Bitten? Welke vind je paard nou het fijnste?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Bitten? Welke vind je paard nou het fijnste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 16:52

welk bit je paard het fijnst vindt zonder met 10 bitten te blijven zitten die je in totaal voor veel aangeschaft hebt????

Mijn Fries heeft nu een enkelgebroken bit (zo'n goudkleurige) ik meen dat het watertrens heet (de ringen gaan door de uiteinden en kunnen ronddraaien)
Maar hij kropt best snel op. Nu las ik dat dat zou KUNNEN komen door o.a. het enkel gebroken bit, wat prikt in het gehemelte. Nu leek mij ook het feit dat die ringen kunnen draaien miss vervelend. Of is dat juist fijner dan bustrensen (dus dat het vast zit zeg maar, als een scharnier)

Kan best een keer een dubbelgebroken trens kopen :D maar is dan een bus of watertrens fijner (dus ringen als scharnier of die rond kunnen draaien)?
Of zijn er nog andere opties?

Ben trouwens een recreatieruiter dus wil gewoon een bit wat fijn is voor het paard, waar ik wel wat dressuur mee kan doen en hem in een goede aanleuining mee kan krijgen, maar hoeft niet hoog nivo te worden.

Zal zowiezo goudkleurig zijn (auriaan geloof ik?)
Laatst bijgewerkt door Revanches op 03-02-10 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel iets aangepast.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:56

Ik heb mijn Fries op een dubbelgebroken K&K lopen, idd aurigaan. Ik had dan de mazzel dat een vriendin er een had liggen in de goede maat, dus geprobeert en overgenomen. Het is trouwens een watertrens deze.

Je zou bv op stal eens rond kunnen laten gaan dat je een bit zoekt, soms kan je er gewoon eentje lenen en op die manier op je gemakkie kijken wat ie fijn vindt.

Mijn recreatieve dressuuurboscrossknol loopt er lekker op.

Het opkroppen is trouwens ook wel een beetje "Des Friezen", de mijne doet het ook nog als ik eens doorvraag, ze moe is of gewoon geen zin heeft in ut werk ;) .

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 16:59

Ja dat het des Friezen is weet ik. Maar als ik nou het vererger door het enkelgebroken bit...

Zal op stal eens rondkijken en rondvragen maar volgens mij heeft bijna alles een kleiner mondje. Zal het bit van mijn paard een sopmeten. Hoewel... dat heb ik er ook zo bij gekregen en hij is nu 6 dus wie weet nog wat gegroeid???
Dus: Hoe bepaal je de grootte van je bit? (Ben pas sins 9 mnd een paardenbezitter en op de manege leer je dit soort dingen niet haha)

Edit: net even in de Wiki gekeken. Dan zal de maat wel goed zijn want het ligt mooi in de mond bij mijn paard. Dus kwestie van even meten!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:45

Mijne is een breedbekkikkerinnetje...14.5 cm... :P Ik houd aan, dat je je pink tussen de mond en de ring van het bit moet kunnen doen. Past er meer is ie te groot, past er minder is ie te klein. En bij twijfel kies ik zelf voor het grotere bit, omdat ik velletjes knijpen dan erger vind dan iets meer ruimte.

Het is ook zo hoor, als je het kunt verminderen dat opkroppen is het fijner. Staat ie wel goed aan je been verder?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 19:00

Hij is heeeel gevoelig op de hulpen. Even been en hij gaat weer harder/ actiever. Steeds been = stoomtrein, steeds een stappie harder, dus moet echt doseren. Ik heb hem pas 9 maanden en ben nog aan het zoeken naar DE perfecte wijze van rijden. Heel vaak heb ik hem mooi en dan duikt ie ineens te diep. Krijg je dat zweverige gevoel onder je billen. Maar ook met de slof longeren buigt hij te snel te diep erachter. Moet hem natuurlijk actief houden, maar dat zette mij wel aan het denken of hij misschien last kan hebben van het bit.

