[WN] schuurplekken singel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

schuurplekken singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 13:47

Hallo,

mijn paard heeft snel last van schuurplekken van de singel in zijn 'oksels', deels door een gevoelige huid, deels door zijn dikke buik die de singel naar voor trekt.

Nu viel dat bij mijn vz-zadel op te lossen door een schapenbontje rond de singel te doen. Als oplossing bij het westernzadel heb ik een rechte singel (van Professionals Choice) met schapenvacht. Hiervoor had ik een neopreen singel, maar die veroorzaakte wondjes. De schapenvacht singel veroorzaakt gelukkig geen wondjes, maar wel nog steeds schuurplekjes.

Kan een anatomische singel in dit geval helpen? Of heeft iemand hetzelfde probleem en tips om het op te lossen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:50

Ja anatomische singel kan helpen. Schapenbontje helpt ook. Neem dan wel een anatomische met elastiek, dat scheelt ook al.

Verder kan je die plekken insmeren met wat uierzalf.
En er op letten dat het zadel, dus de singel, niet te ver naar voren ligt. :)

Solleke_Noah

Re: schuurplekken singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 13:56

Ik smeer vaseline op de gevoelige plekjes, hopelijk helpt dat al een beetje :)

Dan maar eens op zoek naar een anatomische gevormde, schapenvacht singel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:02

Solleke_Noah schreef:
Ik smeer vaseline op de gevoelige plekjes, hopelijk helpt dat al een beetje :)

Dan maar eens op zoek naar een anatomische gevormde, schapenvacht singel.

met elastiek.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 14:11

Met elastiek :P Wat draagt een elastiek juist bij om schuurplekken te voorkomen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:15

Solleke_Noah schreef:
Met elastiek :P Wat draagt een elastiek juist bij om schuurplekken te voorkomen?

Geeft meer mee dus het ligt minder strak en stug om de huid heen. Rekt allemaal meer mee, veert mee en terug. Geeft dus minder wrijving. (lijkt mij hoor)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:25

Mattes heeft hele mooie schaapsingels die voorgevormd zijn.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:09

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:10

Zer vaak worden westernzadels veel te strak aan getrokken.
Vaak wat losser kan wonderen doen.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:58

@savath
Klopt!
Evelien heeft me er duidelijk op gewezen :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 18:14

Losser doen zal ik zeker ook proberen, maar hij heeft het opzich ook van zijn vz-zadel (tenzij nu als ik het bontje er rond doe).

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:25

Ik had een half arabiertje die daar ook last van had.
Een anatomisch gevormde singel kan goed helpen, maar wat ik zelf ook deed was dat ik voor haar ging staan en dan nam ik haar been op en trok die omhoog naar mij toe, zodat ik de huid onder de singel strak trok.
Ze wennen er heel snel aan en het hielp heel goed.

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:30

Ik had eerst een neopreensingel, daar kreeg mn paard schuurplekken van. Vervolgens de wollen singel van PC gekocht, was al beter maar nog steeds schuurde de vacht wat af.
Nu rij ik sinds een dik jaar met de anatomisch gevormde singel van mattes, in een woord geweldig! wol houd zich ook veel beter dan bij die van PC.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:23

Dat is waar. De Mattes zijn veel beter van kwaliteit dan de PC (het wol). Ik had er eentje van PC en het wol kwam helemaal los.

Jac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:25

Goh, mijn redelijk gevulde en ronde appie heeft de laatste tijd ook wat lichte schuurplekken van de neopreensingel. Ik heb nu de oude singel er weer omgedaan, maar die is net wat te kort, waardoor de gespen net op de plekjes liggen. Die lamswollen singels van Mattes zien er wel heel gelikt uit. Maar schuift wol niet enorm? Ik heb de "pech" een rond paard te hebben, met brede schouders en geen schoft waardoor het zadel snel schuift.
Voordat ik zo'n singel aanschaf kan er iemand mij zijn/haar ervaringen vertellen? Ik ben wel enthousiast over die singels, vooral de anatomische.

Siovette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:27

anatomische singel is een optie,
maar kan het ook zijn dat je zadel net te ver naar voren ligt waardoor de singel net te kort achter het voorbeen ligt?

