vind hulpteugels ook geen optie in jouw geval. Mijn ervaring is idd ook dat, wanneer je de toeters en bellen erafhaalt, hij alleen maar harder gaat lopen en nog meer gaat hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:47

maaike5581 schreef:
Bitloos heb ik geprobeerd.

En in welk opzicht was ze toen 'niet te rijden'?
Hoe sta je zelf tegenover bitloos? En je lesgever?