Breghje

Re: Bitten? Welke vind je paard nou het fijnste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:37

En als je de voorkant eens de voorkant laat, en alleen de motor aanzet? Ben daar nou ook een poosje mee bezig, en ze loopt nu al veel meer in tact en regelmaat, is veel fijner te rijden puur op zit en been en ik ga nu eigenlijk pas de voorkant weer aanspreken.

Beetje op de Centered Riding manier. Heel veel balans oefeningen voor mijzelf (oei, confronteeerend) en ook voor paardje rekken en strekken en op eigen pootjes lopen. Als ie in de goede versnelling zit, kan het been er in feite ook af wat mij betreft, ik ben niet van het constant aanporren als het goed gaat. Goe is goe, nie goe is been.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:29

Ik ben bang dat hier niet een eenduidig antwoord op is.

Er zijn twee mogelijkheden:
- je paard doet niet zo moeilijk over het bit, ieder bit is eigenlijk zowat wel goed
- je paard is een zeikerd met bitten en je moet op zoek naar HET juiste bit. En dan begint er dus een zoektocht. Je zult dan moeten uitzoeken wat voor bit het beste bij je paard past. In het geval van mijn paard bleek het te liggen aan de combinatie van gewicht, beweging in het mondstuk en wiebeligheid van de ringen. Voor hem heb je niks aan een zware, dubbelgebroken watertrens. Helemaal niet als er een plat tussenstukje aan zit. Eigenlijk loopt hij het beste op helemaal geen bit, gevolgd door of een ongebroken kimblewick of een myler bustrens met een klein boogje, en als alternatief een gewone dubbelgebroken bustrens. Maar ik ken ook een paard dat dubbelgebroken helemaal niks vindt, en zo is er met elk paard wel wat. Voor jouw specifieke paard zul je dus vrees ik toch een aantal bitten een tijdje moeten proberen. Kun je niet van iemand een bitje lenen? Verder hoeft het opkroppen natuurlijk niet door het bit te komen he, kan ook liggen aan de tanden bijvoorbeeld, of aan de neusriem die je gebruikt.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:41

wel is een stang geprobeerd? voor sommige paarden is dit fijner omdat dit geen druk op het gehemelte geeft, en het vaak ook stuk stiller ligt.
En een dubbelgebroken bit verdeeld de druk ook wel beter dan een enkelgebroken bitje

Jammer dat je niet wat dichtbij woont, heb hier nog vanalles liggen wat je zou kunnen proberen.

Verder rijd ik mijn merrie op een dubbelgebroken bit met bol tussenstukje, waarom? hier loopt ze gewoon het fijnste op, ze is erg op je hulpen, en heeft dus niet veel nodig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 02:28

smurffie schreef:
wel is een stang geprobeerd? voor sommige paarden is dit fijner omdat dit geen druk op het gehemelte geeft, en het vaak ook stuk stiller ligt.

Een stang is een bit met scharen, waardoor het een hefboomwerking heeft. Ik denk dat jij een ongebroken trens bedoelt. Wil je gewoon zeggen wat je bedoelt, dat voorkomt een boel verwarring.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 06:25

Mijn pony is ook een echte zeur wat bitten betreft. Nu heb een dubbelgebroken bitje met een wat dikker stukje in het midden. Ook heb ik een tijd een rolletjes bit gebruikt, werkte ook goed maar ze was wel drukker met kauwen en likken rond dat bit. Maar met het bitje van nu loopt ze goed constand in de aanleuning en maakt ze zich lang niet meer zo vreselijk strak in de mond en kaak.

