Gisteren ging ik naar de ruitershop achter een Happy Mouth bitje. Ik zei tegen de verkoper dat mijn paard soms opeens wegspurt tijdens wandelingen en dat hij al een keer teveel met mij bijna op de expressweg zat, dus wou ik ook weten of zo'n bitje nog wel veilig genoeg is in zulke situaties. Daarom raadde hij mij aan om de pelhamversie van de Happy Mouth te nemen. Dan kan ik er op wandeling gewoon een extra teugeltje onder hangen, die ik in geval van nood ook kan aannemen. Verder kan ik hem in de piste etc als gewoon bitje gebruiken door de teugels alleen aan de grote ringen te bevestigen. Dat vond ik wel een goed idee aangezien zo'n bitje al 48 euries was en ik dus geen zin had om er zo twee te kopen
Maar nu heb ik wat 'research' gedaan en kom ik vanalle horrorverhalen tegen over de pelham
Dus vandaar wil ik voordat ik dit bitje gebruik zeker zijn : Als ik de teugels alleen aan de grote ringen hang, vergaat dan inderdaad de pelhamwerking??

. Als je het bakstuk net zo bevestigd als hier, dus aan het allerbovenste oogje, en je doet de teugel aan het tweede oog(waar op het plaatje snaffle rein bij staat) is er weldegelijk een hefboomwerking. Dit zou niet het geval zijn als het bakstuk en teugel aan hetzelfde oog zijn bevestigd, maar die bevestiging hoort niet bij dit bit.
maar inderdaad zoals upendo zegt, ik zou het bakstuk én de teugels aan 1 oog (dus de grootste) willen bevestigen (bij de Happy Mouth is dat ook wel veel groter als de foto die je weergeeft)
En functioneert de hefboom dus niet.

en je geeft me ook stof om over na te denken