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:59

Jac schreef:
Voordat ik zo'n singel aanschaf kan er iemand mij zijn/haar ervaringen vertellen? Ik ben wel enthousiast over die singels, vooral de anatomische.

Ik heb zowel de anatomische bontsingel van Mattes als de rechte variant van Proff. Choice (deze is overigens te koop).
Beide zijn erg fijn in gebruik en ik merk bij mijn paard qua pasvorm geen verschil met het echte model als de anatomische.
Ze zijn beiden heerlijk zacht, verdelen de druk goed en ademen super. Mijn paard komt er droog onder vandaan (net als onder mijn lamswollen pad). Bij mijn rond geribte paard met schoft schuift het absoluut niet. Tevens is mijn paard erg gevoelig op synthetische stoffen en met het wol heeft hij nergens last van. Ik kies in ieder geval nooit meer voor een ander materiaal singel (en pad).
Positieve ervarig dus van een echte lamsbont fan :D

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:14

Ik denk dat je qua verschil van het model pas wat merkt als je paard wat korter is!

helaas woon je niet om de hoek, anders had je de mijne wel even mogen proberen :)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:11

Suzanne F. schreef:
Ja anatomische singel kan helpen. Schapenbontje helpt ook. Neem dan wel een anatomische met elastiek, dat scheelt ook al.

Ik wil graag even opmerken dat alle Mattes singels ingewerkte elastiek hebben, dat voel je als ruiter zelf niet (lees: het helpt niet bij aansingelen) maar zorgt er wel voor dat als het paard de spieren spant, de singel geen beklemmend gevoel geeft.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:13

Suzanne F. schreef:
Solleke_Noah schreef:

Geeft meer mee dus het ligt minder strak en stug om de huid heen. Rekt allemaal meer mee, veert mee en terug. Geeft dus minder wrijving. (lijkt mij hoor)

Een elastiek aan het uiteinde van een een singel gaat vaak lubberen, dan past de singel niet meer perfect, gaat schuiven en dan worden de problemen nog groter...

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:15

Jac schreef:
Goh, mijn redelijk gevulde en ronde appie heeft de laatste tijd ook wat lichte schuurplekken van de neopreensingel. Ik heb nu de oude singel er weer omgedaan, maar die is net wat te kort, waardoor de gespen net op de plekjes liggen. Die lamswollen singels van Mattes zien er wel heel gelikt uit. Maar schuift wol niet enorm? Ik heb de "pech" een rond paard te hebben, met brede schouders en geen schoft waardoor het zadel snel schuift.

In het kort: echte wol schuift niet!

Als het paard in kwestie al schuurplekken heeft gehad (dus open wondes), dan blijft de huid op die plekken vaak gevoeliger en gaat ook sneller weer open liggen. Daar raden we altijd een extra anatomische singel aan, omdat deze totale okselvrijheid garandeert.

Heeft je paard alleen kale plekken, schilfers dan is een gewone anatomische singel vaak al voldoende.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 12:28

Misschien een beetje een domme vraag, maar wat is een 'extra' anatomische singel? Want Noah heeft al echte wondjes gehad (dit kwam wel van de neopreen singel en niet die met wol van PF)

Jac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:03

wat ik me eigenlijk afvraag, wat is nu een goede maat voor je paard.. Ik heb daar nog nooit over nagedacht eigenlijk, wat erg ruim 10 jaar westernrijden... :o ...Waar zouden de gespen moeten zitten? Ik heb een neoprenen singel mt "34. De gespen zitten dan net voorbij de oksel. Zo ziet dat eruit:
Afbeelding (offtopic: let aub niet op mijn sleepyhead, het gaat hier om de plaatsing van de singel heh..ahum....en jaaa tis een poepescheet die Ap van me...)
Nu is dus de vraag? Zit ie wel goed?? Het is niet zo dat de vellen erbij hangen, er is slechts wat haarverlies op de plekken boven de oksels, maar goed, dat zouden singelwonden kunnen worden en dat wil ik absoluut niet natuurlijk.

Hoor graag de experts...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 13:06

Mijn singel zit ook zo ongeveer als op de bovenste foto qua hoogte. Ben benieuwd naar reacties :)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:19

Denk dat de wondjes we o.a meer mee te maken hebben met het materiaal.
Dus denk dat het meer de combi is.
Op jou foto vind ik de singellengte prima :)