Ik heb ook een tijdje een ongebroken trensje gebruikt maar dit werd niks bij die van mij. als ik ook maar iets aan haar mond zat of als zei een keertje het bit voelde ging ze er keihard tegenin.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 07:07

mensen grijpen altijd heel snel naar een dubbelgebroken bit,maar niet ieder paard reageert daar fijn op.

na veel proberen heb ik de allersimpelste ongebroken bustrens van rvs,en dat werkt prima voor mijn pony.
terwijl veel mensen riepen; waarom geen dubbelgeboken bit

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:00

Ik heb een enkelgebroken geprobeerd, maar dit prikte. Toen een dubbelgebroken geprobeerd, dit kneep of rommelde te veel. Nu heb ik een ongebroken trens en ze loopt er heerlijk op.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:14

Zilfstar schreef:
Hij is heeeel gevoelig op de hulpen. Even been en hij gaat weer harder/ actiever. Steeds been = stoomtrein, steeds een stappie harder, dus moet echt doseren. Ik heb hem pas 9 maanden en ben nog aan het zoeken naar DE perfecte wijze van rijden. Heel vaak heb ik hem mooi en dan duikt ie ineens te diep. Krijg je dat zweverige gevoel onder je billen. Maar ook met de slof longeren buigt hij te snel te diep erachter. Moet hem natuurlijk actief houden, maar dat zette mij wel aan het denken of hij misschien last kan hebben van het bit.

Het lijkt mij, dat je het eigenlijk een beetje eng vindt, dat hij loperig is?
Wel blijven rijden juist en niet je been afhouden. Misschien toch hulp van
een goed instructeur vragen?
Heel veel paarden lopen lekker op een dubbel aurigaan gebroken D trens.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:17

Toen ik mijn paard aanschafte was ze gereden met een dubbel gebroken bitje. Ik kon haast niet aan haar mond komen, er was geen contact en sturen ging ook niet geweldig. Dit probleem was voor een heel groot deel opgelost toen ik het dubbel gebroken metalen bitje wisselde voor een enkel gebroken watertrens in het koper / aurigaan..

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:19

ik rijdt mijn arabierxwelsh op een dubbelgebroken bustrens met bol tussenstukje. :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:19

Zonder bit vindt mijn paard volgens mij het fijnste :D

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:20

Ik rijd mijn paard vanaf het begin met een dubbelgebroken Aurigan watertrens. Twee maal een Myler erin gehad maar nooit meer, lag er beide keren naast :Y) en hij was veel onrustiger in de mond. Ik speel sowieso nu niet meer met andere bitten, hier loopt ie fijn op dus ik ga niet meer veranderen.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:23

Ligt aan het paard, vind zelf kunstof gebroken bit fijn.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:24

Iemand ervaring met Happy Mouth-bitten? Ik ben namelijk aan het overwegen om eentje aan te schaffen, maar zit met een dubbel gevoel.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:29

vind het zelf een fijn bit, maar niet alle paarden vinden het prettig. Aangezien het best een duur bit is, zou ik als je kan het eerst een keer lenen. Je merkt bij deze bitten vrij snel of paard het iets vind.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 12:49

Johanna59 schreef:
Zilfstar schreef:

Het lijkt mij, dat je het eigenlijk een beetje eng vindt, dat hij loperig is?
Wel blijven rijden juist en niet je been afhouden. Misschien toch hulp van
een goed instructeur vragen?
Heel veel paarden lopen lekker op een dubbel aurigaan gebroken D trens.

:? Weet niet waar je dat uit de tekst haalt, maar.... Helemaal NIET! Het is alleen niet gewenst (lijkt mij) dat hij als een stoomtrein door de bak raast, uitzwaait bij voltes en pas ver na E afwendt ipv bij E omdat ie zijn eigen snelheid zo leuk vindt dat ie niet door heeft dat ik een teugelhulp naar links geef... :+ (voorbeeldje dus) Volgens mij zou ik hem met succes in de draverij kunnen uitbrengen :D MACHTIG!! (Leuk dus)
Af en toe mag ie van mij even, zeker in het begin. Maar als we serieus werken dan moet ie bij mij blijven en niet onder me vandaan lopen. Maar wel actief natuurlijk en die balans moet ik nog zoeken. Ik wilde alleen aangeven hoe ontzettend gevoelig hij reageert. Echt heel anders dan een afgestompt manegepaard wat ik al die jaren gewend ben geweest (je weet wel, schoppen tot je een ons weegt en nog geen versnellinkie harder gaan)

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:53

ik heb een paard die erg ging hangen op een dubbelgebroken bit,
toen ben ik op ee correctie bit overgegaan van k&k dat ging super en nu ben ik overgestapt na een sprenger scholingsbit k&k die mag ik op wedstrijd gebruiken.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:02

Is het mogelijk dat je hem vanaf het begin al niet in zijn eigen tempo laat lopen? Dus bv in stap met loswerken al "aan het werk" zet? Afwenden, grote volte, grote slangenvolte, gebroken lijntje, en dat alles vrij snel na elkaar, zodat ie bij jou moet blijven ipv dat ie de vrijheid krijgt om zijn eigen zin te doen. En als dat lekker gaat in stap, dan in draf. Gaat ie weer racen, terug naar stap en opnieuw aan het werk, is ie al warm dan wat meer vragen, tempowisselingen op zit en been in stap, draf stap, schijnovergangen, kleinere voltes en slangevoltes etc.

Dan zou ie zo na moeten denken wat jij aan het vragen bent, dat ie allicht meer concentratie gaat krijgen.

Jullie zijn ook nog maar net een setje he, dus het heeft ook gewoon zijn tijd nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:27

Mij maakt dit heel weinig uit. Pony loopt heel fijn op een enkelgebroken appelbitje (Happy Mouth dus), dubbelgebroken watertrens zilver met bol stukje, dubbel gebroken watertrens met gouden plat stukje, koper dubbelgebroken watertrensje.. Het moet van achter komen, niet van voor.

Maar met inrijden heb ik voor alle paarden (nouja, het zijn er maar 3 :') ) eigenlijk hetzelfde bitje gebruikt; mijn appelbitje. Nooit problemen mee gehad, en ze blijven lekker gevoelig in de mond.

Edit; je ziet heel vaak dat mensen over gaan op een ander bitje, maar het probleem ligt meestal aan de dagelijkse dressuurtraining. paard is niet te sturen/rijden in het pacour, dus gooi er dan maar een passoa in en het beest springt nog maar net.. Een paard springt niet een pacour rond in 1 week, daar zit training in.. Zeker als je de ruiter zelf de fouten ziet doet.. Dat is zo zonde! Tsja ik heb zo ook mijn tijd gehad dat ze niet te houden was, maar dit lag achteraf aan mij. Wat ben ik blij dat ik me niet had op laten fokken en even verder heb geprobeert.
Ik lees nu je begin post echt goed, en ikd enk dat jouw probleem niet door het bit komt. Wat doet hij als je je handen naar voren doet en been bij geeft? Daalt die dan of blijft die zo lopen?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:48

Zilfstar :? Weet niet waar je dat uit de tekst haalt, maar.... Helemaal NIET! Het is alleen niet gewenst (lijkt mij) dat hij als een stoomtrein door de bak raast, uitzwaait bij voltes en pas ver na E afwendt ipv bij E omdat ie zijn eigen snelheid zo leuk vindt dat ie niet door heeft dat ik een teugelhulp naar links geef... :+ (voorbeeldje dus) Volgens mij zou ik hem met succes in de draverij kunnen uitbrengen :D MACHTIG!! (Leuk dus)
Af en toe mag ie van mij even, zeker in het begin. Maar als we serieus werken dan moet ie bij mij blijven en niet onder me vandaan lopen. Maar wel actief natuurlijk en die balans moet ik nog zoeken. Ik wilde alleen aangeven hoe ontzettend gevoelig hij reageert. Echt heel anders dan een afgestompt manegepaard wat ik al die jaren gewend ben geweest (je weet wel, schoppen tot je een ons weegt en nog geen versnellinkie harder gaan)[/quote]

Is ook niet onaardig bedoelt.
Maar nu lees ik toch eigenlijk weer, dat hij eerst mag doen wat hij zelf wil.
Daarna moet hij luisteren. Zo werkt dat niet bij paarden. Bij geen enkel dier trouwens.
Je moet vanaf het begin, van poetsen tot opstijgen en alles daarna, de baas over hem zijn.
Hij mag zijn eigen zin doen als hij buiten loopt, of ergens los mag.
Omgaan met paarden is altijd serieus.